AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 1-serie
74

Leven na de pijn

BMW 118i

BMW 1-serie 118i rood BMW 1-serie 118i rood BMW 1-serie 118i rood BMW 1-serie 118i rood BMW 1-serie 118i rood BMW 1-serie 118i rood BMW 1-serie 118i rood
  • Jan Lemkes
  • Autotest
17 maart 2020 om 18:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 39 2019
AutoWeek 39 2019

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 39 2019

Op een bepaalde manier is het best opvallend dat het nieuwe aandrijfconcept van de 1-serie zo veel impact heeft, want voorwielaangedreven BMW’s kennen we al jaren. Na de 2-serie Tourer, X1 en X2 zou je denken dat traditionele BMW-liefhebbers wel van de schrik zijn bekomen, maar toch hakt die gekke 1 erin.

Het komt vermoedelijk doordat de 1-serie juist dankzij zijn achterwielaandrijving zo’n uniek aanbod vormde in de compacte klasse. Alle andere concurrenten sturen de motorkracht immers naar de voorwielen, zodat de kleine BMW dé keuze was voor wie van een potje stevig sturen houdt. Dat de door BMW gekozen configuratie wat ruimteverlies met zich meebracht, nam die doelgroep graag voor lief. Toch kent de 1-serie ook nog een andere, veel grotere klantenkring, namelijk die van mensen die hem kopen omdat ze daarmee domweg een fraaie, representatieve en hoogwaardige auto rijden. Deze groep bleek heel wat minder overtuigd van de voordelen van achterwielaandrijving. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat 80 procent van de 1-serie-rijders niet eens weet dat de achteras wordt aangedreven. In dat licht bezien, is het niet zo gek dat BMW eieren voor zijn geld kiest en het UKL-platform niet alleen voor Mini, maar ook voor de eigen compacte modellen gebruikt.

Neus

Dat de nieuwe 1-serie ook op deze basis staat, is aan de buitenkant duidelijk te zien. De lange, platte neus en korte vooroverhang van eerdere generaties maakt dankzij de dwarsgeplaatste motor plaats voor een kortere, meer oplopende neus. Dat effect wordt versterkt door de verder naar achteren geplaatste wielkuipen en de grotere, vlak liggende voorruit. Die verder naar voren geplaatste ruit is een aanwijzing voor het grootste voordeel van de nieuwe indeling van BMW’s ‘Einser’: meer interieurruimte. De ver naar achteren en in lengterichting geplaatste motoren en onmisbare cardan­assen zorgden ervoor dat de eerste twee generaties van de 1-serie zonder uitzondering als ‘krap’ te boek stonden. Met name op de achterbank was de ruimte onder de maat, zodat het niet aanbevelenswaardig was om volwassen passagiers (of tegen de rijrichting in geplaatste kinderstoeltjes) voor lange tijd mee te torsen. De nieuwe 1-serie weet dat probleem aardig te ondervangen. Volwassenen vinden voor het eerst een redelijke plek op de achterbank, al is de hoofdruimte nog wel beperkt. Met 380 liter is ook de kofferbak wat groter dan voorheen en loopt de auto op dit vlak in de pas met de concurrentie.

Interieur

Voorin is de middentunnel merkbaar lager dan in traditioneel ingerichte BMW’s, maar blijft de fenomenale zitpositie gelukkig behouden. Zeker in deze M Sport-uitvoering zullen sportieve bestuurders zich direct thuis voelen, dankzij de heerlijk zittende, laaggeplaatste sportstoelen en het dikke stuur, dat indien gewenst heel ver het interieur in priemt. Ook de vormgeving is helemaal BMW anno nu, maar dan met wat frivole elementen overgoten. Zo is de sfeerverlichting speels aangebracht in de sierlijsten, die helaas een wat hoog plasticgehalte hebben. Van de buitenkant is er weinig aan te merken op de afwerking en het materiaalgebruik. Het typisch ingedeelde digitale instrumentarium en het centraal geplaatste iDrive-scherm lijken direct afkomstig uit de 3- en 5-serie. BMW lijkt er bewust voor te kiezen de vormgeving van de digitale wereld rustig te houden en het aantal opties te beperken. Het is bijvoorbeeld wel mogelijk om de navigatiekaart achter het stuur weer te geven, maar de ‘klokken’ links en rechts blijven altijd in beeld. Het optionele head-updisplay is erg uitgebreid en vormt een fijne aanvulling. Het iDrive-systeem laat zich net als in andere BMW’s middels een centrale draaiknop of schermaanraking bedienen, wat betekent dat niemand op dat vlak reden tot klagen heeft. Dat dit nog altijd een van de meest gebruiksvriendelijke systemen op de markt is, komt niet alleen door de glasheldere en compleet doordachte indeling, maar ook doordat het systeem bijvoorbeeld de laatst gekozen optie in het instellingenmenu onthoudt. Zo staat de cursor altijd op de plaats waar je voor het laatst bent geweest en is het aanpassen van een net gewijzigde instelling kinderspel.

1,5-liter

Een van de weinige zaken die niet nieuw zijn aan de BMW vinden we onder de motorkap. De motor is weliswaar dwars in de neus geplaatst, maar de 1,5-liter driecilinder kennen we al uit onder meer de 3-serie en hij lag ook in de vorige 1-serie. In die andere modellen hebben we de motor leren kennen als een prettige, beschaafde en zuinige krachtbron. Het meeste daarvan blijft overeind, maar in de nieuwe 1-serie lijkt het blok wel beter hoorbaar dan we van hem gewend zijn. Met 140 pk en 220Nm is er kracht genoeg, maar met een herkenbare driecilinderroffel geeft de motor bij stevige belasting wel te kennen dat er hard wordt gewerkt. De 118i heeft standaard een handgeschakelde zesbak, maar onze testauto is uitgevoerd met een automaat. De traditionele automatische transmissie van ZF heeft daarbij plaatsgemaakt voor een zeventraps exemplaar met dubbele koppeling. Die DCT doet zijn werk onder normale omstandigheden keurig, maar weet zich bij plotselinge acceleratie soms even geen raad.

Vermoeiend

De BMW is nadrukkelijk sportief. De rode hatchback verandert na een lichte polsbeweging direct van koers, laat zich heel precies plaatsen en vertelt je altijd exact wat er onder de voorwielen gebeurt. Dat heeft natuurlijk een keerzijde. Het stevige M-onderstel weet zowaar goed raad met drempels, maar geeft de gevolgen van slecht wegdek wel nadrukkelijk door. Ook de directe besturing blijft niet zonder nadelen. Vooral het feit dat oneffenheden en aandrijfreacties zich soms duidelijk laten voelen in het stuur is wat vermoeiend. De BMW is, naast onder meer volledige ledverlichting, stoelverwarming en een panoramadak, voorzien van een head-updisplay, een audiosysteem van Harman Kardon en een elektrische achterklep.

Oordeel

4 sterren

Hoewel bij de nieuwe 1-serie bijna alles anders is, blijven de traditionele verhoudingen intact. De BMW is duidelijk een dynamische auto, maar levert qua comfort in op de concurrentie. Het interieur is modern en de ergonomisch top en hoewel de nieuwe 'Einser' ruimer is dan voorheen, is hij nog steeds geen ruimtewonder. En levert hij in qua plezier? "Het is een heerlijke auto voor de verlaten buitenweg."

Signalement

Merk Bmw
Model 118i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.705

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.480 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 4.319 mm / 1.799 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 695 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,4s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 5,0 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 129 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 1-serie
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
    BMW BMW 1-serie Nieuwe auto's Private Lease

    PRIVATE LEASE BMW 1-serie

    INFO
    Alphabet
    BMW 118i (5D/6H)
    € 429
    Stel samen ▸
    Athlon
    BMW 116i (5D/6H)
    € 439
    Stel samen ▸
    Auto.nl
    BMW 118i Corporate Executive (5D/7A)
    € 475
    Stel samen ▸
    Arval
    BMW 118i (5D/7A)
    € 463
     
    BMW 1-serie in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      118I BUSINESS LINE  SPORT

      BMW 118I BUSINESS LINE SPORT

      • 2010
      • 188.254 km

      € 5.950

      116d Business +

      BMW 116d Business +

      • 2012
      • 254.728 km

      € 8.950

      118i High Executive

      BMW 118i High Executive

      • 2007
      • 157.529 km

      € 4.499

    Meer BMW 1-serie occasions

    Lezersreacties (74) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • BMW 1-serie specificaties
    • BMW 1-serie occasions
    • BMW 1-serie video's
    Advies en informatie
    • BMW 1-serie tests
    • BMW 1-serie gebruikersreviews
    • BMW 1-serie index
    PREMIUM
    BMW 1-serie - Mazda 3 - Dubbeltest

    BMW 1-serie - Mazda 3 - Dubbeltest

    Tien jaar geleden was een Mazda 3 even conformistisch en voorspelbaar als de 1-serie uniek...

    Lees meer
    BMW 118i - Mercedes-Benz A180 - Dubbeltest

    BMW 118i - Mercedes-Benz A180 - Dubbeltest

    Dat de BMW 1-serie z’n achterwielaandrijving verliest, doet veel autoliefhebbers pijn. Of de...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Review
      BMW 118i Executive (2005)

      BMW 118i Executive (2005)

      • 25 maart 2021
    • Review
      BMW 116i Business Line Edition (2010)

      BMW 116i Business Line Edition (2010)

      2
      • 8 maart 2021
    • Review
      BMW 118i Corporate Executive (2021)

      BMW 118i Corporate Executive (2021)

      10
      • 5 maart 2021
    • Review
      BMW 118i (2020)

      BMW 118i (2020)

      8
      • 20 februari 2021
    • Review
      BMW 118d High Executive (2004)

      BMW 118d High Executive (2004)

      • 3 november 2020
    • BMW 116i - Op de Rollenbank

      BMW 116i - Op de Rollenbank

      • 29 oktober 2020
    • Autonieuws
      Dít is de BMW 128ti

      Dít is de BMW 128ti

      47
      • 7 oktober 2020
    Merk
    Merk
    • PREMIUM
      Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW 520d Touring

      Test: Jaguar XF Sportbrake D200 vs. BMW...

      • 13 april 2021
    • Autonieuws
      BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

      BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

      9
      • 12 april 2021
    • Review
      BMW 320i (2019)

      BMW 320i (2019)

      3
      • 11 april 2021
    • Autonieuws
      BMW en Mercedes boeken verkooprecords

      BMW en Mercedes boeken verkooprecords

      54
      • 8 april 2021
    • Autonieuws
      Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

      Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

      20
      • 8 april 2021
    • Autonieuws
      Elektrische BMW iX1 gesnapt

      Elektrische BMW iX1 gesnapt

      31
      • 8 april 2021
    • Review
      BMW 545e xDrive (2021)

      BMW 545e xDrive (2021)

      6
      • 7 april 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep