Praktijkervaring Audi A4: senior van de middenklasse door ogen van rijders

'Met deze auto merk je eigenlijk niet of je 130 of 180 rijdt'

Audi A4

De A4 was ooit hét succesnummer van Audi en staat nog steeds in de boeken als Nederlands bestverkochte model van het merk. De huidige generatie A4 (codenaam B9) loopt alweer mee sinds 2015 en is daarmee riant de senior in zijn segment. Dat je de leeftijd er niet meteen aan afziet is te danken aan een stevige facelift in 2019, waarmee het model in lijn gebracht is met de rest van het gamma. Of het model nog een beetje meekan? Eigenaren geven het antwoord. 

De Audi A4 bevindt zich in een steeds minder populair segment. Ook in deze premium middenklasse verdringen SUV-achtigen langzaam traditionelere carrosserievormen. Hoewel de A4 in totaal nog steeds Nederlands’ populairste Audi is verkoopt het merk er jaarlijks nog maar zo’n 800 van. Tot 2018 waren dit er vrijwel nooit minder dan 2.500. Ter vergelijking: Mercedes-Benz zette de laatste jaren ruim twee keer zoveel C-Klasses op de weg, en ook dat waren er weleens meer. Die Mercedes kan zijn borst alvast natmaken, want vermoedelijk nog dit jaar lanceert Audi een nieuwe A4. Nu kijken we nog één keer naar het huidige, uitgaande model. 

Audi A4: interieur en ruimte 

Lange tijd stond het woord ‘Audi’ synoniem aan ‘interieurafwerking’. Deze A4 lijkt nog aan dat beeld te beantwoorden. “De afwerking van binnen is wel vele malen mooier dan de Ford. Hier zie je dat je met een Premium (sorry voor het woord) merk te maken hebt”, knipoogt de bestuurder van een A4 2.0 TDI Ultra uit 2018. Een ander treedt verder in detail: “Ook het interieur is erg fraai. Mooie materialen, duidelijke stijlvolle lay-out en alles wat je aan raakt is soft-touch. En de klik van elke druk- en draaiknop, geweldig. Hieraan voel je dat Audi echt wel een stap boven Volkswagen is.” 

Toch is het niet alles goud wat er blinkt. “Waar het een beetje aan ontbreekt is opbergruimte. Het grote vak bij de bijrijder is niet zo groot omdat er een grote kast in hangt. Geen idee wat dit is; maar het kost verdomd veel ruimte”, schrijft de eigenaar van een gefacelifte A4 uit 2019. Dat merkt ook de rijder van een A4 uit 2016 op: “Wat tegenvalt is de ruimte in het handschoenkastje. Daar kun je amper wat in kwijt en is het snel vol, doordat de CD-speler met 2x SD en simkaart er ook in zit.” 

Rust aan boord 

Wat eveneens meerdere rijders opmerken is de rust aan boord. “De auto is erg stil, of je nu 80 of 200 km/u rijdt, het geluidsniveau blijft van zo’n dusdanig laag niveau dat je er nooit last van hebt of geen fatsoenlijke conversatie met een passagier kan houden”, aldus de rijder van een A4 2.0 TDI Quattro uit 2016

“De rust in deze auto is echt zo ontspannend”, zegt een andere chauffeur. “Waar ik vroeger (= in de Volvo V70) altijd commentaar kreeg van eega en kids dat ik te hard reed, zat men nu bij dezelfde snelheden (170-180 km/u) een tijdschriftje te lezen. Met deze auto merk je eigenlijk niet of je 130 of 180 rijdt. Dat is toch wel heel erg fijn.” 

Op al deze positieve reacties is één uitzondering, ook van een dieselrijder: “De B9 wordt geroemd door de rust in auto. Nu stap ik over uit een Lexus IS 300h - en dat is toch een wereld van verschil. Daar kan de Audi niet aan tippen! Goed, appels en peren - want diesel versus benzine. Maar goed, moet toch gezegd worden. IS 300h is in dit opzicht een klasse apart.” 

‘Kies de sportstoelen’ 

We zien het vaker in reviews: mensen die achteraf liever andere stoelen hadden gekozen. Ook bij de Audi A4 is dit het geval. “De standaardstoelen zijn toch wel echt te min voor de auto”, schrijft zo’n rijder, “maar - ik heb me hierover al eerder beklaagd - in de A4 kun je alleen sportstoelen bestellen in combinatie met een lederpakket (of je moet door de Sport-trim kiezen, in plaats van de Design). Standaardstoelen zijn echt onder de maat voor een auto van deze prijs.” Een aanvankelijk zeer kritische rijder meldde dat ‘de stoelen niks voorstellen’, maar stelde zijn mening na verloop van tijd bij: “Ik heb vorige week een ritje Hamburg gemaakt en de stoelen zitten wel oké, dus het is minder erg dan gedacht.” 

Over de sportstoelen klinkt geen onvertogen woord, deze A4-rijder vat het mooi samen: “De S-line stoelen zitten perfect. In combinatie met de x-verstelling van de hoofdsteunen kan ik deze stoel helemaal naar mijn zin zetten. Het voelt als gegoten. Met de kantelstand kom je meer in een kuipje te zitten, zodat je bovenbenen mooi rusten op het verlengstuk van de stoel. De wangen bieden goede zijwaartse steun.” 

Weggedrag Audi A4 

Over het algemeen zijn rijders tevreden met het weggedrag van hun A4, al is dat niet altijd zonder kanttekening. “Het weggedrag en de rust in de auto zijn uitstekend”, schrijft een overwegend tevreden rijder. “Het sportonderstel zal daar zijn bijdrage aan leveren. Op een klinkerweg ervaar je de minder prettige eigenschappen van het sportonderstel. Dan merk je pas echt dat de auto zo stijf is als plank. Dat neem ik persoonlijk dan maar voor lief.” 

“De auto ligt strak op de weg”, ervaart een ander, “vooral ook op hogere snelheden op de snelweg of in (flauwe) bochten. Ik ben zelf niet een supersportieve bestuurder, maar ik waardeer het wel als de auto mij vertrouwen geeft wanneer ik wat harder door een scherpe bocht of rotonde ga. Hetgeen deze auto absoluut doet.” 

Toch stelt de A4 niet iedereen tevreden. “Als je een BMW gewend bent is een Audi iets anders rijden”, ervaart deze bestuurder. “De dynamiek is er niet echt naar mijn gevoel. Ik vind persoonlijk de wegligging van een BMW beter, maar misschien lost een sportonderstel bij de Audi dit op. Deze optie ben ik dus vergeten.” 

Problemen en irritaties 

Eigenaren en bestuurders melden weinig grote problemen met hun A4’s, wel passeren enkele opmerkelijke zaken de revue. Zo kreeg een 2.0 TDI-rijder al gauw te kampen met een op drie cilinders lopende diesel – een probleem dat zichzelf heeft opgelost. Ook de koppeling met Android Auto leverde deze rijder zorgen op. Het infotainmentsysteem vertoonde bij meerdere rijders storingen, al klaagt lang niet iedereen. “Periodiek valt de gehele MMI uit. Enkel de toerenteller en snelheidsmeter blijven zichtbaar. Alles daartussenin, en het scherm in het midden valt letterlijk ‘op zwart’ met de melding ‘De MMI is uitgeschakeld. Bediening momenteel niet mogelijk’”, meldt een van deze ongelukkigen. Bij twee 2.0 TFSI-rijders bleek een probleem op te treden bij het koelsysteem, zaken die onder garantie verholpen zijn. 

Hoewel de Audi A4 aanzienlijk minder populair is dan voorheen lijkt hij zijn rijders nog behoorlijk tevreden te kunnen stellen. De meeste rijders waarderen de rust aan boord en het stabiele weggedrag, al blijkt de A4 geen auto die je moet kopen voor zijn sportiviteit. Kritiek is er op de standaardstoelen, een upgrade naar sportievere S-Line-zetels is aan te bevelen. Ook blijkt de opbergruimte in het interieur beperkt.  

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum