AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Praktijkervaring Fiat Tipo: eigenaren over hun praktische middenklasser

“Kolder dat hij volgens sommigen goedkoop is afgewerkt”

Fiat Tipo Cross

In 2015 stofte Fiat de aloude naam Tipo af. Deze auto met klinkende naam, die in 1995 voor het laatst op een auto prijkte, moest met name concurreren op prijs en ruimteaanbod. Een formule die Skoda al jaren geen windeieren legt. De Nederlandse bpm maakte de Tipo in ons land alsnog relatief duur, terwijl de filosofie van Fiat in buurlanden wel werkte. Een verkoopsucces kunnen we het dus niet noemen, maar was de Fiat Tipo verder een beetje goed? We duiken in de gebruikersreviews. 

De nieuwe Fiat Tipo werd in eerste instantie als sedan op de markt gebracht. Da’s in Nederland per definitie geen garantie voor succes, dat kwam pas na introductie van de hatchback en stationwagon. Inderdaad: van dit model waren drie carrosserievarianten leverbaar! We schrijven overigens bewust in de verleden tijd, want hoewel de Tipo in verschillende landen nog nieuw verkrijgbaar is heeft de Nederlandse importeur het model uit de prijslijsten geschrapt. De matige populariteit heeft zo zijn voordelen: de Fiat Tipo is als occasion relatief voordelig. 

 

Comfort en ruimteaanbod Fiat Tipo

Goed, de Tipo was dus bedoeld als ruime semi-budgetauto. Hoe hebben de kopers dat ervaren? “Het interieur is mooi afgewerkt, het leer van prima kwaliteit en de stoelen zitten erg goed”, aldus de eigenaar van een Tipo Stationwagon 1.6 Multijet uit 2018. “Alles wat je nodig hebt, en wat mij betreft zelfs meer, zit erin en werkt goed. Minpuntje is de vloerbedekking, daar zie ik de budgetgedachte wel terug.”  

Deze eigenaar kocht zijn auto overigens gebruikt, met zo’n 44.000 kilometer op de teller. “De Tipo staat ondertussen over de 73.000 km en ik raak alleen maar meer onder de indruk. Nog steeds geen rammeltje, kraakje of misslag waar kunnen nemen. Afgezien van motorolie en diverse filters die vervangen zijn vroeg de auto nergens om.” 

Wat ruimte betreft doet de een andere Stationwagon-rijder een duit in het zakje. “Leefruimte is prima, de auto is breed. Zo breed zelfs dat je niet het stuur kan vasthouden met je linkerarm op de deurgreep... Op de achterbank gaat het ook prima. Ruimte achterin is iets minder dan bij mijn vorige Skoda Rapid, maar die is achterin (net als de 1e Superb) ‘idioot’ lang.” Ook hij stipt het budgetimago van de auto aan: “Dat de Fiat zich ‘onderin’ het C-segment bevindt, omdat hij volgens sommigen wat goedkoop is afgewerkt door hard plastic op de portieren, is eigenlijk kolder.” 

Tot slot is het woord aan een amateur-verhuizer met, eveneens, een Tipo station: “Iedere dag beleef ik er veel plezier aan en ook als verhuiswagen heeft hij inmiddels ruimschoots zijn dienst bewezen. Een tv-meubel, een tafelblad, heel veel verhuisdozen... geen probleem voor de Tipo. Het ging er allemaal in. Oké, af en toe wel met de klep open en met spanbanden, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb nooit een busje hoeven huren, ik blufte me er wel doorheen met dit bagagemonster.” 

Complimenten voor het meubilair 

Naast de ruimte zijn Tipo-rijders ook opvallend goed te spreken over het zitmeubilair. “Wat ik nog wel even wilde mededelen is de zitpositie”, schrijft de dieselende stationrijder. “Ik ben zelf ongeveer 1,90 meter lang en kan prima een juiste zitpositie achter het stuur vinden. Stoel geeft voor de benen en rug voldoende steun. De steun zijdelings is prima, als ik zit heb ik voldoende bewegingsvrijheid voor mijn knieën en onderbenen.”  

Een andere lange chauffeur meldt een opvallend gegeven: “Heerlijke stoelen, een goed infotainment en prima wegligging. Wel gehoorde negatieve ervaringen is dat lange mensen (1,90+ meter) het gevoel hebben heel dicht op het dashboard te zitten en ik moet toegeven, zo lijkt het ook echt! Echter loopt de ruimte onder het dashboard wel ver door.” 

Een voormalig Punto-rijder is ook enthousiast over de stoelen, al was het geen liefde op de eerste rit. “De stoelen geven goede steun. Wel zijn deze wat harder dan in de Punto, hier heb ik wel aan moeten wennen.” Ook een Portugese Tipo-rijder vindt de stoelen wat harder in vergelijking met zijn vorige auto, een Renault Mégane. “De stoelen zijn iets harder, maar qua zitpositie zit ik goed”, luidt de conclusie. 

Fiat Tipo Cross

Hoe ‘budget’ is de rijervaring? 

De eigenaar van de eerder genoemde ‘verhuiswagen’ reed voorheen een Fiat Croma, die niet bepaald als budgetauto werd gepositioneerd. “Je merkt qua comfort wel dat het iets op een lager plan staat dan de Croma: in de cockpit is het iets gehoriger qua bandenrolgeluid en ik voelde het wel een klein beetje in mijn benen/rug na lange stukken (200-250 kilometer) achter elkaar gereden te hebben. Maar zeker niet onoverkomelijk: de auto voelt zich als een vis in het water op lange afstanden.” 

Ook qua dynamiek krijgt de Tipo een veer toegediend. “Wat rij- en stuurgedrag betreft is het een echte Italiaan. Alles is heerlijk direct waardoor de auto stabiel en zeker aanvoelt. De directe besturing is precies waardoor de auto goed te plaatsen is. Ondanks het directe karakter is er niet te veel op comfort ingeleverd, wat mij betreft een echte rijdersauto”, schrijft een dieselrijder

De vergelijking met een paar budgetklassen hoger doorstaat de Tipo natuurlijk niet, maar deze bestuurder waagt toch een poging. “Qua strakheid van sturen is het zeker geen Alfa Romeo Giulia, maar hij staat zijn mannetje in het bochtenwerk. Hij is redelijk direct en voelt aardig strak aan voor een C-segment stationwagon.” Een ander heeft de auto nog wat uitgebreider aan de tand gevoeld: “Ook flink wat stukken 180+ km/u gereden en nog steeds fijn. Boven de 190 km/u merk je pas aan de bochten in de snelweg dat dit geen superieur onderstel is.” 

Fiat Tipo: storingen en irritaties 

Tot zover is het voor de wat miskende Tipo een behoorlijk positief verhaal. Dat verandert als we de betrouwbaarheid bekijken… niet. Soms lijkt dat zelfs tot verbazing van de bestuurders, waarvan meerdere benadrukken dat er zelfs geen rammeltjes in het interieur hoorbaar zijn. De gemelde problemen lijken zich te beperken tot incidenten: “Problemen tot nu toe: 1 kapot raammechanisme aan de bestuurderskant”, meldt een eigenaar na bijna 80.000 gereden kilometers.  

Een andere dieselrijder kreeg bij zo’n 170.000 kilometer te maken met wat niet-regulier onderhoud. “Het enige probleem dat ik tussen de beurten door heb moeten aanpakken was de thermostaat die van de een op de andere dag defect was, waardoor de motor moeilijk op temperatuur kwam en vooral bleef. Daarnaast is ook de bovenste lambdasonde vervangen, in verband met een terugkerende motorstoring tijdens het rijden.” Eén Tiporijder had meer pech: zijn 1.6 Multijet is twee keer gestrand, daarnaast zijn een nieuwe DCT-automaat en koppeling gemonteerd. 

Afgaand op de beoordelingen van Tipo-rijders is het jammer dat de auto in Nederland tegenwind kreeg van de Belastingdienst. De auto blijkt te doen waarvoor hij bedoeld is. Hij biedt zijn eigenaren veel ruimte, prima stoelen, goede rijeigenschappen en lijkt niet te zijn afgewerkt als een budgetmodel. Zal hij als gebruikte auto meer succes hebben?  

Lezersreacties (38) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 8
Had vorig jaar als huurauto in Italië een Tipo diesel. Reed ok en verbruik was bijna 1 op 30?!
Hoekre
Hoekre
  • 13
In Nederland mischien niet maar verder is het een van de best verkochte fiat van de laatste jaren .
Hoekre
Hoekre
  • 7
.de Tipo die in sommige landen ook wel Aegea wordt genoemd. De auto wordt geproduceerd in Turkije en verkocht in Europa, Mexico en het Midden-Oosten. In totaal zijn er in 2022 132.700 exemplaren van deze auto verkocht.
KNH
KNH
  • 10
Eigenlijk een prima auto die Tipo.
KrV
KrV
  • 5
Ik heb nooit een Fiat gedurfd, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik altijd versteld sta van hoe goedkoop zo'n Tipo (hier in Belgie) steeds is. Ik dacht ze nieuw gezien te hebben voor 11000euro. En echt klein of karig uitgerust waren die niet hoor! Nu enkel nog als hybride te koop hier, dus wel fors duurder...
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 7
Voor een grote groep mensen had Fiat vroeger de naam onbetrouwbare, minder degelijke auto's te bouwen. Als kind had ik al een zwak voor Fiat, mijn vader wilde er echter absoluut geen!
Zelf heb ik tot volle tevredenheid 30 jaar Fiat gereden, de fijnste vond ik een Tipo 1.4 SX, bouwjaar 1995 en ook heel prettig vond ik de Uno 45 I.E. Rivièra, bouwjaar 1989, die ik 8 jaar gehad heb.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 8
Mijn vader heeft een Tipo 1.6 SX uit 1994 gehad. Inderdaad heerlijke auto! Ruim en erg comfortabel. Niet snel maar wel soepele motor.
Ik heb de huidige Tipo en kan de positieve reacties onderschrijven. Fijne auto, in ieder opzicht.
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 0
De middenklasse is het D-segment. Dit is toch geen D-segmenter? Hoogstens een compacte middenklasser.
Ali As
Ali As
  • 1
Wat errug, wat errug! Ze hebben in de kop - die altijd kort en bondig moet zijn - dus één woordje weggelaten wat volgens jou niet had mogen ontbreken ???
.
Besef je wel dat de stationwagon, waar het grootste deel van 't artikel aan gewijd is, bijna 4,60m lang is? Die 'compact' noemen zou pas raar zijn! Hij is welgeteld zeven centimetertjes korter dan bv concerngenoot Giulia, die toch vrij onomstreden als D-segmenter te boek staat ?
Gewijzigd door auteur
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 0
Als je een heel opstel nodig hebt is het blijkbaar wel errug. Veel plezier in je dikke D-segmenter dan.
kobus050
kobus050
  • 1
waarom altijd bij deze FIAT zeuren over de belastingdienst? Concurrenten hebben het beter voor elkaar in NL, zelfs Dacia plaatst in NL een fatsoenlijk en modern blok. Elders te koop met ouderwetse motoren...onverkoopbaar in NL en terecht.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 3
De extra belasting op CO2 uitstoot is in Nederland veel hoger dan waar dan ook. Met absurde effecten. Een Porsche vierdeurs die in praktijk 1 op 8 rijdt was een tijd zelfs vrijgesteld van BPM terwijl de Tipo 1.0 die makkelijk 1 op 16,5 rijdt, van de prijslijst verdween omdat er nog steeds richting €5000 BPM moest worden afgetikt. In België ging deze voor onder de €20.000 en in NL vanaf €25.000.
Wel klopt het dat FCA die 1.0 motor jaren eerder had moeten introduceren.
Overigens kan je ook met de oudere motoren (zeker de 1.4 zestienklepper en zelfs de turbo) 1 op 16,5 rijden maar dan moet je wel je best doen).
ak2
ak2
  • 12
In Nederland is het een erg onderschatte auto.
In werkelijkheid een hele goede auto om te kopen.
Geert H
Geert H
  • 12
Ik rij nu een dik jaar de Tipo 1.4, en ben dik tevreden. Met het gezin op pad is geen enkel probleem, alles kan mee. Dat over die lange mensen herken ik niet, met mijn 2m staat de stoel niet eens op de achterste stand ?
Enne... Hij smoelt best mooi!
Gerard 6565722
Gerard 6565722
  • 0
Ha Geert, ik herken mij er ook niet in! Ik ben ook bijna 2 meter en de stoel kan ook bij mij nog een stukje naar achteren!
Gerard 6565722
Gerard 6565722
  • 2
Ik rij nu zelf ruim 3 jaar in mijn Fiat Tipo 1.4 en moet zeggen dat ik al ruim 250.000 km met plezier in de Tipo rijdt. De auto vraagt absoluut niet veel onderhoud (ik geloof dat ik ruim 75% van de door fiat geadviseerde onderhoudsbeurten heb overgeslagen). Veel lange afstanden door Europa gereden en onlangs dat ik best lang ben heb ik niets te klagen over het comfort van bijvoorbeeld de stoelen en de beenruimte. Wel heb ik wat te klagen over het motorolie & brandstofverbruik. Het motortje lust behoorlijk wat van beiden, vooral als je vaak hogere snelheden rijdt.
Qua ruimte is de auto ook prima (ik heb de station). Genoeg ruimte voor de koffers in de kofferbak en meer dan genoeg ruimte voor de kleine man achterin.
Voor het onderhoud (zover ik dat heb gedaan) gaat de auto niet naar de merkdealer maar naar de kwikfit. Kwikfit is vaak tot 75% goedkoper dan de merkdealer en je krijgt dezelfde onderdelen.
Bmw coupe
Bmw coupe
  • 0
Prima wagentje denk ik maar bij de tipo denk ik terug aan mijn jeugd liefde de tipo sedicivalvole 2.0ie 16v.
lungo
lungo
  • 13
Wij hebben Fiat Tipo Cross Hybrid Wagon automaat in onze verhuurvloot. Het is een van de betere en betrouwbaarste wagens die we verhuren (70 wagens van diverse merken) Hij is bijna één jaar en heeft 45.000 volledig probleemloze km gereden. De huurders zijn er zeer tevreden van en vragen de Tipo vaak terug. Topper!
Gewijzigd door auteur
Ruttie85
Ruttie85
  • 5
Ik kijk hier met een schuin oog naar omdat er nog een ouderwetse atmosferische 1,4 16v in ligt. Een fijngeknepen turbomotor die met E10 benzine op is bij 180k km heeft niet mijn voorkeur. Ruimte en specs zien er op Autotrack goed uit en de prijs al helemaal. Ik ben verstokte Toyota rijder maar de waardevastheid betaal je bij aanschaf.. (Net als bij VW) Bij Fiat houd je de hogere afschrijving in je zak door de lage aanschafprijs. Dilemma’s… (Maar binnen het Europese spectrum scoort deze heel hoog? )
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
Die angst is voor moderne turbomotoren echt ongegrond, waarom zou je jezelf zo lang kwellen met zo’n traag blok alleen maar omdat je bang bent dat er ooit misschien iets stuk gaat..!?
Anoniem
Anoniem
  • 7
Leuke auto. Praktische hatchback met een leuk uiterlijk. Best goed ook. Helaas in Nederland onderschat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wat een saaie auto dit echt hele maal nix dan heb je gewoon geen smaak
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 19
Voir mij is een VW Golf of Polo geen smaak. Ieder zijn meug.
MercAndMindy
MercAndMindy
  • 12
Hoe dat je uw golf hebt verkl**t zegt veel over uw smaak.
MLL
MLL
  • 8
wat een saaie auto dit echt hele maal nix dan heb je gewoon geen smaak

Kun je niets beter verzinnen?
Zo'n Tipo ziet er 10 keer beter uit dan een willekeurig VAG-product.
Dat is de benchmark in saaiheid, kraak noch smaak.
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 1
Hoi Davy, helemaal goed hoor die petjes Golf van je! Wat een fraaie verbeteringen zijn er aan deze, af fabriek al uiterst mooi vormgegeven en chique gelijnde, auto gedaan!!!
KrisPetrolHead
KrisPetrolHead
  • 0
Van buiten ziet hij er best elegant uit, daarom schrok ik van al die harde lelijke plastics van binnen. Daar hadden ze meer punten kunnen scoren.
Jonathan 6143208
Jonathan 6143208
  • 0
In mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn private lease (Punto) heb ik ook naar de Fiat Tipo station op benzine gekeken. Veel auto voor weinig geld. Eigenlijk was de enige reden om deze niet te kiezen het hoge brandstofverbruik, dit lijkt met de diesel minder een issue te zijn.
WAZ
WAZ
  • 1
Erg fraaie auto, zou hem zeker overwegen als ik een occasion zou zoeken.
BartF7P
BartF7P
  • 1
Zwaar onderschatte auto. Heb hem zelf uitgebreid bekeken en overwogen om deze te kopen. Het feit dat ik Renault fan ben er er helaas geen deftige Fiat dealer in de buurt is heeft mij tegengehouden.
Maar de Tipo is een auto zoals ze ze niet meer maken: een c-segmenter voor jan met de pet.
Ali As
Ali As
  • 3
Ik beken, ook ik heb de auto onderschat. Als leenauto was het namelijk een heel aangenamer verrassing. Reed goed, direct vertrouwd, comfortabel en relatief wendbaar ondanks dat ik vanuit een fors kleinere FCA-auto kwam. Alleen de e-DCT had nog wat verder gefinetuned mogen worden, die haalde nog niet het hoge niveau van de ongeëlektrificeeerde DCT's en TCT's van het concern.
Maar ook Fiat heeft 'm onderschat en (in Nederland iig) te lang te onaantrekkelijk gemaakt door te onzuinige motoren te monteren. Toen dat eindelijk verholpen was met de (mild-)hybridisering hebben ze 'm te kort op de markt gehouden om daar nog van te kunnen profiteren ?
Hoewel het tegen die tijd (veel te) zwaar uitgedunde dealernetwerk ook niet hielp om 'm echt een nieuwe kans te geven. ?
Gewijzigd door auteur
Nuvolari
Nuvolari
  • 3
De SW heb ik op wintersport als huurauto gehad, uistekend ding, maar bovenal; in de Nissan X-Trail die we het jaar erop huurden, daar paste dezelfde hoeveelheid bagage niet in, serieus!
mpas66
mpas66
  • 0
Zal je net zien dat de link in het stuk naar mijn gebruikersreview het niet doet Prima auto, had van mij wat langer mogen blijven, maar de leasemij dacht daar anders over. Ik heb inmiddels een paar keer een mild hybrid meegekregen als leen auto, maar dat vond ik helemaal niks; geen vergelijk met de oudere diesel met DCT.
BartF7P
BartF7P
  • 0
Wat is er dan mis met de mild hybrid?
Ik heb zelf enkel nog maar met de handgeschakelde 1.0 firefly gereden, vandaar mijn vraag. Over die motor is mijn ervaring simpel; het doet wat het moet doen, niet meer, niet minder - net als de meeste van die kleine geblazen 3-cilindertjes.
De hybride spreekt mij wel aan om de reden dat het 1 van de weinige hybrides is in zijn prijsklasse die 1500kg mag slepen. De 1.0 firefly mag en kan dit ook, maar acht ik hier toch net wat te zwak voor.
mpas66
mpas66
  • 0
Bart, ik heb 2 verschillende auto's meegekregen, dus ik denk echt dat het een engineering fout is, maar de overgang ICE - EV gaat één kant op echt met horten en stoten (ik ben ff kwijt welke kant op). De andere kant op gaat prima. Het gehele rijden in stadsverkeer gaat daardoor met horten en stoten. Ik vond het zelfs zó erg, dat ik de dealer vroeg waarom zoiets überhaupt in productie genomen is. En ik ben echt een FCA liefhebber. Ik zou echt zelf even gaan proefrijden. Ben benieuwd naar jouw mening.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 0
Hierboven een reactie van Lungo die spreekt over de mild hybride waar autohuurders erg tevreden over zijn. Dus het zou goed moeten kunnen.
BartF7P
BartF7P
  • 0
Intussen is er al een Captur in gekomen in de plek van de Chevrolet Cruze, de reden waarom het geen Tipo geworden is:
1) Ik ben een Renault fan
2) geen deftige Fiat dealer om minder dan 45min rijden - op mijn werk rijden er enkele Doblo's rond, en nog geen deftige dealer gevonden voor onderhoud en herstellingen van deze - tenzij je een verre verplaatsing gaat maken.
3) goede voorwaarden gekregen bij aankoop van de Captur
Anderszijds, als er morgen iets mis is met de Mégane is de Tipo nog steeds een goede kandidaat om hem te vervangen, dus ga ik toch eens proberen met een Tipo Hybrid te rijden.
Gewijzigd door auteur

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum