Praktijkervaring Toyota Yaris Cross: praktischer, of vooral groter?
“Niet slecht, maar zeker ook niet de nieuwe standaard.”
Voor het eerst sinds lange tijd biedt Toyota weer een variatie op het Yaris-thema. Het is geen MPV, zoals de Yaris Verso destijds was, maar een cross-over. Precies zoals de mode voorschrijft. Hoe goed is deze populaire Yaris Cross, en is-ie ook echt praktischer dan zijn hatchbackbroeder?
Als het gaat om verkoopcijfers legt de Yaris Cross Toyota alvast geen windeieren. Sterker nog, zowel in 2022 als in 2023 laat hij de ‘normale’ Yaris in de verkooplijsten achter zich. In het artikel waarin we ervaringen van Yaris-rijders samenvatten zagen we zelfs rijders die hun reguliere Yaris inruilden op een Cross.
Yaris Cross echt praktischer?
Dat brengt ons meteen bij de belangrijkste vraag: is de Yaris Cross echt praktischer dan een ‘normale’ Yaris? “Het is prima voor ons drietjes, we zijn al zonder problemen een week op vakantie geweest”, schrijft de eigenaar van een 1.5 Hybrid uit 2023. “Maar echt ruim is het allemaal niet. De ruimte op de achterbank is echt krap en ook voorin ontbeert men beenruimte aan de passagierskant.” Hij zet de ruimte af tegen een ander model waar hij ervaring mee heeft: “Dit doet de Opel Crossland echt veel beter.”
De rijder van een Yaris Cross Hybrid First Edition uit 2021 omschrijft de ruimte achterin op geheel eigen wijze. “De ruimte voor de achterpassagiers is voor mij wat minder van belang, met hooguit hele jonge kleinkinderen, maar Toyota heeft zijn best gedaan om het voor volwassen achterpassagiers zo onaangenaam mogelijk te maken. Deuren die niet bepaald ver opengaan, een schuine C-stijl waardoor je diep moet bukken, beperkte beenruimte, een zitting die te rechtop staat, geen ventilatie of USB. Hier moet je gewoon niet zijn”, luidt de conclusie. Beter in de smaak valt de kofferruimte. “Bijna 400 liter met een verstelbare bodem. Niet slecht, maar zeker ook niet de nieuwe standaard. Gewoon keurig.”
Een andere rijder, met een vergelijkbaar uitgevoerde auto, noemt nog een aantal punten waarop de Yaris Cross wat hem betreft tekortschiet “Boven de achterbank geen lichtpunt, evenzo in het dashboardkastje, de dubbele kofferbodem kan niet rechtop blijven staan, hoedenplank is geen plank maar een zeiltje.”
Hoe zit je in de Yaris Cross?
Als het gaat om praktisch gebruiksgemak valt er op de Yaris Cross dus nog wel wat aan te merken. Hoe is dat met het zitcomfort? “De stoelen voor zitten goed als het gaat om ondersteuning”, schrijft de rijder die een lans brak voor achterpassagiers. “Maar de zittingen zijn voor mijn lengte (1,86 meter) wat aan de korte kant. En ik houd van een stoel die je ook apart aan de voorkant nog omhoog kan zetten.”
Dat geldt ook voor de volgende rijder, die het stoelframe heeft laten aanpassen. “Ik zit niet goed in deze auto, krijgt vermoeide benen. De stoel van voren 2 cm omhoog laten zetten. De zit is wel wat verbeterd maar nog niet optimaal.” Ook nog een opmerking over de ruimte achterin: “Als er nog twee mensen achterin moeten moet eerst de stoel naar voren, dan zit je helemaal op een hoop.”
Ook andere bestuurders uiten vooral kritiek. “Zitting is aan de korte kant, zeker voor de langere ritten is deze niet fijn, ook jammer dat er geen lendensteun aanwezig is” schrijft een rijder, “De stof is mooi en de stoelen zien er goed uit, maar ik vind de zitting te kort”, laat een ander weten. “Ik kan niet echt een lekkere zit vinden. Dit komt ook doordat het stuur net niet zo ver naar binnen versteld kan worden als ik zou willen.”
Infotainment en bediening
Bij de ‘gewone’ Yaris zagen we al dat Toyota een flinke stap heeft gezet op het gebied van infotainment. Dat geldt uiteraard ook voor deze Yaris Cross. “Niet meer het ouderwetse Toyota Touch 2-systeem, maar het nieuw Smart Connect met 9 inch scherm”, schrijft een tevreden gebruiker. “Veel beter, in snelheid en in graphics. Bevat alles wat je nodig hebt en gelukkig ook niet meer, het werkt allemaal simpel en intuïtief.” Kritiek heeft deze First Edition-rijder ook, en wel op het geluidssysteem. “De duurdere uitvoeringen hebben een JBL-systeem, deze moet het doen met de standaard boxjes. En die klinken een tikje blikkerig. Wel is via het infotainmentsysteem alles goed in te stellen (voor/achter/equalizer), maar dat maakt van matige speakers nog geen goede Hi-fi.”
Andere rijders merken op dat de navigatie in bepaalde omstandigheden te wensen over laat. “Navigatie werkt niet meer als je offline bent, dit is me in 2 dagen al 2 keer overkomen bij het rijden in een buitengebied. De auto verliest de internetconnectie (4G waarschijnlijk) en je hebt geen navigatie meer, dit vind ik een serieus probleem”, schrijft de eigenaar van een Yaris Cross uit 2021. De ervaring komt overeen met een andere bestuurder. “Navigatie werkt goed, maar is wel een aantal keren de verbinding kwijt geweest in bosrijke omgeving en ook elke keer als we de grens over gingen.”
Hoe bevalt het weggedrag?
De Yaris hatchback kon rekenen op overwegend positieve kritieken. Ook op het weggedrag van de iets verhoogde variant hebben bestuurders maar weinig aan te merken. “Het weggedrag is prima: stabiel en strak, in de bochten geen overhellen, alleen korte oneffenheden komen soms iets door, maar wel gedempt en zeker niet oncomfortabel. Grotere hobbels worden zelfs heel soepel opgevangen”, meent de rijder van een First Edition uit 2021. “
De Cross rijdt erg prettig. Vering is stevig, maar niet te onrustig, zelfs dynamische rijbeleving”, laat de eigenaar van een Yaris Cross Executive weten. “Ligt gewoon stevig op de weg en ook als je een bocht wat harder ingaat dan de bedoeling was, word je niet gelijk afgestraft en geeft het onderstel geen krimp.”
Een ander vergelijkt hem opnieuw met de Suzuki Vitara, S-Cross en Opel Crossland. “Het geheel doet volwassener aan dan de Suzuki’s en ook de Crossland die wat hobbelig was. De Yaris heeft een stevige, volwassen vering/demping. Enkel snel op elkaar volgende dwarsliggers worden flink doorgegeven.” Klinkt goed, zou je zeggen. De rijder ervaart het echter op een andere manier. “Het lijkt allemaal wat zwaarlijvig, de Opel was veel lichtvoetiger. De besturing van de Yaris Cross gaat zwaar, de motor maakt een wat donker geluid, je kijkt uit over de motorkap en daardoor lijkt het soms alsof je in een enorme slee rijdt. Het rijdt zoals het moet, maar nodigt niet uit om wat actiever te rijden. Je gaat vanzelf in een soort ruststand en mee met de flow.”
Ook op het geluidscomfort heeft deze rijder wat op te merken. “De geluidsisolatie vanuit de motor is goed, maar er komt veel geluid uit de wielkasten. Zeker op de snelweg is dit gewoon teveel en irritant.” Een andere rijder onderschrijft dit maar ten dele. “Weggeluiden zijn afhankelijk van het wegdek, alleen op grof asfalt wat storend, maar overall goed. Dit geldt ook voor de wind: blijft goed buiten de cabine, geeft een rustige rijbeleving.”
Hoe bevalt de aandrijflijn?
Net als bij de ‘gewone’ Yaris zien we vooral ervaringen van Hybrid-rijders. Hoe bevalt deze aandrijflijn in een iets grotere koets? “Het sterke punt is de aandrijflijn,” schrijft de volgende eigenaar, “soepel en schokvrij trek je op en het volle vermogen is zo nodig direct beschikbaar. De motor hoor je nauwelijks, soms een beetje op de achtergrond, alleen bij vol vermogen is er meer geluid maar lawaai kan ik het niet noemen.” Ook een andere rijder is positief. “Een cvt loeit al wat van huis uit, en een driecilinder doet daar nog een schepje bovenop. Hinderlijk? Nee. Gezien de reviews was ik bang voor veel meer herrie, maar dat valt erg mee. Alleen als je het gaspedaal heel diep intrapt, maar daar is deze auto eigenlijk niet voor bedoeld.”
Toch lukt het Toyota niet om iedereen tevreden te houden, zo is er een rijder die zijn Yaris Cross na vijf maanden inruilde op een andere auto. Eén van de redenen daarvoor is de aandrijflijn. “De cvt-automaat is mij in de bergen tegengevallen”, schrijft hij. “Op sommige momenten extreem hoge toerentallen terwijl er niet echt gas gegeven werd, ook het afremmen op de motor was dan zeer irritant.”
Wel heel aangenaam is het gemelde brandstofverbruik. “Sinds juni dit jaar hebben we de Yaris Cross, en voor het eerst kloppen de fabrieksopgaves wat betreft verbruik goed tot zeer goed”, schrijft een rijder opgetogen. “Verbruik is gemiddeld 1:25 en zeker in stedelijk gebied haal je 1:26 of zuiniger, ofwel 3,8 l/100 km. Rijd je wat vaker op de snelweg, dan is het verbruik ietsje hoger.” Niet iedereen rijdt 1 op 25 (4 l/100 km), maar we lezen meermaals gemiddelden van 1 op 21 (4,8 l/100 km) of beter.
Onderhoud, storingen en irritaties
Bij de Yaris hatchback zagen we als voornaamste ergernis het leegraken van de 12V boordaccu als de auto enige tijd niet in gebruik was, of wanneer er veel korte ritten gemaakt worden. Het is een lot dat ook meerdere Yaris Cross-rijders treft. “Vorige week was het weer eens zover, de 12V-accu was weer leeg en hij wilde weer niet starten. Dit is ons nu te vaak gebeurd en we zij er klaar mee”, schrijft een teleurgestelde rijder. “Helaas is de Toyota in dit aspect een erg onbetrouwbare auto gebleken.”
“Bij de eerste beurt, geen bijzonderheden, maar twee weken later 2x een lege accu”, ervaarde een andere hybriderijder. “Toen de garage opgezocht, er bleef iets stroom gebruiken en er is een ‘herprogrammering Yaris Cross, Corolla, C-HR en Camry’ uitgevoerd die het probleem moet verhelpen.” Even later meldt deze rijder zich opnieuw. “Toch weer een lege accu op een zeer ongelegen moment, de update was kennelijk niet afdoende. Nu een nieuwe accu geplaatst.” We hopen voor deze rijder dat deze nieuwe accu het probleem in de toekomst voorkomt.
Onder de streep lijkt de Yaris Cross weliswaar een grotere Yaris, maar het extra volume komt voornamelijk ten goede aan de kofferbak. Voor achterpassagiers is de winst minder groot dan rijders wensen of verwachten, de voorstoelen zouden profiteren van langere zittingen. De meeste rijders zijn te spreken over het geraffineerde onderstel en in de meeste gevallen weet ook de hybride aandrijflijn met cvt-karakteristiek te overtuigen. Maar écht praktisch, nee, dat is ook de Yaris Cross niet.
PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross
Lees ook
Praktijkervaring Toyota Yaris Hybrid: hoe goed is ‘de nieuwe’?
Praktijkervaring Ford Puma: eigenaren over ‘de nieuwe Fiesta’
Praktijkervaring Toyota C-HR Hybrid: eigenzinnige crossover gerecenseerd door eigenaren
Vergelijkende Test: Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross
Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (114) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.