Mazda MX-30 First Edition (2020) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-30 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Eerste kennismaking
- 109 km
Zojuist mijn nieuw Mazda MX 30 in gebruik genomen. Voor die tijd veel onderzoek gedaan naar de ins en outs van deze auto. Standaard oordeel is: prachtige auto, goede uitrusting, fantastische uitrusting, maar te weinig rijbereik. Voor mijn werk rijd ik - normaliter, buiten de lockdown - ruim 160 km. Gewaagd dus, maar ik heb de keuze toch gemaakt, want het is een schitterend product en mijn ervaring met Mazda auto’s gaat ver terug met als baseline - uitstekende auto’s en zeer goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Voor deze auto geldt op dit moment een scherpe private lease aanbieding bij de Mazda dealer, dus interessant genoeg op in te gaan. Eerste rijervaring - absoluut top. Zeer soepel rijgedrag, de auto lijkt thuis te horen in een hogere autoklasse. Het concept zal niet iedereen passen - de freestyle doors zijn niet ieders ding, maar de eerste reacties van mensen die de auto zien en ervaren zijn erg positief. Een prachtige auto van een no nonsense maar wel speciaal merk. Als ik iets verder ben zal ik meer kunnen vertellen over het rijbereik, opladen en verbruik. Ik ben heel benieuwd!
Bijzondere auto
- 1.100 km
TIjd om mijn ervaringen met de MX 30 weer een keer te updaten. Ik heb er de afgelopen periode veel minder mee gereden dan ik bij voorbaat zou verwachten vanwege de lock-down, dus de dagelijkse gebruiksproef zal later volgen.
Vanaf het begin heb ik wel moeten wennen aan de auto. Door de hoge portierlijn en de donkere ruimte achter je (het passagiersdeel met donkere ruiten) heb je in het begin een beetje het gevoel dat je wat opgesloten zit. Maar dat went snel. Ook de vele assistentiesystemen en het wennen daaraan inclusief de bediening is een dingetje. Maar als je daar doorheen bent: wat een luxe rijbeleving! De auto is zeer stil, uitstekend gedempt en geveerd en alles gaat even soepel en vanzelfsprekend. Door de geweldige afwerking van de binnenzijde voelt de auto als een absoluut luxe voertuig, duidelijk hoger dan zijn klasse wellicht suggereert. Het rijden is een heerlijkheid, zoals ook in veel tests is aangegeven. Dan het EV deel: inderdaad houdt het bereik niet over. In het huidige natte en koudere seizoen geeft de auto volgeladen een bereik van circa 180 km. Het aanzetten van de airco/verwarming maakt ook nog het nodige uit in bereik. Afhankelijk van de buitentemperatuur kan dat soms wel 20 km of meer uitmaken! Meestal is het verschil overigens kleiner. Het verbruik komt bij mij in gecombineerd gebruik binnen/buiten de stad tot nu toe uit op 18,5 Kw per 100 km, dus iets beneden het aangegeven normverbruik van 19 Kw.
Eigenlijk moet je de auto als een telefoon beschouwen: zodra ik thuiskom van een rit, zet ik hem aan de lader. Daarbij is wel interessant om aan te tekenen, dat mijn Mazda prima via het normale net is te laten. Dat is dan weer een voordeel van deze auto: de kleinere batterij maakt het mogelijk om hem gewoon aan het (buiten-) stopcontact op te laden. Op een groep, waarop ook mijn huiskamer is geschakeld, laad ik gemiddeld 15km per uur erbij. Dat lijkt niet snel, maar al met al (zeker met de nacht erbij) gaat het opladen op die manier prima. Dat spaart dus weer een dure EV lader uit!
Mooi ook, dat je het laden kunt volgen met een My Mazda app, door middel waarvan je de auto overigens ook kunt verwarmen op afstand. Het blijft een bijzondere auto - er zijn er tot nu toe in NL niet veel geregistreerd, circa 800 stuks - dus ik ben er in de praktijk nog geen tegengekomen. Kennelijk zijn er veel mensen met ‘range axiety’, terwijl we in NL zo’n 60 duizend publieke laadpalen hebben. Dus als je daar niet tegenop ziet en de auto past bij je dagelijkse kilometerafstand, blijft deze mobiel toch een aanrader: voor de happy few dus, maar die kan dan ook echt happy zijn met deze auto!
Bereik en verbruik in de winter
- 2.222 km
We zijn weer een ronde verder met de Mazda. Ik rijd door de lock down duidelijk minder dan normaal, dus duurt het opbouwen van ervaring met deze auto ook wat langer. In deze tijd van het jaar (temperatuur tussen 0 en 10 graden) daalt waarschijnlijk ook het bereik van de auto. Als ik hem volgeladen heb, kom ik op circa 160 km met de verwarming aan. Houdt dus niet over. Het verbruik zo valt mij op stijgt progressief met de snelheid. Als je met een mix van stadsverkeer buitenweg rijdt kom je rond de 19,5Kw per 100 km. Zodra je over de 100 gaat stijgt het verbruik significant. 120 km per uur komt bij mij uit op circa 24Kw verbruik, 130 km kost al 30Kw verbruik. Althans in de huidige koudere periode. Met een snelwegrit kom je in de praktijk denk ik op 130 tot 150km. Ik ga komende week een wat langere rit maken en dan gaan we het vaststellen. Dat houdt niet echt over en ik merk dat ik toch wel vaak naar de acculading kijk. Tot nu toe is dat nog niet werkelijk een probleem, maar als ik de auto in de toekomst voor woon werkverkeer ga gebruiken (heen en weer 165km per dag) gaat dit een uitdaging worden en zal ik tussentijds moeten uitkijken naar een laadpaal. Die staan er gelukkig veel, dus dat zal hopelijk wel wennen, maar het blijft het zwakke punt aan deze auto. Qua rijden blijft het een topper, valt me iedere keer weer mee hoe fijn de auto rijdt, dus vergeef ik hem deze batterijzwakte maar....By the way: het rijden met een rijassistent is op zich mooi - radar cruise control werkt fantastisch en werkt feilloos, maar de rijbaanassistent mag van mij de prullenbak in. Ook als je hem uitzet wordt je nog steeds gewaarschuwd als je een lijn nadert. Onrustig. Is tegenwoordig een feature van vrijwel alle nieuwe auto’ s maar ik vind het ronduit irritant. Verder blijft het een exclusief ding. Ik meen op mazda.nl gelezen te hebben dat deze auto nu (stand januari) alleen nog maar uit voorraad kan worden besteld. Er zijn er duidelijk veel minder verkocht dan de verkooptarget van 2020 (een kleine 1000 op kenteken, target van bijna 1500 stuks dus niet gehaald). Ik vraag me af of Mazda deze auto in het assortiment gaat houden vanwege de zware concurrentie. (Is natuurlijk speculeren van mijn kant). Niet fijn voor Mazda maar voor de berijders geldt in elk geval dat ze zich kunnen onderscheiden in het verkeer. De auto blijft zo dus exclusief: dat kun je van een Tesla, Volvo of Polestar niet zeggen, maar ja....die komen dus wel een streepje verder!
Hij doet wat ie moet!
- 3.300 km
Inmiddels heb ik de auto in gebruik voor het woon werkverkeer tussen Amersfoort en Den Haag. Dat is een afstand van circa 163 km. Deze maand drie keer heen en weer geweest met wisselende temperaturen: rond 0 graden, tussen 5 en 10 graden en nu 15 graden.
Je ziet dat het bereik wisselt met de temperatuur. Als het koud is haal ik een bereik van 150 tot 160 km, nu inmiddels is het bereik weer 180 km plus.
Van de drie keer heb ik twee keer de reis heen en weer gehaald zonder bij te laden. Beide keren had ik nog zo’n 10 tot 11% over van de acculading, zeg maar zo’n 20 km rest reikwijdte. Is misschien niet veel, maar gaat verder prima. De auto doet wat ie moet doen en brengt mij comfortabel heen en weer. Verbruik in huidige temperaturen is tevens teruggelopen naar zo’n 16,5 kW per 100 km. Moet ik er wel bij zeggen dat de maximale snelheid van 100 km (die houd ik ook aan) natuurlijk helpt bij dit verbruik. Dat zijn natuurlijk wat saaie ritjes, maar de auto laat een wat speelser gebruik zeker toe. Nog een paar opmerkingen: het gebruik van de stuurpaddels (voor energie generatie) is fijn, waardoor je in de bebouwde kom bijna toekomt zonder bij te remmen. De auto hold functie (de auto staat dan in Drive stil bij het stoplicht zonder de voet op de rem) is tevens erg handig. De stoelverwarming vind ik moeilijk doseren (drie standen, maar de voor mij gewenste tussenstand zit er niet bij..) en de radar cruise control vind ik op drukke wegen toch ook wel hinderlijk (je kunt hem niet uitzetten) ook de lane assist had voor mij niet gehoeven, maar verder: een heerlijke auto die doet wat ie moet!
Still going strong
- 26.000 km
Tijd voor een nieuw bericht. De Mazda doet onverstoorbaar zijn werk. Niet heel veel nieuws te melden. Over de lange zomer heen was het verbruik prettig laag: zo'n 15 Kw per 100 km. De auto wordt nu bijna 3 jaar oud. In bereik wordt ie er niet slechter van eerder beter. In de zomer is bijna 200 km mogelijk.
Geen storingen, geen ontevredenheden, toch een kleine toevoeging.
De Mazda heeft een uitnodigend weggedrag en toch vind ik het stuurgedrag een beetje onrustig. Begrijp me goed. Hij is precies, maar misschien iets te licht of gevoelig. Daardoor moet je veel bijsturen. Dat heb ik met andere auto's nooit gehad. De rechtuitstabiliteit vind ik dus eigenlijk een beetje tegenvallen.
Het blijft een detail: het is een doordachte auto, die na een laatste update, waarbij het kunstmatige motorgeluid is weggefilterd, een stuk rustiger is geworden. Electrisch rijden is toch wel heel fijn hoor! En hij blijft exclusief!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda MX-30

Uitgelicht aanbod

Mazda MX-30 E-Skyactiv 145PK Comfort Automaat 18inch Camera Adaptive Cruise Interieur Pakket
- 2020
- 28.373 km

Mazda MX-30 E Skyactiv 145 Luxury
- 2020
- 17.225 km

Mazda MX-30 e-SkyActiv EV 145 Makoto /Premium Pack/Direct leverbaar/€2950,- Mazda Subsidie/Navi/ECC/Keyless/360 camera/CarPlay
- 2023
- 1 km