Praktijkervaring Lynk & Co 01: Is gedeelde smart…?

'Ruimteaanbod is goed, voorin ruimte zat en ik kan met 1,91 meter achter mezelf zitten'

Lynk & Co 01

De verkoopcijfers van Lynk & Co liegen er niet om, sinds de auto in 2021 op onze markt verscheen zette het nieuwe merk net geen 16.000 auto’s op de weg. Hoewel, verkoopcijfers? De auto werd vooral bekend vanwege het private lease-concept dat ‘veel voor weinig’ beloofde, en daarnaast eenvoudig autodelen faciliteerde. Hoe bevallen deze auto, en het concept, zijn gebruikers? 

Het is moeilijk om gebruikers van het eerste uur ongelijk te geven. Zo’n forse plug-in hybride voor een bedrag van €500 per maand is een koopje dat elk Hollands hartje sneller doet kloppen. Inmiddels zijn de abonnementsprijzen flink gestegen, tot net geen €680, en staan er ruim 800 gebruikte Lynk & Co’s te koop die niet opnieuw de verhuur in gaan.  

Naast het verhuurmodel is ook de uitvoering interessant. Je kiest namelijk één van de twee beschikbare kleuren en of je een trekhaak wil, daarmee is de kous af. Wel zijn er door de jaren heen een paar kleine updates geweest. Zo zijn auto’s vanaf 2022 voorzien van akoestisch glas, een 360 graden-camera (in plaats van 90) en een snellere boordlader. Vanaf 2023 is er een bagagerolhoes in plaats van een hoedenplank en zijn stuur en versnellingspook niet langer van leer. Per mei van dat jaar is ook het stuurwiel verwarmbaar. 

Gebruiksgemak en zitcomfort 

De Lynk & Co 01 deelt, naast het Chinese moederbedrijf, een groot aantal componenten met Volvo’s XC40. Wel is de 01 flink langer. Dat betaalt zich uit in een ruimer interieur, maar of het ook ruim genoeg is? De volgende rijder bestuurde voorheen een nog flink grotere Volkswagen Tiguan Allspace, en in die vergelijking blijft de Lynk niet overeind. “Het ruimtegebruik vind ik persoonlijk een minder onderdeel van de auto”, schrijft hij. “Ondanks dat de ruimte voorin, achterin en de kofferbak redelijk is, is het minder dan de Allspace, want uiteraard geen schande is.” Nee, de echte klacht is van een andere aard. “Wat ik echt minder vind is het zitcomfort. De achterbank staat beduidend lager, waardoor je onderbenen niet goed ondersteund worden. Ook vind ik de voorstoelen iets minder ondersteuning bieden dan ik in de Allspace had.” 

Een andere rijder vindt het met dat comfort wel meevallen. “Ruimteaanbod is goed, voorin ruimte zat en ik kan met 1,91 meter achter mezelf zitten”, laat hij weten. “Ik kan met mijn maat 47 de voeten gewoon kwijt onder de voorstoel en de bovenbenen maken geen onnatuurlijke hoek.” Tegenover deze ruimte staat wel een nadeel, zoals althans de volgende rijder ervaart. “De passagiers op de achterbank hebben lekker veel ruimte, wat wel ten koste gaat van de kofferbak, die is niet overdreven groot.” 

De voormalig Allspace-rijder doet ook een boekje open over de voorstoelen. “Die vind ik iets minder ondersteuning bieden dan ik in de Allspace had. De stoelen zijn verder wel prima, en lijken ook gewoon van Volvo te komen. Maar ik vind ze minder dan de VW, terwijl Volvo in zijn algemeenheid bekend staat om hun uitstekende stoelen.” Een mede-Lynker ervaart het volgende: “Stoelen zitten goed, zowel voor- als achterin. Ik meet zelf 1,89 meter en kan ontspannen achter het stuur zitten. Zitting misschien wat aan de korte kant, maar doordat je de stoel goed kunt verstellen heb ik voldoende steun aan de bovenbenen.” Iets waar een derde rijder zich niet helemaal in kan vinden. “De stoelzitting vind ik iets te kort. Ik ben redelijk lang en mis wat ondersteuning van het bovenbeen.” 

Infotainment en bediening 

De reacties op het ruimteaanbod en de stoelen zijn dus wisselend, als het gaat om de bedieningsgemak en het infotainmentsysteem zijn rijders eensgezinder. Om te beginnen met een positieve noot: “In het midden zit een groot scherm, maar gelukkig zijn veel functies met een knop te bedienen. Het instrumentarium kun je naar eigen smaak inrichten, waardoor je de belangrijkste informatie gewoon recht voor je hebt.” Over de software zelf is deze rijder matig te spreken. “De standaard aanwezige navigatie is niet geweldig. Ik gebruik altijd Android Auto i.c.m. Google Maps en dat werkt perfect. Start ook snel op”, voegt hij daaraan toe. 

De melding van het snelle starten is opvallend, want vrijwel zonder uitzondering laten andere gebruikers weten dat juist de traagheid van het systeem hen irriteert. “De software is soms een uitdaging”, schrijft de rijder van een Lynk & Co 01 uit 2022. “Radio start dan niet of langzaam op; de standaard navigatie is heel matig, gauw je Apple of Android koppelen.” Dat is geen sinecure, volgens de bestuurder van een eveneens uit 2022 afkomstige 01. “De elektronica is vrij langzaam”, is zijn ervaring. “Instappen en wegrijden duurt toch wel een halve minuut, de entertainmentconsole in het midden is dan aan het verbinden met internet en de gebruiker aan het laden en Apple CarPlay moet dan nog opstarten.” Toch blijkt het de moeite waard. “Als dat eenmaal gebeurd is werkt alles soepel, vooral in combinatie met Siri.” 

Ook bij latere bouwjaren lijkt het probleem nog aanwezig, ervaart de rijder van een 2023-exemplaar. “Als we een nadeel moeten noemen is dat het systeem in de Lynk &Co voor je radio, media etc. Het duurt altijd even voordat dit volledig is opgestart. En je wordt niet altijd ingelogd waardoor die je vooraf ingestelde setting niet laadt. Of soms na een half uur ineens uitgelogd. Dus het systeem is nog niet echt betrouwbaar.” 

Zo rijdt deze plug-in hybride 

Ook unaniem, maar dan positiever, is men over het weggedrag van hun Chinese Volvo. We trappen weer af met de voormalige VW-rijder. “De vering/demping is een stuk beter voor elkaar dan bij de Allspace. Hij is behoorlijk comfortabel, kan erg goed met de drempels overweg.” Een puntje van kritiek, dat ook andere rijders uiten: “korte oneffenheden komen wel wat harder door dan ik gewend was, dit komt wellicht door de 20" wielen. Daarnaast vind ik de geluiddemping ook beter voor elkaar dan in de VW. Hieraan merk je ook dat dit onderhuids gewoon een Volvo is, top dus!” 

Andere bestuurders zijn korter door de bocht. “Hoe rijdt dat nu? Nou gewoon goed” schrijft een van hen. “Fluisterstil, ook op benzine. Stuurt heel neutraal, auto doet precies wat je van hem vraagt.” Een ander ervaart het op de volgende manier: “Het rijden is comfortabel, maar hobbels komen wel wat hard door. Het stuurgevoel is wat ‘soft’ en het is voor mij nog even zoeken hoe strak ik de auto kan sturen.” 

De volgende rijder is positief gestemd over de hybride aandrijflijn. “Motor, elektromotor en bak werken gewoon erg goed samen. Je merkt/hoort wel dat verbrandingsmotor aanslaat als hij ‘moet’ bijspringen. Maar het is niet dat er schok door de auto heen gaat, dit verloopt allemaal erg soepel.” De volgende rijder vindt het hem nog niet perfect. “Het schakelen tussen accu en motor gaat soms wat haperend en ook zit er een kleine vertraging bij het intrappen van het gaspedaal. Als je de rijstand op power zet, verandert de hele auto in een kanon. De 100 km/u bereik je binnen no-time, inhalen of als 1e bij het stoplicht weg is absoluut geen enkel probleem in de power-stand.” Ook een derde rijder is niet helemaal tevreden. “Nu de elektriciteitskosten de pan uit stijgen was het voor ons niet meer rendabel om elektrisch te rijden. Daarom hebben we de laatste maanden voornamelijk op benzine gereden. Dan valt het rijden in koude toestand op de normale benzinemotor iets tegen. Het lijkt wel een grasmaaiermotor onder de kap. Maakt erg veel toeren en rijdt wat schokkend.” 

Elektrische actieradius Lynk & Co 

De Lynk & Co 01 is, dus, zoals de rijder hierboven benadrukt, een plug-in hybride waarmee je ook elektrisch kunt rijden. De volgende bestuurder licht toe wat er beloofd wordt. “De Lynk en Co is een hybride welke met zijn 17 kWh-accu ongeveer 69 km puur elektrisch kan rijden. Deze afstand haal je ook daadwerkelijk”, ervaart hij. En hij is niet de enige. “De batterij heeft het hartstikke netjes gedaan”, maakt een rijder na een jaar de balans op. “Zeker in de zomer, met de climate control op ECO-modus, reden we makkelijk 80 kilometer op de pure stroom. In de winter, en de ECO-modus uit, daalde dit al snel naar 40 à 50 km. Nog steeds hartstikke netjes”, is de conclusie. Ook een derde rijder haalt keurige waarden. “De werkelijke elektrische range is bij ons meestal zo'n 65 km uit een 17 kWh-accu, dat is netjes voor een dikke SUV. Op benzine (in hybride stand) valt het verbruik ons ook mee, vaak zitten we rond de 1 op 15.”  

Onderhoud, storingen en… klantenservice 

De Lynk&Co 01 is behoorlijk jong, waardoor eigenaren nog weinig te melden hebben qua structurele problemen. De door hen gemelde issues zijn dan ook nauwelijks technisch van aard, al lijkt er wel één vaker voorkomend probleem te zijn. “Helaas ontkwam ook mijn Lynk niet aan het bekende koelvloeistofprobleem”, zegt de rijder van een auto uit 2021. “Rond 37.xxx km begon hij te melden dat ik de koelvloeistof moest bijvullen. Voor ik het wist was ik er per week 1 liter doorheen aan het jagen.” Daarop is de auto opgehaald voor reparatie, hoe het verhaal is afgelopen meldt de review helaas niet. Ook een andere rijder strandde, maar in dit geval bleek het veroorzaakt door een defecte startaccu. De communicatie rond het stilvallen en de reparatie kon de eigenaar niet tevredenstellen. “Communicatie met Lynk&Co is zwaar onder de maat, en het liefst laten ze je zelf bellen met andere Lynk-landen zodat ze het zelf intern niet hoeven te regelen.” 

Want dat is, opvallend genoeg, het grootste kritiekpunt dat gebruikers hebben. De online en telefonische dienstverlening, wegens de afwezigheid van een dealernetwerk. “Een minpunt is de service”, schrijft zo’n gebruiker, “die is ronduit slecht. De telefonische bereikbaarheid van de servicedesk was in het begin zeer slecht, ik heb wel eens 45 minuten in de wacht gezeten. Het personeel is wel vriendelijk en behulpzaam, maar een afspraak maken bij een dealer kan soms weken duren. De auto's worden onderhouden door Volvo, maar je kunt niet zonder afspraak, die door L&C wordt ingepland, terecht.”  

Trekhaak is autowissel 

Nog een opvallende kwestie: “Dit is onze 2e Lynk”, schrijft een gebruiker, “omdat we op een gegeven moment een trekhaak wilden. Helaas moesten we een nieuwe auto bestellen, en kon er niet een worden opgezet.” De auto’s zouden bij deze bestuurder thuis worden omgewisseld, maar de praktijk bleek weerbarstiger. “Lang verhaal kort, er was nog niks geregeld voor het afhandelen van de oude Lynk. Na 2 weken heb ik de auto bij een dealer gebracht na telefonisch contact met Lynk & Co, want het duurde wel heel erg lang.” 

Ook voor andere rijders blijkt de service een struikelblok. Voor de volgende is het zelfs de reden voor een rigoureus besluit. “De uiteindelijke reden voor mij om de auto weg te doen is de verschrikkelijk slechte service van Lynk & Co. Gedurende het jaar verschillende kleine problemen gehad en die zijn nooit opgelost.” Ook een tweede gebruiker leverde zijn auto weer in. “Reden: het maandelijks bedrag is verhoogd, dat gaat nog wel een keer gebeuren, waarmee de cashflow mij te groot wordt.” Een verder overwegend tevreden rijder liep tegen hetzelfde aan, maar koos voor een opvallende oplossing: zelf een gebruikte Lynk & Co 01 kopen. “Maandag 11 december wordt de abonnementsauto opgehaald en rijden we met veel vertrouwen, met onze Lynk, op eigen kosten verder”, besluit hij. 

PRIVATE LEASE Lynk & Co 01

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum