Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Executive (2022)

autoreview

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Executive (2022)

Signalement

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.900 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Yaris Cross Hybrid, goede keus

  • 3.900 km

In 2020 kochten wij onze eerste Toyota. De nieuwe Yaris hybrid, uitvoering First Edition.
In 2021 kwam de Yaris Cross in beeld. En na een proefrit en wat onderhandelen werd de nieuwe Cross in december 2021 besteld.
Doorslaggevend was voor ons de grotere bagageruimte en de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zoals parkeersensoren voor en achter en rear traffic alert.
Als logisch nadeel de hogere prijs, wegenbelasting, verzekeringspremie en hogere brandstofverbruik. Maar dat was al ingecalculeerd.
Sinds eind juli rij ik met veel plezier met deze auto.
De Executive uitvoering is best wel compleet, zoals:
- buitenspiegels elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en automatisch inklapbaar
- 18" lichtmetalen wielen
- achterbank 40/20/40 neerklapbaar en de bodem in 2 delen in hoogte verstelbaar
- LED verlichting rondom en in het interieur
- sportstoelen met verstelbare lendensteun
- stoelverwarming bestuurder en passagiersstoel
- airco/verwarming links en rechts apart te regelen
- blind spot monitor
- head up display
- intelligente parkeersensoren voor en achter met rear traffic alert
- JBL Premium audio met 8 speakers (klinkt erg goed)
- over-the-air voertuig en multimedia updates
- dynamische cruise control
- met de MyT app auto op afstand te verwarmen of te verkoelen

Rijervaring:
De Cross rijdt erg prettig. Vering is stevig, maar niet te onrustig.
Zelfs dynamische rijbeleving.
Ligt gewoon stevig op de weg en ook als je een bocht wat harder ingaat dan de bedoeling was, wordt je niet gelijk afgestraft en geeft het onderstel geen krimp.
Bij gebruik van de dynamische cruise control houdt de auto mooi afstand tot zijn voorganger. Ook gaat de snelheid terug in snel genomen bochten. Heel veilig allemaal.
Piepjes hoor je geregeld van iets te enthousiaste sensoren in mijn ogen.
Verkeersbordherkenning werkt naar mijn mening niet perfect. Maximumsnelheid is niet aan tijdstip gebonden. Op sommige binnenwegen geeft het systeem een paar streepjes aan. Mag je zelf uitzoeken hoe hard je mag.
De Cross is stiller dan de gewone Yaris. Uiteraard hoor je de motor bij het accelereren, maar dat is niet storend. Klinkt zelfs een beetje sportief.
De overgang van elektrisch naar brandstof en vice versie is nauwelijks waarneembaar. Daar is Toyota heel erg goed in.

Interieur:
De stoelen zitten erg prettig en kunnen voldoende versteld worden.
Achterin is het minder ruim, maar voldoende voor onze kleinkinderen. Verder geen ervaring met volwassenen.
Het instrumentenpaneel is helder, duidelijk en goed afleesbaar. De head up display is erg fijn. Ook bij gebruik van de navigatie via het multimedia systeem.
De knopjes op het stuur zijn gelukkig niet al te klein, zodat je niet per abuis iets verkeerds doet.
De deurbekleding en middenarmsteun zijn van harde kunststof voorzien. Dat voelt niet prettig. Dat was bij mijn Fabia wel beter.

Exterieur:
Mooi en stoer uiterlijk.
De witte kleur (040) staat hem erg goed.
Fijne LED verlichting rondom.
De dode hoek van de c-stijl valt mee.
Mede dankzij de dodehoeksensor, camera en rear traffic alert zal je niet snel iemand ondersteboven rijden.

Brandstofverbruik:
Zuiniger dan opgegeven.
Maar de rechtervoet, in combinatie met de dynamische cruise control en veel binnenwegen, maakt de Cross bijna even zuinig als de gewone Yaris.
Na 3900 km is de EV score 91 en het deel wat elektrisch afgelegd is, is 53/100.
Gemiddeld benzineverbruik 3,7 liter op de 100km EURO 98. Op binnenwegen haal ik ook 2,9 liter op de 100km.
Op de snelweg kom ik uit op 4 liter/100km.
Ik gebruik zoveel mogelijk de dynamische cruise control en rij iets onder de maximumsnelheid.
Nu het kouder gaat worden zal het verbruik uiteraard stijgen. Zeker als de auto voorverwarmd wordt. Wat wel heel prettig is dat je dan geen ruiten meer hoeft te krabben.

Conclusie na 3 maanden is zeer positief, fijn rijdend, veilig en zeer laag brandstofverbruik.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Arval
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition (5D/CVT)
€ 514
 

Gerelateerde forumtopics