Praktijkervaring BMW 1-serie (F40): voldoet voorwielaandrijving?
'De slogan van BMW, ‘freude am fahren’, maakt hij zeker waar'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
In 2019 dropte BMW een bommetje. Ditmaal geen nóg snellere uitvoering van een toch al sportief model, maar in de vorm van een geheel nieuwe 1-serie met voorwielaandrijving. Jawel, in navolging van de 2-serie Tourer worden de aandrijfkrachten nu ook bij een traditionele BMW op de verkeerde wielen losgelaten. Als we de online-reacties mogen geloven, kan dat niet, mag dat niet en zit niemand daarop te wachten. Toch heeft BMW een aantal klanten weten te verleiden. Wat vinden díe ervan?
Zoals het BMW betaamt, hebben gebruikers een ruime keuze uit motoren. Het aanbod begint met een 1.5-driecilinder – de horror! – en motoren met een dubbel aantal cilinders zoek je tevergeefs. Het topmodel, de M135i, heeft een 2,0-liter viercilinder turbomotor en vierwielaandrijving. Wie wel van sportief sturen houdt, maar aangedreven achterwielen maar ballast vindt, kan kiezen voor de lichtere 128ti. Inderdaad, een toevoeging waarmee BMW teruggrijpt naar het verleden.
Ruimte en zitcomfort
Dat je een BMW 1-serie niet voor de ruimte kiest, is duidelijk en dat geldt blijkbaar ook voor de voorwielaangedreven variant. Gebruikers besteden amper aandacht aan de praktische eigenschappen. Toch vinden we een paar opmerkingen, die met name positief zijn. “Voldoende ruimte voor de passagiers achterin, en ik ben 1,90 meter”, aldus de rijder van een BMW 116i uit 2022. “Vanbinnen is hij redelijk ruim,” schrijft een rijder over zijn 118i, “zeker vergeleken met de vorige modellen. Met mijn bijna twee meter kan ik best oké achterin zitten! Alleen mijn moeder en mijn vriendin klagen over de lage in- en uitstap”, meldt hij. De eigenaar van een M135i zou liever meer bagage kunnen meenemen. “De kofferruimte blijft wat beperkt en de extra ruimte onder de vloer mist voor mij een beetje zijn doel.”
Over de stoelen is deze rijder wel uitgesproken tevreden, maar hij gaf er dan ook extra geld aan uit. “M Sport-zetels moet je zeker doen. Ze zien er fantastisch uit en zitten nog beter: helemaal niet ‘hardcore’, maar wel met genoeg steun waar het nodig is”, schrijft hij. Ook een 118-rijder besteedde meer. “We hebben gekozen voor de High Executive, waar sportstoelen in zitten. Dit kan ik iedereen aanbevelen. Ze geven voldoende steun en het is, zeker voor langere mensen, fijn dat het zitvlak langer kan worden gemaakt”, schrijft hij. Toch heeft hij ook kritiek. “Het zou wel fijn zijn als de stoel wat lager zou kunnen. Nu heb je een beetje het gevoel dat je op de bok zit.”
Dashboard en infotainment
Een paar rijders stippen het verschil met het vorige model aan, waarbij het nieuwe model indruk maakt met zijn interieur. “Wat ik merk is dat deze F40 een serieuze stap vooruit maakt met het interieur”, zegt een tweede M135i-rijder. “Het ziet er mooi uit en is solide met het zo typisch zeer goede sportmeubilair van BMW. Niet zoveel blingbling als in een A-klasse, maar als je van een vorige 1-serie komt, is dit echt een serieuze stap”, geeft hij aan. Ook de eerdergenoemde 118i-rijder is onder de indruk. “Als je instapt, merk je gelijk dat je in een premiumproduct stapt. De stoelen zitten heerlijk en de afwerking is fenomenaal. Alles voelt echt als kwaliteit aan. Geen goedkope plastic knopjes en schuifjes, maar degelijke ‘zware’ knoppen.”
Ook de ‘tech’ valt bij deze rijder in de smaak. “Het digitale instrumentarium is echt heerlijk en met het minikaartje tussen de digitale meters heb ik het gevoel in een game te rijden”, meldt hij. “De besturing van iDrive blijft heerlijk en de BMW ConnectedDrive is echt een luxe. Spotify en de parkeer-app zitten in iDrive, dus een telefoon is daarvoor niet nodig.”
Het blijft niet bij één positieve recensie. “iDrive werkt echt perfect, wat mij betreft het beste systeem”, meent de bestuurder van een 118i Corporate Executive. “Draaiknop en fysieke knoppen zijn erg handig en je bedient ze zonder je ogen van de weg te houden.” Hij vindt bijval van een andere 118i-rijder die over dezelfde uitvoering beschikt. “Qua connectiviteit en infotainment vind ik het systeem van BMW en Mini nog steeds simpelweg het best. De combi tussen de draaiknop en het touchscreen vind ik erg fijn. Want kom op, rijdend op een touchscreen iets aanklikken werkt toch niet?” Nog eentje dan. “Het infotainmentsysteem van deze generatie BMW's is voor mij perfect”, vindt een M135i-bestuurder. “Ik ben geen fan van schermpjes en elektronica, maar dit is zonder meer top.”
We sluiten het onderwerp af met de stembediening. Een 120i-eigenaar prijst de uitgebreide functionaliteit daarvan. “Het is goed dat je de auto commando’s kunt geven om bijvoorbeeld de stoelverwarming aan te zetten of om naar het weer te vragen zonder je handen van het stuur te halen.” De rijder van een BMW 116i uit 2022 maakt hier ook gebruik van, maar merkt daarbij een opvallende eigenschap op. “De vrouwelijke spraakassistent is humeurig. Als je drie keer kort achter elkaar een vraag stelt, wordt ze steeds korter in de antwoorden. Een vierde vraag stellen zou je bijna niet meer durven. Het blijft vermakelijk.”
Zo rijdt de voorwielaangedreven BMW 1-serie
Tot zover is iedereen positief over de eerste voorwielaangedreven Einser, maar nu komt het moment waarop hij door de mand valt… toch? “Hij stuurt lekker strak en je kunt er flink hard mee de bocht door; er is altijd voldoende grip. Het is heerlijk om heel strak en met best wel wat snelheid een rotonde over te gaan. De overschakeling van achter- naar voorwielaandrijving is nauwelijks merkbaar”, schrijft een 118i-rijder die ook een 5-serie heeft. “Misschien als je intensief het vorige model 1-serie hebt gereden en daarna in deze stapt, maar wij merken er niet veel van”, voegt hij aan de ervaring toe.
Het is niet de enige rijder die te spreken is over het weggedrag, zo bewijst een tweede 118i-bestuurder. “De auto is bijzonder comfortabel en binnenin heerst een fijne rust. Je moet goed op je snelheid letten, want door de rust en het comfort rijd je al gauw harder dan toegestaan. Dit is de eerste 1-serie met voorwielaandrijving, maar je merkt er erg weinig van. De auto rijdt erg dynamisch en de slogan van BMW, ‘Freude am Fahren’, maakt hij zeker waar.” Een derde 118i-rijder is het daar helemaal me eens. “De auto ligt erg stabiel op de weg en is echt een kilometerverslinder op de snelweg. Hij is zelfs zo stabiel dat ik tijdens het hoogtepunt van storm Ciara met één hand aan het stuur gemakkelijk 140 kon rijden over bruggen en viaducten.” En dan het probleem: “Er schuilt hier ook een gevaar in: doordat het zo stabiel aanvoelt in de auto, heb je niet door dat je veel te hard rijdt.”
BMW 128 ti
Tot zover de standaardversies, op naar het voorwielaangedreven sportieve topmodel. Deze 128ti heeft met zijn 265 pk slechts 41 pk minder te vergeven dan de M135i. “Spelen op bochtige Ardense weggetjes gaat natuurlijk wel anders dan met een auto met RWD,” geeft de eigenaar toe, “maar toch is het een leuk speelkameraadje. Als je van je gas gaat terwijl je de bocht instuurt, zet hij zijn kont iets naar buiten. Hem volop de sporen geven terwijl je de bocht uitgaat, is ook een mogelijkheid, maar je krijgt hem niet van zijn baan. Met andere woorden: hij heeft niet, zoals de meeste andere FWD-auto’s, de neiging om rechtdoor te schuiven.” Een keerzijde is er ook. “Het is wel eigenaardig om tijdens het bochtenwerk zoveel aandrijfkracht op de sturende wielen te voelen en je moet wel stevig wat kracht zetten om het te kunnen houden. Daar moest ik in het begin flink aan wennen.”
BMW M135i.
Een M135i-rijder laat eveneens positieve geluiden horen. “Het stuur is zo snel en direct dat ik tijdens de eerste ritten de hele tijd aan het corrigeren was. Sturen met je polsen dus in plaats van met de armen en dan gaat hij bijna telepathisch door de bocht, met veel meer tempo dan je voor mogelijk acht. Wanneer je denkt dat hij gaat schuiven, voel je het sperdifferentieel de auto naar binnen duwen. Heerlijk!” Hij besluit met een gewaagde uitspraak. “Wie met deze auto de controle verliest, heeft zich echt als een volstrekte hooligan gedragen.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Hoewel de voorwielaangedreven 1-serie de eerste in zijn soort is, heeft BMW de techniek al in andere modellen laten rijpen. Dat blijkt uit het beperkte aantal meldingen van problemen. Niet elke auto is helemaal vrij van problemen. Zo meldt een 118i-rijder na 6.500 kilometer: “De deurrubbers onder de achterdeuren laten al los en dat doet erg af aan de kwaliteit van de auto. Ik heb het bij meerdere BMW’s (waaronder nieuwe 1's) vaker gezien. Nu maar zelf met een klein beetje lijm vastgemaakt, maar het zou niet mogen.” Meer klein leed bij een 116i-rijder: “Ik had een handvat van de achterdeur er te ver uitgetrokken en dat wilde niet meer terug. De dealer heeft dit direct, snel en zonder kosten verholpen.”
De eigenaar van een M135i maakt zich, na tweemaal een waarschuwingslampje in twee weken tijd, enige zorgen. Begin januari schreef hij: “Waar ik eind vorig jaar ook al ineens tot mijn grote schrik het beruchte oranje lampje in de vorm van een motor zag branden, was het 's avonds weer raak. Ditmaal geen motormanagementlampje, maar wel een oranje moersleutel. De melding? 'Aandrijving, maak een service-afspraak met uw servicepartner. U kunt doorrijden.'” Hoe nu verder? “In een andere review op dit platform heb ik gelezen dat het wel eens aan de bougies zou kunnen liggen. Laten we hopen dat het inderdaad de bougies zijn of misschien een algeheel spanningsprobleem dat is op te lossen met een nieuwe accu. Enfin, we gaan het zien!” We hopen dat hij de review zal bijwerken wanneer het probleem is opgelost.
Een andere M135i-rijder ervaart geen problemen, maar deelt wel een aantal onderhoudskosten. “510 euro voor nieuwe remvloeistof en nieuwe remblokken vóór. Auwch... Dat is dan de prijs die je betaalt voor onderdelen die aangepast zijn aan het tempo dat je met deze auto kunt maken. En voor de luchthavenlounge-inrichting van de BMW-dealer, wellicht...”
Onder de streep lijkt het erop dat BMW goed heeft gegokt met de voorwielaangedreven 1-serie. De meeste rijders merken het niet of vinden het simpelweg niet erg genoeg. Daarnaast geven ze rijders nu een aanzienlijk mooier interieur met – voor wie daar waarde aan hecht – meer ruimte en regent het complimenten voor iDrive. Nog wel, want na de op handen zijnde facelift is de iDrive-controller waarschijnlijk verdwenen…
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 116i High Executive Modell M Sport, M aerodynamiek-kit, BMW Live Cockpit Professional, Sportstoelen, LED-koplamp, Parkeerhulp Plus, Active Guard Plus, DAB, Connected Package Professional, Snelheidsregeling met remfunctie, etc.
- 2022
- 31.726 km

BMW 118i Executive Edition DEALER OND. NL-AUTO NAP!
- 2019
- 83.545 km

BMW 118i High Executive M-Pakket Pano Stoelv
- 2020
- 74.587 km
Lees ook
Praktijkervaring BMW 2-serie Tourer: eigenaren over eerste voorwielaangedreven BMW
Praktijkervaring: wat vinden eigenaren van een BMW 3 Serie van hun auto?
Praktijkervaring Audi A3 (2012-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkverbruik BMW 1-serie (2012-2019): wie niet mooi is moet zuinig zijn
Koper tweedehands BMW 1-serie wil geen 116i en liefst leer en panoramadak
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.