BMW 118i Corporate Executive (2020) #2

autoreview

BMW 118i Corporate Executive (2020)
BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)BMW 118i Corporate Executive (2020)

Signalement

Uitvoering118i Corporate Executive
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst33.130 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Switch van A1 naar 1-serie

  • 155 km

We gaan even terug naar het verleden, naar juli 2011. Onze toenmalige Volkswagen Fox voldeed totaal niet meer: geen enkele optie, onbetrouwbaar, traag... Een vervanger was hoognodig. Onze blik was meteen al gericht op de nieuwe Audi A1 (geïntroduceerd in 2010). Mijn vrouw was verliefd; zo gezegd zo gedaan. Het werd een teakbruine A1 met amalfiwitte dakbogen in de S-line uitvoering. Een prachtige auto naar onze mening. Mooi interieur, pittig genoeg, schakelen ging prettig en het stuurde goed.

Inmiddels leven we in 2020, 9 jaar verder. De teller van de A1 is in deze 9 jaar van 0 naar 88.000 kilometer gestegen en heeft ons overal, betrouwbaar, gebracht. Langzaam kwam er echter de behoefte voor wat anders. De 5 versnellingen zorgden ervoor dat de auto nogal rumoerig was op de snelweg, parkeersensoren achter zou wel fijn zijn en ook digitale mogelijkheden (zoals Spotify) werden gemist. Daarnaast kwam er onderhoud aan: de airco moest nodig worden bijgevuld en de auto hield soms in. Daarom zijn we begin dit jaar op zoek gegaan naar een waardige opvolger. Een logische opvolger zou het nieuwe model van de A1 zijn; een mooie 30 TFSI (115 pk) met automaat, S-line, leer, parkeersensoren en digitale cockpit. We waren er bijna zeker van, tot we het bedrag onder aan de factuur zagen. 41.000 euro. Eenenveertigduizend euro! Dit ging ons iets te ver, zeker gezien het feit dat we de huidige A1 in 2011 voor iets minder dan 25.000 euro hadden gekocht. Daarom zijn we verder gaan kijken. Kort gekeken naar de A3. De Advanced Sport uitvoering biedt eigenlijk alles wat je wilt, tegen ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe A1 (+/- 44.000). Dan rijdt je echter wel in een oud model. Aangezien onze andere auto een 5-serie is, zijn we ook gaan kijken bij BMW. Het nieuwe model 1-serie was net uit; hier hebben we dan ook 3 keer uitgebreid mee proefgereden. En dat beviel heel erg goed. Wat een mooie auto, soepele automaat en een heel mooi vernieuwd i-Drive systeem. Dit kon hem wel eens gaan worden! Bij Ekris (Velp) om de tafel gaan zitten en gaan kijken wat er mogelijk was. Na al onze wensen te hebben aangegeven, zijn we uiteindelijk uitgekomen op de auto waar deze review over gaat. Dit is het geworden:

BMW 118i: 140 pk met automatische transmissie met dubbele koppeling
- Uitvoering: Sport Line
* Cruise control
* Sportstoelen
* LED koplampen
* Parkeersensoren voor en achter
* Licht- en opbergpakket
* Airconditioning
* DAB+
- Kleur: Storm Bay Metallic. Hier hebben we even over na moeten denken. We zijn alle kleuren nagegaan: zwart en wit vinden we niet mooi, rood is te schreeuwerig, zilver en Mineralgrau wat saai, Seaside Blue te "baby"-achtig, Sunset Orange iets te opvallend. Bleven Phytonicblau en Storm Bay over. Mijn vrouw gaf de doorslag en vond de blauwe kleur niet mooi. Daarom gekozen voor Storm Bay Metallic, ondanks de iets hogere prijs (+500 euro t.o.v. andere metallic kleuren). En dat is een goede keuze geweest! Wat een mooie kleur, blauw/grijs, afhankelijk van het licht.
- Velgen: de standaard 17 inch Dubbelspaak (styling 549)
- Bekleding: leder Dakota Mocha/Schwarz (bruin leer). We hadden een eis; géén zwart leer (absoluut niet). Naast zwart is de enige andere optie rood leer. Daarom direct gekozen voor bruin, wat erg goed past bij de exterieurkleur.
- Interieurlijsten: Illuminated Nizza (een goede combinatie met het leer)

- Packs:
* High Executive (alarm, stoelverwarming, leer, connected pack, navigatie met live cockpit)
* Parking Pack (achteruitrijcamera, parking assistant --> zelf inparkeren)

- Opties:
* Head-up display: hebben we op de 5-serie ook en is een geweldige optie. Navigatie, verkeersborden en snelheid wordt goed en duidelijk weergeven. Voor iedereen die een 1-serie overweegt; bestellen!
* Elektrische verstelbare lendensteun voorstoelen: goed voor de rug.
* M-sport stuurwiel: staat vele malen beter dan het gewone stuur en ligt heerlijk in de hand.
* Levering zonder type-aanduiding
* BMW Individual Hoogglans Shadow Line
* BMW Individual Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd

Al met al een volle 1-serie. Getwijfeld over het M-pakket, maar we vonden dit toch te schreeuwerig. Sport-line maakt het daarentegen niet te saai (i.t.t. tot de Luxury Line). De grijs/blauwe kleur, met het bruine leer, staat erg goed naar onze mening. 5-jaar onderhoud hebben we tenslotte afgekocht voor 699,00 euro, inclusief een Wax Guard behandeling. De dealer schatte eind februari in dat de auto eind mei/begin juni zou worden geleverd. Door de corona-crisis werd dit natuurlijk een verloren zaak. Uiteindelijk hebben we de auto vandaag, 4 juli 2020, opgehaald. Na de papierwinkel mochten we het doek van de auto aftrekken. Eerste reactie: wauw, wat een mooie kleur. Deur openen, wauw, dat bruine leer staat goed! Helemaal blij natuurlijk, totdat mijn zoon zegt "hier hoort de stoelverwarming toch te zitten?" Oeps. De verkoper schoot meteen in actie en bevestigde dit, de stoelverwarming zat er echt niet op. De BMW fabriek is kennelijk vergeten de stoelverwarming te plaatsen, terwijl dit een standaard optie is voor het High-Executive pakket. Een kleine domper, maar de verkoper beloofde ons er alles aan te gaan doen om dit op te lossen. Gelukkig kan het achteraf worden ingebouwd.

Na het connecteren van de telefoons, en het activeren van Apple Carplay (gratis voor één jaar), konden we dan op pad! Nog een laatste blik geworpen op de A1 (toch wel wat pijn in het hart) en met een grote omweg naar huis gereden. Tijdens de rit naar huis kwam de tweede verassing: opeens bleek dat de auto lane assist had! Lane assist zit in het Safety Pack (naast dimmende binnen- en buitenspiegel, verkeersbordenherkenning en waarschuwing voor te dicht op je voorganger) en het blijkt dat dit pack volledig is toegevoegd op de auto. De fabriek heeft kennelijk zitten slapen. Geluk bij een ongeluk, want het zijn erg fijne opties; zeker de verkeersbordenherkenning is toch wel handig. Maar goed, terug naar de auto zelf. Wauw, dit rijdt wel heel goed! Motor is heerlijk soepel, automaat schakelt perfect, en wat ziet de digitale cockpit er mooi uit! Er zijn ontzettend veel personalisatiemogelijkheden. De stoelen zitten erg lekker en zijn goed instelbaar. Het start-stop systeem is erg irritant, helaas moet je dit elke rit opnieuw uitzetten. Gedurende een rit naar familie (100 km heen en terug) gaf de boordcomputer een verbruik aan van 6.2 liter per 100 km, erg zuinig. Op Autoweek zal ik tevens de verbruiksmonitor gaan bijhouden.

Voor nu gaan we eerst flink wat kilometers maken. Er is zoveel te ontdekken op de auto, dus dat zal nog wel wat tijd kosten. De review zal ik regelmatig updaten en foto's worden geüpload. Mochten er vragen zijn over de auto, bijvoorbeeld een optie, dan hoor ik dit graag.

Tot de volgende update!

Verbruiksmonitor + oplossing probleem

  • 770 km

Inmiddels de eerste keer getankt met de 1, en daarom ook gestart met de verbruiksmonitor op Autoweek. Auto geeft een gemiddelde aan van 6.5 liter/100 km. Verhouding snelweg-stad is ongeveer 50/50.
Verder contact gehad met de dealer over de stoelverwarming. Het is helaas niet mogelijk dit via BMW achteraf in te bouwen; daarom gekozen voor een compensatie in de vorm van korting op een set winterbanden met velgen. Erg balen van de stoelverwarming, maar weer drie maanden wachten op een nieuwe auto zagen we niet zitten.

Het rijden in de 1-serie blijft heerlijk; ondanks dat we de auto nog moeten inrijden en dus nog niet vol gas kunnen gaan, merk je dat het een pittige auto is. Naarmate we wat meer kilometers hebben gereden zal ik een update geven over de eerste ervaringen, inclusief de voor- en nadelen.

Bezoek van de steenmarter

  • 3.984 km

Inmiddels zo'n 4.000 km gereden met de 1-serie, vele malen meer dan we hadden beoogd. Gisteren, onderweg naar de supermarkt, ging er echter een lampje branden. Oei. Auto opnieuw opgestart, maar het lampje bleef. Opgezocht in de handleiding en ging om een storing in de werking van de motor (emissiewaarden). Het was helaas al na zessen dus de dealer was gesloten. Volgende dag naar de dealer gegaan (Ekris Velp). De auto kon gelukkig ergens tussen de bedrijven door worden uitgelezen. Na een half uur kwam de diagnose: steenmarter heeft aan kabels gebeten. De derde (!) keer dat dit ons is overkomen (A1 dochter en vorige auto, A1). Enorm balen natuurlijk, want dit is geen garantiewerk meer maar schade. Kosten: 270 euro. Mee doorrijden werd sterk afgeraden (vervuiling motor) dus kon gelukkig meteen gerepareerd worden. Meteen ook maar een steenmarter kastje ingebouwd (totaal 80 euro incl. inbouw). Aankomende vrijdag wordt er in de 5-serie ook zo'n kastje ingebouwd, onder het mom van beter voorkomen dan genezen.

Jammer natuurlijk van zo'n ervaring bij zo'n jonge auto, maar dat maakt niet dat de auto minder goed bevalt. We zijn nog steeds erg tevreden met onze keuze! Hieronder de bevindingen na 4.000 km:

EXTERIEUR
Na de auto zo'n 3 maanden in bezit te hebben, zijn we nog heel blij met de gekozen kleur, velgen en uitvoering. Nu je de 1 steeds meer ziet op de weg, valt op dat er maar weinig voor Storm Bay Metallic kiezen. Overgrote deel is zwart of grijs (Mineralgrau). Storm Bay is met name erg mooi in de zon; zit een mooie fonkelende gloed in. Voordeel van deze kleur is dat de auto er minder snel vies uitziet (dan is zwart een verschrikkelijke kleur!). De gekozen velgen zijn netjes, al ziet een grotere maat er optisch wel beter uit. Led verlichting is wel echt een uitkomst; super goed zicht. Over het algemeen ziet de auto er lekker sportief uit, zonder over de top te worden (118i's met M-pakket). Sport-line is dan wel echt een uitkomst. De uitlaat tenslotte is goed van maat en staat "dik".

INTERIER
Ook met het interieur erg tevreden. Het bruine leer maakt het interieur af. Zoveel smaakvoller dan zwart naar onze mening. Sportstoelen zitten goed, geven voldoende steun en door het uitschuifbare gedeelte zitten mensen met langere benen ook prima. Waar we aan moeten wennen is de stoelverstelling. Dit is wel een verbeterpunt van BMW. Verstelling zit te ver naar achteren en trek je te snel aan de 'hendel' schiet de stoel naar voren. Dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Daarnaast zou het fijn zijn als de stoel wat lager zou kunnen. Nu heb je toch een beetje het gevoel dat je op de bok zit. Mijn vrouw klaagt hier echter niet over. Waar ze wel moeite mee heeft is het ontbreken van de stoelverwarming, zeker nu het kouder wordt. De tellers zien er goed uit, voldoende informatie over verbruik/kilometerstand/muziek. Maar de head-up display is echt een uitvinding. Wat is dat fijn zeg! Eigenlijk kijk je nooit meer naar de tellers voor je snelheid, want die heb je gewoon recht voor je. Ook tijdens navigeren wordt alles mooi geprojecteerd. Daarnaast wordt de snelheid weergegeven (9/10 keer juist!). Nadeel is dat als je via Apple Carplay navigeert (via kaarten op iPhone), de afslagen e.d. niet worden weergegeven in het head-up display.

iDrive werkt echt perfect; wat mij betreft het beste systeem. Draaiknop en fysieke knoppen zijn erg handig en je bedient ze zonder je ogen van de weg te houden. Navigatie was wennen na de 5 (een en ander veranderd qua weergave), maar werkt echt goed en de aankomsttijd is vrijwel altijd correct. Apple Carplay wordt ook veel gebruikt, o.a. voor Spotify en Waze. Fijn is dat je tijdens het rijden kunt switchen tussen Carplay en iDrive, bijv. als je Spotify luistert maar met de BMW navigatie navigeert. Leuke optie is dat je d.m.v. Carplay whatsapp berichten kan laten voorlezen, en ook een bericht kan inspreken en versturen. Klein minpunt is dat de auto soms moeite heeft met het kiezen van de juiste telefoon. Verbinding met Carplay wordt dan bijv. niet gemaakt. Dit komt gelukkig niet vaak voor. Tenslotte een positief punt: de achteruitrijcamera! Heel helder beeld, lijnen die je helpen met insturen en tijdens het rijden kun je de camera ook activeren. Jammer dat BMW de oplossing van Mercedes en VW niet implementeert, want met dit vuile weer wordt de camera snel vies. Voor vertrek daarom altijd even afdoen.

MOTOR/TRANSMISSIE
De 118i heeft 140 pk en 220 nm koppel. Na de A1 (1.2 met 86 pk) een grote sprong voorwaarts. Zeker icm de automaat is het een fijne combinatie: soepel, voldoende snel en met een sportief geluid. Wat enigszins nadelig is, is het geluid bij een (voornamelijk koude) start. Dan merk je dat het een driecilinder motor is. Verder prima motor: 0-100 in 8.5, top 213; prima waardes. De automaat schakelt goed op en is zeker met wegrijden fijner dan in bijv. een Audi A3. Af en toe heeft de automaat moeite met de gekozen versnelling en word je wat abrupt naar voren geduwd, maar dit komt niet vaak voor en ligt ook aan hoe je het gaspedaal gebruikt. Verder is op kruissnelheid de motor mooi stil (bij 100 km/uur slechts 2.000 toeren --> dit was bij de A1 2.800 toeren). Keuzes eco pro - comfort - sport zijn wel geinig, maar er wordt met name in de comfort stand gereden. Bij het namen van een oprit naar de snelweg is de sportmodus wel lekker; bij een lange snelwegrit met 100 km/uur is de eco-pro stand handig.

RIJDEN
Lekker strak sturend. Je kunt er flink hard mee de bocht door; altijd voldoende grip. Heerlijk om heel strak en met best wel wat snelheid een rotonde over te gaan. Overschakeling van achter- naar voorwielaandrijving is nauwelijks merkbaar. Misschien als je intensief het vorige model 1-serie hebt gereden en daarna in deze stapt, maar wij merken er niet veel van. Het (M) sportstuur ligt heerlijk in de hand en nodigt je echt uit om lekker te gaan sturen.

BETROUWBAARHEID & KOSTEN
Tot nu toe, op de steenmarter na, niets. Dat mag natuurlijk ook wel na 4.000 km. De enige kosten tot nu toe zijn de 350 euro (slik) voor oplossen van het steenmarter probleem. Het verbruik wordt bijgehouden in de verbruiksmonitor. Bij veel stad merk je dat de auto best wel onzuinig is. Laatste tank, met 50% stad en 50% snelweg, een verbruik (aan de pomp) van 6.61 liter/100 km. Overall staat het verbruik nu op 6.34. Met één tank is dan zo'n 700 a 800 km te rijden.

CONCLUDEREND
Al met al zijn we erg tevreden met de 1-serie. Dit merk je aan het aantal kilometers: 4.000 km in 3 maanden, 16.000 in een jaar; met de vorige auto reden we 8.000 km per jaar. Komt met name door twee kinderen met rijbewijs, maar ook doordat de 1 soms mee wordt genomen voor zakelijke ritten. Wij rijden lekker verder, op naar een volgende update!

Voor- en nadelen na 6,5k

  • 6.672 km

Inmiddels is de 1 een half jaar oud en staan er 6.672 kilometers op de teller. Niet veel, maar door de Coronacrisis staat de auto veel stil, of wordt de 5 gebruikt. Desondanks hebben we toch een aantal langere ritten gemaakt, waardoor goede (en ook slechte) punten sneller aan het licht komen. Overall gezien bevalt de auto nog steeds heel goed. Voldoende ruim, snel, mooi, lekker sturend en veilig. Hieronder een overzicht met de voor- en nadelen tot nu toe:

Pluspunten +
+ Motor i.c.m automaat. Echt prima! 18i is een prima motor, voldoende snel, geeft een mooi geluid bij vol accelereren. De automaat schakelt prima. Soms van 1 naar 2 wat bokkend maar dit ligt ook aan hoe je het gaspedaal bedient. Ook het even snel inhalen gaat prima.
+ Stoelen. Die zitten echt goed! We hebben gekozen voor de High-Executive, waar de sportstoelen inzitten. Dit kan ik iedereen aanbevelen. Ze geven voldoende steun en het is, zeker voor langere menen, fijn dat het zitvlak groter kan worden gemaakt. Ook de lendensteun is prettig en werkt goed. Verder zijn we nog steeds heel blij met het bruine leer; het interieur fleurt er van op en het past (zo vinden wij) goed bij de exterieurkleur.
+ i-Drive met Apple carplay. Echt een geweldig systeem! Het BMW systeem is echt onovertroffen. Mooie graphics, duidelijke menu's en een mooi centraal overzicht. Die draaiknop is daarbij vele male handiger dan enkel een scherm. Apple CarPlay wordt hier veel gebruikt, zeker voor Spotify en Kaarten. Daarnaast komen Whatsapp berichten binnen, waar je dmv Siri op kunt antwoorden. Top! Werkt echt goed en je houdt je ogen hierbij niet van de weg.
+ Uiterlijk. De kleur is naar onze mening nog steeds prachtig en je ziet het bijna nooit (Mineralgrau en zwart daarentegen wel). Maakt de auto toch een beetje uniek! Ook de grill valt reuze mee en past bij de auto. Mooie lijn in de zijkant, stoer front. M-pakket vinden wij wat té, Sport Line is een mooie tussenweg.
+ Parkeerpakket. Dit is echt een perfecte optie. Achteruitrijcamera geeft een mooi beeld. Wel is het noodzaak om de camera elke keer even schoon te maken. Ook de parkeersensoren werken goed en zijn niet te overgevoelig. Op het scherm wordt het ook duidelijk aangegeven (groen - oranje - rood). Verder hebben we de parkeerassistent een keer getest, werkt goed (nog beter dan in de 5), maar er moet wel een duidelijk vak zijn, anders doet ie het niet. Tenslotte hebben we de "Reversing Assistent" getest. De 1 kan dan zelf achteruitrijden/sturen uit het parkeervak. Dit werkt bijzonder goed! Alleen het nut ervan ontgaat me, vaak kun je het sneller zelf.
+ Rijstanden. Onderscheid tussen eco-pro, comfort en sport is duidelijk te merken. Wil je doorrijden, zet je de automaat in de S, klik je op sport en hij gaat als de brandweer. Eco-pro gebruiken we in de stad of op de snelweg op de cruise. Comfort overal tussendoor. Klein nadeel van Eco-pro is trouwens wel dat de auto traag aanvoelt, dus wil je even snel inhalen kun je beter eerst naar comfort schakelen.
+ Cruise control. Heerlijk op het stuur en geen hendeltje meer! Voordeel ook dat je met stapjes van 1 en 10 kan werken.
+ Head-up display. Zoals eerder geschreven is dit echt onmisbaar geworden. Heel duidelijk en je kijkt bijna niet meer op de snelheidsmeter.

Matig +/-
+/- Onzuinig. De 118i is niet per se heel zuinig. Dat wisten we van tevoren natuurlijk wel, maar toch valt het wat tegen. De auto geeft zelf 6.3 l/100 km aan; de verbruiksmonitor (berekend met met de tankbonnen) geeft 6.52 l/100 km aan. Op lange 100 stukken gaat het verbruik al snel naar 4.8-5 liter, prima dus, stadsverkeer zorgt echter voor 7-8 liter. Al met al gemiddeld wel beter dan de A1 (die deed 6.7) met meer vermogen, automaat en klasse hoger, maar toch redelijk hoog. Misschien dat het verbruik nog zakt de komende maanden.
+/- LED opbrengst. Ik ben erg te spreken de led verlichting. Ziet er goed uit, mooi helder licht. Rijd je echter op een niet-verlichte weg, dan valt de opbrengst me een beetje tegen. De verlichting lijkt niet ver genoeg te schijnen. In de 5 schijnen de ledkoplampen veel dieper. We overwegen daarom ook de grootlichtassistent vrij te schakelen (kan voor 200 euro via iDrive).
+/- Aanwijzingen navigatie. Wij gebruiken vaak de navigatie van BMW. Deze werkt goed, houdt rekening met verkeer en is actueel. Met de nieuwe generatie BMWs zijn de navigatiekaarten echter wel veranderd. Aankomsttijd, huidige tijd en aantal nog te rijden kilometers staan anders op de kaart, wat enigszins verwarrend is. Bij de 5 (2018) kun je in één opslag zien hoe laat je aankomt / hoe ver je nog moet, dat is hier iets minder overzichtelijk. Klein puntje.
+/- Zitpositie. Zoals hierboven al gezegd zitten de stoelen goed, voldoende steun, stoelzitting uit kunnen schuiven is perfect, je blijft stevig zitten in bochten etc. Wat echter een klein minpunt is, is dat de stoel niet laag genoeg kan. Je zit voor je gevoel net iets te hoog.

Minpunten -
- De deurrubbers onder de achterdeuren laten al los. Doet erg af aan de kwaliteit van de auto. Heb het bij meerdere BMWs (waaronder nieuwe 1's) vaker gezien. Nu maar zelf met een klein beetje lijm vastgemaakt, maar het zou niet mogen.
- Start van de motor. Dat klinkt af en toe niet zo lekker... Zeker bij starten van koude motor hoor je goed dat het een driecilinder is. Af en toe start de auto met een harde bonk. Het hoort erbij, maar is wel een nadeel van een motor die verder erg goed en fijn is.
- Start-stop systeem. Dat werkt gewoon niet goed. Al voordat je volledig stilstaat voor het stoplicht, schakelt de motor uit. Dit verloopt totaal niet soepel. Daarnaast gaat het weer aanslaan van de motor ook niet met een lekker geluid (zie hierboven). Eerste stap na het instappen: start stop uit. In de reacties gelezen dat het permanent uit kan dmv coderen, hier maar eens naar kijken.

Al met al zijn we nog steeds echt heel blij met de 1. Rijden erin is echt genieten. Inmiddels zijn ook de winterbanden gemonteerd (17 inch) en die staan de auto erg goed, misschien nog wel beter dan de zomerbanden. Tot de volgende update!

1 jaar 1-serie

  • 13.059 km

4 juli mocht de 1-serie precies één kaarsje uitblazen. Inmiddels staat de kilometerstand op iets meer dan 13.000: hoog tijd dus voor een update. De auto bevalt nog steeds heel erg goed. Nu alle kinderen hun rijbewijs hebben lopen de kilometers sneller op, o.a. voor hun werk en sport.

Voordelen blijven nog steeds de motor en de automaat. Schakelen is zeker niet erg, maar de automaat kan het gewoonweg beter (zeker BMW automaten). 140 pk is echt voldoende voor de 1-serie, binnen 8 seconden op 100 km is prima. De motor is daarnaast erg stil, wat fijn is op de snelweg. We zijn er een aantal keer mee naar Brussel gereden (200 km enkele reis) en dan merk je gewoon dat het een fijne reisauto is. Zeker in Brussel centrum voelt de 1-serie zich als een vis in het water (en is eigenlijk fijner dan de 5-serie). Daarnaast stuurt de 1 ook gewoon erg lekker. Je kunt rotondes merkbaar harder nemen zonder de controle te verliezen, en ook in lange bochten blijft de auto mooi strak. Heerlijk om sportief mee te rijden. Die sportiviteit, in combinatie met veelal korte (stads-)ritjes, zorgt dan ook voor een hoger verbruik. Gemiddelde in de AutoWeek verbruiksmonitor is nu 6.52. Lange ritten op de snelweg resulteren in een verbruik van 4.9.

Comfort is daarnaast erg hoog. Het veercomfort is erg smooth, iets dat je zeker merkt bij verkeersheuvels- en drempels. Geluid van de banden is nauwelijks hoorbaar, motor is stil. Daarnaast zitten de sportstoelen erg fijn. Zou deze altijd aanraden; het uitschuifbare zitvlak is zeker voor langere mensen gewoon perfect. Ook op langere ritten geen last van rugpijn. Het nieuwe infotainment systeem van BMW was na de 5-serie en MMI in de A1 even wennen, maar inmiddels is dit blind te bedienen. Menu's zitten logisch in elkaar, systeem start snel op en je merkt dat er veel tijd in is gestoken qua graphics en lay-out. Wat ook opvalt is dat het scherm te alle tijde goed zichtbaar is, iets dat vaak niet het geval is bij andere automerken. Apple CarPlay wordt elke rit gebruikt. Heerlijk om Spotify te kunnen bedienen en ook vanaf je telefoon vast de route te kunnen sturen naar Google Maps. Tenslotte zijn we erg blij met het head-up display, zeker een aanrader. Alle informatie in een opslag voor je neus, inclusief de maximum snelheid.

Aan de start van de motor zijn we nu gewend. Klinkt niet zo soepel als een 4 cycilinder, maar is prima. De deurrubbers zijn niet meer losgekomen sinds de vorige keer. Start-stop systeem wordt elke rit uitgezet (echt verschrikkelijk!). Daarnaast zijn bij de wissel naar zomerbanden in april de led-koplampen (na een tip in de reacties) beter afgesteld. Zicht is nu perfect! Grootlichtassistent is eigenlijk niet nodig, zeker omdat we niet vaak in het donker rijden met de 1.

Tenslotte hebben we voor de vakantie een op maat gemaakte hoes gekocht voor de auto. We hebben helaas geen mogelijkheid om de auto overdekt op de oprit te zetten. Uit angst voor vogelpoep die intrekt door de zon, iets dat we normaal zo snel mogelijk van de lak halen, daarom een hoes gekocht. Zit perfect en de prijs viel mee (50 euro). Kunnen we in ieder geval met een gerust hart weggaan!

2 jaar 1-serie

  • 33.130 km

Inmiddels twee jaar in het bezit van de 1-serie. In die twee jaar is er (in vergelijking met de A1) veel mee gereden: ruim 15.000 per jaar. Dit zijn plezierige kilometers geweest. Soepele motor, fijne automaat en een prettig interieur. Zeker in het donker ziet dit er prachtig uit. De combinatie van de blauw/grijze exterieurkleur en het bruine interieur bevalt nog steeds goed. Heel af en toe (zeker in de eerste en tweede versnelling) weet de automaat het soms even niet, met als gevolg een kleine schok. Dan helpt het soms om de automaat even in sport te zetten. Verder mislukt de verbinding met de telefoon voor CarPlay soms; auto gooit hem er dan gewoon uit. Even stoppen en opnieuw proberen, en dan gaat het weer goed.

Verbruik is ongewijzigd: ongeveer 6.3-6.5 liter/100 km. Kan zeker zuiniger, maar er wordt redelijk veel stadsverkeer mee gereden. Langdurig op de snelweg rijden levert al snel een verbruik op van 4.5 liter/100 km.

Verder geen problemen gehad: starten en lekker rijden. Op naar meer plezierige kilometers!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens