Praktijkervaring Skoda Karoq: waarom kiest men de kleine Kodiaq?
'Deze auto brengt je in alle comfort van A naar B'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
In 2017 lanceerde Skoda een uit de kluiten gewassen gezins-SUV, de Kodiaq. Even later volgde een iets bescheidener, ingekorte versie genaamd Karoq. Daarmee werd eindelijk de Yeti opgevolgd en kreeg een populair model als de Nissan Qashqai er een geduchte concurrent bij. In de Review-sectie op deze website ontdekken we hoe eigenaren en gebruikers het ‘kleintje Kodiaq’ ervaren.
Nu we toch aan het vergelijken zijn: de Karoq is 31,5 cm korter, 4,1 cm smaller en 5,2 centimeter lager dan de Kodiaq. Ook werd de Karoq ten opzichte van zijn grote broer met 15,3 centimeter op zijn wielbasis gekort. Dit terugschalen beperkte zich niet tot het koetswerk, want ook de instapmotor werd significant kleiner. Bij de Kodiaq krijg je altijd minimaal een 1.5 TSI met vier cilinders (in de eerste bouwjaren een 1.4 TSI), terwijl in het vooronder van de Karoq standaard een 1,0-liter driecilinder roffelt. Afgelopen week presenteerde Skoda de nieuwe Kodiaq met geëlektrificeerde aandrijflijnen, die we ongetwijfeld terugzien in de volgende Karoq.
Praktisch gebruiksgemak
Ondanks het kleinere formaat blijkt de Karoq nog altijd zeer geschikt als gezinsauto. “We zochten een auto die groot genoeg was voor de baby en de buggy en alle toebehoren eromheen. Een wagen die je kon aanpassen door de kofferruimte te vergroten of te verkleinen”, schrijft een Karoq 1.5 TSI-rijder, die ook de MPV-achtige capaciteiten van de auto beschrijft. “De achterste zetels zijn verschuifbaar en uit te nemen. De voorste passagierszetel is uitgerust met Isofix. Hij is ook neerklapbaar, wat het gemakkelijker maakt om langere voorwerpen te vervoeren. Het gebruiksgemak is dus zeker een pluspunt.”
Ook een Karoq diesel-rijder noemt de flexibele achterstoelen, die overigens niet op elke uitvoering standaard zijn. “Liefhebbers van compacte SUV's van de Volkswagen Group zullen allicht de Karoq met neefje Seat Ateca gaan vergelijken. Naast de afwijkende looks kan de Karoq uitpakken met de Varioflex-zitjes, die niet leverbaar zijn bij de Spaanse neef. Haal je het middelste zitje eruit, dan kun je de twee buitenste meer gecentreerd opstellen.” Hoe het vervolgens met de ruimte zit? “Gecombineerd met de hoge voorzetels, waar je als passagier gemakkelijk je voeten onder kwijt kunt, maakt dat het ook achterin aangenaam vertoeven is.”
Ook voorin blijkt het prima vertoeven. “De zitpositie voorin is goed in te stellen, zowel de hoogte als de helling van de leuning (met een draaiknop). De lendensteun is met een draaiknop te bedienen. Nu zit ik met mijn lengte van 1,92 meter redelijk dicht op het stuur. Met de stoel in deze positie kan ik prima 'achter mijzelf' zitten (met meer dan voldoende knieruimte). Er is niet zoveel ruimte als in een Octavia, maar die is dan ook ruim 30 centimeter langer. Door de relatief hoge zit achterin en het feit dat je je voeten goed onder de voorstoelen kwijt kunt, zit je ook achterin prima.” Hij besluit met een opmerking over de hoofdruimte: “Die is er zowel voor- als achterin volop.”
Infotainment en bedieningsgemak
Over het bedieningsgemak zijn de meeste rijders te spreken. “Het multimediasysteem is grotendeels bekend vanuit Octavia. De knoppen zitten allemaal logisch en het touchscreen werkt snel en overzichtelijk”, schrijft zo’n tevreden bestuurder. Ook een andere rijder is content met het grootste deel van de bediening en zijn keuze voor een duurder audiosysteem. “Het geluid is heerlijk om naar te luisteren. Ongetwijfeld zal dat de bijdrage zijn van het Canton-systeem. Het gebruik van de apps ben ik nog aan het onderzoeken. De navigatieapps Waze en Maps zijn al wel gebruikt en werken feilloos.” Toch is het niet al goud wat er blinkt. “Helaas laat de ingebouwde navigatie te wensen over. Naast dat deze een grote miswijzing heeft, is de ingebouwde stem irritant. Na elke melding ‘alstublieft’ horen, begint knap te irriteren.”
De Karoq is eveneens leverbaar met een digitaal instrumentarium. “De virtual cockpit ziet er mooi uit en geeft je voldoende instelmogelijkheden. Apple CarPlay werkt ook prima, al heb ik er meteen twee minpuntjes over”, schrijft een derde Karoq-rijder. “Soms krijg je de CarPlay gewoon niet verbonden. De keer erna dat je in de auto rijdt, werkt het allemaal weer. Dit gebeurt ongeveer 1 op de 30 keer, dus echt storend is het niet.”
Hoe rijdt de Skoda Karoq?
“Deze auto is niet bedoeld om een bochtige weg te nemen of ‘plezier’ in het rijden te geven”, aldus de eigenaar van een Karoq 1.5 TSI Greentech Sportline Business. “Nee, deze auto brengt je in alle comfort van A naar B. Natuurlijk is het geen S-klasse, maar gevoelsmatig overtreft de Skoda al mijn verwachtingen op dit vlak. Misschien was ik wat vooringenomen omdat ik uit een ‘premium’ product kwam. Maar echt, de auto voelt aan alle kanten heel luxe. De Skoda voelt ook heel volwassen. Hij heeft lange veerwegen en heeft (ondanks de platte banden) daardoor een prima rijcomfort.”
De Skoda Karoq met in zijn kielzog een Hyundai Tucson van de vorige generatie.
Het is een ervaring die breed wordt gedeeld onder rijders, onder wie de volgende 1.0 TSI-rijder: “De nadruk ligt op comfort. Kleine maar ook grotere oneffenheden worden mooi gladgestreken. De koets helt een beetje over in bochten en sturen gaat niet heel precies, maar wel licht. Voor sportief bochtengedrag moet je niet bij de Karoq zijn. Op de snelweg – en zeker nu bij de snelheidslimiet van 100 km/h – kun je lang ontspannen cruisen en daarbij maakt de auto weinig geluid.”
Kort en krachtig zijn de positieve woorden van een 1.5-rijder: “De auto stuurt en rijdt uitstekend. Ik ben er wederom mee naar Italië gereden en met die adaptieve cruisecontrol rijdt het heel soepel en comfortabel. Echt een auto om lange afstanden mee te rijden!”
Ook over de motoren zijn de rijders enthousiast, zowel over de 1.5 als de kleinere 1.0 TSI. “De motor kende ik al van mijn Octavia en stelt zeker niet teleur”, schrijft de ook hierboven al aangehaalde 1.0-rijder. “Ik blijf me verbazen dat een 1.0 met drie cilinders zo mooi loopt en een auto van 1.260 kilo zo soepel laat versnellen. Voor Nederland – en voor ons – is deze motor prima. Het is geen strepentrekker, maar dat hoeft voor ons ook niet.” Minder goed bevalt de DSG-automaat. Rijders merken op dat deze wel erg vroeg opschakelt en pas laat terugschakelt, wat voor een minder soepele aandrijving zorgt. “Tenzij je deze op de Sport-stand zet, want dan schakelt je DSG ‘normaal’”, tipt deze 1.5 TSI-rijder.
Hulp- en veiligheidssystemen
De adaptieve cruisecontrol werkt dus naar behoren, wat een andere 1.5 TSI-chauffeur benadrukt. “De adaptieve cruisecontrol werkt zonder mokken en zeer geavanceerd. Ook deze werkt duidelijk verfijnder dan bij de Kia Niro die ik hiervoor had. Bij de Skoda reageert het systeem ook op de voorganger als je in een bocht zit, zoals een toe- of afrit van een snelweg. Dat was in de Niro niet het geval.
Ook over de rijstrookassistent is deze bestuurder enthousiast. “De lane assist werkt prettig en geeft geen overdreven getrek aan het stuur. Af en toe is het wel oppassen als er een onverwachte streep opdoemt, zoals een afslag als de vluchtstrook in gebruik is als spitsstrook.”
Een andere tevreden gebruiker van deze systemen levert nog wat opbouwende feedback: “De opties zoals het Comfort-pakket met onder meer lane assist en traffic jam support werken perfect. Het enige minpuntje vind ik dat, als je je stuur wat losjes vasthoudt, hij nogal snel de melding geeft dat je je stuur moet vasthouden terwijl je dat voor je gevoel al doet.” Het heeft ook voordelen voor het verkeersbeeld: “Aan de andere kant ben ik er netter door gaan rijden. Richting aangeven is namelijk ook een must wanneer je van baan wisselt met lane assist.”
Storingen en irritaties
Afgaand op de reviews blijkt de Skoda Karoq een behoorlijk goede auto, al betekent dat niet dat elk exemplaar perfect is. Zo schreef eerder al een gebruiker over een soms weigerachtige telefoonconnectie, waar andere gebruikers geen melding van maken. Dat geldt ook voor een niet goed werkende geheugenfunctie van de stoelen en spiegels, die kan worden gekoppeld aan een sleutel. “Er zijn twee sleutels met geheugenfunctie voor de stoelen en spiegels, maar dit werkt vaak niet. Ofwel staat de stoel niet correct, ofwel de spiegels niet. Gelukkig heeft de bestuurdersstoel zelf ook geheugenknoppen, en die werken dan weer wel”, schrijft een eigenaar die niet helemaal tevreden is met de werking hiervan.
Ook klein leed is er voor deze 1.5 TSI-rijder. “Er zijn wel een paar kleine ergernisjes. Zo piepen de deuren bij het openen en sluiten. Er is al van alles aan gedaan, maar niets helpt. Inmiddels heb ik het wel geaccepteerd. Het open dak stokte geregeld na twee seconden. Ik heb de rails heel licht met wat vaseline ingesmeerd en het gaat nu al een jaar prima.” Privébezitters van zo’n 1.5 TSI opgelet: “De tweede beurt was redelijk prijzig, onder meer vanwege het vervangen van de veel duurdere Long life-bougies (iridium)”, schrijft zo’n rijder in zijn beknopte review.
De Skoda Karoq mag dan kleiner zijn dan de Kodiaq, hij weet zijn bestuurders minstens zo goed tevreden te stellen. Ook hier worden de riante ruimte en comfortabele rijeigenschappen geprezen. De belangrijkste verbeteringen hebben betrekking op het ingebouwde navigatiesysteem en de wel erg fanatiek opschakelende DSG-automaat.
PRIVATE LEASE Skoda Karoq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Karoq 1.5 TSI 150 pk DSG ACT Executive | Navigatie | SmartLink | Climatronic | Camera | LED | Cruise Control | 1st Eigenaar |
- 2020
- 62.984 km

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT 150PK Sportline DSG Pano Sfeer Trekhaak LED Virtual Camera Carplay Clima Cruise Navi PDC 19"LMV
- 2021
- 158.365 km

Skoda Karoq 1.5 TSI ACT 150pk DSG-7 Sportline Business | ACC | Pano | Camera | Canton | Stuur/Stoelverwarming | Carplay |
- 2020
- 105.455 km
Lees ook
Praktijkervaring Skoda Kodiaq: dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto
Skoda Karoq 1.5 TSI (2018) – Op de rollenbank
De dikste Skoda Karoq is voortaan minder duur
Skoda Karoq: sterkere basismotor en nieuwe uitrusting
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.