Praktijkervaring DS 7 Crossback: de eerste, de beste?

'Een Citroën-waardige manier van voortbewegen'

DS 7 Crossback E-Tense

Na een aantal redelijk succesvolle DS-modellen onder de vlag van Citroën zette het toenmalige PSA-concern het submerk op eigen benen. Het betekent de dat bestaande modellen een nieuw logo kregen aangemeten, maar van een écht nieuwe auto was de eerste jaren geen sprake. Het echte nieuws kwam pas zo’n drie jaar later en heette DS 7 Crossback. Hoe goed is deze eerste échte DS? Het antwoord wordt gegeven door mensen die op deze site een review achterlieten over hun eigen auto. 

Voordat de DS 7 zijn opwachting maakte waren er al de DS 3, DS 4 en DS 5. Die laatste was al behoorlijk eigenzinnig, maar de DS 7 Crossback deed er nog een schepje bovenop. Niet zo zeer met een opvallende belijning, nee, bij de SUV zit het hem vooral in de details. Zo hebben de koplampen draaiende elementen die zich roeren bij ver- en ontgrendelen van de auto, hebben de achterlichten een bijzonder led-patroon en – als je voor de juiste uitvoering kiest – zit op het dashboard een klokje van B.R.M. Chronographes, dat zich pas laat zien als je het contact inschakelt. Genoeg spiegeltjes en kraaltjes dus, maar een premiumauto moet méér bieden. Hoe brengt de DS 7 het er in de praktijk vanaf? 

Comfort en luxebeleving 

Het is niet niks om een merk vanaf dag één hoog in de markt te zetten. Deze ambitie schept dan ook flinke verwachtingen. Of het DS is gelukt om daaraan te voldoen? “Het design van het interieur, daar moet je van houden”, schrijft de eigenaar van een DS 7 Crossback uit 2021. “Ik persoonlijk vind het prachtig, met mooi gebruikte materialen en gelukkig ruim voldoende vakjes en opbergruimte.” Gek genoeg maken maar weinig rijders opmerkingen over het materiaalgebruik en de interieurafwerking. Zou het betekenen dat DS hiermee in de roos geschoten heeft? 

Waar wél regelmatig commentaar op komt is de onderdrukking van rijgeluiden. “Met de stempel ‘premium’ heb ik toch wel links en rechts wat op- en aanmerkingen”, laat de rijder van een 1.2 benzine-exemplaar uit 2019 weten. Negatieve opmerkingen over die driecilinder komen er echter niet: “Vind de auto wel veel windgeluiden geven”, luidt het commentaar. Ook de eigenaar van een 130 pk sterke diesel ervaart dat: “Het is wel een erg lawaaiige wagen, mijn vorige auto (een 11 jaar oude Audi A6) deed dat toch echt stukken beter.” Waar het geluid vandaan komt? “Het genoemde lawaai komt vooral van de motor, de benzineversie met 180 pk is in ieder geval een stuk stiller. Ik vind zelf de windruis en het bandengeluid nog wel meevallen”, lezen we in zijn reactie onder de review. 

DS 7 Crossback E-Tense

Zitcomfort 

Op de luxebeleving valt dus nog wel wat af te dingen, maar aan de stoelen ligt dat niet. Geen enkele rijder plaatst daar een negatieve kanttekening bij. Nee, wie het meubilair benoemt is positief. Zoals de volgende rijder van een plug-in hybride DS 7. “Ik geniet elke dag van het comfort, de souplesse en de fantastische stoelen. Op aanraden van mijn dealer het comfortpakket genomen, hierdoor zijn de stoelen elektrisch verstelbaar en kan je de zitting nog verder uitschuiven, wat bij mijn lengte van 1,92 meter toch wel heel fijn is.” Ook de rijder met 1,2-liter driecilinder beschikt over stoelen met zo’n verlengbare zitting. “De DS 7 is een hele fijne reisauto. Stoelen zitten lekker en je komt na een rit van 200+ kilometer toch relaxed uit de auto.” 

Infotainment en bediening 

Het opvallende dashboard van de DS 7 Crossback lijkt in eerste instantie niet bijzonder gebruiksvriendelijk, maar de praktijk bewijst anders. “Het multimediasysteem was even wennen, na initiële trage opstart is het redelijk intuïtief en snel genoeg voor normaal gebruik”, noteert de rijder van een DS 7 uit 2018. “De sneltoetsen onder het scherm helpen bij het gebruiksgemak.” De opmerking over het traag starten van het systeem is niet uniek. “Natuurlijk heeft hij ook wat negatieve dingen, zoals dat de navigatie eventjes nodig heeft om op te starten”, schrijft een verder overwegend positieve bestuurder. “Voor de rest nog weinig negatieve dingen kunnen ontdekken.” 

Een al eerder aangehaalde chauffeur lijkt tevreden met het bedieningsgemak, maar heeft wel een andere klacht. “Audiosysteem is niet premium, in onze nieuwe Ford Fiesta zit beter geluid.” Hij koos overigens niet voor de beschikbare audio-upgrade. “Je zou zeggen: had de upgrade gedaan, maar voor een auto van bijna 48.000 euro had ik iets beters verwacht.” Daarmee is de kritiek op het systeem niet afgedaan. “DAB-radio is echt belabberd, schakelt veel tussen FM en DAB en dat luistert niet fijn.” De oplossing? “Dan maar via Apple CarPlay luisteren.” 

Hoe rijdt de DS 7 Crossback? 

Tot nu toe scoort de DS 7 nog niet uitgesproken hoog op de premium-schaal. Het rijden kan dat nog veranderen en, gelukkig voor de Fransen, worden hier kostbare punten verzameld. “De 130 pk diesel rijdt heerlijk, en voelt zelfs aan alsof er meer pk onder de kap zit”, schrijft een tevreden bestuurder. “Bochtengedrag is natuurlijk anders dan de voorgaande auto's door de hoge banden en de hoge koets, maar hier is prima mee te leven. Over de vering in het algemeen ben ik erg positief, niet teveel gedein maar erg comfortabel over oneffenheden en redelijk strak op de snelweg.” 

“Ik vind het een heerlijke wagen om te rijden en ben onder de indruk van de soepele, comfortabele manier van voortbewegen”, laat de rijder die zich eerder negatief uitliet over het windgeruis weten.  “Citroënwaardig”, voegt hij aan zijn positieve commentaar toe. Een rijder die al aan de tweede DS 7 Crossback toe is, merkt zelfs door de jaren heen verbetering. “Inmiddels 40.000 km gereden, voornamelijk ritten van 200 km. Opnieuw een geweldige auto die nog wel comfortabeler en soepeler lijkt te zijn dan de vorige DS 7. Opvallend is ook de betere vering en wegligging met caravan, veel minder last van de caravan bij oneffenheden.” 

De rijder van een plug-in hybride DS 7 E-Tense laat weten wat je kunt verwachten. “De DS 7 is niet ontworpen om mee te racen, dit is echt een auto waarin je na een lange werkdag instapt en denkt ‘Oh lekker, ik mag nog een half uurtje genieten’, en dan zoef je heerlijk naar huis.” Een rijder met de nog krachtigere plug-in met vierwielaandrijving bevestigt dat: “Hij rijdt heerlijk en je hoort hem bijna niet. Daarnaast is hij ook nog eens heel snel met 300 pk, ook al is hij daar niet voor gebouwd.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Als we in deze rubriek iets leerden, dan is het wel dat ‘premium’ niet hoeft te betekenen dat een auto probleemloos is. Dat scheelt voor DS, want op het gebied van storingen roert ook de Crossback zich soms. Eén eigenaar kreeg te maken met diverse foutmeldingen, die na enig zoekwerk veroorzaakt blijken door een defecte camera achter de voorruit. “Het duurde ruim een week om deze uit Frankrijk te halen, maar gelukkig reed ik net voor onze vakantie weer in de DS. Geen verdere problemen meer gehad en inmiddels staat de auto bijna op 19.000 km”, laat deze rijder weten. 

Een andere bestuurder is nog altijd zeer tevreden met het geboden rijcomfort, maar heeft ook de nodige ergernissen. Zo werkt zijn stuurbekrachtiging schokkerig als er veel stroom gevraagd wordt en zit er een tik in de koppeling. Ook de kachelmotor zorgde voor storende bijgeluiden, wat door de dealer is opgelost.  

Als er één punt is waarop de premiumbeleving volgens meerdere eigenaren echt achterblijft, dan is het de service. Een rijder die op vakantie in Spanje te maken kreeg met een storing werd van het kastje naar de muur gestuurd en kon in een café verderop zelf koffie gaan halen. “Al met al niet ontevreden, maar jezelf premium noemen gaat toch wel te ver”, aldus deze eigenaar. Ook een andere eigenaar laat zich op dit gebied negatief uit. De rijder die ook zijn tweede DS 7 heeft ‘opgemaakt’ is juist erg te spreken over de kwaliteit van zijn beide auto’s, en dat mag ook gezegd. “Eigenlijk reed de vorige na ruim 180.000 km nog steeds als nieuw.” 

Met de DS 7 Crossback waagden de Fransen een sprong richting premium, afgaand op reacties van gebruikers zijn zij hier ten dele in geslaagd. De auto zelf voldoet grotendeels, al zou-ie volgens een aantal rijders best wat stiller mogen zijn. Maar om écht premium te zijn zal vooral de dienstverlening verbeterd moeten worden. Daarmee maak je in het hogere segment écht het verschil. 

 

PRIVATE LEASE DS 7

Lezersreacties (109) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum