Praktijkervaring Mazda MX-30: welke prijs voor eigenzinnigheid?

'EV is niet goedkoper dan een ICE, wat onderhoud aangaat'

Praktijkervaring Mazda MX-30: welke prijs voor eigenzinnigheid?

De Mazda MX-30 is een opvallende verschijning. Maar niet alleen zijn gedrongen koetswerk met ‘verkeerdom’ openende achterdeuren springt in het oog, ook de techniek doet dat. Wel door bepaald niet wereldschokkend te zijn. Desondanks kozen ruim 2.000 Nederlanders voor zo’n MX-30. Hoe ervaren zij hun keuze in de praktijk? 

Als je wil zie je in de Mazda MX-3 de Japanse BMW i3. Beide zijn opvallend gestileerd, hebben ‘suïcide’ achterdeuren en zijn zeker niet voor iedereen. Toch is de Mazda wat traditioneler. De fabrikant koos in het interieur weliswaar voor spraakmakende, ‘nieuwe’ materialen als kurk, de MX-30 is gewoon van staal gemaakt en weegt in die hoedanigheid 1.620 kilogram. Wél opzienbarend is de sinds kort leverbare MX-30 R-EV, waarin een rotatiemotor desgewenst het accupakket bijlaadt. 

Praktische eigenschappen 

Zo’n opvallend design is niet altijd even handig, zo ervaren de meeste eigenaren van een MX-30. “Het grote minpunt zijn de suïcide-deurtjes. De instap is oké, maar verder heeft het echt alleen maar nadelen”, schrijft een eigenaar. Hij noemt vervolgens vijf nadelen. Een grote dode hoek door de brede stijlen, achterpassagiers die alleen kunnen uitstappen als het voorportier geopend is, een claustrofobisch gevoel door de kleine raampjes en te weinig ruimte voor uitstappen als de auto krap geparkeerd staat. “Tot slot kan iemand per ongeluk de achterdeuren op de voordeuren gooien als de juiste volgorde niet wordt aangehouden”, besluit hij zijn relaas. De kritiek komt niet alleen, ook andere berijders ervaren meer na- dan voordelen van de constructie. 

“Die deuren zien er leuk uit, maar als je iemand ophaalt, moet wel altijd eerst degene die voorin zit uitstappen. Gelukkig zitten er - net als bij de rest van rijdend Nederland - zelden meer dan twee mensen in de auto”, schrijft zo’n berijder. De volgende bestuurder en zijn passagiers gaan er eveneens wat luchtiger mee om. “De instap is lekker en de achterdeuren werken goed, al heb je wel net wat meer ruimte nodig om in en uit te stappen. Mijn kinderen (5 en 7 jaar) hebben er geen moeite mee en vinden het erg leuk. Maar een ‘voordeel’ is het natuurlijk niet. Al beleef ik het, net als de kids, stiekem wel zo :-).” De deuren leiden de aandacht kennelijk af van andere praktische zaken, want over de bagageruimte rept niemand. 

Passagiersruimte en  -comfort 

Over de ruimte voor passagiers wordt wél gesproken, en de uitkomst is naar verwachting. “Voor iemand van bijna twee meter is het niet moeilijk om een goede zitpositie te vinden. Stoel voor/achter omhoog/omlaag; lendensteun. Ook het stuur is in hoogte/as verstelbaar”, schrijft een eigenaar voor wie het voorin allemaal wel goed zit. Achterin blijkt dat een ander verhaal. “Het eerste uitstapje met meer dan twee personen gemaakt. Omdat echtgenote veruit de kortste is mocht zij achterin zitten. Haar lengte is 1,70 meter. Zij vindt de hoogte van de achterbank te laag, waardoor ze met haar knieën omhoog zit. Op de terugweg ben ik er maar gaan zitten. Het is er inderdaad niet overdreven ruim, maar vooral met mijn hoofd tegen het dak zitten was iets minder fijn.” Goed om te weten: over de voorstoelen wordt louter positief gesproken. 

Bediening 

Als je Mazda van nog meer eigenwijsheid wil betichten kan dat vanbinnen. Het merk houdt immers vast aan een traditioneel bedieningsconcept, met een grote draai- en drukknop. Traditioneel of niet, het valt aardig in de smaak. “Multimedia werkt lekker, met precies voldoende knoppen op het stuur en voor audio en voor klimaat”, schrijft een tevreden gebruiker. Die stipt ook nog een ‘frats’ aan: “Voor het klimaat heb je een apart touchscreen, dat meer een gevoel van luxe geeft dan dat het echt nodig is.” Ook een ander is te spreken over Mazda’s benadering. “Het bedieningsgemak vanuit de bestuurder is overzichtelijk en gemakkelijk, de ronde draaiknop met zijknoppen doen hun werk goed en ook de bediening via stuur is top.” 

Hoe rijdt de MX-30? 

Als het om rijden gaat valt een Mazda al gauw in de smaak. Dat is bij deze relatief zware EV niet anders. “Wat vind ik fijn aan de auto?”, vraagt een rijder zich af, om zijn eigen vraag te beantwoorden met: “Het strakke sturen, de stilte aan boord en de wegligging. Hij is niet snel, maar wel vlot en reageert lekker op input waardoor je gevoelsmatig nooit te kort komt. Op hogere snelheid zou iets meer vermogen leuk zijn, met name omdat het onderstel erg goed is”. Toch is er een ‘maar’ te noemen. “Wat kan beter? De rebound van de vering slaat af een toe bij korte hoge ‘Ikea’-drempels. Komt zelden voor, maar komt wat minder geraffineerd over, wellicht een gevolg van stevige vering?” 

Een andere berijder merkt eveneens een negatief effect. “De Mazda heeft een uitnodigend weggedrag en toch vind ik het stuurgedrag een beetje onrustig. Begrijp me goed: hij is precies, maar misschien iets te licht of gevoelig. Daardoor moet je veel bijsturen. De rechtuitstabiliteit vind ik eigenlijk een beetje tegenvallen.” 

Als je dacht dat de opvallende eigenschappen nu wel ‘op’ zouden zijn, dan heeft Mazda nog wel iets voor je achter de hand. “De auto maakt een kunstmatig motorgeluid”, merkt een rijder op, “en het is jammer dat je als bestuurder niet de keuze hebt dat aan of uit te zetten. Mazda, graag een software-update om dat te verhelpen.” Nog een punt van kritiek, wat we tevens bij andere gebruikers lezen: “Het regeneratief remmen met de flippers werkt erg goed, maar bij 8 km/h stopt het en moet je het laatste stukje met het rempedaal doen.” 

Aandrijving en actieradius 

Dat de MX-30 met zijn 35,5-kWh batterijpakket geen afstandsloper is zal niemand verrassen. Reviewschrijvers kozen hier bewust voor, omdat het past bij hun gebruik. Zo ook de volgende chauffeur: “Wat betreft actieradius zitten we na het volledig opladen steeds tussen 205 en 210 km. We rijden echt gemixt, binnen bebouwde kom, 80-wegen en overdag snelweg, dus 100 km/h. De gehaalde actieradius van ruim 200 km is meer dan voldoende, zeker omdat het een tweede auto betreft.” 

“De range van 200 km is reëel”, schrijft een ander, “en voor mij voldoende. Ik schat de effectieve batterijcapaciteit op 33,5 KWh, de rest is buffer, en doe 16,0 KWh/100 km. Ik om op ongeveer 210 km bereik bij gemengd gebruik.” Dat is als je het onderste uit de kan haalt. “Maar niemand zal de batterij helemaal leeg kunnen of durven rijden, dus in de praktijk zal 200 km wel de max zijn. Met snelwegsnelheid moet je rekenen op 175 km.” Wel stipt deze rijder een verbeterpunt aan. “Het is echter jammer dat Mazda geen 11-kW 3-fasen laadmogelijkheid biedt. Dat zou de beperkte batterij deels gecompenseerd hebben.” 

Een minder tevreden berijder ervaart een beperktere actieradius en stipt nog een probleem aan. “De range is bij mij gemiddeld 150-160 km, en dan rijd ik gewoon netjes, cruisecontrol, regeneratiesysteem, normale acceleratie, verwarming op stand 1 en 19 graden, radio aan …” Het andere probleem? “Het is raad dat de 300-kW snellader van Fastned maar maximaal 36 kW laadt, terwijl de mogelijkheid van de auto 50 kW is. Heeft iemand daarvoor een verklaring?” Een andere berijder loopt tegen hetzelfde probleem aan en geeft een mogelijke verklaring. “Helaas werkt snelladen niet goed onder de 10 graden Celsius. Er is een beperking die alleen het verwarmen van de accu toelaat onder -5 Celsius, en dus duurt het een uur (!) langer om te laden.” Een oplossing schijnt er wel te zijn. “Op internet staan trucjes om het verwarmen te forceren. Maar dan wordt de accu ook verwarmd als de auto geparkeerd staat, en dus moet je het trucje iedere keer uitschakelen.” 

 

Storingen en irritaties 

De Mazda MX-30 stelt rijders wel tevreden met de betrouwbaarheid. Ze melden wat dat betreft geen opvallende zaken. Ook geen leeglopende 12-volt accu’s, waarover we bij andere EV’s regelmatig lezen. Toch is deze Mazda niet foutloos. Meerdere berijders klagen over krakende geluiden bij de bestuurdersdeur. “Op het MX-30-forum was er iets over een rammel. Heb ik oppervlakkig gelezen. Twee dagen later in een dorpje met klinkers een aha-ervaring; dát is dus de rammel! Meteen een berichtje aan de dealer, onderdeel staat in backorder. Hoekrubber boven aan de deur bij de B-stijl, daar komt het vandaan. Er is een gemodificeerd onderdeel voor ontworpen.” 

De rijder van een MX-30 First Edition meldt het onregelmatig uitvallen van de head-up display, wat nog niet naar tevredenheid is opgelost. Dat laatste geldt ook voor een andere eigenaar, die zich met een heel lijstje bij de dealer meldde.  

Twee berijders melden de onderhoudskosten van een grote onderhoudsbeurt, waarvoor de dealer zo’n €400 rekent. “Ik moet zeggen dat de prijs van grote onderhoudsbeurt me enigszins tegenviel”, schrijft een berijder daarover. “EV is niet goedkoper dan een ICE wat dat aangaat.” Ook meldt deze rijder dat het stuurwiel gauw lelijk wordt, waarop de dealer dit onder garantie heeft vervangen. 

Onder de streep is de Mazda MX-30 geen allemansvriend, maar ‘onze’ reviewers hebben hem behoorlijk bewust aangeschaft. Daardoor kunnen zij goed uit de voeten met alle fratsen en de beperkte actieradius. Mocht je nu, na dit verhaal, nog meer willen lezen over de Mazda MX-30? Dan bevelen we deze creatieve review warm aan. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (110) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum