Praktijkervaring Lexus NX 300h: exclusief (maar ook) goed?

'Hij is niet zo vlot als de IS, toch komt-ie goed mee'

Lexus NX

De Lexus NX 300h is alweer tien jaar oud. Dat is op zich niets bijzonders, zulke auto’s behandelen we vaker, maar Lexus’ SUV loopt bepaald niet met zijn leeftijd te koop. Hoewel 95 procent van zijn opvolger nieuw is lijkt hij stiekem nog veel op het origineel. Combineer deze tijdloze looks met de interieurruimte van een SUV en de kwaliteit van een Lexus en je hebt de perfecte auto, toch? Er is maar één manier om te ontdekken of dat klopt: gebruikersreviews. 

Eerder besteedden we in deze rubriek al aandacht aan de Lexus IS 300h, die door zo goed als alle berijders positief werd beoordeeld. Alleen het ruimteaanbod bleek beperkt, wat je niet kunt oplossen door voor een stationwagon te kiezen. Nee, wie een IS 300h met meer ruimte wil is veroordeeld tot de NX 300h. 

Ruimteaanbod en zitcomfort 

Met die ruimte zit het blijkbaar goed. “De ruimte achterin is top”, meent de berijder van een NX 300h AWD Business Line Pro uit 2017. “De beenruimte voor de achterpassagiers en het algemeen comfort achterin is gewoon goed.” Het overtreft zelfs de verwachtingen. “Ik had dit wat minder ingeschat en ben dus aangenaam verrast.” Voor de volgende F Sport Line-rijder blijkt het de ideale gezinswagen. “Kids zeer comfortabel op de achterbank”, schrijft hij. Ook de kofferbak is in orde, vindt de berijder van een NX 300h President Line. “Bagageruimte is er in overvloed, er zit een enorme kelder onder de afdekplaat van de kofferbak, daarin past echt heel veel, zoveel dat we bovenin ruimte overhielden.” 

Bij de IS 300h regende het complimenten over de stoelen, de NX 300h doet het net zo goed. “De stoelen voldoen op de lange ritten prima, zowel voor mij als voor mijn vrouw”, aldus de President Line-rijder. Een stukje achtergrond: “Zelf ben ik 1.88 meter en 110 kg, mijn vrouw bijna de helft.” Ook de berijder van een F Sport Line is enthousiast over de stoelen in zijn Lexus, die iets sportiever gesneden zijn. “De stoelen zitten als gegoten en na een lange rit stap je onvermoeid uit de auto.” Hoeveel sportiever precies beschrijft een andere F Sport Line-eigenaar. “Laatst weer even in een niet F Sport Lexus-stoel gezeten en moet zeggen dat ik de wangen miste. Met de sportstoelen in bochten geen schuivende billen en langere afstanden zonder rugklachten.” 

Infotainment en bediening 

Minder enthousiast zijn gebruikers over de bediening. Helemaal als een verrassing komt dat niet, want ook de IS 300h wist op dit punt maar net te overtuigen. “Multimediasysteem en gps zijn basic en een beetje achterhaald. Dat klopt met wat de reviews daarover zeggen”, schrijft de eigenaar van een NX Business Line Pro uit 2017. De berijder van een F Sport Line uit 2015 maakt er nog minder woorden aan vuil: “Het multimediasysteem is zwaar verouderd en het bedieningsgemak is onvoldoende.” 

Eén rijder onderneemt zelf actie. “Ik zit regelmatig bij mensen in de auto die gebruik maken van Apple CarPlay. Dat heb ik niet in mijn 2017 NX helaas en ik begin daar wel de meerwaarde van in te zien. Ik heb daarom besloten een GROM VLine in te laten bouwen, waarmee ik het huidige systeem dus uitbreid met Apple CarPlay.” Niet helemaal zonder reden. “De navigatie van Lexus schiet regelmatig tekort hoewel de kaarten up-to-date zijn en ik vind het ook prettig om bijvoorbeeld Spotify vanuit het systeem te kunnen gebruiken.” Ook met het audiosysteem is deze rijder niet geheel tevreden, ondanks dat dit van een topmerk is. “Kleine ‘tegenvaller’ is het Mark Levinson-systeem waarvan ik meer had verwacht”, schrijft hij. “De premium-installatie in de IS bracht een voller en warmer geluid voort dan de Mark Levinson, maar die laatste blijft wel veel langer onwijs zuiver bij hogere volumes en dat is erg fijn.” Een geluid dat we vaker horen. “Bij de audio misten we toch wel de hele lage warme tonen van de subwoofer zoals in de IS, maar dit is opgelost door het plaatsen van een platte subwoofer onder de bijrijdersstoel”, meldt de eigenaar van een NX F Sport Line uit 2016. De bezitter van een één jaar jongere auto laat weten: “Audio (bas) kan iets warmer, maar wordt aangepast binnenkort na tips in reacties, waarvoor dank!” 

Rijden met de NX 300h 

Nu we de IS en NX toch aan het vergelijken zijn: “Wat meteen opvalt is het compleet andere rijgedrag ten opzichte van de IS. Wat een verschil”, zegt de President Line-eigenaar. “De IS strak op de weg en heel direct, de NX reageert heel anders, beetje schommeliger, geeft meer door naar boven wat er aan de onderkant gebeurt, minder direct op het gas, en je voelt aan alles dat de NX nog zwaarder is dan de IS.” De uitkomst is minder negatief dan je in eerste instantie zou verwachten. “Op de Duitse autobahn doet de NX het meer dan prima. Hij is niet zo vlot als de IS, maar dat wist ik al. Toch komt hij goed mee. Ook de snelwegheuvels in het Zwarte Woud blijft hij dapper doorgaan, zonder dat je het uiterste moet vragen van de motor. En de vaak pittige klimmetjes in Toscane doet hij moeiteloos, van de ene haarspeldbocht naar de andere, stabiel en comfortabel rijden.” Nabrander: “Oh ja, in november zijn de nieuwe banden eronder gekomen ... wát een verademing; stiller, stuurt soepeler, rijdt beter, alles is beter, andere auto zowat, helemaal blij!” 

Dat banden belangrijk zijn benadrukt ook de berijder van een NX 300h F Sport Line. “Helaas hebben we er Yokohama-banden onder liggen, wat een beetje afbreuk doet aan de serene rust. Zodra deze versleten zijn gaan er toch weer Michelins onder, waarmee ik altijd goede ervaringen heb gehad.” Hoe het rijden met deze NX 300h verder bevalt? “Tot op heden geen moment spijt gehad van onze keuze. Wat een heerlijke auto. Hij ligt als een blok op de weg en je zweeft/zoeft over de weg.” In Nederland, tenminste. “Op Italiaanse binnenwegen, die vaker dramatisch slecht zijn, had het onderstel wat meer moeite om oneffenheden te verwerken. Gelukkig hebben we op de Nederlandse wegen geen last hiervan.” De volgende eigenaar is heel tevreden met het door Lexus gevonden compromis. “Rijcomfort. De meeste reviews beoordelen dit op ‘redelijk’, persoonlijk vind ik dit ‘zeer goed’. De NX is wat onrustig is op minder effen wegdek, maar niets om je over op te winden. Integendeel. Ik voel en hoor graag wat er onder me gebeurt en dat is hier het geval.” 

Hoe bevalt de aandrijflijn? 

Net als de IS 300h heeft ook deze NX een vrij grote 2,5-liter viercilinder onder de kap. Deze wordt ondersteund door een elektromotor en komt zo tot 197 pk systeemvermogen. “De Lexus rijdt erg bekend, het is dezelfde motor als in mijn vorige Lexus, alleen heb ik nu ongeveer 20 pk minder”, aldus de berijder van een NX 300h Luxury Edition uit 2020. “Waarom is mij een raadsel, een zwaardere auto dezelfde motor geven, maar toch minder pk’s?” In de praktijk blijkt het geen groot verlies. “Niet te veel gas geven, je accelereert meestal snel genoeg en als je op snelheid bent even je gaspedaal liften”, adviseert hij. “Vooral in de bebouwde kom schakelt de motor dan direct uit en rij je elektrisch.” 

Cvt’s wordt vaak verweten dat ze de motor laten loeien als je versnelt, maar bij deze Lexus lijkt dat onder controle. “Zeer stil. Loeit alleen als je als bestuurder op onnatuurlijke momenten zeer veel vraagt, in praktijk eigenlijk nooit”, aldus de rijder van een F Sport Line. Een andere berijder, met een vergelijkbare auto, heeft daarover een andere mening. “Rijden in de bergen (zonder caravan) beviel goed, maar wel in de Sport+ stand en met zelf flipperen. Bij bergop, klom de motor hoger in de toeren met een acceptabele brul, maar dat moet toch beter (lees stiller) kunnen.” 

Onderhoud, storingen en ergernissen 

Bij de Lexus IS 300h konden we onder deze kop maar weinig kwijt. Bij zijn grotere broer is dat anders. Zo maken meerdere rijders melding van bijgeluiden. “Ik hoor met te grote regelmaat een krakerig geluid aan de achterkant en ik heb het nog niet kunnen herleiden tot een duidelijke oorzaak”, schrijft de eigenaar van een exemplaar uit 2016. “Oplossing is gevonden via het Lexusforum”, schrijft hij. “Blijkt dat het achterklepslot wat ruimte heeft rond de metalen beugel waar deze omheen sluit. Een beetje stoftape van kabelbomen om de beugel en opgelost.” Eind goed, al goed? Niet helemaal. “Na de eerste ronde kraakjes gehad te hebben, toch weer wat kraakjes en rammeltjes ergens achterin. De oorzaak nog niet gevonden, het is ook niet zo storend, maar waarschijnlijk torsie tussen auto en hoedenplank.” Een andere berijder is niet zo te spreken over de aankleding van het interieur. “Kwaliteit plastic zijpanelen deuren valt tegen, veel schrammen” schrijft hij. En nog iets opvallends. “Het is een wagen die zeer goed in elkaar werd gezet, mooie naden, schitterend lakwerk. Maar wat me wel opvalt is dat de motorkap ligt te trillen bij snelwegrijden. Ligt niet aan slechte uitlijning daarvan, het is blijkbaar gewoon zo.” 

Goed, het leed blijft relatief klein. Dat geldt in net iets mindere mate voor de berijder van een NX 300h President Line, die na de zonvakantie van een koude kermis thuiskwam. “De 12v-accu (6 jaar oud) is vervangen, we kwamen terug van 10 dagen Gran Canaria in oktober en toen zei de NX ‘doe het zelf maar’. ANWB erbij, startje gehad, uurtje gereden maar volgende dag weer zwak.” Tot slot een berijder die graag een lans breekt voor zijn Lexus. “Ik kocht de NX met ruim 90.000 km op de teller. Deze auto heeft mij die 50.000 km, tot aan 140.000 km, nooit in de steek gelaten. Buiten de vering van de achterklep die onder garantie werd gerepareerd, is er niets aan kapot gegaan. Alles is het gewoon blijven doen!” 

Volgens eigenaren is de NX 300h prima geschikt voor wie een ruimere IS 300h zoekt. Toch komt de SUV-koets niet helemaal zonder gebreken. De grotere koets onder controle houden vergt veel van het onderstel. Bovendien lijkt de NX gevoeliger voor rammeltjes en komt het audiosysteem minder goed tot zijn recht. Dat geldt niet voor de aandrijflijn, die in de SUV eveneens overwegend positieve reacties oplevert. Is de NX 300h dan het beste van twee werelden? Voor deze eigenaar in ieder geval niet. “Mijn NX is nog steeds een prachtige auto en comfortabel, maar soms toch net meer de zogenaamde gulden middenweg.” 

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum