Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)

autoreview

Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)
Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)Mercedes-Benz EQS 450+ AMG Line (2022)

Signalement

UitvoeringEQS 450+ AMG Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst8.500 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 1.000 km

Sinds ruim een week ben ik de trotse eigenaar van een Mercedes EQS 450+ en bij dezen wil ik mijn eerste ervaring met de auto delen.
Ik zeg auto maar hij heeft meer weg van een ruimteschip.
Je stapt in en bevind je in een cocon van stilte die alleen verbroken wordt door het geluid van het sublieme Burmeister audiosysteem.
Het rijden is subliem comfortabel en het interieur is ruim ,met de mooiste materialen behangen en intuïtief te bedienen.
Ja, ik ben nogal enthousiast over mijn aankoop en ik ben echt wel wat gewend.
Dit is inmiddels mijn vierde Mercedes.
Na 2 E-klasses en een GLE nu dus de eerste elektrische auto voor mij.

Wat zit erop en aan;
AMG line
21 inch lichtmetaal
Nappa leer
Comfort stoelen met massage, verwarming en koeling
Head-up display
Voorruitverwarming
Rijassistentiepakket met o.a. adaptieve cruisecontrol
meesturende achteras
En verder alles wat je van een auto van dit kaliber mag verwachten.

Gedurende de eerste 1000 km is het verbruik rond de 20kw per 100 kilometer en dat is inclusief het "uitproberen" en bij de huidige weersomstandigheden.
Ik verwacht bij wat warmer weer en normaal gebruik ruim onder de 20kw per 100 kilometer uit te komen en een actieradius te halen van minimaal 550 km op een acculading van 107.8 kw.

Ik zal proberen om mijn review regelmatig bij te werken met mijn ervaringen.

iets meer ervaring

  • 3.000 km

Inmiddels zijn we een paar weken en 2000 km verder en kan ik denk ik iets meer zeggen over mijn EQS.
Het comfort is echt subliem en beter dan elke auto die ik tot nu toe gehad heb.
Er hebben zich geen storingen voor gedaan en het verbruik is tot nu toe 17,2kw op 100 km dus een totale range van ruim over de 600km en dan heb ik ongeveer 2 van de 3 duizend km snelweg gereden met gemiddeld 110 kilometer per uur op de cruisecontrol en de rest is een mix van stadsverkeer en 60 en 80 km wegen.
Range anxiety is dus geen issue en dan is het nog voorjaar met temperaturen van rond de 10 a 12 graden dus prima.
Ik heb nog niet buiten de deur hoeven laden dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Is er dan helemaal niets aan te merken?
Jawel; Ik kan nog niet echt wennen aan het feit dat alle knoppen geen echte knoppen zijn maar aanraaktoetsen die een soort van haptische feedback geven.
Bij de toetsen op het stuur gaat het nog enigszins maar de bediening van de elektrische stoelbediening en met name het panoramaschuifdak leidt af en toe tot frustratie omdat ze niet doen wat je wilt.
De bediening van het centrale scherm werkt daarentegen weer erg goed en binnen een paar dagen vind je moeiteloos de instelling die je zoekt.
Verder is het interieur erg stof en vingerafdruk gevoelig en ik blijf voor mijn gevoel aan het poetsen.

probleemloos (bijna)

  • 7.000 km

Nu de temperaturen omhoog gaan gaat het verbruik, zoals verwacht, naar beneden.
Een verbruik van rond de 17 kWh is prima haalbaar en dit lage verbruik ligt volgens de Mercedes dealer in lijn met andere eigenaars.
Wat vooral opvalt is hoelang je kunt "zeilen" terwijl de auto zo weinig snelheid verliest.
Dit komt natuurlijk door de lage luchtweerstand maar het blijft bijzonder dat je ruim een kilometer voor de afslag het stroompedaal loslaat en niet meer dan ongeveer 10 km per uur aan snelheid bent verloren als de afslag hebt bereikt.
Ook werkt het one pedal driving in de stad prima en je hoeft de rem dan niet te gebruiken.
Ik rij probleemloos ruim 600km op een lading en heb daardoor nog niet buiten de deur hoeven laden of snelladen dus daar kan ik niets over vertellen.
Verder is en blijft het een heerlijke probleemloze auto op 1 dingetje na.

Ik kocht deze auto als voorraadauto en hij had af fabriek niet de optionele 10 graden meedraaiende achteras.
Dit wilde ik echter wel graag en er werd mij gegarandeerd dat ik dit achteraf via een software-update on-line kon aanschaffen.
Dit bleek echter bij een X aantal auto's van de eerste lichting niet te kunnen.
De reden hiervoor blijft onduidelijk.
Echter na inspanning van de dealer zal dit via een code die de fabriek verstrekt toch door de dealer gerealiseerd worden en voor dezelfde kosten als wanneer ik het bij een nieuwe auto af fabriek had besteld.
Het wachten is op de code en dan zal dit geregeld worden.

Voor de rest werken alle systemen probleemloos en is het comfort geweldig.
Je merkt dat bijvoorbeeld het autonoom rijden weer een stap verder is dan in mijn vorige Mercedes GLE van 2019.
Hij grijpt minder bruut in en de systemen werken meer op de achtergrond en met minder "fouten" alleen de active lane assist is irritant maar dat vind ik in iedere auto, vooral op 60 km wegen waar de belijning meer naar binnen staat, niet goed functioneren en het is alleen vervelend dat je het iedere keer opnieuw moet uitzetten.
Maar zolang het hierbij blijft dan vind ik het prima en stap ik iedere dag met een grote smile om mijn mond in.

verbruik blijft dalen

  • 8.500 km

Ik krijg regelmatig vragen over het werkelijk verbruik van mijn EQS en dat verbruik blijft dalen.
De laatste 5 weken is het verbruik gezakt naar 16,6 kWu per 100 km ( zie foto ) en kom ik dus steeds dichter bij het WLTP verbruik van 16,1 kWu per 100 km.
En ik ben echt geen slome rijder.
Ik houd mij zoveel mogelijk aan de maximum snelheden behalve op de snelweg waar ik overdag 110 km per uur rijd.
Verder gebruik ik de acceleratie en met name de tussenacceleratie om even vlot in te halen regelmatig maar probeer ik wel anticiperend te rijden.
Het werkelijk bereik is dan ook gemakkelijk 650 km op een lading wat ik echt indrukwekkend vind.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens