Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (2022)

Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus (2022)

UitvoeringSpring Electric 45 Comfort Plus
Bouwjaar2022

Elektrische Dacia, Spring!

Nooit eerder aan een Dacia gedacht maar ik was nu een van de eersten (2021) welke belangstelling toonde en bestelde, voor de Spring.

Afijn het mocht even duren maar daar kwam deze toch in de 3e week van juni (2022!), hij was zwart, of donker...Ik had deze al zo lang geleden besteld dat ik afgelopen januari ook de subsidie al had aangevraagd en toegekend had gekregen.

Hij bevalt goed! Alles in een ruime straal van 100 km om huis is erg goed te doen en privé zijn dat dan bijna alle ritten. Ik heb er een benzine, hobby auto bij, maar merk dat functioneel, ik bijna alles met de Dacia aan kan en dat leuk vind.

Economisch is het in vergelijking met ieder andere, voor mij iig, een aanrader. Ze had een redelijke (de oude) aanschafprijs (19.5K) , subsidie (-3.2 K), geen wegenbelasting, matige verzekeringspremie, jaren garantie, en met de zonnepanelen op dak (woning) 8 van de 12 maanden bijna gratis rijden.

Ik ben benieuwd in de winter, bij -20 als dat ooit nog gebeurd zal het allemaal wel wat minder zijn. We gaan (dat niet meer) zien. De subsidie overigens na ruim 2 weken al ontvangen.

Volgens mij is het de 2e lichting omdat de achterklep knop iets verplaatst is, en bij achteruit rijden er alleen nog een beschaafd geluid hoorbaar is.
Afijn, inmiddels 2500 km afgelegd en samengevat doet deze wat het moet doen, elektrisch rijden en dat doet ie prima. Het is geen Tesla maar hij verbruikt ook niet als een Tesla. Mijn gemiddeld verbruik met 80% snelweg (100 Km/h) en 20 % overig is zo 12 kw/h per 100 km.  (met het huidige weer, juni/juli). Het lijkt eigenlijk nauwelijks iets uit te maken of je passagiers meeneemt. Dit geldt ook voor de goedwerkende airco, ik vermoed dat minder dan 1 kwh per 100 km of uur verbruikt.

Hij/ zij is inderdaad wat meer windgevoelig en wat scherpere bochten dienen rustig genomen te worden. Actieradius is zonder problemen ruim 220 km bij de huidige weersomstandigheden. Die 44 pk zijn er, maar dan altijd en dat merk je bij het optrekken. Zonder enig probleem ben je sneller weg dan menigeen. Als ze er moeite voor gaan doen, veel moeite voor velen, dan wordt het anders maar het blijft verrassend. Dit is overigens geen doel op zich maar zo gaat ie nu eenmaal...

Btw er is ook nog een Eco knop welke het vermogen beperkt tot 33 pk en de actieradius nog wat vergroot. Ik gebruik deze nog niet echt.

Ja er staat 19 seconden voor, om op 100 km/h te komen. Dat klopt vast maar ik ga elke werkdag de snelweg op en elke dag merk ik dat ik, in moet houden voor de overigen. De overigen zijn dan de alle klasse auto's voor mij, welke normaal rijden.
Btw 130 km/h op de teller is de max en is een prima max. Leuk dat andere elektrische voertuigen nog veel harder kunnen maar dat geldt ook voor het verbruik.
Het is tenslotte geen Tesla dus ik tuf met 100 km/h voort en vertrek 2 minuten eerder en dan zijn we er toch op tijd. Ik vind het dan wel weer jammer dat er weliswaar een goede snelheidsbegrenzer op zit welke makkelijk bedienbaar is maar had nog liever de CC (cruise control) gehad, dit gewoon omdat ik dat gewend ben.
Deze is "de plus" dus met de extra's, dus met de navigatie unit enzo. (maar zonder de "rare" oranje accenten) Het geluid van de radio is geluid maar dat is dan ook alles. Het went een beetje maar ik zie een speaker wisseling aankomen. De nav unit reageert snel en efficiënt, dat dan wel weer. Eigenlijk nog nooit eerder zo snel meegemaakt. Apple en android auto, het kan allebei en werkt goed.
Afijn alles is functioneel en in de basis aanwezig. De botstesten heeft haar maar weinig goeds opgeleverd.
Ik heb me er niet echt in verdiept en dat klinkt best matig maar deze auto heeft vermoedelijk ook wat minder sjieke systemen welke de resultaten van deze testen kunnen opkrikken.

Het laden, wij hebben een eigen parkeerplaats en op de buiten (wifi) stekker, geen laadpaal, maar een variabele lader ,welke met diverse amperage kan laden, aangesloten.
De auto heeft dus altijd plaats en aan de hand van de gewenste weggaan tijd en de zonnepanelen stellen we de kracht in. Dus van 8 t/m 13 ampère, globaal van 2000 t/m 3200 watt. (16 ampere kan evt ook) Volgens mijn metingen, lijkt de voltage van de stroom btw eerder rond de 250/260 volt dan de 220/240 volt te zijn.

Nu de auto altijd een parkeerplaats heeft kan deze ook indien nodig gewoon de hele nacht aan de 8 ampere dus zo 2000 watt  en kennelijk is dat voor het systeem ook veel beter.
Dus zonder laadpaal, gewoon aan de stekker, rustig laden, het liefst als de zonnepanelen leveren. Nu vooral leuk, in 2025 ivm het mindere salderen, erg interessant.
Met de Dacia app kan je zien waar die is en of die laadt en hoe vol die is. Ook kan je op afstand de kachel of airco inschakelen maar in geval van een airco vind ik dat wat onlogisch want even de ramen open en doorluchten dient denk ik de eerste reactie te zijn maar het kan wel dus. De kachel van het winter ga ik echt wel gebruiken.

Samengevat, het valt mij allemaal erg mee, als dat zo de komende jaren zo blijft dan ben ik blij.

Gunstig verbruik
Acceleratie tm 75 km/h
Model, hoge zitpositie,
mini SUV
Stilte

Geen volledige vervanger van de normale auto maar voor mij wel, bijna...
Zitpositie instellen matig
Windgevoeligheid
Of de airco aan of uit staat is overdag maar matig te zien, net zoals de circulatiestand overigens.

PRIVATE LEASE Dacia Spring

DirectLease
Dacia Spring Electric 45 Comfort (5D/CVT)

DirectLease

Leaseplan