Praktijkervaring Mercedes-Benz EQS: maakt hij het waar?

Tevredenheid in het topsegment

Mercedes-Benz EQS

Op AutoWeek.nl vind je een flink aantal gebruikerservaringen van uiteenlopende modellen in diverse marktsegmenten. Eén segment blijkt vaak onderbelicht: het topsegment. Wie een auto in die klasse koopt, heeft vaak helemaal geen tijd om een review achter te laten. Snappen we, al zijn we blij met een spaarzame uitzondering. Tien Mercedes-Benz EQS-rijders gunnen je een blik achter de schermen.

De Duitse auto-industrie en elektrificatie kenden een wat moeizame start. Het was Mercedes-Benz dat hier een einde aan wilde maken met de lancering van een elektrisch vlaggenschip à la S-klasse, wat resulteerde in de opvallend vormgegeven EQS. Van zijn looks kun je veel vinden, maar niet dat de fabrikant de o zo belangrijke aerodynamica verwaarloosde. Een batterijpakket met tot 108 kWh netto capaciteit zou de rest moeten doen. 

Echte elektrische reiswagen 

Het sommetje ‘goede stroomlijn’ en ‘grote batterij’ zou moeten leiden tot een laag verbruik en een grote actieradius. De ideale elektrische reiswagen dus? Ja, dat concludeerden we al na het analyseren van het praktijkverbruik op basis van gebruikersreviews. De conclusie: Mercedes-Benz heeft inderdaad een efficiënte EV gebouwd, waarmee je in de praktijk echt zo’n 600 kilometer tussen de laadbeurten haalt. 

Het verbruik verschilt natuurlijk met het gebruik, maar gelukkig geven eigenaren ook op dat gebied inzicht. “Het bereik is gemakkelijk meer dan 400 kilometer (snelheid tussen 120-150 km/h)”, schrijft de potentiële eigenaar van een EQS 350 uit 2022 in zijn opvallende review.  

De bestuurder van een EQS 450 AMG Line is zelfs zeer op verbruik gefocust en houdt een interessante review bij. “Ik heb de auto nu zestien maanden in bezit en dat betekent één zomer en bijna twee winters rijden. Ik rijd voornamelijk lange afstanden en maar heel weinig in de stad. Ritjes van minder dan twintig kilometer komen daarom niet voor. Mijn verbruik staat momenteel op 17,0 kWh gemiddeld. Dat vind ik zelf een heel mooie waarde.” Dat is begrijpelijk. 

Mercedes-Benz 600 SEL vs Mercedes-Benz EQS

Een vroege Mercedes-Benz S-klasse, generatie W140, in het kielzog van de gladde EQS.

Maar ook een S-klasse? 

Om een elektrisch equivalent van de Mercedes-Benz S-klasse te zijn, moet je meer kunnen dan lange afstanden afleggen. In die zin heeft deze EQS grote schoenen te vullen. Vooropgesteld: de EQS-rijders schrijven niet over het ruimteaanbod, dus blijkbaar is dat voor hun gebruik voldoende. Ook het lijkt erop dat geen van de EQS-bezitters zich laat chauffeuren. 

Het zitcomfort wordt wel regelmatig geprezen, onder meer door de eigenaar van een EQS 450 AMG Line uit 2022. “Het interieur is echt waar de auto bij ons de meeste punten heeft gescoord”, laat hij weten. “Prima stoelen met voldoende verstelling, waarbij ook de lengte van de zitting prettig lang kan worden.”  Ook een andere AMG Line-rijder is te spreken over het meubilair. “Mijn waardering voor het zitcomfort is toegenomen. Het zit heerlijk, gekoeld en verwarmd indien nodig. Ik gebruik ook de massagestoelen regelmatig.” 

De eigenaar van een EQS Sport Edition uit 2024 vestigt de aandacht op een bijzonder fenomeen: “De stoelen voorin zoeken zelf jouw optimale zithouding: gewicht, lengte, houding en ik weet niet wat. Alsof de dokter vooraf je lichaam heeft onderzocht. Geen wonder dat ik al zo lekker zit voor ik iets heb ingesteld.” In werkelijkheid gebruikt het systeem alleen jouw ingevoerde lengte, maar het effect blijkt er niet minder om. 

Mercedes-Benz EQS 450+

Weggedrag bevalt 

Voor het rijden met de EQS geldt ruwweg hetzelfde als voor de interieurruimte: de rijders besteden er weinig aandacht aan. Het betekent niet dat we daarover in het ongewisse worden gelaten. Een EQS 450-rijder die zijn auto ‘Teutoonse Tesla’ noemt, deelt de beleving. “De auto laat je rustig en relaxed rijden en als je wat sneller wilt, kan dat ook, maar in de C(comfort)-stand blijft het zeer stil. Indrukwekkend, want ik vond de Tesla al stil.”  Als het om de aandrijving gaat: “De prestaties zijn wel ‘minder’ – denk aan acceleratie en topsnelheid – maar met de meesturende achteras (ik heb de variant 10 graden) is de auto met name in korte bochten, snelwegbochten en in de stad zeer gemakkelijk te rijden en voelt hij aan als een kleinere auto.” 

Mercedes EQE versus Mercedes EQS

Links de EQS, rechts de Mercedes-Benz EQE. Je moet autospotter zijn om snel het verschil te zien.

Ook stil bij 160 km/h plus

Ook een andere EQS 450-rijder is onder de indruk van de rustige rijbeleving. “Wat opviel is de stilte in het interieur”, schrijft hij. “Dat zal met de gladde koets te maken hebben, maar ook op hogere snelheid (160+) blijft het aangenaam stil in de auto.” De voormalige eigenaar van een S-klasse uit 2014 is niet van alle features onder de indruk, maar weet er eentje wel te waarderen. “De actieve spoorassistent en parkeerassistent had de S ook. Achterasbesturing is voor mij nieuw en voor dit slagschip wel praktisch. Haaks de bocht om is te veel gezegd, maar een draaicirkel van 10,9 meter is prima.” 

Mercedes-Benz EQS

Meer schermen, meer beter? 

Op technologisch vlak zette Mercedes ook hoog in met de introductie van het Hyperscreen, een uit meerdere beeldschermen opgebouwd dashboard. De eigenaar van een met zo’n scherm uitgerust exemplaar is daar enthousiast over: “Ik rij eigenlijk alles met bijrijder, als ik het niet zelf ben, en dan is dat Hyperscreen ideaal. Vanaf de rechterstoel kun je alles bedienen.” Een andere rijder is vooral blij met de overige bedieningselementen. “Met het stuur kun je vrijwel alles bedienen. Heb je het druk met autorijden: ‘Hey Mercedes’ roepen en veel dingen worden geregeld.” 

Mercedes-Benz EQS

Onderhoud, storingen en irritaties 

Nieuwe elektrische auto’s zijn niet altijd direct ‘uit de doos’ in orde; daarvan hebben we inmiddels genoeg voorbeelden gezien. Mercedes-Benz lijkt de uitzondering op deze regel, want zowel de EQC alsde  EQB doet het in de praktijk gewoon goed. Ook de geavanceerdere Mercedes EQS komt er goed van af, maar blijkt niet helemaal probleemloos.  

Een overwegend tevreden eigenaar schrijft: “Tegenvallertjes zijn er ook, zoals handgrepen die niet uit de deur komen door een ontwerpfoutje. Die zijn onder garantie vervangen. Verder alleen softwarestoringen in het head-up display en uitval van schermen. Dat is een enkele keer gebeurd; minder dan bij de Tesla, maar toch.”  

Ook doet hij een constatering: “Ik vraag me af of alle assistenten wel werken. De rijbaanwisselassistent werkt naar links vrijwel altijd, naar rechts zelden. In de leen-EQE werkten beide vanaf de oprit naar de snelweg.” Het is niet de enige eigenaar die klaagt over de rijhulpsystemen. Eén eigenaar wijdde er zelfs een hele review aan. Daar staan ook bijzonder positieve reviews van dit systeem tegenover, dus wellicht is er sprake van een exemplarisch probleem. 

De eigenaar van een EQS uit 2022 meldt in het begin wat kleine problemen. Na iets meer dan een jaar schrijft hij: “De kinderziektes zijn er inmiddels wel uit en zijn er geen rare softwaremeldingen meer, hoewel die meldingen de bedrijfszekerheid nooit in gevaar brachten. Met andere woorden: een zeer tevreden EQS-rijder!” En zo scoort ook het elektrische vlaggenschip van Das Haus bij de meeste eigenaren een dikke voldoende. 

 

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.