BMW M135i xDrive (2020) #2

autoreview

BMW M135i xDrive (2020) #2

Signalement

UitvoeringM135i xDrive
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Serieuze upgrade

  • 400 km

Nounou, dit model krijgt behoorlijk te verduren in sommige reviews, en vooral in de comments. Het is geen zescilinder en geen achterwielaandrijver meer. Dat is misschien een probleem als je uit een "oude" 135i/140i komt, maar ik zocht een upgrade voor mijn (erg goede en leuke) Golf 7 GTI met 90.000 km op de teller. Ik ben Fernando Alonso niet, dus een extra beweeglijke achterkant op de limiet zegt mij niet zo veel, en driftjes trekken op de openbare weg doe ik eigenlijk ook niet. Ik wil dus graag een auto die snel en levendig maar ook stabiel is, en die z'n vermogen ook kwijt kan als het niet kurkdroog is. Dat laatste was bij de GTI wel een probleem. De stap van zes- naar viercilinder is op zich jammer maar in België scheelt dat honderden euro's per jaar (in het eerste jaar zelfs meer dan duizend) in taksen, en dat telt toch ook mee.

Tijdens de testrit in koud, regenachtig weer was ik meteen overtuigd: wat een weggedrag, wat een tractie, en wat een tempo zit er in deze auto. Qua configuratie heb ik gekozen voor Mineralgrau, 19-duimsvelgen omdat ik die wel erg geslaagd vind, verwarmde M-sportzetels in een soort Alcantara met blauwe stof, het volledig digitaal instrumentenpaneel, een stereo-upgrade en elektrisch inklapbare spiegels (ongelooflijk dat dat een optie is, verschillende kleurtjes voor de sfeerverlichting zijn dan weer wel standaard, begrijpe wie kan). Ah ja, en het M135i-logo heb ik weggelaten, om wat meer onder de radar te vliegen. Financieel gaven de sterke inruilwaarde van de Golf GTI en een heel aantrekkelijke financiering de doorslag.

Door de Coronacrisis lag de fabriek in Leipzig bijna drie maanden stil, maar mijn auto werd desondanks met maar twee maanden vertraging geleverd. De aflevering was zoals je bij BMW verwacht, gelukkig werd er ook niet gezeurd over de extra kilometers op mijn "oude" auto. Na 400 kilometer kan ik uiteraard niks zinnigs zeggen over betrouwbaarheid, onderhoud en dergelijke. De eerste indrukken in vergelijking met de GTI geven, kan wel.

MOTOR/AANDRIJFLIJN:
Ook al ben ik tijdens het inrijden nog niet boven de 4.000 toeren geweest, de extra power is direct voelbaar. Vooral de golf koppel vanaf 3.000 toeren maakt het verschil. Door de XDrive kan je ook op het gas zonder tractiecontrole-ingrepen, waardoor hij nog sterker aanvoelt. De motor is ook stiller dan die in de Golf, waardoor je ongemerkt erg snel gaat. Een nog groter verschil is de versnellingsbak. De DSG in de Golf was erg alert op de flippers, maar in de D-stand schakelde hij zo snel mogelijk naar een wel erg luie 1.300 toeren, terwijl je in Sport als een overjaarse puber met loeiende motor door het verkeer ging. De sportstand in de BMW is veel evenwichtiger: niet te veel toeren, maar wel altijd vlot optrekken. Bij het opschakelen krijg je ook een stevig duwtje in de rug: een beetje kinderlijk maar wel heel leuk. Mijn 135i staat nu standaard in "Sport Individual": motor en versnellingsbak in Sport, stuur in Comfort. Dat zie ik niet snel veranderen... Gemiddeld verbruik op dit moment 9,8l/100km, misschien zakt dat nog na het inrijden. Alleszins niet slecht voor 306 pk.

WEGLIGGING:
Dit is de grootste revelatie. Het stuur is zo snel en direct dat ik in de eerste ritten de hele tijd aan het corrigeren was. Sturen met je polsen dus, ipv met de armen, en dan gaat hij bijna telepathisch door de bocht met veel meer tempo dan je voor mogelijk acht. Wanneer je denkt, "nu gaat hij schuiven", voel je het sper de auto naar binnen duwen. Heerlijk! De Sportstand voor het stuur geeft een onaangenaam kunstmatig effect, dat blijft dus in Comfort.

COMFORT:
Ook hier een stap vooruit tegenover de GTI. De M-sportzetels kan ik iedereen die dit model overweegt, zeker aanraden. De rijhouding is simpelweg perfect, veel steun en toch zacht genoeg. Over de slijtvastheid van dat Alcantara spreek ik jullie opnieuw binnen 100.000 km... Ondanks de 19-duimsvelgen rijdt de BMW zachter en merkbaar stiller dan de Golf, hij maakt ook minder rolgeluid. Het iDrive-systeem omvat veel (maar dan ook véél) meer functies dan ik nodig heb maar ik kon er wel meteen mee overweg.

VALT ER NOG WAT TE ZEUREN?
De in mijn ogen overbodige en irritante botswaarschuwing en rijstrookassistent kan je niet uitschakelen met één druk op de knop, daarvoor moet je de menu's induiken. Tijdens het rijden, wat dus net niét veilig is. Maar vooral: ze schakelen zichzelf automatisch weer in na elke start, en dan nog in hun meest irritante instelling. Dus met een "ruk" aan het stuur wanneer je de witte lijntjes nadert, en een rood flitsende waarschuwing wanneer je zogezegd te dicht bij een andere auto komt. Wie verzint zoiets? En ook: waarom is dit standaard?

En nog een klein detail: mijn Golf had netjes met stof beklede portiervakken, tegen rammeltjes. In het topmodel van de "premium" BMW 1-serie is dat gewoon hard plastic. Maar zoiets kan de pret uiteraard niet drukken. In het algemeen is het materiaalgebruik in de BMW dik in orde maar ook geen dag en nacht verschil tegenover de Golf (van toch een generatie eerder).

Ik hou eventuele aandachtige lezers graag verder op de hoogte...

Een gevaarlijke uitspraak

  • 5.000 km

... maar ik doe ze toch: wie met deze auto de controle verliest, heeft zich echt als een volstrekte hooligan gedragen. (Ik heb het natuurlijk niet over ongevallen en aanrijdingen die - helaas - iedereen kunnen overkomen.) Wat een tempo, wat een stabiliteit en wat een controle zit er in deze auto. Nu de inrijfase stilaan afgerond is en de motor lekker loskomt, gaat het rijgenot alleen maar de hoogte in. Dit in tegenstelling tot het verbruik: dat is gezakt naar 8,7 l/km of 1 op 11,5. Dat valt mij reuze mee gezien het beschikbare prestatieniveau, dat ik ook geregeld aanspreek. Dat had je met de "oude" zescilinders nooit gehaald, vrees ik.

Met amper 5.000 km op de teller kan ik geen "review" geven over betrouwbaarheid of onderhoud, maar voor wie geïnteresseerd is in dit model is een overzichtje van de gekozen opties misschien nuttig:
- 19-duimsvelgen (557 M): voor het comfort hoef je deze zeker niet te laten. De auto rijdt zachter en stiller dan mijn vorige. De kleur komt overeen met de "cerium grau" accenten rond de inlaten, de grille en de spiegels, dat vind ik wel mooi. Deze wielen zijn wel gevoelig aan spoorvorming en niet compatibel met de optie adaptieve ophanging. De mijne werd geleverd met Bridgestone Potenza's - misschien niet de allerbeste sportbanden maar toch ruim voldoende. Wanneer ze versleten zijn, vervang ik ze waarschijnlijk door Michelin PS4's.
- M Sportzetels: zeker doen. Deze zetels zien er fantastisch uit en zitten nog beter, helemaal niet "hardcore" maar wel genoeg steun waar het nodig is. De greep is elektrisch verstelbaar, ook wanneer je - zoals ik - geen volledig elektrische zetels hebt.
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels: zou toch echt standaard moeten zijn, niet vergeten aan te vinken.
- Verwarmde zetels: idem...
- HiFi-luidsprekersysteem: voldoet wat mij betreft prima. Prima geluid, goede bas, niet blikkerig zoals veel standaardsystemen. Upgraden naar Harman Kardon lijkt mij niet nodig.
- Live Cockpit Navigation Professional: je moet dit hele (tamelijk dure) pakket nemen als je het volledige digitale dashboard wil. Nu heb ik niks tegen de oude analoge ronde BMW-meters, integendeel zelfs, maar de halfslachtige oplossing die standaard op de 1-reeks zit, vind ik helemaal niks. Alle andere functies neem ik er dan maar bij, ook al heb ik ze niet nodig... hoewel: het grote navigatiescherm is mooi en de veelheid aan bedieningsmogelijkheden (knop, touchscreen, spraak, "schrijf"functie) is toch al nuttig gebleken. Veel beter dan alles in een touchscreen dat tijdens het rijden onbruikbaar is. De stembediening "Hallo BMW" werkt alleen bij heel basic instructies, met weinig lettergrepen en zonder anderstalige klanken. "Naar huis", "Bel Joost" of "Zeelandbrug" lukt prima, maar "Churchillaan" of "De Keyserlei" kan je vergeten. Met je wijsvinger letters schrijven op de iDrive-knop klinkt omslachtig maar werkt feilloos, en ik merk dat ik dat steeds vaker gebruik.

De optielijst is natuurlijk een pak langer, maar voegt verder weinig toe wat mij betreft - behalve dat je er de prijs van deze hatchback naar behoorlijk exotische hoogten mee kan jagen.

Tienduizend

  • 10.500 km

De eerste tienduizend kilometer zitten erop, toch nog sneller dan verwacht ondanks de Corona-ellende. Ik neem dan ook met veel plezier de langste en bochtigste route... Wat een heerlijke auto is dit, maar dat wist u al.
Wel noemenswaardig is een onzachte confrontatie tussen de linkervoorbumper en de muur vlak naast mijn garagepoort... (het woord dat we zoeken is "dom"). Omdat de ceriumgrau "luchtinlaat" daarbij gebarsten was en de kras in de bumper te diep om weg te werken, werd dat een nieuwe voorbumper. De afhandeling bij de BMW-dealer was efficiënt en vlekkeloos, maar de factuur landde op maar liefst 1405 euro btwi. Scary... Gelukkig ben ik goed verzekerd (en ik weet dus weer waarom ik jaarlijks die premie betaal). Daarnaast betwijfel ik sterk of de voorbanden hun eerste jaar gaan volmaken, dus ook dat belooft. Met mijn Golf GTI had ik ongeveer hetzelfde slijtagetempo maar daarmee had ik ook meer last van slippende voorwielen. De M135i is dan wel een XDrive maar in de praktijk dus echt vooral een voorwielaandrijver.
Het verbruik schommelt tussen 8,6 en 8,8 liter/100km, afhankelijk van het aandeel snelwegkilometers. En met de stembediening kan ik steeds beter overweg, wellicht is het systeem daadwerkelijk zelflerend.

De ene band is de andere niet

  • 15.000 km

... en toen zat er opeens een bultje op de zijkant van de rechtervoorband. Ik kan me niet herinneren dat ik iets geraakt heb en de velg is ook smetteloos, maar het bultje is er natuurlijk niet vanzelf gekomen en gaat ook niet vanzelf weer weg. Daarom heb ik de voorste Bridgestone Potenza's (waarmee de auto nieuw werd geleverd) wat vroeger dan verwacht/gehoopt vervangen door Michelin Pilot Sport 4S'en. Op zich niet zo nieuwswaardig, ware het niet dat het verschil behoorlijk spectaculair is. De Michelins zijn (nog) stiller op de snelweg en zijn vooral veel comfortabeler: de auto gaat nu merkbaar zachter over korte oneffenheden (dwarsrichels, naden in het asfalt, kasseien en klinkers), terwijl het gripniveau even hoog ligt. Het is natuurlijk niet ineens een Bentley geworden, maar voor "gewoon" een ander merk rubber van exact dezelfde maat vind ik het verschil echt onwaarschijnlijk. Voor alle duidelijkheid, ik word niet gesponsord door Michelin, integendeel: 381 euro inclusief montage voor 2 stuks...

Spa

  • 17.000 km

Omdat ik van het principe ben dat elke vlotte auto minstens één keer een circuit gezien moet hebben, en gewoon omdat het zo leuk is, heb ik de M135i meegenomen voor een dagje Spa-Francorchamps. Natuurlijk is dit geen circuitauto, maar met een beetje gezond verstand kan je er prima mee meekomen en (heel) veel plezier mee hebben. Het regende pijpenstelen, goed nieuws voor de banden en de remmen, maar wel klamme handjes... Wat mij vooral opviel is het gemak waarmee je zelfs op een natte baan als een raket uit de bocht kan wegknallen. Niet normaal hoeveel tractie en power deze auto heeft, uit tragere bochten en op snellere stukken laat hij heel wat gespecialiseerde "ringtools" achter zich... tot in de remzone, waar je met straatremmen natuurlijk nooit tot het uiterste kan gaan. In de bochten blijft het stuur altijd vrij licht, maar het gripniveau ligt veel hoger dan je verwacht. En in tegenstelling tot mijn GTI is het bij de BMW de achterkant die het eerst "loslaat", van onderstuur was nauwelijks sprake. En de versnellingsbak knalt ze er ook goed in, met nauwelijks vertraging op de flippers. Niks voor elk weekend, natuurlijk, maar het totaalplaatje van de 135 wordt steeds beter wat mij betreft.

Eerste jaar

  • 23.000 km

Het eerste jaar met de M135i zit erop. Zoals het hoort, is er niet zo veel te melden: alles werkt naar behoren en dit is wat mij betreft zowat de leukste en veiligste dagelijkse auto die je kan wensen (behalve een nieuwe M3 dan, maar die kost zowat het dubbele). Intussen heb ik ook eens het hogesnelheidswerk geprobeerd op de Duitse Autobahn (wie weet kunnen we dat binnenkort niet meer...). De motor trekt lekker door tot 230 km/u en dan wat langzamer tot 260 km/u op de teller (de auto is begrensd op 250). Ongelooflijk hoe stabiel de auto is met dat soort snelheden, ook als de baan er niet perfect bijligt. Het is tenslotte maar een compacte hatchback. En ook ongelooflijk dat ie dan nog maar dik 4.000 toeren draait in de achtste versnelling.

Normaal moest hij pas na 30.000 kilometer z'n eerste onderhoud krijgen, maar ben ik nu de enige die dat wel erg ruim vindt? In mijn geval zou dat neerkomen op anderhalf jaar rijden met de olie waarmee de auto van de band is gerold... Dat vertrouw ik dus niet, zeker niet omdat ik, euh, het potentieel van de auto al wel redelijk vaak heb benut. De service bij de BMW-dealer was top, maar de prijs helaas ook: 411 euro voor nieuwe olie, nieuwe filters een vervangwagen voor een halve dag... pfff... toch dik 100 euro meer dan bij mijn Golf GTI. Pluspunt was wel dat dat de remblokken er nog veel beter aan toe blijken te zijn dan ik had verwacht na een dagje Spa en veel dijkweggetjes.

Remonderhoud

  • 40.000 km

510 euro voor nieuwe remvloeistof en nieuwe remblokken vooraan. Auwch... Dat is dan de prijs die je betaalt voor onderdelen die aangepast zijn aan het tempo dat je met deze auto kan maken. En voor de luchthavenlounge-inrichting van de BMW-dealer, wellicht... Op de voorste remblokken zat welgeteld nog 2 mm materiaal, maar toch kreeg ik geen waarschuwing of melding op het dashboard. Volgens de dealer zat die er elk ogenblik aan te komen, maar dan had de vervanging ook quasi onmiddellijk moeten gebeuren. Toch best zelf op de ouderwetse manier (met twee ogen) in de gaten blijven houden dus. Verder blijft al mijn lof over de auto overeind. Van de dealer kreeg ik een met opties volgeladen 320d mee als vervangwagen. Daar lagen ook 19-duimsvelgen onder maar toch reed die merkbaar comfortabeler dan mijn 135i... maar ook een pak minder scherp. En, zonder blasé te willen overkomen, de 184 diesel-pk's zijn uiteraard voldoende maar ook niet meer dan dat. Niks went zo snel als 300 pk ;-)

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Arval
BMW 116i (5D/6H)
€ 525
 
Alphabet
BMW 118i Business Edition (5D/7A)
€ 599
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens