Praktijkervaring Volkswagen Arteon: wie mooi wil zijn…
De échte voorganger van Volkswagen ID7
Voor wie een ruime zakensedan wil, biedt Volkswagen al sinds jaar en dag de Passat. Een bekende, maar ook wel erg degelijke zakenauto. Het merk begrijpt dat het voor sommigen ook wel wat frivoler mag en kwam in 2017 met de Arteon: de Passat voor wie graag mooi wil zijn. Moeten rijders van zo’n Arteon daarvoor ook pijn lijden? Het antwoord geven ze zelf.
De Volkswagen Arteon is een 4,86 meter lange auto die sommigen graag als vierdeurs coupé zouden willen zien. Eigenlijk is het een liftback met een grote, in het dak scharnierende vijfde deur. Dat is meteen een groot voordeel ten opzichte van de Passat, want het inladen van grote spullen gaat in de Arteon veel gemakkelijker. Voor wie nog meer ruimte nodig heeft, kwam Volkswagen (pas) in 2020 met de Arteon Shooting Brake. Juist, een stationwagon die bij andere modellen in het gamma gewoon ‘Variant’ heet.
Zoals het een Volkswagen betaamt, kunnen rijders kiezen uit een keur aan benzine- en dieselmotoren, met vermogens tussen 150 en 280 pk. Ook was er een plug-in hybride leverbaar. Het duurt niet lang meer voor we afscheid moeten nemen van de Arteon. Wie nu nog een nieuwe wil, krijgt altijd een Shooting Brake met 190 pk sterke 2.0 TSI. Zijn opvolger schuilt in de nog grotere, elektrische ID7, die eveneens over een aflopende daklijn en een grote vijfde deur beschikt.
Ruimte voor bagage en passagiers
Laten we beginnen met het ruimteaanbod. Wat heeft deze looker te bieden? “Veel ruimte, zowel bij de passagiers achterin als in de kofferbak. Op vakantie gaan met twee jongere kinderen (en een vrouw) gaat echt perfect. Ruimte genoeg”, aldus de rijder van een Arteon 1.5 TSI. Geen stationw.. ehh Shooting Brake, voor de duidelijkheid.
Ook de bestuurder van een plug-in hybride vijfdeurs is tevreden. “Je krijgt erg veel beenruimte, ook op de achterbank, en ook een mooie ruime kofferbak.” Het houdt niet op met de loftuitingen over de bagageruimte. “Kofferbak: erg ruim”, schrijft een gebruiker over de kofferbak van zijn Arteon 2.0 TDI uit 2018. “Volgens de specificaties had mijn vorige auto (Volvo V70) 575 liter bagageruimte en de Arteon 563 liter, maar in de praktijk heb ik het idee dat er in de Arteon meer past.”
De Shooting Brake strooit eveneens met ruimte, zowel voor bagage als de achterpassagiers. “De beenruimte achterin is rianter dan in de Passat”, laat de rijder van zo’n stationwagon weten. “Ik ben zelf 1,94 meter en zoals je op de foto kunt zien, is er echt nog voldoende over achterin voor een volwassene.”
We sluiten af met een paar positieve eigenaren die toch een kritiekpunt aanstippen. “De binnenkant is ergonomisch, degelijk en misschien zelfs wat veilig samengesteld door Volkswagen. Gezien de buitenkant verwacht je meer van het interieur. Dit wil niet zeggen dat het niet mooi is, maar het is niet zo speciaal als de buitenkant, althans dat vind ik.” “Het interieur is prima afgewerkt, al had hier wel wat meer afstand mogen worden genomen van de Passat. Niet in lijn met het uiterlijk”, valt een tweede bestuurder hem bij.
Zitcomfort
Ruimte te over, dus, maar zonder fijn meubilair heb je daar weinig aan. “De stoelen zitten erg lekker en zijn goed (combi van elektrisch en mechanisch) in te stellen. Ook op lange ritten van 1.000 kilometer en meer stap je uitgerust uit”, laat een rijder weten. “De stoelen (leer/alcantara) zijn groot en comfortabel en geven voor een normale rit meer dan voldoende zijdelingse steun”, meldt een andere bestuurder. "Toch zouden ze wat lager in te stellen moeten zijn, zodat je meer ‘in’ de auto zit. Vreemd genoeg zit je in een Passat dieper.” Een klacht die weerklank vindt. “De stoelen kunnen niet ver naar beneden, waardoor je wat hoog zit”, aldus de rijder van een Arteon 2.0 TDI Elegance Business. “Voor mij met 1,75 meter niet zo’n probleem, maar ik kan me voorstellen dat als je tegen de 1,90 meter bent graag de stoel lager wilt kunnen zetten.
Infotainment en bediening
Eerder las je kritiek op het wat eenvoudige dashboard, dat ook een voordeel blijkt te hebben. “Bij onze vorige Mercedes vond ik de navigatie verschrikkelijk, maar bij de Volkswagen is deze zoals het hoort. Hij reageert op tijd als er wat aan de hand is en begeleidt je zeer goed. Ook in Frankrijk heb ik geen problemen gehad en de combinatie met Android Auto werkt erg goed”, schrijft de rijder van een in Business R-trim uitgevoerde Arteon 1.4 e-Hybrid. Minpunt: “Als je de auto start, duurt het relatief lang voordat de navigatie actief wordt. Dat is jammer.”
Dat vindt ook de bestuurder van een 2,0-liter diesel. “De navigatie heeft een super gemakkelijke bediening en start snel op. Er is eigenlijk geen beter touchscreen op de markt dan dat van Volkswagen. Ook het invoeren van adressen gaat supersnel en trefzeker.” Ook deze rijder ziet ruimte voor verbetering. “Nadeel van de navigatie vind ik de gebrekkige TMC. Er wordt eigenlijk geen file op gemeld of pas als je er daadwerkelijk in staat.”
Hoe de Arteon rijdt
Over het rijden met de Arteon zijn de eigenaren behoorlijk eensgezind. “Het weggedrag is prima. Niet supersportief, want de auto is comfortabel geveerd. Met de Arteon kun je als je wilt erg hard door een bocht. In principe is hij onderstuurd, maar pas bij echt hoge snelheden schuift hij lichtjes over de voorwielen weg”, meldt een bestuurder over zijn Arteon 2.0 TDI. Een ervaring die hij deelt met de rijder van een 2.0 TSI Business R. “Te weinig gevoel in besturing, niet echt een rijdersauto, zo las ik in één van de testen. Dat klopt deels, want het is natuurlijk geen achterwielaangedreven BMW 3-serie, die zich altijd heel precies laat plaatsen en zich dan in bochten echt zet als het er wat steviger aan toe gaat.” Oké, maar hoe doet zijn Volkswagen het? “De Arteon blijft echter onder soortgelijke omstandigheden lang neutraal, onderstuur blijft heel lang weg en met de vering in Sport heeft de auto nauwelijks last van stevige zijwind.”
De rijder van een vergelijkbare uitvoering in Shooting Brake-vorm deelt zijn mening in minder woorden. “De wegligging is gewoon goed en ik geniet van de stabiliteit van de auto. Het gewicht van ruim 1600 kilogram is niet merkbaar.” De Business R, met zijn sportonderstel, blijkt populair. “Het rijcomfort is bijzonder goed te noemen”, zegt een derde bestuurder die voor deze specificatie koos. “De auto ligt lekker strak op de weg door het sportonderstel, maar doet weinig concessies aan het comfort. Nu denk ik dat de 18-inch wielen hier ook wel aan bijdragen, in tegenstelling tot de 20-inch wielen die veelvuldig zijn geleverd bij de Arteon.”
“De auto is, ondanks de stijlloze portieren, erg stil van binnen en comfortabel geveerd zonder week te zijn”, schrijft de eigenaar van een Arteon 2.0 TDI Elegance Business. “De rechtuitstabiliteit op hogere snelheden is goed. Ook boven de 150 km/h op Duitse snelwegen rijdt hij relaxed.” De opmerking over het geluidscomfort maken veel eigenaren. “Deze auto is echt superstil”, vindt de rijder van een plug-in hybride. “Zakelijk rijd ik met een Lexus ES, een zeer stille auto, maar de Arteon doet er niets voor onder en is, naar mijn beleving, zelfs stiller bij 130 km/h.”
En de aandrijflijn?
De Arteon is verkrijgbaar met meerdere benzine- en dieselmotoren, waarvan de 1.5 TSI en 2.0 TDI door ‘onze’ rijders het vaakst zijn gekozen. “Ik vind de 1.5 TSI-motor goed genoeg voor in Nederland”, schrijft een rijder in de wittebroodsweken. “Vooral bij het optrekken vanuit stilstand stelt hij eigenlijk niet echt teleur. Wil je boven de 120 doortrekken, bijvoorbeeld bij het inhalen op de snelweg, dan houdt het echter niet echt over”, schrijft hij. Later stelt hij zijn mening bij. “Ik heb spijt dat ik iets beknibbeld heb op de motor. Ik kon destijds kiezen voor de 1.5 of de 2,0-liter. Achteraf gezien had ik de 2.0 moeten kiezen. 0-80 is prima qua optrekken, maar alles daarboven houdt niet over. Daarnaast voelt het ook echt als een lichte motor.” Ook de DSG-automaat krijgt geen duim omhoog. “De DSG is met overschakelen heel soepel, maar de reactie op het gas is erg traag. Ik weet niet of dat door de DSG-bak komt of gewoon aan de software ligt, maar het is erg frustrerend.”
Een 2.0 TSI-rijder is het eens met de mening over de DSG-versnellingsbak. “De automaat is niet helemaal vrij van rare keuzes. Soms is hij echt even twee of drie seconden aan het zoeken naar de juiste versnelling als ik actief gebruik maak van het gaspedaal”, schrijft hij. Het lijkt specifiek voor deze Arteon. “Bij de vorige twee auto's met DSG heb ik nergens last van gehad.” Een andere rijder is redelijk tevreden over zijn auto met een vergelijkbare aandrijflijn. “De DSG-bak is me heel behoorlijk bevallen, al gaat er niets boven een traditionele automatische versnellingsbak. Zo schakelt de DSG bij flinke belasting niet altijd even smeuïg en blijft het vreemd om met een gevoel van een slippende koppeling een helling op te rijden. De bak schakelt dan namelijk vrij snel naar zijn twee, terwijl dat eigenlijk nog niet kan.”
De combinatie van DSG met een dieselmotor lijkt gelukkiger. “Een fantastische automaat, die zijdezacht opschakelt” meldt de rijder van een Arteon 2.0 TDI 150pk. “In testen wordt wel eens gezegd dat de DSG het motortoerental te laag houdt, maar ik merk dat niet. De auto heeft karrevrachten koppel, dus is het logisch dat deze vaak vanuit lage toerentallen werkt.
Onderhoud, storingen en irritaties
Arteon-rijders delen flink wat ervaringen, maar als het gaat om storingen blijkt de auto behoorlijk betrouwbaar. We vinden maar één rijder met serieuze klachten. “Het waren heerlijke kilometers, maar de auto is niet foutloos”, schrijft hij na 120.000 kilometer. “Zo is eindelijk, na twee jaar storingen, de boordcomputer vervangen. Tijdens het rijden vielen regelmatig de navigatie en de optionele Dynaudio-installatie uit. Hinderlijk en gevaarlijk, want het leidt af tijdens de rit en levert ergernis op. Ook blijft het panoramadak licht kraken. De dealer heeft dit al een paar keer behandeld, maar na een half jaar komt het lichte gekraak weer terug.”
Gebruikers zijn dus behoorlijk te spreken over hun ‘Passat Speciaal’, al valt het speciale gevoel binnenin wat tegen. Wel is de Arteon, ook de ‘coupé’, ruim voor bagage en passagiers. Volgens de gebruikers rijdt hij niet heel uitgesproken en doet de DSG-automaat het niet altijd even goed, maar daar staat tegenover dat de auto behoorlijk lang neutraal blijft en vooral heel stil is. Kortom, zijn elektrische geestelijk opvolger Volkswagen ID7 moet stevig aan de bak.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Arteon 1.4 TSi 218 Pk Automaat eHybrid R-Line Business+ | Full LED | Panoramadak | Leder | Sportstoelen | Trekhaak | Camera | 19 Inch | Adaptive Cruise | 62.233 Km!!
- 2022
- 62.233 km

Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid R-Line Business+ | Adaptive Cruise Control | Lane Assist | Stoel/Stuurverwarming |
- 2021
- 233.605 km

Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid R-Line Pano/IQ.Light/Navi Pro/Keyless/Elek. lederen R Sportstoelen/DCC/ACC/Camera/Virtual Cockpit/Trekhaak wegkl.
- 2023
- 37.353 km
Lees ook
Praktijkervaring Volkswagen Tiguan: dit vinden eigenaren van hun SUV
Praktijkervaring Volkswagen Golf 8: dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkervaring Audi A4: senior van de middenklasse door ogen van rijders
Volkswagen Arteon: leveringsgamma bijna volledig uitgekleed
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen Arteon Shooting Brake - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.