Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition (2021)

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid First Edition (2021)

UitvoeringYaris Cross 1.5 Hybrid First Edition
Bouwjaar2021

De eerste kilometers

Tsja, dat was wel wat onverwacht. Ik reed sinds 2011 in een Toyota Prius 3 uit 2010 met inmiddels bijna 240.000 km op de teller. Nauwelijks onkosten gehad, een keertje een nieuwe accu ( de kleine) en remblokjes, dat is het. Reed nog als een zonnetje, dus eigenlijk kapitaalvernietiging om in te ruilen. Ook geen echte concrete plannen. Maar ook met de gedachte dat je onverwachte kosten voor moet zijn. En dat de stoelen wat beginnen door te zitten. En dat het dashboard wel erg veel rammels kent. En…. Wel er zijn altijd voldoende mogelijkheden om jezelf voor de gek te houden.
En als er dan een nieuwe moet komen, wat zijn dan de criteria? Niet te groot, niet te klein. Liefst een wat hoge zit, leeftijdsgebonden. Keuze genoeg. Captur, 2008, Kona, Niro. T-Cross, Bayon, Stonic, Arona, C3 Aircross, Kamiq, Mokka, CX30….
Dan maar verder filteren. Geen plug-in, nog te duur en te zwaar. Nog niet elektrisch, nog veel te duur. Zeker een automaat. Wel graag hybride, niet mild maar volledig. Dan valt de Mazda CX30 dus af. Wel jammer, want een hele mooie auto. OK, dus Kia Niro, Renault Captur, Hyundai Kona en Toyota Yaris Cross op de shortlist. De Kia is ruim en degelijk, maar heeft ook een tikje burgerlijk uiterlijk, en er komt een nieuwe rond de zomer. De Hyundai vind ik niet zo mooi. Bij de Renault vrees ik voor het ingewikkelde hybride systeem en voor de elektronica. De Toyota is zowel qua auto als qua dealer prima bevallen, dus eerst daar maar eens naartoe. Op enige zaterdagmiddag.
Toyota heeft sowieso vier hybride auto’s die prijstechnisch dicht bij elkaar liggen. De Corolla hatchback, de Corolla Touring Sport, de CHR en dus de Yaris Cross. In alle vier gezeten, en een proefrit gemaakt in de Cross. Lang verhaal kort: heerlijke auto, prima inruilprijs gekregen, ook nog een keer 1000 euro extra inruilpremie van de importeur en twee uur later de auto gekocht, uit voorraad. Dag shortlist. Een First Edition, kleur Onyx Bronze. Werd anderhalve week later afgeleverd, nog mooi voor de kerstdagen. Het kan raar lopen,.
Inmiddels heb ik er 1000 km mee gereden, genoeg voor een eerste review.

Wat bevalt heel goed?

De stilte in het interieur (behalve bij heel fel optrekken, kom ik later op). Geen vibraties, geen rammels, de elektromotor die ongemerkt wordt aangevuld met de benzinemotor, de CVT zonder schokken. Een rustgevende ervaring.
De afwerking. Het interieur is niet spectaculair, maar wel oerdegelijk. Fijne materialen, lekker stuurtje, Had de Prius nog veel rammelend hard plastic, hier maakt het de indruk voor de eeuwigheid gemaakt te zijn. In ieder geval voor heel lang.
Het infotainmentsysteem. Niet meer het ouderwetse Toyota Touch 2 systeem, maar het nieuw Smart Connect met 9 inch scherm. Veel beter, in snelheid en in graphics. Bevat alles wat je nog hebt, en gelukkig ook niet meer. Met Apple Car play en het werkt allemaal simpel en intuïtief.
De veiligheidsvoorzieningen. Onder de naam Toyota Safety Sense 2.0 zijn verschillende veiligheidssystemen al standaard aanwezig. Bijvoorbeeld Adaptieve Cruise Control, Lane Trace Assist, Road Sign Assist met snelheidsassistent en Pre-Collision System.
De zuinigheid. Uiteraard nog niet veel gereden, maar over de eerste 1000 km haal ik 4.3 l op 100 km. Met veel uitproberen. Overigens zijn dat waarden die ik met de Prius ook haalde.
De uitrusting. 17 Inch lichtmetalen velgen. Ledverlichting, privacy glas, passagiersstoel in hoogte verstelbaar, automatische airco, keyless entry, multi-information display, parkeerhulpcamera achter met statische hulplijnen, Bluetooth®*, DAB+ tuner, Apple CarPlay®, Android Auto® en Smart Device link, Connected services (Data Communicatie Module) enzovoort. Mis ik nog iets? Jawel, een head-up display, stoelverwarming en dode-hoek-detectie. Maar die uitvoering was me te gortig.
Het uiterlijk. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het een mooie auto. Sportief gelijnd voor een compacte SUV. Maar ik begrijp ook wel uit de verschillende reviews en reacties, dat daarover de meningen zeer uiteenlopen.
Het rijgedrag. Stabiel, zeker niet week, veel stuurgevoel. Eigenlijk best een leuke auto om in te sturen en in te rijden.
De zitpositie. De stoel kan goed laag, het stuur ver naar je toe. Je zit wat hoger, maar zeker niet op de bok. Dat gecombineerd met een goed uitzicht (dunne A-stijl, en ik heb zelfs een bescheiden dode hoek, waar vind je dat nog?) maakt rijden heel ontspannend.

Wat vind ik gemiddeld. Niet positief niet negatief?

Het geluid bij accelereren. Een CVT loeit al wat van huis uit, en een driecilinder doet daar nog een schepje bovenop. Hinderlijk? Nee. Gezien de reviews was ik bang voor veel meer herrie, maar dat valt erg mee. Alleen als je het gaspedaal heel diep intrapt. Maar daar is deze auto eigenlijk niet voor bedoeld.
De prestaties. Van 0-100 in iets meer dan 11 seconden, soepele ondersteuning van de elektromotor. En een top van 170. In Nederland heb je volgens mij niet veel meer nodig. Zeker niet bij zo’n verbruik.
Het veergedrag. Aangenaam dynamisch, maar met keerzijden. De demping bij bijvoorbeeld verkeersdrempels is wat stoterig door die afstelling en door de wielbasis van 2.56 m.
De stoelen voor. Ze zitten goed als het gaat om ondersteuning. Maar de zittingen zijn voor mijn lengte(1.86) wat aan de korte kant. En ik houd van een stoel die je ook apart aan de voorkant nog omhoog kan zetten.
De bagageruimte. Bijna 400 liter met een verstelbare bodem. Niet slecht, maar zeker ook niet de nieuwe standaard. Gewoon keurig.

Wat vind ik echt minder?

De speakers van het audiosysteem. De duurdere uitvoeringen hebben een JBL-systeem, deze moet het doen met de standaard boxjes. En die klinken een tikje blikkerig. Wel is via het infotainmentsysteem alles goed in te stellen (voor/achter/ equilizer), maar dat maakt van matige speakers nog een goede hifi.
De ruimte voor de achterpassagiers. Voor mij wat minder van belang (hooguit hele jonge kleinkinderen), maar Toyota heeft zijn best gedaan om het voor volwassen achterpassagiers zo onaangenaam mogelijk te maken. Deuren die niet bepaald ver opengaan, een schuine C-stijl waardoor je diep moet bukken, beperkte beenruimte, een zitting die te rechtop staat, geen ventilatie of USB. Hier moet je gewoon niet zijn. Heeft natuurlijk alles te maken met die beperkte wielbasis (2.56) die gelijk is aan de gewone Yaris. En dat merk je. Hadden we tijdens de proefrit al gezien, en voor ons dus niet zo van belang, maar mogelijk voor andere kopers een NoGo.

Conclusie.

Wat een fijne auto. Ontspannen, degelijk en rijdt ook nog heel lekker en heel zuinig, met het doorontwikkelde Toyota hybride systeem en een voorspelbare betrouwbaarheid. Kortom, ik ben tot nu toe heel tevreden.

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross