Mazda MX-30 Advantage (2021)

Mazda MX-30 Advantage (2021)

UitvoeringMX-30 Advantage
Bouwjaar2021

Boodschappen autootje.

Na veel wikken en wegen heb ik eerst een PHEV gekocht.

Het blijkt dat die niet altijd als BEV werkt, en de motor toch aanslaat. Daarom nu een MX-30 als boodschappenauto gekocht.

Nu weet ik zeker dat ik alleen op stroom rij. Dit is het overschot van de zonnepanelen, wat ik anders 'weggooi' ( 5cnt..) in het net ; dus gratis stroom.

Omdat het hele gezin de BMW een fijne auto vond, eerst met tunnelvisie naar een i3 gezocht. Maar die dingen zijn de laatste tijd steeds duurder geworden. Om nu 28k te betalen voor een i3 uit 2018 met 65.000km; neen bedankt !

In het goedkope segment zijn er in feite alleen de UP-e en Golf-e ; vervangingsaccu kost ongeveer 20k; neen bedankt !

Deze Mazda MX-30 stond voor net geen 27k bij een autobedrijf te koop, bouwjaar september 2021. Niet uit 2020 zoals de meeste die aangeboden worden.

Ik kwam eigenlijk voor een witte met stuurverwarming en 360-graden camera's, maar die werd letterlijk voor mijn neus verkocht.

Bij de proefrit naar huis gereden : over de snelweg met mijn normale rijstijl; met 130 op de teller dus. De range naam snel af. Voor elke gereden kilometer 1,3km minder bereik. Thuis aan het gezin laten zien, helaas had niemand tijd om mee te rijden. Daarna over B-wegen met keurig 63 op de teller : range nam af met 0,8 km per gereden km. De referentie is kennelijk 80 km/h.

De auto gekocht na een kort overleg met mijn ega. De inruilprijs was netjes, zeker in verhouding met de ridicule bedragen die BMW-dealers durfden te noemen. Doen die een auto in perfecte staat met weinig kms naar de handel ? Niet over mijn rug dus.

Afijn. De gekochte auto moest nog ingevoerd en geregistreerd worden. Dus ruim twee weken later kon ik de Mazda ophalen.

De eerste twee lange ritten

Gisteren een toeristische rit gemaakt. Eerst op google maps gekeken wat de afstand was tot de eindbestemming. Met de terugreis erbij een veilige 150km. Toen we wegreden stond de range op 218km, maar dat is na een paar kilometer al 201. Vanaf dat moment wordt het voorspelbaar. Gewoon met de airco aan, met 60-80 binnendoor. Verbruik is exact wat je rijdt. Daarna met 105km/h (teller) op de snelweg : 1,1km minder range per gereden kilometer. Een lang stuk achter een tractor ( 5km ca.) , met 50 km/h; dit kost 0,9 km range per kilometer. Redelijk in overeenstemming met de proefrit dus.

Ik laad de auto gewoon tot 100%, leegrijden tot we thuis zijn. Gisteren was er nog 32km range ( ca. 15%), vandaag nog 11km (5%). Ik weet dat 10-90 beter is voor de accu. Maar de ontwikkeling van accu's ( Toyota, solid state) gaat erg snel, en over 10 jaar kost een nieuwe accu met 50-70kWh als vervanger van de huidige 36kWh, misschien nog € 5000. Na-ons-de-zondvloed..

De auto is zeer compleet, met snufjes als dode-hoek-hulp, rijbaan assistent, actieve snelheidsregeling, rondom parkeerassistentie, camera achter etc etc. Er zijn verwarmde voorstoelen en een goede airco.

Voor iemand van bijna 2 meter is het niet moeilijk om een goede zitpositie te vinden. Stoel voor/achter omhoog/omlaag; lendensteun. Ook het stuur is in hoogte/as verstelbaar. Verder is er een projectiescherm op de voorruit met snelheid en verkeersbordherkenning, en navigatie.

Deuren zijn een verhaal apart. Zowel voor/achter kunnen "haaks" open. Dat betekend extra aandacht bij parkeren : voor je het weer raak je de auto ernaast. Wél is het handig als je iets groots in de auto wil plaatsen, zoals kinderzitjes. Verder zijn de "verkeerdom" scharnierende achterdeuren niet meer dan een snufje.

Gisteren zijn we dus zonder problemen thuis gekomen, geen stress.

Vandaag was mijn zoon op stap met de auto. Ook tevoren gekeken wat de afstand was : totaal 150km - toeval - . Nu de andere kant op. Zoonlief rijdt snelweg en dus met 115km/h op de teller. Dat kwam neer op 90km minder bereik in 67km : 1,34 km range per km gereden. Terug exact hetzelfde verbruik : ook de 'tegenwind/ wind mee' test is aan voldaan. De laatste 8km was steeds "B-weg" , die heb ik er uitgelaten.

Voor ons gebruik is deze auto prima. Maar ik zou nooit een BEV kopen als enige auto, tot er een écht -bruikbaar- bereik is van meer dan 600km én ik dan in tien minuten weer dat bereik opgeladen heb.

Dus geen getob met apps en algoritmes met 'laden tot 70%' en dat soort gedoe. Ding moet voor mij werken, niet ik voor het ding !!

No -range- stress !

Calculated risk..

Het is heel simpel. Kijk voor vertrek wat de reisafstand is in google maps,
hou 10% marge aan, en je weet of het haalbaar is !
Na plichtmatig 'direct laden' na de eerste paar ritten, ben ik nu wat relaxter.
Ik bedenk me hoeveel ik de komende dagen ga rijden; haal ik het niet met de restwaarde, dan laad ik bij. Zo kan ik ook meer overdag laden ipv in de avond.

De auto rijdt heerlijk. Al de veiligheidsvoorzieningen zijn standaard, zelfs het 'automatisch' file rijden ; heerlijk ! Ik rij rustig met 120km/h nu, zónder met toegeknepen billen naar het bereik te kijken.. 😋.

De achterdeuren gebruik ik in de praktijk niet : achterklep open voor boodschappen is eenvoudiger.

Geluid van de standaard audio is prima. Geen getjrip of geblaf, maar een redelijk neutraal geluid met een flink volume. Dit was echt een goede koop!

Comfort

De eerste uitstap met meer dan 2 personen. Omdat echtgenote ver uit de kortste is, mocht zij achterin zitten. Haar lengte is 1,7m. Ze vind de hoogte van de achterbank te laag, waardoor ze met haar knieën omhoog zit. Op de terugweg ben ik er maar gaan zitten (20 min). Is inderdaad niet overdreven ruim, maar met hoofd tegen het dak was iets minder fijn. Gek genoeg vonden schoonzus en broer het allemaal geen enkel probleem. Kennelijk geeft een Range Rover als 1e auto wat problemen met het perspectief.

In het begin ging ik direct de auto laden als ik terug kom, net als met de Range Rover (ca. 50km bereik). Nu doe ik dat niet, en kijk ik wanneer er een langere rit is voorzien, dan laad ik de dag er voor. Uiterlijk bij een bereik onder de 80km ga ik weer laden. Ongeveer één keer per week laden is dan voldoende. Een prima auto voor in de regio, minder opvallend dan de Range Rover.

Instellingen.

Na instellen in het menu, staat het weer in de fabrieksinstelling bij de volgende start ! Super irritant is daarbij het 'HUD'. Contrast niveau 'lasbril' , en de projectie is scheef ! Je kunt het kantelen in een instelling, maar ook dan is het nét niet recht.. En de volgende keer weer 20 graden scheef...

Ik ben bij de dealer geweest, en die kunnen er niets aan doen. Als techneut verwacht je ergens een stelschroefje oid voor het 'grof' stellen, en dan het fijnstellen via het menu. Niet dus : het is een gesloten kast/module waar niets aan kan worden veranderd. Balen.

De 'settings' (geheugen) voor de stoelen zijn feitelijk alleen de stoelinstellingen , niet eens de spiegelinstelling die bewaard worden.

Maar de audio, die onthoud wel de instellingen. Ook gaat die gelijk aan als je de auto start, ook al stond de audio uit toen het contact werd uitgezet.

Maar de auto rijdt prima. Ik betrap me er op de Mazda te nemen ipv de Range Rover, alleen al om aan (na-) gapende touristen te ontkomen nu de omgeving weer vol staat met kampeerders.

Laadprobleem

Plotseling was de accu niet vol. Na bijna 3 maanden zonder problemen te hebben geladen aan een 'oma lader', stopte het laden na 20min. Hoe vaak ik het ook probeerde. Daarna de auto verplaats en een ander stopcontact geprobeerd. Toen werkte alles weer normaal.

De lader trekt 13A, onder het maximum van 16A per groep. Ik denk echter dat door de manier waarop de bedrading is aangelgd, dit probleem ontstaat.

In Nederland werkt men met centraaldozen, meestal een lichtpunt in het plafond. Daar vandaan lopen leidingen naar stopcontacten en schakelaars.

De betreffende installatie is uit 2006 en compleet nieuw. Het is dus geen antieke bedrading met een weefsel om de aders.

Ik denk dat er in de verbindingen in de centraaldoos en op andere plekken, te weinig contact is tussen de draden. Hierdoor zal bij 13A continu na enige tijd oxidatie / corrosie optreden en de weerstand verhogen. Die spanningsval wordt mogelijk gemeten door de sturing van de laders. Omdat dit meest waarschijnlijk warmte ontwikkeling betekend, stopt de lader.

Nu ga ik een aansluiting maken op de gevel. Bij de renovatie heb ik directe zware ( 3x 2,5 ) kabels (VmVK) naar de gevels laten trekken voor buitenverlichting. Daar staat nu 4 x 3W op aan verlichting (aparte groep).

Daar komt dus een buitenstopcontact bij. Zo ben ik van het probleem af hoop ik. De aanpassing in de meterkast laat ik een electricien doen.

Even wachten tot de vakantie voor hen voorbij is.

Custom wielen en verlagen

Het nieuwe -eerste- plaatje is een knip & plak actie.

Ik vind - zoals zo veel - mensen, dat er teveel kleuren zijn in de standaard auto. Mazda heeft dat begrepen omdat het 2023 model geen grijze raamstijlen meer heeft, maar zwart. Dat had ik ook al bedacht.

Ik wil echter de wielen aanpassen. Als ik de 'gun metal'velgen vervang door glanzend zwart, dan oogt het naar mijn smaak al stukken beter.

Maar dan heb je nog steeds de gapende openingen boven de wielen. Doet mij denken aan mijn Range Rover in de 'rockcrawl' stand van de luchtvering.

Er zijn een aantal verlagingsets ( Eibach en H&K ). Dan kun je da auto 20mm of 35/40 mm verlagen. Met 20mm zie je geen verschil, en 40mm vind ik een risico met verkeersdrempels.

Ik wil dus naar 19" wielen, met grotere banden. Met een grotere diameter van het wiel compenseer je voor de verlaging met andere veren.

Echter velgen met banden, daar krijg je haast niets voor terug. Nu vervang ik alleen de velgen zelf. Banden zet ik over. Als over een paar jaar de huidige banden aan vervanging toe zijn, neem ik een iets grotere maat, wat mogelijk is op de 8J velgen. Dan laat ik ook de verlaging uitvoeren.

Uiteindelijk kom ik met een verlaging van ca. 23mm voor en 28mm achter, naar mijn idee optimaal uit met de optiek, en de techniek. Moet ik wel 3 jaar geduld hebben..

Dubbelganger

Gisteren voor het eerst een identieke MX-30 'ontmoet' , dat is toch een beetje raar. Er zijn niet zo veel van deze auto's op de weg, dus ik moest wel even knipperen met mijn ogen. Even vriendelijk gezwaaid naar de (nog oudere) baas achter het stuur.

Rammel.

Op het MX-30 forum was een draadje over een rammel. Heb ik oppervlakkig gelezen. Twee dagen later in een dorpje met klinkers een " aha-ervaring "; dát is dus de rammel ! Gelijk een berichtje aan de dealer, onderdeel staat in backorder. Hoekrubber boven aan de deur bij de B-stijl, daar komt het vandaan. Er is een gemodificeert onderdeel voor ontworpen.
[ TSB NUMBER: 09-033/22. TSB ISSUE DATE 08/22/2022 ].

Lader.

Ook hier is een modificatie voor. Zelfde afspraak als voor de rammel, gaat men de updates laden. Dat duurt nog even, omdat de Nederlandse files nog niet op de server staan schijnt. [ TSB NUMBER: R077/22, First published to Mazda dealers on August 11th, 2022. The MDARS Calibration File Part Number is Left Hand Drive MH01-186K2-P" ].

Bandenspanning.

Het nadeel van twee auto's van compleet andere merken, is dat de knopjes en menu's compleet anders zijn, vaak ook nog 'cultuur' gebonden.

Zo moest ik vorige week uitwijken voor een kamikaze-scootmobiel : een man kwam uit een steegje met flinke snelheid ( > 15km/h !) een steegje uit en scheurde over de zebra de weg over. Dit is niet te voorzien, dus ik kon alleen uitwijken. Raakte rechts een rijbaanscheiding, die gelukkig laag was en gelukkig reed ik maar 40 km/h. Toch wilde ik de bandenspanning controleren.

Bij de JLR auto's doe je dat via een menu op de knoppen op het stuur, bij BMW via de draaiknop op de middenconsole. Groot was mijn ergernis toen ik de waarden nergens kon aflezen : thuis nog een kwartier in de auto al de menu's doorgelopen.

Uiteindelijk de handleiding bestudeerd : niets, nada, niente..

Vreselijk irritant, omdat er wel sensoren op de banden zijn. Een paar dagen later, tijdens het laden had ik een ingeving : het is alleen te zien in de app...

Waarom staat dat niet in de handleiding van de auto ???

Verder geen klachten. Auto doet braaf wat hij moet doen, van A naar B naar A rijden..

PRIVATE LEASE Mazda MX-30

Mazda
Mazda MX-30 Prime-Line (5D/CVT)