Praktijkervaring Citroën C5 (2008-2017): laatste grote zwever

'Het Hydractive III+ systeem is in een woord geweldig'

Citroën C5 Tourer BlueHDi 150

De eerste generatie Citroën C5 was een opmerkelijke auto. Niet alleen stapte Citroën ermee af van elegante benamingen, ook van de vormgeving was het sierlijke wel verdwenen. De tweede generatie, geïntroduceerd in 2008, compenseert volop voor dat laatste, maar is het ook een fijne metgezel? Eigenaren geven de antwoorden. 

De tweede generatie C5 is onmiskenbaar een Citroën. Zeker de limousine, met zijn opvallend concave achterruit, maar ook de Tourer heeft een duidelijk eigen signatuur. Dan hebben we het nog niet eens over dat bijzondere stuurwiel gehad, waarvan alleen de buitenste ring beweegt. Ook op technisch gebied is de C5 bijzonder, want hij is optioneel leverbaar met het befaamde hydropneumatische veersysteem.  

Ook op motorengebied is deze generatie C5 uniek. Hij werd de eerste jaren geleverd met traditionele 1.8’en en 2.0’s, die al snel werden afgelost door de destijds hypermoderne 1.6 THP. Topmodel was de smeuïge 3.0 V6 en 3.0 HDiF, met daaronder nog een trits bescheidener diesels. 

Best groot, maar ook ruim 

Toen de tweede generatie C5 op de markt kwam, moest hij nog de C6 boven zich dulden, maar al snel nam hij diens rol over. Dat deed hij naar verluidt met verve, want eigenaren zijn steevast te spreken over de binnenruimte. “En dan met name ook van de geweldige laadruimte waarin je naast een kinderwagen ook nog de tweewekelijkse boodschappen met gemak kwijt kunt”, aldus de bestuurder van een C5 Tourer 1.8i-16V.  

Ook voor passagiers biedt de C5 riant de ruimte, als we zijn berijders tenminste mogen geloven. “Inmiddels op vakantie geweest met vijf personen, waaronder een achterpassagier van twee meter, plus een volle kofferbak en een volle dakkoffer (430 liter). Die reis is prima verlopen, zonder klachten van de achterpassagiers”, aldus de eigenaar van een C5 Tourer met THP-motor

Een andere THP-rijder vergeleek de auto destijds met de Peugeot 508, om daarna overtuigd voor de Citroën te gaan. “Bij de proefrit viel de Peugeot 508 af in verband met de zeer beperkte voetruimte achterin als de voorstoel in verband met een lange persoon laag ingesteld moet zijn. De hoofdruimte in Peugeot is veel kleiner dan in de C5.” 

Als het om grote spullen – en personen – gaat, heeft de C5 dus veel te bieden. Opvallend is dat veel, heel veel rijders klagen over de ruimte voor kleiner grut. “Met name de opbergruimte voorin is aan de krappe kant en niet zo praktisch als bij de vorige C4. Denk hierbij aan de kleine portiervakken waar amper een zonnebrilkoker in past en ook het dashboardkastje kent bescheiden afmetingen”, aldus een C5 Tourer VTi-rijder. “Echt raar is de bekerhouder die in een vak tussen de voorstoelen is weggepropt op een plek waar je er écht niets mee kunt.” Een andere rijder kan maar één minpunt van zijn auto bedenken. Je raadt het al: “Geen goede bekerhouders voorin.” 

En zit je nog op fauteuils? 

Als alle clichés waar zijn, zit je in zo’n grote Fransoos op fauteuils. Toch neemt geen van de C5-rijders dat woord in de mond, wat eigenlijk best verfrissend is. Wat je wel krijgt? “Doordat het leer iets stugger is dan, zak je minder ver weg dan ik gewend ben bij de XM en CX met stoffen bekleding”, ervaart de eigenaar van een C5 Tourer in Exclusive-trim. “Het is er wel goed in uit te houden op lange afstanden. De massagefunctie vind ik maar beperkt bruikbaar: je voelt er niet vreselijk veel van.” 

Ook een 1.8 Dynamique-rijder is best te spreken over het meubilair. “De stoelen zijn mijns inziens goed te noemen en bieden voldoende steun, al zou deze zijdelings wat beter kunnen. Prettig is ook de verstelbare lendensteun. Ten opzichte van de C4 valt me op dat ze wel wat harder zijn.” Bij een C5 Ligne Business-rijder hebben de stoelen een grote invloed op het eindoordeel. “De C5 ben ik vooral gaan waarderen om zijn gerieflijke stoelen en zijn gevoel van heerlijke luxe en rust.”  

De eigenaar van een C5 Exclusive bleek de stoelen meer te waarderen dan hij aanvankelijk dacht. “Na de vorige C5 ben ik overgestapt naar een Peugeot 508. Ik dacht dat het dezelfde auto was met een ander uiterlijk. Nou, niet dus! De stoelen pasten echt niet bij mijn lengte van 1,85 meter. Uiteindelijk heb ik na anderhalf jaar de auto weggedaan en weer een C5 gezocht.” Nog een opsteker voor de Fransozen, opgeschreven door een rijder die inmiddels 234.000 km ervaring heeft: “De stoelen zitten ook na tien jaar nog steeds erg goed en vertonen weinig sporen van slijtage.” 

En route!

Tijd om de motoren te starten en te ontdekken hoe men het weggedrag van de C5 ervaart. We beginnen met de standaarduitvoeringen, die het met traditionele veren en dempers doen. Ook dan houdt de C5 de landseer hoog: “De auto is erg comfortabel met een wat zachte vering”, aldus de rijder die hierboven de duurzaamheid van de stoelen prees. Een 1.8 Dynamique-rijder kreeg deze C5 aangeboden als voorloopauto en ervaart het volgende: “De wegligging van de C5 is goed te noemen. Bochten kunnen vrij hard genomen worden zonder dat de koets echt gaat overhangen. Je merkt wel dat de auto op comfort is afgesteld. Oneffenheden worden goed weggewerkt door het onderstel. Wel heb je in snelle bochten het gevoel dat je met een zware auto onderweg bent. Met bijna 1.500 kilo klopt dat natuurlijk ook wel.” 

Over dat gewicht maakt ook een 1.6 THP-eigenaar een opmerking. “We hebben geen hydrovering en moeten nu wel voorzichtiger over verkeersdrempels. Waar de Renault overheen vloog, klapt de C5 al behoorlijk snel op de eindnokken van de schokdempers. Een zware neus, zullen we maar zeggen.” Toch krijgt de auto niet de schuld. “Dat ligt meer aan mijn rijstijl dan aan de auto”, meent deze rijder. 

Een C5 2.0-16v Comfort-rijder koos een voordeliger motor om het speciale onderstel te kunnen bestellen. Dat moet wel bijzonder zijn dan. “De commentaren van de autobladen dat het onderstel wat zweverig en afstandelijk is, kan ik niet onderschrijven, maar ik rijd natuurlijk ook niet op een circuit, maar gewoon op de weg”, merkt hij op. Ook een jaar na het wegdoen van de C5 blijft de auto hem bij. “Hoewel ik nu een jaar in een prachtige DS 5 Hybrid rondrijd, mis ik deze auto nog altijd”, laat hij later weten. 

Een andere rijder geeft aan wat het systeem zo interessant maakt. “Het Hydractive III+-systeem is in één woord geweldig”, luidt de samenvatting. “Het is zeer comfortabel, maar niet te zweverig of te zacht. Het past zich aan aan de rijstijl. De auto helt bij pittig genomen rotondes niet meer over dan welke andere auto die ik ooit heb gereden. Ook vind ik de voeling met de weg uitstekend en niet te vaag of wat dan ook.” 

Ook een THP-bestuurder doet een duit in het zakje. “De vering is toch weer iets verbeterd ten opzichte van de eerdere C5's, maar wel wil de auto soms een beetje deinen”, merkt hij op. “Daar moet je aan wennen en van houden (ik zeker wel).” Dan breekt hij nog een lans voor het weggedrag. “Wat veel mensen verkeerd interpreteren aan het weggedrag van een C5 is dat je daardoor niet hard door een bocht zou kunnen. Integendeel, het veersysteem is ongekend goed in het op de grond houden van je wielen. Omdat het stuurgevoel anders (minder direct) is, lijkt het echter alsof de auto juist minder stabiel ligt dan conventioneel geveerde auto's.” 

We sluiten dit onderwerp af met de meningen van dieselrijders. “Over het comfort kun je veel zeggen, maar dat is toch iets bijzonders. Het onderstel doet subliem zijn werk, zoals je mag verwachten van de Hydractive 3+. Zeer comfortabel, maar niet té week, zoals de voorgangers”, aldus een 3.0 HDiF-rijder. “Dit is een persoonlijke ervaring, want sommigen vinden hem te stug.” Een 2.0 HDi-rijder deelt eveneens zijn bevindingen. “Alleen korte oneffenheden worden mijns inziens te duidelijk doorgegeven. Ik heb het idee dat de bredere 225-banden hier ook aan bijdragen.” Ook vestigt hij de aandacht op een instelling. “Het veersysteem kent ook een sportstand. Die heb ik korte tijd gebruikt, maar maakt de auto wat mij betreft te stug. Op de reguliere stand is het als vanouds comfortabel.” 

Kijken we naar de aandrijflijnen, dan valt op dat rijders het motorgeluid van de 1.8 en 2.0 op snelheid storend vinden. Voor de 1.6 THP geldt dat niet: de souplesse van deze motor wordt geroemd. Eén rijder verzucht zelfs: “Mijn 2.0 voldoet prima, maar ik zou graag ruilen met de nieuwe 1.6 THP.” Het perfecte moment om van onderwerp te switchen. 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Tot zover gaat het erg goed met de Citroën C5, die zijn bestuurders op veel gebieden erg blij weet te maken. Wie echter de afkorting ‘THP’ is opgevallen, weet waarschijnlijk al hoe laat het is. En ja, ook C5’s met deze motor blijven niet verschoond van de bekende problemen. Een occasionkoper meldt bij een kilometerstand van zo’n 90.000 dat de motor begon te stotteren. Een paar duizend kilometer later was het opgelost. “Dure grap: een vervuilde cilinderkop alsmede olielekkage bij de EGR-klep of iets dergelijks. De kleppen zijn eveneens schoongemaakt en ik heb ook meteen maar onderhoudsbeurt laten voeren.” 

Daarmee heeft deze rijder meer geluk dan de volgende 1.6 THP-bestuurder, die van motorstoring naar motorstoring reed. Enkele ingrijpende reparaties boden geen soelaas. "Het komt niet meer goed", concludeerde de eigenaar en nam afscheid van zijn auto. Meer voorbeelden aanhalen, verandert het beeld niet: zo goed als elke THP-rijder geeft aan in meer of mindere mate motorproblemen te hebben ervaren. 

Een andere veel gelezen klacht is het snel defect raken van de airco. “Bij ongeveer 110.000 km was het zweten in de auto”, schrijft de eigenaar van een C5 Tourer 2.0-16v. “Ik heb toch de dealer maar opgezocht. Het bleek dat de condensor defect was. Nu lees ik dat bij meer reviews, dus er zal wel een kostenbesparing zijn doorgevoerd  bij de toeleverancier...” Tot slot geven meerdere bestuurders aan dat raammechanismen snel de geest geven. Het zijn overwegend kleine problemen bij een auto die grotendeels tevreden stelt, ook na een langere tijd. De uitzonderingen op die regel hoeven we niet eens meer te benoemen. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Lezersreacties (73) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum