Citroën C5 2.0i 16v Exclusive (2008)

autoreview

Citroën C5 2.0i 16v Exclusive (2008)

Signalement

UitvoeringC5 2.0i 16v Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 6.800 km

Op 5 november 2008 heb ik de lang verwachte auto afgehaald bij de garage.
Sindsdien heb ik elke rit, kort of lang, genoten van deze prachtige automobiel.
Je mag wat verwachten van een auto in deze klasse: de nieuwe C5 maakt het volkomen waar.
De auto maakt een zeer degelijke indruk, zowel van buiten als van binnen.
Hij is prachtig afgewerkt en van binnen erg sfeervol.
Tot nu toe geen problemen, maar dat mag je verwachten met nog maar 6800 km op de teller.
Ik heb er echter alle vertrouwen in, dat zich dit voortzet.

Comfort:
Het is luxe en comfort ten top.
De auto is lekker stil van binnen.
Het leek aanvankelijk of je de motor wat teveel hoort, maar dat komt doordat hij voor de rest zo super stil is.
Ook verkeerslawaai van buiten dringt nauwelijks tot het interieur door. Dat geeft geweldig veel rust.

De auto bezit diverse voorzieningen, waardoor je de aandacht beter bij het verkeer kunt houden:
- voornaamste bedieningsknoppen op het stuur
- vaste stuurkern
- voornaamste gegevens zijn altijd zichbaar in de displays, zonder knopjes drukken of scrollen
- automatische verlichting
- regensensoren
- automatisch dimmende spiegels
- cruise control en snelheidsbegrenzer
- autosnelweg functie voor de knipperlichten

De electrisch verstelbare stoelen (zowel bestuurder als passagier) zijn in zeer ruime mate instelbaar.
Dat heeft als voordeel, dat het erg flexibel is, maar als nadeel, dat het wel even kan duren voordat je de juiste instelling hebt gevonden.
Ik ben waarschijnlijk wat perfectionistisch, zodat ik nog steeds hiermee aan het experimenteren ben.

En dan de vering:
Het hydractive III+ systeem is in een woord geweldig.
Het is zeer comfortabel, maar niet te zweverig of te zacht.
Het past zich aan aan de rijstijl.
De auto helt bij pittig genomen rotondes niet meer over dan welke andere auto die ik ooit heb gereden.
Ook vind ik de voeling met de weg uitstekend en niet te vaag of wat dan ook.
Die paar minder positieve verhalen, die ik hierover heb gelezen, kan ik echt niet beamen.
Dat je minder oneffenheden voelt, is alleen maar aangenaam en bevordert de rust en daarmee de concentratie op de weg.

Uitrusting:
Mijn C5 is van het type exclusive, met daarbij als extra het option pack detection 3 exclusive (Parkeersensoren vóór, parkeerplaatsassistent, zelfdimmende buitenspiegels, zonneschermen en xenon lampen)
Dat is een hele mond vol. En het is prachtig en zeer nuttig.
Vooral die parkeersensoren zowel voor als achter kan ik iedereen aanbevelen: je ziet vanaf de bestuurdersplaats totaal niet waar deze auto begint of eindigt.
Je zet de auto van 4,78 meter op plaatsen neer, die je zonder sensoren niet zou kunnen benutten, tenzij je je partner buiten in de regen als parkeerassistent laat functioneren.

De exacte uitrusting kun je nalezen op de Citroen site en in brochures van de C5.
Op enkele ervan wil ik toch even ingaan:

Zelfdimmende spiegels (zowel binnen als buiten): werkt erg goed en verhoogt de veiligheid. Een must bij elke auto die ik nog ga kopen.

Meedraaiende koplampen en hoekverlichting: geeft veel meer en beter zicht.

Climat control: werkt uit de kunst. Mijn vorige auto had zogezegd ook climat control, maar nu weet ik pas echt wat dat is, bij wijze van spreken. Dit systeem bij de C5 is echt volwassen.

Vaste stuurkern met bedieningsknoppen: 2 daagjes wennen en ik wilde niet anders meer.

Electrische handrem en hill holder: zeer practisch. De handrem was even wennen, maar ervaar ik nu als erg gemakkelijk. Bijvoorbeeld: als ik mijn voet niet op de rem wil blijven houden bij een stoplicht of spoorwegovergang zet ik gewoon de handrem aan. Groen... en gewoon wegrijden (je kunt niet vergeten de handrem los te maken, dat gaat automatisch). Ook tijdens de strenge vorst periode heeft hij goed gefunctioneerd.

Bestuurders geheugen: per bestuurder (max. 2) worden de volgende instellingen bewaard: stoel, buitenspiegels (ook parkeerstand) en climat-control. Erg handig.

Parkeerstand van de buitenspiegels: vertel de C5 of je rechts danwel links gaat parkeren, schakel de achteruit in en voila: de betreffende spielgel gaat in parkeerstand staan, zodat je de stoeprand kunt zien en de auto dus feilloos vlak langs de stoep kunt zetten. Deze stand is per bestuurder instelbaar en wordt in het geheugen bewaard.

Boordcomputer: het uitlezen van gegevens, zoals traject gegevens is veel eenvoudiger dan bij mijn vorige auto's. Dit komt door het design van het klokwerk van de C5: geen traditionele wijzers, maar aanduidingen die over de rand van de meters lopen, zodat de rest van de ruimte beschikbaar is voor het tonen van informatie. Dit voorkomt, dat je door talloze schermpjes moet scrollen: geniaal.

Cruise control: je ziet wat je doet, want de waarden staan op het display van een van de klokken! Erg handig is ook, de onderbrekingsknop. Bij mijn vorige auto moest ik altijd rem of koppeling gebruiken om de cruise control te onderbreken. Dat hoeft nu niet meer: simpelweg op een knopje op het stuur drukken. Dat voorkomt overbodige signalering met de remlichten en overbodige slijtage van de koppeling.


Uitstraling:
Deze auto heeft het!!! Dat is zeker.
Ik krijg erg veel reakties, ook van mensen die ik nog nooit heb ontmoet en die even van de gelegenheid gebruik willen maken om eens goed te kijken.

Een paar dingen vallen ietwat tegen:
- het verbruik: fabrieksopgave is 1:12. Ik rijdt ongeveer 1:11, terwijl ik toch vrij veel autoweg trajecten heb en geen gasser ben. Maar mogelijk verbetert dit nog. De winter is geen optimaal seizoen voor metingen.
- het motor vermogen: dit is voldoende in de stad, maar even snelheid vermeerderen bij 120 km/u om op de autoweg een inhaal actie te plegen is voor deze auto van ruim 1500 kg toch wat lastiger. Hij doet het uiteraard wel, maar niet zo van harte.
- bergruimte: voor een auto van dit formaat valt de bergruimte voorin erg tegen.

Vervolg ervaringen

  • 10.200 km

De auto bevalt nog steeds uitstekend (gelukkig maar).
Het reizen blijft een genot.

Nu de winter voorbij is, lukt het me inderdaad 1 op 12 te rijden, zoals in de specificaties is aangegeven. Ik heb er zelfs een keer een tank van bijna 1 op 13 uitgeperst: ik heb toen vrijwel alleen maar autoweg en 80km wegen gereden (nauwelijks stadsverkeer dus).
Mijn klacht over verbruik in het eerste verslag vervalt hiermee dus.

Ook lijkt het of de auto nu beter op het gas reageert bij 120km/u. Het kan ook zijn, dat ik er nu aan gewend ben en dus het duwtje in de rug van mijn vorige auto niet meer zo mis.
Het vergelijk was dan ook wat oneerlijk als ik het verschil in aantal kilo's per PK beschouw.
Laat ik het zo formuleren: eerst had ik vermogen over en nu juist genoeg.

De eerste 20.000 km beurt.

  • 20.000 km

Gisteren heb ik de eerste 20.000 km beurt laten doen.
De gewone routine werkzaamheden zijn uitgevoerd en er zijn geen bijzonderheden geconstateerd.
De C5 verkeert nog op alle vlakken in prima conditie.

Het verbruik is met het "nieuwe rijden" nog steeds tussen de 1:12 en 1:13 per tankbeurt, afhankelijk van de hoeveelheid stadsverkeer.
Prima cijfers dus voor een auto van dit gewicht.
Bovenstaande is gebaseerd op handmatige metingen; de boordcomputer wijkt ongeveer 0,5 af.
Daarop zie ik waarden tussen 1:12,5 en 1:13,5.

Zelfs na 11 maanden rijden in de C5 geniet ik nog elke rit bewust van het comfort dat hij biedt: de auto is erg stil, heeft een super vering/demping en is van alle gemakken voorzien.
Op naar de volgende 20.000 km beurt.

Het eerste probleempje.

  • 21.000 km

Vandaag (16-12-2009) is de C5 voor het eerst naar de garage geweest om een probleempje te laten oplossen.
De laatste paar weken kregen we af en toe de melding, dat de automatische functie van de elektrische handrem niet beschikbaar was. De dag erna werkte die weer wel. Tevens ging de auto af en toe van de cruise control af op de autoweg. Een vreemde ervaring is dat.
Mijn garage is hiermee voortvarend aan de slag gegaan en heeft het euvel snel verholpen (gisteren gebeld - vandaag opgelost): er was een probleempje met een sensor. Deze is vervangen en nu moet alles weer normaal functioneren. Ze hebben meteen alles doorgemeten en verder geen problemen geconstateerd. Goede service dus.

Het tweede probleempje

  • 30.000 km

Onlangs begon de motor C5 af en toe wat onregelmatig te draaien.
Ook had hij af en toe minder power.
Maar het ging telkens weer vanzelf over.
Op gegeven moment echter ging het lampje van de emissie branden en werd een storing gemeld van het emissie systeem.
Dan toch maar even naar de garage......
Onderzoek wees uit, dat de Lambda sonde niet goed meer werkte.
Deze is inmiddels onder garantie vervangen.
De C5 doet het nu weer uitstekend.
Hopelijk was het een exemplarisch foutje en houdt de nieuwe het langer uit.

Verder blijft het (ook na bijna 2 jaar rijden) een heerlijke auto.

Remlichtschakelaar defect

  • 36.000 km

Sinds enkele maanden kreeg ik af en toe de melding "Storing elektronische handrem".
Ook ABS en ESP werkten dan niet meer.
Als ik de auto afzette en weer opnieuw startte was de melding verdwenen.
Tot 2 weken geleden. Toen ging de melding niet meer weg; dus toch maar even naar de garage.
De C5 werd aan de computer gelegd en de diagnose was: een defecte remlichtschakelaar.
Nadat dit was gerepareerd heeft het zich niet meer voor gedaan.
Jammer dit soort ongemakken. Maar ja, hoe meer elektronica hoe meer kans op een defect.

Mijlpaal

  • 50.000 km

Ik beschouw 50.000 als een eerste mijlpaal voor mijn C5.
Sinds mijn vorige bericht is er niets voorgevallen, dat het vermelden waard is. De auto verkeert nog steeds in uitstekende conditie en ik ben me nog elke rit bewust van de geweldige rij-ervaring die de C5 biedt.
Ik zou geen andere auto willen. Ik heb de DS5 gezien en er even ingezeten in de showroom; een mooie auto, maar ik vind de C5 in zijn totaliteit (en vooral qua lijn) mooier, al is het interieur van de DS5 fraaier (maar smaken verschillen uiteraard).
Ook blijkt de DS5 niet met de hydraulische vering te worden geleverd. Daarmee valt hij voor mij al af, als ik een vervangende Citroen zou zoeken.

DS5

  • 52.000 km

Ik heb gisteren proef gereden in een citroen DS5. Gewoon om eens te ervaren hoe die is.
Het is een geweldige auto, zonder meer. Weer veel nieuwe snufjes en handigheden.
Maar.... wat rijcomfort betreft kan hij niet op tegen mijn C5.
Toen ik na de proefrit in de C5 stapte om naar huis te rijden en daarmee weer een paar meters gereden had, was ik er volledig van overtuigd: voor mij geen DS5 en lang leve mijn C5 (dat is pas comfortabel rijden).

Nog steeds tevreden

  • 73.000 km

Wegens omstandigheden, rijd ik de laatste 2 jaar veel minder met mijn C5.
Maar nog steeds is elke rit een genot.
De KM-stand is nu 73000 en ik heb sinds de vorige review update geen enkel probleem gehad met de auto.
Mensen die voor de eerste keer als passagier met me mee gaan zijn ook vol lof over het comfort van de auto en het elegante interieur.
Ook het design spreekt de mensen nog steeds aan: ik kreeg vorige maand nog opmerkingen daarover: prachtig.
Op de vraag of ik weer een C5 zou kopen kan ik volmondig ja zeggen. Alleen zie ik daarvoor geen enkele reden. Met mijn huidige 10.000 per jaar, moet ik hem makkelijk nog 20 jaar kunnen rijden. Zoals ik er nu over denk, ga ik ervoor.

Alles goed

  • 80.000 km

Afgelopen week heeft mijn C5 de 80.000 km beurt gehad.
Alles was goed; geen mankementen.
Enkel de voor de beurt vereiste werkzaamheden werden uitgevoerd en de remblokken achter zijn vervangen (reguliere slijtage).
Sinds de vorige review zijn er geen problemen geweest.
Prima auto deze C5 dus. Ik ben er nog steeds erg tevreden over en rijd hem met veel plezier. Dus op naar de 100.000.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.