Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack (2022)

autoreview

Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack (2022)

Signalement

UitvoeringSpring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf22 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km

  • 22 km

Onze oude auto begaf het en dit leek ons het beste moment om de stap te zetten om electrisch te rijden. We hebben de auto nieuw gekocht met 22 km op de teller. Naast deze auto hebben we een grote auto ook op leeftijd maar wel op lpg. De bedoeling was om deze auto voor korte stukjes te pakken en de andere auto voor grotere ritten. Misschien was het de nieuwigheid maar eerste maand al 2900 km op de teller. Wltp is 230 en dit komt redelijk overeen met het aantal km wat we kunnen rijden. Alles in de auto is goedkoop afgewerkt maar dat was geen geheim toen we hem kochten. De auto zou extreem langzaam optrekken. Alleen vind ik dat wel mee vallen. Je gaat geen race houden maar de auto trek prima op.

Tot op heden geen probleem wordt vervolgt

Ondertussen al ruim 4400 km met de Dacia Spring gereden het gaat hard met de gereden km. Onze intentie was de auto 3 jaar te rijden en dan in te ruilen, zodat we in de garantie bleven. Dacia bied 3 jaar en 100000 km en als we zo door gaan we ver over de 100000 in 3 jaar.

Nu we de auto wat langer rijden kan ik wel een aantal punten benoemen waar we tegenaan lopen.

Wat ik een gemiste kans vind is dat de Dacia geen P stand heeft waardoor je ouderwets de trekhandrem moet gebruiken.

Wij misten een armsteun in de Dacia ik heb er zelf 1 gekocht en gemonteerd. De armsteun voldoet aan de verwachting, alleen de handrem is nu wat lastiger aan te trekken.

De Dacia heeft brede stijlen ik vind dat hierdoor extra goed moet opletten met afslaan/ rijstrook verwisselen.

Ik vind dat de voorruit en achterruit van de Dacia te klein zijn waardoor je zich wordt beperkt.

Dacia Spring leverd geen hondenrek, bij de dealer een universele gehaald maar die paste prima.

Om de fietsen mee te nemen hebben we trekhaak nodig. Momenteel is bij de dealer nog geen 1 te vinden. Nu afwachten of er snel eentje komt.

Punten die me erg meevallen tot op heden.

Het verbruik tot op heden valt me erg mee. Met een accu kunnen we zeker de 230 halen. ( temperatuur afgelopen maand tussen de 15 en 28.)

Onze rijstijl is wel rustig optrekken zodat het verbruik in het groen blijft. Wij rijden bijna altijd met airco en in de Ecostand.

Wij rijden wel relatief veel snelweg km 80% van de gereden km.

Ondertussen ruim 6200 km gereden. Van de week was het erg warm en viel de airco uit korte storing die verholpen werd door de auto aan en uit te zetten.

Een week later een soortgelijke storing gehad alleen was er een extra storing bij. Tijdens het gasgeven gaf de auto dat die aan het regeneratief aan het laden was. De auto uitgezet en gelijk weer aan en helaas hield de storing aan. De storing is weggegaan toen ik de auto had geparkeerd en ik 10 minuten later weer verder reed.

Wordt vervolgt

Eerste storingen gehad

  • 8.000 km

De eerste 3 maanden zitten erop. We blijven de Dacia spring boven verwachting veel gebruiken door het gemak van onze eigen laadpaal. Hiervoor gebruikte we onze andere auto die op lpg rijdt erg veel. Alleen al de extra km die ik moest rijden om lpg te kunnen tanken was al per jaar was 500 km, deze besparen we.

Nu ruim 8000 km op teller met een gemiddelde verbuik van ongeveer 13 kw per 100 km. Dit zal binnen kort wel hoger worden als de temperatuur afneemt richting de winter.

Buiten 3 x airco storing geen bijzonderheden voor de Dacia spring. 2 storingen waren verholpen na het aan en uitzetten van het contact. 1 keer duurde het iets langer.

Bij stevige buien is de auto slipperig

  • 13.000 km

Geen storingen gehad de afgelopen 5000 km met de auto.
Wat ons opvalt is dat het verbruik wel langzaam oploopt naarmate het weer wat koeler wordt.

Wij zijn nog steeds te vreden met de auto. Wij ondervonden dat bij stevige regenbuien is de dacia heel losjes aan de voor en achterzijde. Je moet defensief gaan rijden anders is de kans op een slippartij erg groot.

Oude lpg auto bijna zuiniger en goedkoper

  • 18.000 km

Afgelopen week de 18000 aangetikt. Dacia doet wat die moet doen. Het weer buiten is afgekoeld en het verbruik schiet omhoog. Afgelopen zomer gaf de spring rond de 240km aan bij 100% accu. Gisteren gaf de spring 164 km bij 100% aan bij een buiten temp van 1 graden Celsius. Onze rijstijl is niet veranderd alleen staat de kachel nu vaak aan. Mocht het verder afkoelen dan gaan we dat nog meer zien in het verbruik.

Nu de energie tarieven zijn gestegen en het verbruik van de spring omhoog is geschoten is het verschil tussen de onze oude chevrolet captiva van 16 jaar met 3.2 liter lpg nihil. Mocht het weer nog kouder worden dan is de chevrolet goedkoper per km

Nog steeds tevreden

  • 23.500 km

De proef voor ons om electrisch te rijden is goed bevallen, de Dacia Spring doet wat moet hij doen. Ondertussen ruim 23000 km gereden in 8 maanden en rijdt de auto nog steeds als nieuw. Het trage optrekken vinden wij meevallen. Bij de meeste verkeerslichten ben je net zo snel dan wel sneller als de meeste benzine auto's. Op snelweg moet je beter je best doen en wat meer voorruit denken/kijken om mee te kunnen met het overige verkeer.

Voor de twijfelaars die goedkoop electrisch willen gaan rijden is de spring een goede optie en nee het is geen tesla of ander A merkt electrische auto.

Wij blijven lekker ( rustig) door kachelen.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 33.333 km

De afgelopen maanden maakte de auto bij het vergrendelen van de centraledeur vergrendeling een piepend geluidje. Tijdens de eerste onderhoudsbeurt is op de garantie een nieuwe besteld. Voor de rest zijn er geen bijzonderheden. Nog steeds tevreden met onze dacia.

  • 47.000 km

Vandaag de spring opgehaald nadat deze ruim een maand bij de dealer heeft gestaan. De spring gaf de laadstekker niet vrij. In eerste instantie een week bij dealer gestaan. Probleem zou opgelost zijn. Maar toen we de spring terug kregen was het euvel alleen maar erger geworden. Volgens de dealer was er strijd tussen hun en renault over de rekening ( garantie). Maar de strijd moet de kant van dacia/ renault bekopen door ruim een maand zonder eigen auto te zitten. Door de dealer een leenauto dacia spring gekregen en daar ruim 4000 km opgezet :-).

2,3 jaar

  • 67.000 km

Ondertussen hebben we de Dacia 2,3 jaar ruim 67000 op de teller. Naast de reguliere onderhoud en weet nieuwe voorbanden geen noemenswaardige bijzonderheden.
Het verbruik is onveranderd deze zomer gemiddeld 200 km op 1 accu.

Hebben we spijt van onze aankoop, nee alleen zou ik nooit meer auto kopen zonder snellader. Want 8,2 uur laden is erg lang. Op zoek naar nieuwe auto was de inruilwaarde 11.000 en zonder inruil 9000. Er wordt dus veel afgeschreven 60% in 2,3 jaar en 67000 op de teller.

Bij het horen van dit bedrag gaan we de Dacia toch maar wat langer rijden zoveel valt er dan toch niet meer af te schrijven.

Kapotte schokdemper

  • 72.000 km

Afgelopen week de Dacia naar de garage gebracht omdat gerammel kwam van het rechter voorwiel. Nu blijkt de schokdemper kapot te zijn geen garantie onderdeel. Ook is de bestuurders gordelspanner kapot ( wel garantie. De Dacia begint mankementen te vertonen en daarom besloten om de Dacia in te ruilen en 10250 voor de terug gekregen.

Na 2,5 jaar en 72000 km. Zou ik de Dacia aanraden. Wil je goedkoop een elektrische auto proberen is het een prima keuze. De auto rijdt zuinig en is prima binnen de stad.
Kwaliteit en conform is wat minder bij de Spring.

Wij zijn overgestapt naar een smart #1.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.