Citroën C5 Tourer 1.6 THP Ligne Business (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 1.6 THP Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Zomervakantie 2010 - vakantiereis Italië
- 9.000 km
Een aantal maanden geleden stonden we voor de keuze om naar een nieuwe leasewagen te gaan kijken. De Renault Megane 1.9 Dci (120 PK) had inmiddels 200.000 km op de teller staan en ging uit zijn kontrakt. Compliment overigens aan Renault, want het is werkelijk een fantastische auto gebleken, snel, zuinig, ruim en heel weinig mankementen.
We hebben uiteindelijk een lijstje gemaakt van die auto's die binnen ons leasebudget van max. € 950,00 per maand vielen.
De Peugeot 5008, Skoda Superb Combi, Renault Megane Estate, Laguna, Scenic, Audi A4 SW en dus de Citroen C5.
Korte samenvatting waarom uiteindelijk de C5:
- Peugeot 5008; Rijdt goed (alhoewel we een 1.6 Hdi meekregen en die komt gewoon echt te kort) maar we vonden een 7-persoons overdreven groot (we zijn uiteindelijk met z'n vieren).
- Skoda; Rijdt superb. 1.8 TFSI automaat, snel, oogt goed, afwerking goed en vooral alles erg ruim. Alleen z'n 'kont' vonden wij minder mooi en qua leasebedrag écht op de uiterste grens.
- Audi A4; Mooie auto maar ná de proefrit met de Skoda lijkt de A4 ineens zo klein, sterker lijkt niet klein is gewoon klein. Natuurlijk klopt alles, mooie afwerking etc. maar in onze ogen eigenlijk een overgewaardeerde auto. De Audi A6 is meer 'ons'model
echter die schiet spontaan naar de € 1200,00 per maand!
- Renaults; mooie modellen en ze stonden op ons lijstje maar ...
we wilden toch weer eens overstappen naar een ander merk.
... en toen stond daar die C5 Tourer in de showroom. Een model wat eigenlijk al een paar jaar aanwezig is, maar wat een prachtige auto. Het enige wat niet goed was, was de verkoper bij een dealer in Gorinchem, die na het horen van het woord leasewagen geen zin had om serieus met ons om te gaan. "We kunnen hier niets aan verdienen en aan het onderhoud verdienen we ook al niet!" Een proefrit kon misschien, eventueel als het een beetje uitkwam wel geregeld worden. Uiteindelijk nooit meer iets gehoord van deze jongeman.
Bij de dealer in Culemborg ging dit wel even anders, maar goed...
hoe bevalt de auto nu en hebben we een juiste keuze gemaakt?
Vanwege de kilometrage van ca. 35.000-40.000 km per jaar werd er berekend dat we moesten overstappen naar een benzine auto. Ik zelf dacht dat een omslagpunt veel lager lag, maar goed tijden veranderen en de diesel is vanwege zijn succes duurder geworden
(kwestie van vraag en aanbod en naar ik denk politiek)
We kwamen dus uit op een 1.6-tje (slik). Hoewel je van veel, voornamelijk VW rijders hoort, dat het puur 'iets tussen de oren' is zo'n kleine motor, blijkt dat dit totaal ongegrond is.
Het is een zeer vlotte auto die netjes in ca. 10 seconden naar de 100 km/u gaat. De 156 paarden doen zeker hun best. Je kunt de auto heel lui rijden. Wat normaal zware ondertoeren zouden zijn, gaat deze motor er heel soepel mee om en je gevoel zegt dat je werkelijk met een zwaardere motor op pad bent. Lekker stil, boven de 150 km/u heb je toch een beetje windruis langs de a-stijlen (zeker niet hinderlijk maar toch).
In een andere review las ik over een trillend rechter buitenspiegelglas en die hebben wij ook en dat vond ik dan wel weer komisch!)
We zijn heel erg tevreden, de auto is zeer comfortabel, ruim en kompleet uitgerust met navigatie en dvd schermen in de hoofdsteunen. Minpuntjes tot zover (al zijn het er weinig):
er is weinig ruimte voor bijvoorbeeld een flesje water,
je zonnebril kunt je niet echt fatsoenlijk kwijt. We hebben geen hydro vering en moeten nu wel voorzichtiger over verkeersdrempels.
Waar de Renault overheen vloog, klapt de C5 al behoorlijk snel op zijn eindnokken van de schokdempers (een zware neus zullen we maar zeggen), maar dat ligt meer aan mijn rijstijl dan aan de auto.
Wij hebben op de terugweg van Italië de auto flink laten zweten.
Maar de auto gedraagt zich voorbeeldig. Op de 'Deutsche Autobahn',
waar ik altijd met volle teugen geniet, hebben we uitgehaald naar 180 km/uur (geen probleem, alles blijft rustig). Bij plankgas op zo'n moment kruipt de snelheid redelijk snel op naar 190 km en toen... werd m'n vrouw wakker, dus helaas heb ik z'n top niet uitgeprobeerd die schijnt op 210 km/uur te zitten en hier geloof ik ook echt in. Waar je deze snelheden rijdt op een 2-baans weg mag je op de nieuwe 4 baans A2 weer lekker 100 km/uur (wat een heerlijk landje hebben we toch wat snelheid aangaat). Mijn advies; gebruik die matrixborden ook eens om aan te geven dat de limiet tijdelijk is opgeheven of zoiets. We hebben de mooiste wegen van Europa maar mogen geen gebruik maken van alle mogelijkheden, erg jammer.
Binnenkort gaan we de auto tunen van 156 pk naar ca. 185 pk.
Uiteindelijk willen we deze systemen in de markt gaan verkopen voor deze 1.6 THP motoren, maar dan wil ik graag wel zelf uittesten of het inderdaad 'de moeite waard is'. Wordt vervolgt!
Algemene conclusie: We hebben een hele goede keuze gemaakt en krijgen veel complimenten over het uiterlijk van de auto.
Iedereen schat de auto in op een hogere waarde. De catalogusprijs van € 31.000 is gewoon erg goed. Hier zouden ze bij de Audi wel eens een voorbeeld mogen nemen, want de hete adem van deze C5 en toch ook die van Skoda moet toch onderhand in hun nek hijgen.
Leuk hoor die status....!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Downsize Test: Volkswagen Golf - Citroën C5 Tourer - Volvo V70

Test: Citroen C5 1.6 THP (2009)

Test: Citroën C5 Tourer - Seat Exeo ST - Toyota Avensis Wagon - Volvo V50

Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Dynamique (2008)
