Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack (2021) #2

autoreview

Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack (2021)

Signalement

UitvoeringSpring Electric 45 Comfort Plus Orange Pack
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst5.746 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elektrisch leven

  • 17 km

Vandaag is de Spring opgehaald bij de lease maatschappij, joehoe! We hebben gekozen voor een private lease contract van 5 jaar met max. 20.000km op jaarbasis. Hij zal alle dagen van de week hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor woon-/werkverkeer. In die hoedanigheid fungeert hij als tweede auto maar het is onze eerste elektrische auto.

Eerste indruk:
Geen geluid bij het starten! Een hele gekke ervaring als je dat voor de eerste keer doet. Je ziet alleen de lampjes in het dashboard aangaan en dan verschijnt "OK" en je kunt gaan rijden.
En dat gaat echt prima! De auto trekt tot zo'n 70km/h net zo vlot op als de gemiddelde normale auto, daarboven neemt dat duidelijk af maar langzaam vind ik het eigenlijk nog altijd niet. Wij waren al een automaat gewend dus het niet hoeven schakelen was niet nieuw, wél dat de auto zélf ook niet hoeft te schakelen. De vermogensafgifte van de elektromotor is natuurlijk ten alle tijden maximaal zonder (schakel)onderbrekingen en dat rijdt heerlijk soepel. Geldt ook voor de vering: erg soepel bij een stevige demping zonder dat het stoterig wordt, erg comfortabel en voor zo'n kleine auto echt goed. De stoelen zitten voor een korte rit ook goed stevig, nu maar eens zien hoe dat op langere ritten zal zijn...
De eerste indrukken zijn wat ons betreft in ieder geval heel positief, we zullen in de loop der tijd af en toe een update plaatsen over onze ervaringen.

Update 1

  • 1.056 km

Nu de eerste 1000km's voorbij gevlogen zijn is het tijd om eens wat ervaringen op een rij te zetten.
Als eerste het thema GELUID van de auto: tot zo'n 50km/h vind ik de auto heerlijk stil,
daarboven maakt hij zo'n beetje eenzelfde hoeveelheid geluid (banden, wind, e.d.) als onze niet-elektrische auto. Een ander geluid is dat van de geluidsinstallatie: die is zeer matig te noemen, er zitten slechts 2 speakers in de auto (voorin) en daaruit komt een weinig dynamisch geluid, de lage tonen zijn grotendeels onhoorbaar. Dat is jammer maar een logisch gevolg van bezuinigen op de productiekosten natuurlijk. Een ander geluid is dat van de deuren, die klinken wel heel blikkerig bij het dichtslaan en je moet ze ook echt een duidelijke zet geven want er zit geen "slag" in de scharnieren. Laat je de deur voortijdig los dan blijft die ook in diezelfde stand open staan. Even wennen. Nog een ander geluid is het waarschuwings signaal bij achteruit rijden. Onze Spring is van de eerste generatie, waarbij er nog een soort van UFO geluid wordt geproduceerd. Daar is klaarblijkelijk kritiek op gekomen want inmiddels is dat op nieuwere Springs verdwenen maar ik ben blij dat ik het heb want niet alleen is het voor omstanders duidelijk hoorbaar maar ik vind het ook gewoon een fantastisch geluid! Mijn buurman herkende er zelfs een beat van Bob Marley in, wat mij betreft een compliment...😊

Het zitcomfort op langere ritten valt niet helemaal tegen, maar na de langste rit tot nu toe (100km) voelde ik het comfort wel duidelijk afnemen. De stoelen zijn duidelijk gemaakt voor kortere ritjes en voldoen dan prima.

Tot slot nog de My Dacia app die je voor de Spring kunt downloaden. Met deze app kun je alle (technische) gegevens over jouw specifieke auto terugvinden als je het VIN nummer eenmaal heb ingevoerd en een account hebt aangemaakt.
Nóg leuker wordt het echter als je de Connected Services van de app inschakelt. Hiervoor is echter behalve het kenteken ook een hele omslachtige en onduidelijke procedure voor nodig waarbij je óók nog enkele handelingen met de sleutel, rempedaal en een knopje in de auto zélf moet uitvoeren. Het heeft me menig Youtube filmpje kijken gekost, héél veel geduld en ergernis en uiteindelijk nog de hulp van de service afdeling van Dacia Nederland om dit werkend te krijgen en als ik zo eens om me heen lees dan tobt menig Spring rijder hiermee maar uiteindelijk is het me toch gelukt.
Wat kun je er dan mee? Je kunt het laadproces in de app volgen maar ook stopzetten en weer hervatten. Je kunt je auto op afstand vinden, bv waar je hem geparkeerd hebt. Maar - en dat vind ik het leukste - je kunt op afstand ook de airco aanzetten. Zo kun je dus op hete dagen de auto alvast koelen voordat je instapt of in de winter juist voorverwarmen! Cool/Hot toch?
Ik ben tot slot benieuwd wanneer ik de eerste Spring in het wild zie rijden want hoewel ik op Facebook zie dat er al heel wat Nederlanders één hebben moet ik de eerste nog tegenkomen!

Update 2

  • 2.446 km

We hebben inmiddels bijna 2500km afgelegd met de Spring dus tijd voor weer eens een update! Hierin beschrijf ik een aantal dingen die me zijn opgevallen in de afgelopen weken. Allereerst het opladen van de auto: in principe doen wij dit thuis via 1-fase met een mode 2 oplaadkabel aan het stopcontact met 10A. Hiermee is de oplaadsnelheid beperkt tot max. 2,3 kWh, dus als de accu van 27,4 kW helemaal leeg zou zijn dan duurt het volledig opladen in dat geval iets minder dan 12u. Echter onze accu is tot nu toe nooit verder leeg geweest dan 11%, maar de oplaadsnelheid neemt ook af naarmate de accu verder opgeladen raakt óf wanneer er andere apparatuur in huis draait, zoals de (vaat)wasmaschine dus wij houden in de praktijk gewoon rekening met zo'n 10u. Hoe dan ook is de auto altijd na een nachtje laden weer helemaal vol en dat is wat ons betreft prima. Mooier is het natuurlijk om de auto overdag op te laden mbv de stroom van de zonnepanelen maar ja dan moeten we gewoon werken helaas... Ook kan de mode 2 kabel op 16A opladen waardoor het sneller gaat (max. 3,68 kWh), maar ik vond dat het stopcontact dan wel erg heet werd dus dat doe ik niet meer. Op 10A blijft het gewoon koud aanvoelen. De gemiddelde actieradius van de auto over de afgelopen 2500km ligt overigens op 193km, wat overeenkomt met een stroomverbruik van 14,2 kWh/100km. Dan de wegligging van de auto: de rechtuit stabiliteit is goed, zowel op lage als hogere snelheid. De auto helt in bochten (rotondes) echter best over en is flink onderstuurd. In een snelgenomen bocht moest ik regelmatig van het gas af en gas bijgeven in de bocht kan pas als je weer aan het terugsturen bent want anders opnieuw hevig onderstuur. Nu het wat vochtiger weer wordt valt het me ook op dat als je afremt voor een drempel en je bent nog aan het remmen wanneer je de drempel raakt dat de voorwielen dan makkelijk even grip verliezen en doorslippen. Ik wijt dit alles voorlopig maar even aan de goedkope Linglong GreenMax banden waarop de auto standaard wordt afgeleverd en die bieden denk ik weinig grip. Komende winter ga ik de banden denk ik omwisselen voor A-merk winterbanden en zullen we zien hoe dat rijdt.
Tot slot nog een klein ongemak: de kofferruimte is niet voorzien van verlichting en dat is nu we wat vaker in het donker weer thuiskomen toch wat lastig aangezien de oplaadkabel daar opgeborgen ligt. Echter heb ik dit na een goeie tip van iemand op Facebook opgelost met een LED lampje op batterijen, voorzien van een lichtsensor. Deze is eenvoudig zelf te monteren middels een magneetje aan de lamp en het metaal van de achterbak. Dus zodra de achterklep opent gaat deze lamp nu branden en geeft een prima helder licht in de hele kofferruimte. Na ongeveer 2 minuten gaat ie vervolgens weer uit. Alleen af en toe de batterijen vervangen als die leeg zijn, maar voorlopig is het probleem voor slechts een paar euro opgelost! Aan de fotoreeks heb ik een foto van deze constructie toegevoegd, voor een beter idee hiervan. Al met al hebben we nog altijd veel schik met de auto en blijft de algehele ervaring (heel) positief!

Update 3

  • 5.746 km

We zijn de 5000km alweer een tijdje gepasseerd! De auto bevalt ons nog steeds prima, we zijn gelukkig verschoond gebleven van een aantal software problemen waar andere Spring rijders wel mee te maken hebben, zoals storingen met het digitale dashboard en de verwarming/ventilatie. en gebonk in de aandrijflijn. Dit alles werkt bij ons (nog?) zoals het zou moeten. Het stroomverbruik is in de afgelopen periode licht toegenomen van 14,2 tot 15,2 kWh/100km, waarschijnlijk als gevolg van relatief wat meer snelweg km's want aan het weer zal het nog niet liggen... Om die reden is het er ook nog niet van gekomen om de bandjes te vervangen door betere exemplaren, dus daar is nog weinig over te melden. Ik blijf de grip in (snel genomen) bochten beperkt vinden, maar zolang het weer niet duidelijk verslechtert nog wel voldoende veilig, gewoon flink onderstuurd. Wel heb ik de standaard ruitenwisser van waarschijnlijk ook goedkope makelij omgewisseld voor een flatblade exemplaar van een A-merk en dat maakt wel een wereld van verschil!! Kan ik iedereen van harte aanbevelen, want deze sluit veel beter aan bij de voorruit en wist daardoor kraakhelder schoon ipv het lawaaiege en strepentrekkende standaard wisserblad. Kost 3 tientjes maar dan heb je ook wat! Verder weinig bijzonders te melden, op naar de 10.000 km!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Spring

Leaseplan
Dacia Spring Electric 45 Essential (5D/CVT)
€ 344
 
DirectLease
Dacia Spring Electric 45 Essential (5D/CVT)
€ 349
 
Alphabet
Dacia Spring Electric 45 Essential (5D/CVT)
€ 369
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens