Praktijkervaring Mercedes-Benz C-klasse: hoe goed is compacte Mercedes?
'Je hebt het gevoel dat je alles onder controle hebt'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
In 2021 maakten we kennis met de nieuwe Mercedes-Benz C-klasse, maar zijn voorganger is nog lang niet uit het straatbeeld verdwenen. Sterker nog, nu die iets bereikbaarder wordt is het misschien wel jouw volgende occasion. Aan de hand van gebruikerservaringen tekenen we op hoe goed die auto is.
De vorige generatie C-klasse was op de markt tussen 2014 en 2021, een facelift in 2018 bracht hem weer bij de tijd. Naast de traditionele Limousine en Estate kon je ook kiezen voor een Coupé of Cabriolet. En natuurlijk voor een gigantische verscheidenheid aan aandrijflijnen, met vermogens van 122 pk van de C180 d tot maar liefst 510 pk voor de AMG C 63 S. Wat vaker opvalt bij gebruikersreviews is dat rijders meer genegen zijn om hun ervaringen te delen als de auto een alternatieve aandrijflijn heeft. Dat geldt ook voor deze C-klasse, waarbij relatief veel C350 e-rijders hun belevenissen met deze plug-in hybride beschrijven.
Comfort en gebruiksgemak
Je neemt al gauw aan dat mensen voor Mercedes-Benz kiezen vanwege een comfortabele totaalbeleving, maar als het om zitcomfort gaat zijn ervaringen met deze C-klasse verdeeld. We lezen uitersten, van een C350 e-rijder die schrijft dat ‘de stoelen uitstekend zitten, ook door het verlengbare zitgedeelte’ tot een eigenaar die de bestuurdersstoel heeft laten aanpassen nadat hij er rugklachten aan overhield. “Zitvlak voorstoelen, niet breed genoeg tussen de wangen”, schrijft een ander. Een kritiekpunt waarover meer mensen vallen.
Ook over het ruimteaanbod is geen consensus. “Op de achterbank is het goed toeven”, schrijft de eigenaar van een C350 e Estate, “behalve op de middelste plek, waar de gordelbevestiging je constant in je rug prikt. Jammer. Voorin zit je prima, ook op langere ritten.”
Een andere rijder met een vergelijkbare auto ervaart de ruimte juist als beperkt. “Puntje van kritiek is de ruimte achterin”, schrijft hij. “Als ik rijd, dan is de zitplaats linksachter ronduit onbruikbaar. Althans, mijn vrouw (en die is klein) zat eens achter mij en ze kon daar zitten, maar in- en uitstappen lukte alleen als ik mijn stoel naar voren schoof.”
De eigenaar van een C160 Limousine laat weten dat de kofferruimte voldoet. “Grote diepe kofferbak waar veel in kan, aan de zijkanten netten en bevestigingspunten zodat je bagage kan vastzetten.” Toch klinkt ook hier kritiek. “Hij is onhandig qua indeling, omdat de vloer niet vlak is maar iets oploopt.”
Infotainment en bediening
Een derde punt waarbij de ervaringen uiteenlopen is de bediening. “Het centrale scherm in de Mercedes is van mindere kwaliteit dan dat van BMW”, schrijft bijvoorbeeld een C350 e-rijder. “De graphics zijn gewoon minder mooi en voldoen niet voor de prijs die je betaalt voor de auto. Wellicht dat dit beter is bij het Comand Online-systeem.”
Het probleem zou dus met een extra investering oplosbaar moeten zijn. Dat beaamt een rijder die voor dit uitgebreide systeem koos. “Inmiddels ben ik helemaal gewend aan het losse scherm. Mijn ogen hoeven minder naar beneden gericht te zijn en esthetisch is het voor mij ook een goede plaatsing. Het scherm is bijzonder scherp en de navigatie werkt enorm snel.” Toch blijkt ook het duurdere systeem niet feilloos. “De uitspraak van nogal wat aanwijzingen is volkomen onverstaanbaar”, klaagt deze bestuurder.
Eén rijder had last van storingen met het navigatie- en multimediasysteem en heeft, in samenspraak met de dealer, alsnog het duurdere systeem laten inbouwen. “Comand Online zit er nu ruim anderhalve week in. Ruim 2.300 km mee gereden en wat een genot. Als er nog iemand is die een C gaat bestellen… Comand Online is echt een MUST!” Dat is ook de boodschap van een andere chauffeur. “Een tip voor alle personen die een Mercedes overwegen: Ga voor het Comand Online-systeem!”
Weggedrag C-klasse
Is er dan niets waar C-rijders unaniem over zijn? Nou… jawel. Vrijwel iedereen geeft hoog op over de rijbeleving. “Zoals verwacht is deze auto uitermate comfortabel en kun je hier met gemak grote afstanden mee rijden”, schrijft de bestuurder van een C200 Estate. “Daarbij is de auto ook uitermate stil, er is nauwelijks motorgeluid en alleen wat bandengeruis.” Ook een C350 e-rijder is uiterst tevreden. “Met dit onderstel kun je geweldig hard door de lange bochten op verkeerspleinen zoeven. Het blijft dan gewoon stevig, veilig en comfortabel. Toch is het rechtdoor een oase van rust en comfort.” Ook een andere plug-in-rijder ervaart dat. “De vering is weergaloos. Oneffenheden worden moeiteloos gladgestreken, op korte hele dwarsrichels na. Verkeersdrempels daarentegen worden nauwelijks gevoeld.”
Ook het weggedrag op hogere snelheden wordt meermaals geroemd. “Op de Duitse autobaan is cruisen met hogere snelheden in de C300 comfort ten top”, schrijft een Coupérijder vol lof, “Je merkt niet dat je met 180+ km/u bezig bent.” Ook een C220 diesel-rijder is enthousiast. “Met 220 km/u is rijden in de Benz vergelijkbaar met 160 in mijn oude Peugeot 508 SW. Hij ligt als een blok, geen rammeltje, geen huppeltje. Je hebt continu het gevoel dat je alles volledig onder controle hebt.”
Ook een minder krachtige uitvoering valt qua rijden in de smaak. “De auto is absoluut ingesteld op comfort maar zonder week of deinerig te worden”, meldt een gebruiker van een C180. “Je kan als je wil ongenadig hard door bochten. De Mercedes stuurt licht , maar wel met veel gevoel en zeer direct. Verder valt het me op hoe licht de auto voelt. Met 1.295 kg in standaardtrim is het een minder zware auto geworden en dat merk ik in het bochtenwerk en bij het afremmen, en ook aan hoe de 1.6-motor voldoende prestaties levert.”
Onderhoud, storingen en irritaties
De C-klasse rijdt dus goed, maar hoe zit het met de kwaliteit? Daarover is dan weer niet iedereen te spreken. “Premium-merk of niet, storingen had deze auto ook”, begint een C180-rijder. “Zo begon na 2 jaar het scherm van het navigatiesysteem uit te vallen of vast te lopen. Dat werd vaak opgelost het contact uit en weer aan te zetten, maar uiteindelijk is de SD-kaartlezer vervangen.”
Een particuliere C200 Estate-rijder is overwegend tevreden, maar kreeg wel te maken met een paar ongeplande garagebezoeken. “Inmiddels heb ik een set nieuwe draagarmen links, een NOx-sensor en een nieuwe geleiderail voor de elektrische rollo. Wat mij betreft 3x teveel naar de garage voor een auto van deze leeftijd met deze km stand”, luidt zijn conclusie na 89.000 kilometer. Gelukkig voor deze rijder zijn deze problemen wel onder garantie verholpen.
De C350 e heeft wat eigen nukken, waar meerdere rijders melding van maken. “Twee keer een storing gehad ‘Zonder schakelen. Werkplaats opzoeken’. Dat was wat lastig, want de auto was niet aan de praat te krijgen”, schrijft een eigenaar die deze storing hierna overigens niet meer heeft ervaren. Ook meldt deze rijder dat de compressor van de luchtgeveerde achteras het na 147.000 kilometer begaf. “Toch € 1.100,00 ex. btw aan kosten voor de leasemaatschappij. Schijnt vaker voor te komen, dus bij aanschaf wel op letten.” En inderdaad, het is niet de enige reviewer die met zo’n defecte compressor te maken krijgt.
De bagageafdekking van de Estate leidt ook bij meerdere rijders tot ergernis. “Bij een beetje hobbel schiet deze spontaan omhoog, het blijkt een bekende fout te zijn. De garage heeft de gaten wat uitgeboord, daarna heeft het euvel zich niet meer voorgedaan”, schrijft een ervaringsdeskundige.
Tegenover deze geluiden staan ook positieve verhalen. “In al deze tijd heb ik nooit een extra garagebezoek hoeven afleggen of olie hoeven bijvullen tussen het onderhoud., schrijft een rijder na 180.000 kilometer. “Wat een compliment is voor een auto met deze complexe techniek.”
Complex is ook het beeld dat overblijft na het lezen van de gebruikersreviews. Volgens eigenaren rijdt deze C-klasse uitstekend, maar is het niet al goud wat er blinkt. Zo moet je extra in de buidel tasten om ook het infotainmentsysteem naar een passend niveau te tillen, vallen de stoelen niet bij iedereen in de smaak en worden meerdere rijders geconfronteerd met tussentijdse garagebezoeken. Samengevat: rijdt goed, kan beter.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Mercedes-Benz E-Klasse: eigenaren delen ervaringen met hun auto
Praktijkervaring Mercedes-Benz A-klasse: dit vinden eigenaren van hun auto
Mercedes-Benz C200 AMG Line (2017) - Op de rollenbank
Mercedes-Benz C450 AMG - Op de rollenbank
Mercedes-AMG C43 4Matic – Audi S4 TDI - Vergelijkende Test
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.