Praktijkervaring BMW iX1: populaire stekker-SUV beoordeeld door gebruikers
'Met 20-inch wielen en banden is het af en toe wel stuiteren'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Tijdelijk verminderde vraag of niet, het elektrische offensief van BMW is in volle gang. In ons land neemt de elektrische SUV X1, onder de naam iX1, een flinke hap van de taart met inmiddels bijna 5.000 registraties. Dat maakt nieuwsgierig: hoe bevalt die auto zijn eigenaren en gebruikers in de praktijk?
De BMW iX1 concurreert met een belangrijk model als de Tesla Model Y. Om dat te doen, moet je van goeden huize komen, wat BMW goed lijkt te beseffen. De vierwielaangedreven iX1 xDrive30 levert maar liefst 313 pk en legt de standaardsprint in slechts 5,6 seconden af. Dat is niet voor iedereen een must, dus is er ook een iX1 eDrive20. Met 203 pk en voorwielaandrijving gaat het daar allemaal wat kalmer.
Uiteraard is de auto met pakketten en opties flink aan te kleden, maar de batterij is in alle gevallen even groot: bruto 68, netto 64,8 kWh. Voor wie vooral benieuwd is naar de actieradius die gebruikers daarmee halen, schreven we eerder het artikel Zo ver komt de BMW iX1 in de praktijk.
Praktisch gebruiksgemak iX1
Wat opvalt bij het doornemen van de reviews is dat de gebruikers de iX1 niet lijken te bestellen om hem tot het dak vol te stouwen met bagage. De ruimte voor passagiers is voor een aantal rijders, zoals de volgende, wel een argument. “De auto is best ruim, want zowel voorin als achterin kun je als volwassene prima zitten”, schrijft hij over zijn iX1 eDrive30. “Dit in tegenstelling tot de BMW i4 waar ik ook naar heb gekeken, maar waar achterin de ruimte voor de passagiers wat mij betreft echt te klein is.”
Over de bagageruimte meldt deze bestuurder: “De achterbak is ruim en prima toegankelijk en er zitten opbergvakken onder de laadvloer waarin je de laadkabel kwijt kunt.” Ruimte voor verbetering is er ook. “De BMW heeft geen frunk (waarom eigenlijk niet, er is plek genoeg), dus die heb ik elders gekocht. Dat bevalt helemaal prima, zeker bij een volle achterbak of een vuile laadkabel.” Een eDrive20-rijder is korter over de bewegingsvrijheid. “Qua ruimte achter vind ik die best oké. Je kunt achterin goed zitten, want er is voldoende ruimte, ook met mijn 1,88 meter.”
Voor de rest van de gebruikers lijkt de iX1 op het vlak van gebruiksgemak te voldoen. Tenminste… “Er is toch een minpuntje opgedoken”, schrijft een xDrive30-rijder na zo’n 10.000 kilometer ervaring. “De opbergruimte in de middenconsole wordt helemaal ingenomen door de smartphonehouder/lader en daaronder twee bekerhouders, verder niets. Er is wel een vrij grote open ruimte onder de middenarmsteun, maar die is moeilijk bereikbaar. Je moet je pols in allerlei rare bochten wringen om er iets uit te halen.”
Zitcomfort BMW iX1
Bij andere BMW’s zien we dat het zitcomfort overwegend goed wordt beoordeeld. De iX1 is daarop geen uitzondering. “De stoelen zitten erg fijn en zijn goed in te stellen”, vat een eDrive20-bestuurder het geheel samen. “Hiermee krijg je een lekkere zithouding en hoewel het een SUV-achtige auto is, zit je ook redelijk laag, wat ik ook heel fijn vind.” Ook een xDrive30-rijder is helemaal content. “De (sport)stoelen zijn op diverse manieren instelbaar en zitten erg prettig. De actieve stoelen zijn voorzien van massagestand en dat is bij lang in de file staan zeker aangenaam.”
Twee rijders uiten enige twijfels. “De zwartleren sportstoelen zitten stevig, met voldoende steun. Ik twijfel nog of bij lange ritten de stoelen goed genoeg zijn. Het nadeel is dat de hoofdsteunen een stukje naar voren komen en niet af te stellen zijn. Bij langere personen kan dit een flink nadeel zijn”, laat een van hen weten. Bij een update van de review, na een jaar en 25.000 kilometer rijden, worden de stoelen niet opnieuw aangestipt. Daardoor gaan we ervan uit dat ze zijn gaan bevallen. Een andere rijder noemt de stoelen wel tweemaal. “Doe stoelen zitten goed, maar had bij een M-pakket wel meer zijdelingse steun verwacht. Iets minder sportief dan gehoopt”, is zijn eerste bevinding. Na 8.000 kilometer volgt er een update: “Ik maakte de vorige opmerking over stoelen, maar die zitten goed. Alleen heb ik met mijn wielerpostuur soms wat minder zijdelingse steun in rug, maar dat is niet hinderlijk.”
Infotainment en bediening
Uiteraard heeft een moderne BMW moderne connectiviteit. De volgende rijder beschrijft hoe dat eruitziet. “Vanuit de CLA was ik al een uitgerekt scherm gewend met een goed en responsief systeem”, laat hij weten. “Dit is bij de BMW niet anders. OS9 werkt als een trein en er is veel... heel veel mogelijk. Net als bij mijn vorige systeem (MBUX) is het in het begin overweldigend, maar eenmaal alles ingesteld is het ook hier set and forget.”
Dat geldt niet voor iedereen. De volgende iX1-rijder heeft wat moeite om het systeem te doorgronden. “Het menu (BMW OS 9) met de diverse apps is nogal wennen, ik vind de structuur/opzet niet altijd even duidelijk en had liever een draaiknop gehad qua bediening (net als in bijvoorbeeld de 5-serie)”, laat hij weten. En een plus: “De integratie van Apple CarPlay werkt erg goed en naadloos.” Over de rest van het bedieningsconcept volgt niets dan lof. “Het dashboard is verder fijn en overzichtelijk. Via knoppen op het stuur kun je het snel een eenvoudig naar smaak en behoefte aanpassen. Het head-up display werkt fijn. De informatie is duidelijk en het contrast is prima, terwijl het zicht niet wordt belemmerd.”
De volgende eigenaar, die eerder een BMW i3s reed, ervaart in eerste instantie hetzelfde. “De iX1 heeft veel meer instelmogelijkheden dan de i3. De apps op het brede gebogen scherm zijn talrijk en staan bij aflevering zonder veel logica door elkaar, maar na er een half uurtje doorheen te gaan en wat heen en weer te schuiven, krijg je een overzichtelijk geheel op jouw maat”, licht hij toe. “En in het dagelijks verkeer gebruik je die apps nauwelijks. Dan volstaan de acht sneltoetsen bovenaan in het scherm en de stuurknoppen.” Over de bediening: “De navigatie is erg overzichtelijk, de klimaatregeling is steeds zichtbaar onderaan en het brede, naar je toe gebogen scherm ligt mooi onder handbereik, zodat ik de draaiknop uit mijn i3s al na een dag helemaal niet meer miste.”
Hoe rijdt de BMW iX1?
Over het weggedrag van de BMW iX1 zijn rijders grotendeels tevreden, maar niet geheel zonder kanttekeningen. “Het onderstel is redelijk stevig en verkeersdrempels zijn door het hoge gewicht behoorlijk te voelen. Verder stuurt het heel gemakkelijk met voldoende gevoel”, zijn de eerste bevindingen van een eigenaar die zijn review hopelijk binnenkort aanvult. Ook een andere bestuurder ervaart het stevige weggedrag. “Met 20-inch wielen en banden is het af en toe wel stuiterend. Dit had ik vooraf niet ingeschat, dus daar moeten we mee leren leven.”
Een voormalig Tesla Model 3-rijder ervaart het als volgt. “Het weggedrag van de BMW is strakker dan dat van de Tesla, waarschijnlijk geholpen door het M-onderstel. De vering in de BMW is hard, maar nooit oncomfortabel.” Een vierde bestuurder reed voorheen Audi. Over de BMW: “Vanwege de hoogte rijdt deze niet zo strak als de Audi A4 Avant, maar dat vind ik geen issue. Qua rijeigenschappen ben ik zeer tevreden. Heerlijk stille auto, echt relaxed rijden en uitgerust aankomen.”
De eigenaar van een vierwielaangedreven xDrive30 vertelt over de manier waarop het vermogen vrijkomt. “Als je in de bochten versnelt, voel je soms heel kort de voorbanden naar grip zoeken en de achterwielen direct helpen. Geen moment heb je het gevoel de controle te verliezen. De remmen zijn uitstekend.” Ook de rijder van een voorwielaandrijver is tevreden. “De 204 pk laten je geen moment denken dat je te kort komt. Zeker wanneer je de Boost-knop achter het stuur indrukt en het stroompedaal 'plankt', zit iedereen achter in zijn of haar stoel gedrukt. Je merkt een verschil in vermogen bij een elektrische auto gewoon niet zo erg als met een ICE en al zeker niet als je van een ICE af komt. Voor mij meer dan voldoende dus!”
Over de rijassistentiesystemen zijn de gebruikers niet unaniem tevreden. Meerdere rijders merken op dat de auto remt als je onder een brug of in een tunnel rijdt of dat hij niet automatisch stuurt onder een viaduct. De voormalige Mercedes-rijder is juist heel tevreden. “Ik heb van veel mensen gelezen dat ze bij het starten van de auto direct de lane assist uitzetten, omdat ze die vervelend vinden. Geloof me, als je van een Mercedes afkomt, is dit een absolute verademing!”, schrijft hij. “Bij mij blijven alle rijhulpsystemen aan en ik vind ze erg subtiel. De enige ergernis is de snelheidsindicator, maar met drie tellen de SET-knop op het stuur ingedrukt houden, is deze uitgeschakeld.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Gelukkig melden gebruikers weinig grote problemen met hun BMW iX1. Bij één rijder schoot de auto bij stilstand in storing, waarna hij naar de dealer werd afgevoerd. “De reden van het stilvallen had te maken met een software-bug binnen het hoogvoltagesysteem”, schrijft hij een dag later. “Snelle fiks, maar het was nog mooier geweest als dit met bijvoorbeeld een ‘over the air’-update had kunnen worden voorkomen. Helaas bleek de software nog te vers en dus nog niet gevalideerd voor een over the air-update.” Later meldt deze bestuurder zich nog eens bij de dealer, omdat de usb-c-poorten niet meer werken.
Ook een andere rijder meldt software-gerelateerde problemen, die soms al beginnen bij het installeren daarvan. “Updates lopen goed, maar dan is ineens de gesproken taal niet goed ingesteld, terwijl deze toch echt op Nederlands staat. Oplossing: een andere taal selecteren en dan weer Nederlands en zie: hij gaat ineens wat installeren.” Ook het verbinden van telefoons gaat niet altijd vlekkeloos. “Verder was ineens het toetsenbord om een adres in te voeren in de navigatie zoek, maar na twee weken was het er ineens weer. Tijdens het navigeren stopt dit ineens en is het navigatieadres ineens weg. En zo zijn er meer irritante dingen.”
De volgende rijder beschrijft eveneens zo’n onhebbelijkheid. “Als Flitsmeister een melding gaf via Apple CarPlay viel het radiogeluid uit. Dan moest ik daarna met de hand switchen tussen radio en bijvoorbeeld Spotify om geluid te krijgen. Superirritant als je om de kilometer een melding krijgt en de radio wegvalt.” De remedie? “Inmiddels is dit spontaan opgelost na een automatische update.”
Al met al lijkt de BMW iX1 een geslaagde poging om voet aan de grond te krijgen in het elektrische SUV-segment. Het lijkt erop dat hij niet voor de maximale verstouwcapaciteit wordt gekozen, maar voor passagiers en bagage voldoet hij in de dagelijkse praktijk. Het onderstel wordt door meerdere rijders als erg stevig ervaren, wat afbreuk doet aan het comfort. De bediening van het infotainmentsysteem valt eveneens niet bij iedereen in de smaak, al melden enkele rijders dat dit systeem prima naar de eigen hand te zetten is.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE BMW iX1
Had je deze auto's al gezien?

BMW iX1 xDrive30 (67 kWh) M-SPORT ** LED, BRUIN LEDER, PANORAMA, TREKH, ACC, H&K SOUND, 20-inch LMV ** 26k onder NP - EX BMW-AG ** ** INFORMEER OOK NAAR ONZE AANTREKKELIJKE FINANCIAL-LEASE TARIEVEN **
- 2023
- 29.998 km

BMW iX1 xDrive30 67 kWh X Line -Trekhaak -HeadUp -Elektr Stoelen Memory -Adaptief M Onderstel -LED Adaptief -Driving Ass -Live Cockpit Prof
- 2024
- 15.264 km

BMW iX1 XDrive30 Launch Edition 67 kWh
- 2022
- 14.000 km
Lees ook
BMW X1 trekt ook alvast politiepak aan
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €35.000
De goedkoopste Renault 5 mist toch wat essentiële zaken – Back to basics
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (58) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.