Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Dacia Spring

Alleen tweedehands is een EV goedkoper

148 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Cornelis Kit
  • Autotest
23 maart 2021 om 09:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
AutoWeek 13 2021
AutoWeek 13 2021

Je leest het in AutoWeek 13 2021

Met de volledig elektrische Spring geeft Dacia de rest van de ­auto-industrie het nakijken. Althans, wanneer het om de aanschafprijs gaat. Het mini-SUV’tje is ontdaan van alle voorzieningen waar je best zonder kunt. En het resultaat van deze masterclass kostenreductie? De EV in zijn meest elementaire vorm.

Dacia is zeker niet de eerste met elektrische auto’s, maar nu ze er een in het programma hebben, is dat wel meteen de goedkoopste EV die er te koop is. Het merk heeft per slot van ­rekening een reputatie hoog te houden. De prijslijst begint bij € 17.890 en dat is bijna drie mille minder dan Renault vraagt voor de elektrische Twingo. Elektrisch rijden komt op deze manier voor een steeds groter publiek binnen bereik. Maar goed, het moet uit de lengte of de breedte, dus voordat je je met de sleutels van de Spring in je vingers tussen de Tesla-rijders schaart, even een stukje verwachtingsmanagement: de Dacia Spring is een eenvoudige A-segmenter met specificaties waarmee je eigenlijk de stad niet uit wilt.

In 2022 grijs kenteken

Met de Spring mikt Dacia op verschillende doelgroepen. Afgetrapt wordt met de op de consumentenmarkt gerichte Comfort en Comfort Plus-uitvoeringen. Daarna volgt de Business-versie. Hoewel de naam van die laatste anders doet vermoeden is hij niet bedoeld voor de verwende leaserijder, maar bedacht voor deelautoprogramma’s. Vandaar dat bijvoorbeeld de stoelen zijn bekleed met makkelijk te reinigen kunstleer in plaats van een stoffen bekleding ­zoals bij de Comfort-versies. Verder is de Business voorzien van rubber matten, extra beschermlijsten op de dorpels en op de ­tildrempel van de kofferbak. Ook is de elektronica voorbereid om samen te werken met software van autodeel-organisaties, ­zodat de Spring ontgrendeld kan worden via een telefoonapp. En om het plaatje compleet te maken verschijnt voor stadsdistributie begin 2022 ook nog de Spring Cargo, een grijskentekenvariant waarbij de achterbank ingeruild wordt voor 1.100 liter bagageruimte.

Knalhard

Met stoere zwarte randen rond de wielkasten en enigszins hoog op de poten gezet lijkt het heel wat, in werkelijkheid is de Spring niet meer dan een heel klein SUV’je. Hij is weliswaar een paar centimeter langer dan de Twingo, maar daarentegen ook een paar centimeter smaller en lager. Dit in combinatie met zijn compacte draaicirkel van 9,6 m maakt de auto overigens wel ­uitermate geschikt voor gebruik in krappe binnensteden.

De vormgeving van het interieur loopt ­keurig in de pas met wat we kennen van ­andere Dacia’s en Renaults. De gebruikte materialen in stemmig grijs met blauwe ­accenten laten er geen twijfel over bestaan dat de kosten zo laag mogelijk gehouden moeten worden: het plastic is knalhard (of zou het bakeliet zijn?) en naden en kieren zijn hier en daar best breed. Maar goed, alle waar is naar zijn geld.

De stoelen zitten niet onaardig, evengoed melden ze bij Dacia dat we nu kennismaken met een voorseriemodel en dat de defini­tieve versie die straks onze kant uitkomt verbeterde stoelen krijgt. Het stuur is niet verstelbaar, maar het lukt vrij aardig om een fatsoenlijke zitpositie te creëren. ­Bestuurder en bijrijder hebben genoeg ruimte. Achterin is het anders; daar heb je alleen iets te zoeken wanneer je een kind in een zitje wilt gespen of er een paar tassen wilt neerzetten.

Navigatie

Tussen de voorstoelen zit geen pook maar een draaiknop met de standen D, N en R. Een P-stand ontbreekt, parkeren doe je in N met een aangetrokken handrem. Dat is eigenlijk het enige opmerkelijke aan de ­verder kinderlijk eenvoudige bediening. Het instrumentarium geeft keurig alle noodzakelijke informatie. De aankleding is lekker basic, standaard heeft de Spring een radio die je bedient met grote knoppen naast een klein display. Een multimedia­systeem met 7 inch touchscreen inclusief navigatiesysteem en achteruitrijcamera is voorbehouden aan de Comfort Plus- en Business-uitvoering.

Praktijk

Een blik op de specificatielijst leert nog eens dat de auto echt niet is bedacht voor verre reizen, hooguit om af en toe een klein stukje over de gemeentegrens te gaan. Het onder de achterbank weggewerkte accu­pakket heeft een capaciteit van slechts 27,4 kWh en daarmee komt de Spring volgens WLTP 230 kilometer ver. Reken in de praktijk op 180 tot 190 kilometer, dan houdt het wel op. Met de standaard 1-fase wisselstroomlader piekt het aan de laadpaal of wallbox bij 7,4 kW. Tegen bijbetaling van € 495 krijg je een snellaadmogelijkheid voor maximaal 30 kW gelijkstroom. Het zijn allemaal bescheiden waarden en daar lopen de prestaties van het motortje keurig bij in de pas: 44 pk en 125 Nm. Tot snel­heden van pak ’m beet 60 km/h is dat meer dan genoeg om lekker vlot met het verkeer mee te komen. Daarboven zit er niet veel pit meer in. Als het je om de laatste kilo­meters gaat die je uit de accu wilt persen, heb je de beschikking over een Eco-modus waarbij het ­maximumvermogen van de ­motor wordt begrensd tot 31 pk en de ­topsnelheid tot 100 km/h.

Simpel maar prima

Afremmen op de motor doet de auto ­nauwelijks en er zijn ook geen knoppen of schakelaars waarmee je dat zou kunnen ­regelen: vertragen doe je gewoon met het rempedaal. Opmerkelijk trouwens dat de auto een conventioneel remsysteem heeft met vacuümbekrachtiging, dat zien we ­eigenlijk niet meer bij EV’s. Maar in al zijn eenvoud werkt het prima. Er is nauwelijks een overgang te bemerken tussen regeneratief en mechanisch remmen.

Met zijn compacte accupakket weegt de auto nog geen 1.000 kg. Het is absoluut een ­vedergewicht onder de EV’s. De stabiliteit die we bij veel andere elektrische auto’s ­ervaren als gevolg van een accupakket dat onder de hele vloer zit, heeft de Spring ­duidelijk niet. Daarbij staat hij vrij hoog op zijn pootjes, waardoor de carrosserie vrij beweeglijk is. Toch is het allemaal best comfortabel. Hobbels neemt de Spring ­zonder morren; goedmoedig lijkt het ­karretje door het ­verkeer te dartelen.

Geen elektronische hulpsystemen

Behalve ABS, ESP en een snelheidsbegrenzer heeft de Spring geen elektronische hulp­systemen. Deze auto is zo basic dat in het uitrustingsstaatje zelfs de mistachterlichten worden genoemd om er toch nog wat van te maken. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Daarentegen is er wel de MY Dacia-app voor de telefoon, onder meer om het interieur te preconditioneren en het laadproces te starten of te stoppen.

Wanneer je je verwachtingen weet te ­tem­peren heb je aan de Spring een prima ­no-nonsense elektrisch vervoermiddel voor stedelijk gebruik.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Test: Dacia Spring

Alleen tweedehands is een EV goedkoper

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Test: Dacia Spring

Alleen tweedehands is een EV goedkoper

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de Dacia Spring
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Dacia Dacia Spring Elektrische Auto Nieuwe auto's

PRIVATE LEASE Dacia Spring

INFO
Alphabet
Alphabet
Dacia Spring Electric 45 Comfort (5D/CVT)
€ 329
Stel samen ▸
Dacia
Dacia
Dacia Spring Electric 45 Comfort (5D/CVT)
€ 344
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Dacia Spring Electric 45 Comfort (5D/CVT)
€ 314
 
Arval
Arval
Dacia Spring Electric 45 Comfort (5D/CVT)
€ 319
 
Dacia Spring in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Dacia Spring Comfort Plus (Orange Pack) |SUBSIDIE 2022 € 3350,- | NIEUW TE BESTELLEN |

    Dacia Spring Comfort Plus (Orange Pack) |SUBSIDIE 2022 € 3350,- | NIEUW TE BESTELLEN |

    • 2022
    • 100 km

    € 22.444

    Dacia Spring Comfort Plus (Orange Pack) Airco | Camera | Navi

    Dacia Spring Comfort Plus (Orange Pack) Airco | Camera | Navi

    • 2021
    • 2.816 km

    € 20.490

    Dacia Spring Comfort Plus 45pk (Orange Pack) Leder Apple Carplay/Android Auto DAB

    Dacia Spring Comfort Plus 45pk (Orange Pack) Leder Apple Carplay/Android Auto DAB

    • 2022
    • 32 km

    € 19.950

Meer Dacia Spring occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Kwid (IN/CN) | City K-ZE (CN) | Dacia Spring Electric (EU) | Dacia vanaf € 17.890

    142
    • 26 februari 2022

Lezersreacties (148) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Dacia Spring specificaties
  • Dacia Spring occasions
  • Dacia Spring video's
Advies en informatie
  • Dacia Spring tests
  • Dacia Spring gebruikersreviews
  • Dacia Spring index
PREMIUM
Dacia Spring vs. Volkswagen e-Golf (2017) - Dubbeltest

Dacia Spring vs. Volkswagen e-Golf (2017) - Dubbeltest

Eén van de bezwaren die mensen tegen elektrisch rijden hebben, is de aanschafprijs. En laten...

Lees meer
Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Dubbeltest

Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Dubbeltest

Skoda profileert zichzelf als een uiterst slim merk, wat onder meer blijkt uit de vele spitsvondigheden...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Goedkoopste elektrische auto van Nederland duurder

    Goedkoopste elektrische auto van Nederland...

    407
    • 4 april 2022
  • Autotest
    Test: Dacia Spring Electric

    Test: Dacia Spring Electric

    90
    • 3 februari 2022
  • Achtergrond
    Is de Renault Zoe met nul sterrenscore echt onveilig?

    Is de Renault Zoe met nul sterrenscore...

    110
    • 30 januari 2022
  • Nieuws
    Dacia Spring blijkt schot in de roos

    Dacia Spring blijkt schot in de roos

    313
    • 19 januari 2022
  • Eindejaarsvideo - Nic - Dacia Spring

    Eindejaarsvideo - Nic - Dacia Spring

    43
    • 29 december 2021
  • Nieuws
    De Dacia Spring op tussenrapport

    De Dacia Spring op tussenrapport

    62
    • 12 december 2021
  • Nieuws
    Dramatische scores voor Dacia Spring en Renault Zoe in NCAP-crashtest

    Dramatische scores voor Dacia Spring en...

    80
    • 8 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Dacia krijgt opnieuw een andere designbaas

    Dacia krijgt opnieuw een andere designbaas

    24
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    De Dacia Jogger had ook MCV moeten heten

    De Dacia Jogger had ook MCV moeten heten

    29
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    10 miljoen Dacia's geproduceerd

    10 miljoen Dacia's geproduceerd

    105
    • 28 april 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Dacia werkt aan camperversie Jogger

    Dacia werkt aan camperversie Jogger

    62
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest Euro NCAP

    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest...

    191
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Pick-upversie Dacia Duster vernieuwd

    Pick-upversie Dacia Duster vernieuwd

    21
    • 13 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden