Lexus NX 300h AWD Luxury Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD Luxury Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
20000km met de Lexus NX
- 43.000 km
Na een half jaar en 20.000 probleemloze kilometers wordt het tijd voor een review van mijn Lexus NX300h.
Nadat ik 3.5 jaar heel tevreden in mijn blauwe Lexus IS300h heb gereden (zie review) werd het tijd voor een andere auto. Niet dat de IS300h toe was aan vervanging, deze reed nog als nieuw en na een goede wasbeurt stond hij er weer als nieuw bij. Geen rammeltjes, geen gedoe, geen klachten, gewoon een Lexus dus. Nu begrijp ik de hoge Lexus merkentrouw, als er nooit problemen zijn dan wil je alleen het beste.
Maar ja, je wil wel eens een andere auto…
Mijn wens was duidelijk, ik wilde meer bagageruimte en een mooie betrouwbare auto die je niet overal ziet. Ik heb eerst een aantal elektrische auto’s gereden (Polestar, Mustang, Ioniq 5, Audi Q4, Skoda Enyaq, BMX320e), maar werd er niet warm of koud van. PHEV lijkt mij wel handig (naar mijn werk is 5 kilometer), maar die stekker iedere keer in de auto, die discipline heb ik waarschijnlijk niet. Ik snap dat elektrisch rijden de toekomst is, maar laat ik gewoon nog maar een keer “conventioneel” gaan rijden en dat stekkeren doe ik dan wel bij de volgende auto.
Omdat de Lexus zo goed bevalt toch maar de keuze op Lexus laten vallen; de hybride aandrijflijn is behoorlijk zuinig als je je rechtervoet beheerst en er zijn gewoon nooit technische problemen met een Lexus. Natuurlijk heb ik ook nog de Toyota RAV4 overwogen, maar die vond ik toch te gewoon, ik miste de verfijning die een Lexus wel biedt.
De Lexus IS wordt in Nederland niet meer nieuw geleverd en daarvan is de bagageruimte te klein voor mij, de Lexus ES vind ik wel mooi maar de achterbankleuning kan niet plat. Die ruimte heb je niet vaak nodig maar soms wel, dus die viel ook af.
De Lexus UX is gewoon te klein voor mijn wensen dus kom ik uit bij de Lexus NX. Die is recent ge-update, dus het oude model wordt goed aangekleed aangeboden. Dit keer viel de keuze weer op een demo red-carpet auto van de Lexus dealer in Breda, die zijn dan een jaartje oud en dat scheelt zomaar €10.000 op de aanschaf. De inruilprijs van de IS300h was prima dus was de deal redelijk snel rond.
Ik heb nog overwogen om een gebruikte NX300h uit Duitsland te halen, maar het verschil voor een 1 jaar oude auto was erg klein en de meeste auto’s uit Duitsland zijn 2WD waar de Nederlandse modellen allemaal E-four vierwielaandrijving hebben. Niet dat ik het nodig heb, maar als het mogelijk is, dan wil je het soms gewoon.
De aflevering was zoals je dat van Lexus mag verwachten, meer dan goed en helemaal aangekleed. Jammer is dan wel dat direct na aflevering blijkt dat de standaard Android Auto software-upgrade niet was uitgevoerd, reparatie van de lakwerkschade niet was uitgevoerd en de make-up spiegel gebroken was. Het is allemaal opgelost, maar het had voorkomen kunnen worden als de Lexus dealer gewoon zijn werk goed had gedaan.
Rijervaring met de NX300h
De Lexus rijdt erg bekend, het is dezelfde motor als in mijn vorige Lexus, alleen heb ik nu ongeveer 20PK minder. Waarom is mij een raadsel, een zwaardere auto dezelfde motor geven maar toch minder Pk’s?
Het hogere wagengewicht voel je wel, met name op rotondes en bochten, maar het is gewoon heel veel auto wat je meeneemt. Het verbruik is ongeveer 1:14, als je op de snelweg gewoon 105 meerijdt met de rest (op de adaptive cruise control) kun je zelfs 1 op 16 halen. Niet teveel gas geven, je accelereert meestal snel genoeg en als je op snelheid bent even je gaspedaal liften. Vooral in de bebouwde kom schakelt de motor dan direct uit en rij je elektrisch.
De verkeersborden herkenning is niet nauwkeurig, vaak worden borden niet goed gelezen en als je in Nederland de bebouwde kom inrijdt staat er geen 50 bord en denkt het systeem dat je gewoon nog 100 mag als je bijvoorbeeld net van de snelweg komt. Het symbool in je dashboard is meer een suggestie dan een waarde waar je op kunt rekenen.
De stuurassistent werkt prima, als je op de snelweg je knipperlicht niet aanzet bij het rijstrook wisselen, dan stuurt de auto duidelijk tegen. Knipperlicht aanzetten dus! Als de weg een bocht maakt en je stuurt niet zelf, dan doet de auto dat wel. Een goede assistent dus.
De navigatie is prima, maar ik gebruik eigenlijk altijd Android Auto, dat werkt gewoon veel prettiger dan het Lexus systeem.
De onderhoudskosten zijn overzichtelijk, op de Lexus website staat precies wat een kleine/grote/hele grote beurt kost dus je weet altijd waar je aan toe bent. De onderhoudsinterval van 15.000 kilometer vind ik wel wat laag, maarja als de techniek daardoor lang heel blijft dan moet dat maar.
Na een jaar
- 55.000 km
Inmiddels een jaar in bezit en totaal 30.000km gereden.
De Lexus blijft een gewoon goed doorgaan. Er zijn wel een paar kleine probleempjes die ik niet van Lexus had verwacht;
- Een van de parkeersensoren bleek spontaan "iets" te zien als het hard regende. Nadat deze vervangen was bleef het probleem bestaan en na een software-update was het probleem gelukkig wel verholpen.
- Na een koude start duurt het vaak een paar minuten voordat de navigatie verbinding heeft met de satellieten. De eerste 3-4 minuten rij je dus lukraak door woonwijken of weilanden omdat de navigatie niet voldoende satellieten ziet. De betreffende software is al een paar keer ge-update, maar helaas zonder resultaat.
- Na een wat koudere nacht duurt het een aantal minuten voordat de "Lane Departure Alert" de belijning ziet. Dit komt door condens aan de binnenzijde van de ruit. Volgens de dealer is er weinig aan te doen, maar mijn vorige Lexus (met hetzelfde Lane Departure Alert systeem) had dit probleem niet.
Over een paar weken mag de auto weer voor een grote beurt terug, eens kijken of de problemen dan wél verholpen kunnen worden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lexus NX

Uitgelicht aanbod

Lexus NX 300h AWD | Lederen bekleding | Navigatie | Adaptive Cruise Control
- 2018
- 46.014 km

Lexus NX 300h AWD F Sport Line | Elektronisch Instelbaar Sportonderstel | Apple Carplay-Android Auto | Moderne Verkeersassistentie |
- 2018
- 45.106 km

Lexus NX 300h AWD President Line | Elektronisch Instelbaar Onderstel | Mark Levinson Audio | Schuifdak |
- 2017
- 66.737 km
Lees ook

Lexus NX - Back to Basics

DS 7 Crossback - Lexus NX 300h - Volvo XC60

Test: Lexus RZ 450e - Goed, maar niet grensverleggend

Hoe zuinig is de Lexus CT 200h in de praktijk?

Elektrische Lexus RZ krijgt nieuwe subtopper
