Praktijkervaring Dacia Spring: goedkoop ook fijnkoop?
Voordeligste EV beoordeeld door gebruikers
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De Dacia Spring had een revolutie kunnen betekenen. Met een prijs van minder dan 20.000 euro leek het dé elektrische auto voor het volk. Een echte doorbraak kwam er niet, tenminste niet bij ons. Dacia verkocht in Nederland tot nu toe maar zo’n drieduizend exemplaren en verhoogde ook de prijs. Toch zijn we benieuwd: hoe bevalt de auto bij gebruikers die voor deze budget-EV kozen?
Nederlanders mogen dan niet massaal voor de Dacia Spring kiezen, elders in Europa ligt dat anders. In maart kopten we nog dat Europese Dacia-dealers al ruim 100.000 exemplaren aan de man wisten te brengen en inmiddels zal dat aantal nog verder zijn opgelopen. Tot nu toe schreven tien eigenaren meer of minder uitgebreide reviews van hun Spring op AutoWeek.nl, wat ons inzicht geeft in de opvallendste ervaringen.
Ruimte en zitcomfort
Op foto’s lijkt de Dacia Spring een compacte SUV, maar pas in het echt blijkt hoe compact de auto precies is. Dat heeft zo zijn gevolgen voor het ruimteaanbod. “Allereerst, de advertentieteksten over vier ruime zitplaatsen zijn rijkelijk overdreven”, laat de eigenaar van een Spring uit 2021 weten. “Met mijn lengte is het echt niet mogelijk om een passagier achter mijn bestuurdersstoel te laten zitten.” Dat ervaart ook een andere bestuurder, al vervoert die liever iets anders. “De Spring doet wat je van hem kan verwachten. Ruim genoeg voor twee personen met twee golftassen en karren op de neergeklapte achterbankleuning. Met twee personen achterin zeer krap”, schrijft hij.
Over de stoelen wordt weinig gerept, al geeft één rijder aan dat deze in de meeste gevallen in orde zijn. “Het zitcomfort op langere ritten valt niet helemaal tegen, maar na de langste rit tot nu toe (100 km) voelde ik het comfort wel afnemen. De stoelen zijn duidelijk gemaakt voor kortere ritjes en voldoen dan prima.”
Verhuiswagen
De Spring mag dan niet groot zijn, daardoor laat de volgende rijder zich niet tegenhouden. “We moeten binnenkort een kleine verhuizing uitvoeren en daarvoor willen we de hele bagageruimte gebruiken. Dat is bij de Spring veel eenvoudiger dan bij onze vorige Opel Karl, terwijl de ruimte nagenoeg even groot is.”
Het is niet de enige ruimte in de auto, maar om de andere te ontsluiten moet je een extra investering doen. De volgende eigenaar is dat van plan: “Ik wil een aftermarket ‘frunk’ inbouwen onder de motorkap, voor het bewaren van laadkabels. Deze wordt al aangeboden door partijen in Ierland en Roemenië.”
Hoe rijdt de Spring?
De Dacia Spring komt standaard met een bescheiden vermogen van 45 pk, al is er inmiddels ook de 65 pk sterke Extreme. In de reacties onder artikelen op deze site leidt het vermogen regelmatig tot hoon en spot, maar échte gebruikers klagen niet. Integendeel: “Zonder enig probleem ben je sneller weg dan menigeen”, laat een rijder weten. “Als ze er moeite voor gaan doen, veel moeite voor velen, dan wordt het anders, maar het blijft verrassend.” Niet alles is volgens deze bestuurder koek en ei. “De Spring is wat windgevoelig en wat scherpere bochten dienen rustig genomen te worden.”
Dat ervaart ook de volgende gebruiker, die de rijeigenschappen uitgebreid beschrijft. “De rechtuit-stabiliteit is goed, zowel op lage als hogere snelheid. De auto helt in bochten en op rotondes echter best over en is flink onderstuurd. In een snel genomen bocht moest ik regelmatig van het gas af.” Let wel, dat gaat om situaties met droog wegdek. “Nu het wat vochtiger weer wordt valt het me ook op dat als je afremt voor een drempel, en je remt nog als je de drempel raakt, de voorwielen makkelijk even doorslippen.” De rijder noemt ook een mogelijke verklaring voor dit gedrag. “Ik wijt het voorlopig maar aan de goedkope Linglong GreenMax-banden waarop de auto standaard wordt afgeleverd, die bieden denk ik weinig grip.”
Ook een andere Spring-rijder ervaart dergelijk onzeker weggedrag. “Wij ondervonden dat bij stevige regenbuien de Dacia heel losjes is aan de voor- en achterzijde. Je moet defensief gaan rijden, anders is de kans op een slippartij erg groot.” Over het vermogen meldt deze rijder het volgende: “Bij de meeste verkeerslichten ben je net zo snel of sneller dan de meeste benzineauto's. Op de snelweg moet je beter je best doen en wat meer voorruit denken/kijken om mee te kunnen met het overige verkeer.”
Verbruik en actieradius
In een eerder bericht liet Dacia weten dat de gemiddelde Spring-rijder dagelijks 31 kilometer aflegt en dat er gemiddeld 5,4 ritten per dag worden gemaakt. Daarbij rijden Spring-eigenaren gemiddeld 26 km/u, voornamelijk in de stad dus. In dit artikel kijken we niet naar gemiddelden, maar naar individuen. Hoe ver komen ‘onze’ rijders met hun Spring?
“De kou en mijn dagelijkse ritjes brengen het bereik naar zo’n 170 km op een lading”, schrijft een eigenaar na ruim 10.000 kilometer ervaring. “Het verbruik volgens de meter aan boord is inmiddels gestegen tot zo’n 15 kWh/100 km. In de winter stijgt dit soms naar 15 à 16 kWh per 100 km, nu zit het weer rond de 12 kWh/100 km.” Hoe de auto wordt gebruikt? “Ik rijd in de Randstad, veel 100-wegen, waar ik ook 100 km/u op de teller rijd. Ik rijd nu dus weer 230 km op een volle lading.”
Een andere ‘Springer’ komt iets minder ver. “De gemiddelde actieradius van de auto over de afgelopen 2,500 km ligt op 193 km, wat overeenkomt met een stroomverbruik van 14,2 kWh/100km.” Later geeft deze bestuurder aan dat het verbruik met één kWh per 100 kilometer is gestegen. “Waarschijnlijk als gevolg van wat meer snelwegkilometers, want aan het weer zal het nog niet liggen.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Hoewel de Dacia Spring een eenvoudig model is waaraan weinig stuk lijkt te kunnen, steken er bij onze reviewers toch enkele problemen de kop op. Met name het aircosysteem blijkt gevoelig. “Vanaf het begin treedt er een hardnekkige storing op”, schrijft een eigenaar ontevreden. “Verwarming (nu in winter) werkt meestal niet en heel soms wel. Dit schijnt meer voor te komen bij de Spring, al sinds augustus 2022. Bij andere rijders werkt soms stoppen, motor af en weer starten, maar bij mij dus niet.” Deze truc werkt inderdaad wel voor een andere eigenaar: “Buiten 3 x aircostoring geen bijzonderheden voor de Dacia Spring. Twee storingen waren verholpen na het aan- en uitzetten van het contact, één keer duurde het iets langer.” Bij deze rijder is later nog een onderdeel van de centrale vergrendeling vervangen vanwege een bijgeluid. Een andere meer gehoorde klacht betreft een piepende en schrapende ruitenwisser, te verhelpen door een ruitenwisserblad van betere kwaliteit te plaatsen.
Het is duidelijk, eigenaren van een Dacia Spring kunnen prima uit de voeten met hun compacte elektrische auto, maar het is niet allemaal hosanna. Zo is de ruimte achterin erg beperkt en valt er op de rijeigenschappen wel wat af te dingen. Het beperkte vermogen leidt in de praktijk juist niet tot problemen, de Spring blijkt ook met 45 pk vlot genoeg voor dagelijks gebruik. Nu de winter voor de deur staat is het wel te hopen dat de verwarmings- en aircoproblemen snel worden opgelost.
PRIVATE LEASE Dacia Spring
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.