BMW 118i Corporate Executive (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i Corporate Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 300 km |
IK? EEN BMW 1-SERIE?
- 300 km
Dat was wat bij mij in mijn hoofd kwam toen m’n oude buurjongen, die bij BMW/MINI werkt, zei: “kom die nieuwe 1-serie nou eens proefrijden man”. Italiaans, dat is waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Alfa Romeo, Ducati, dat soort merken. Een paar jaar terug echter, kocht ik prive een MINI Cooper uit 2008. Dit vanwege het rijgedrag dat mij als voormalig Kart coureur (100cc race kart als kleine jongen) nogal aansprak. Na verandering van baan werden de km’s echter wel wat veel voor de oudere (olie zuipende) MINI en dus werd deze verkocht en kwam er een lease MINI (nieuw, in 2016). En daar begon ook meteen de blik richting BMW. BMW had op mij altijd een nogal negatieve uitstraling. Maar door de kwaliteit van die nieuwe MINI en de service bij de dealer, werd ik toch nieuwsgierig. Ook had ik een proefrit gemaakt in de Alfa Giulia die ik super vind, maar ja, die ligt boven m’n lease budget met een startprijs van 50K. What to do, what to do. Ik wilde weer eens wat anders dan een MINI, maar was verknocht geraakt aan de kwaliteit en het premium gevoel. En dat ‘anders’ werd lastig voor mij, want jongens…wat zijn we toch in een SUV/CROSSOVER HELL beland zeg! Ik begrijp die trend echt niet…En het wordt nog erger! Alfa maakt geen Giulietta meer, maar brengt daar een SUV voor terug. Mamma, cosa mi stai facendo?! Uiteraard ook bij andere merken gekeken maar daar werd het ook wederom of een suffe suv of simpelweg een model die niet mijn smaak kon bekoren.
Kortom, toch maar eens een proefrit in de nieuwe 1-serie gemaakt en ik was verkocht! En tegenstelling tot veel BMW fans, vind ik de neus wel mooi (die van de nieuwe 4 serie ook trouwens) en aangezien ik enkel met karting achterwiel aandrijving had en op de openbare weg nooit, was ik dat toch al zo gewend.
Qua samenstelling lette ik op een paar zaken:
- Zo’n sportief rijgedrag als mogelijk
- Comfort op langere ritten
Het 1,5 liter 3-cylinder blok met 140pk beviel mij al erg goed in de MINI. Met name het rijden op koppel i.p.v. pk’s vind ik erg leuk om te doen. Gooi daar een M en executive sausje overheen en voila…mijn ideale zakelijke lease auto als resultaat.
Specs:
Type: BMW 118i (5-deurs)
Uitvoering: Model M Sport
Kleur: Saphirschwarz Metallic
Bekleding: Stof ‘Trigon‘/Sensatec Schwarz
Opties:
- Corporate Executive M Sport
- M Sport Plus Pack
- 19 inch LM Dubbelspaak M velgen (Styling 552M)
- Connected Package Professional II
- BMW Live Cockpit Professional
- BMW Individual Hoogglans Shadow Line met uitbreiding
Het sturen:
Hier is het voor een groot deel om te doen. Mijn verdict na pas 300km: Geweldig! Het strakke, lage M onderstel met de 19 inch velgen zijn stijf…maar niet te stijf. En zeker komende uit een sportieve MINI voelt deze opbouw zelfs comfortabel. Maar jongens wat stuurt het strak! Qua standen rijd ik alleen maar in Sport. Het iets zwaarder sturen en het iets meer hangen aan het gas is juist iets wat ik fijn vindt, ook als ik enkel een redelijk kort stukje door de binnenstad maak.
Comfort/connectiviteit/ infotainment:
In 1 woord: Top.
De sportstoelen zitten erg fijn. Zeker ook omdat ik voor de elektrisch instelbare lende steun heb gekozen. Met mijn ietwat holle rug is dat een verademing op langere stukken. En het is, mede door de stoelen, echt een rijders auto. Je zit laag, voelt de auto goed in je rug en kan alles prima afstellen op je eigen lichaam.
En qua connectiviteit/infotainment vind ik nog steeds het systeem van BMW/MINI simpelweg het best. De combi tussen de draai knop en het touchscreen vind ik erg fijn. Want kom op, rijdend op een touchscreen iets aanklikken werkt toch niet?
(Je wilt een telefoonnr selecteren en in plaats daarvan slinger je je airco op standje Hans Klok windturbine en zit je scherm onder de vette vingers)
Onderhoud/verbruik:
Terwijl ik dit stuk schrijf zit ik pas op 300km. Dus nog te kort om er echt wat over te zeggen. Dus daarover later meer.
Is er dan nog iets dat niet OK is?
Eigenlijk niet op dit moment. Een dingetje dat waarschijnlijk aan mij ligt:
Ik heb zowel een Spotify app in de BMW zitten als beschikbaar via AppleCarPlay. Op de een of andere manier krijg ik geen geluid uit de AppleCarPlay versie maar wel uit de standaard geïnstalleerde Spotify app. En die twee gaan elkaar in de weg zitten als ik niet op m’n iPhone even Spotify ‘uit’ swipe. Dus mocht iemand hier een tip voor hebben.
Goed, voorlopig lekker sturen en dan zal ik dit artikel later updaten met verdere ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?

BMW M135i xDrive High Executive 306 PK Dealer o.h. Adaptive Head Up Camera Keyless 18''
- 2022
- 39.999 km

BMW 118i High Executive * M Sportpakket * HIFI * Live cockpit * Head-up * PDC * LED *
- 2020
- 94.235 km

BMW 118i Executive Edition 140 pk | dealer onderhouden | navigatie | sportstoelen | led koplampen | apple carplay | BTW
- 2020
- 74.326 km