Praktijkervaring Alfa Romeo Giulietta: 'Vooroordelen: de leuke kloppen'

Alfa Romeo Giulietta

De Alfa Romeo Giulietta lijkt voorlopig de laatste in zijn soort. Wil je nu proeven aan een nieuwe compacte Alfa, dan krijg je zonder uitzondering een SUV opgediend. Sinds 2021 wordt de Giulietta niet meer geleverd, dus de exemplaren die nu rijden moeten nog lang mee om de liefhebber van traditioneel rijplezier te bedienen. Eigenaren en gebruikers laten weten hoe zij de auto ervaren, ook op de langere termijn. 

De Giulietta móet nog lang mee, maar stiekem gaat hij ook al een tijdje mee. In 2010 verschenen de eerste exemplaren op de weg, na een carrière van elf jaar verdween hij weer uit de prijslijsten. In 2014 kreeg de auto een kleine update, twee jaar later gevolgd door een uitgebreidere bijpuntsessie. Voor het motorenaanbod maakten deze updates weinig verschil. De hoofdmoot van de benzine-Giulietta’s is geleverd met een 1.4 Turbo, al dan niet met MultiAir-techniek, en een enkele QV of Veloce met 1.750 TBI. Uiteraard viel je destijds nog volop met je neus in de diesel, dus leverde Alfa een 1.6 JTDm met 105 of 120 pk en een 2.0 JTDm, met 150 of 175 paardenkrachten. 

Zo ervaart men het rijden 

Zoals je in deze rubriek inmiddels gewend bent beginnen we met de rijbeleving wanneer een auto daar nadrukkelijk om vraagt. En dit is immers een Alfa. “Wat een verrassende auto!” is de eerste reactie van de eigenaar van een slechts 105 pk sterke diesel. “Wegligging is echt top, ik kan met haar echt snoeihard door de bochten, korte, lange doordraaiers het maakt niet uit. De Pirelli's maatje 225 breed i.c.m. het sportonderstel plakken werkelijk aan de weg.” Ook de rijder van een vergelijkbare 1.6 JTDm is erg over de handling te spreken. “Over bochten gesproken.... fan-tas-tisch!!! Wow wat kan dat hard, zonder dat je ook maar 1 moment het gevoel hebt dat het mis zou gaan. Hij schuift af en toe wel een beetje als je instuurt bij slecht asfalt, maar dat is totaal niet storend en voegt eigenlijk alleen maar plezier toe. Wat een geweldige auto.”. 

Ook met een benzinemotor in het vooronder maakt de Giulietta vrienden. “De auto stuurt fantastisch; mooi direct en zonder over te hellen in snelle bochten”, vindt de eigenaar van een 170 pk sterke 1.4 MultiAir met dubbelekoppelingsautomaat. Maar het is niet allemaal hosanna. “De 18-inch wielen ogen mooi, maar zorgen wel dat de auto wat minder comfortabel is als je door de stad rijdt (drempels, putdeksels, klinkerwegen). Dan voel je echt te veel schokken en kan de demping het blijkbaar moeilijk bijbenen. Misschien dat dit met 16 of 17 inch wat scheelt. Ook het bandengeruis is op de snelweg behoorlijk aanwezig voor zo'n moderne auto.” Dat laatste is een geluid dat we in meer gebruikersreviews lezen. 

Wel heel tevreden over het comfort is de volgende eigenaar. “De auto rijdt gewoon erg lekker; hij ligt goed op de weg en hij is opvallend comfortabel, ook op lange ritten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen sportonderstel heb en 17-inch in plaats van 18-inch velgen, ook dat zal meespelen wat het comfort betreft.”, schrijft hij. Wellicht heeft dat ook invloed op het geluidscomfort. “Ook is de auto erg stil, slechts windgeruis is hoorbaar op de snelweg. Ook op Autobahnsnelheiden blijft de auto stil en heel stabiel. Tot de 180 gaat het voldoende vlot, daarboven gaat het wat minder snel, maar met wat ruimte en geduld kun je ruim 200 op de teller halen.” 

DNA op twee gedachten 

Elke Giulietta beschikt over een opvallende schakelaar voor de rijmodi: D(ynamic), N(ormal) en A(ll weather). “Het DNA-systeem kan wat mij betreft beperkt worden tot D en A”, laat de rijder van een 1.4 Turbo MultiAir uit 2011 weten. “De All weather-stand is echt goed bij gladheid. H (de wederhelft) zegt dat ze nog niet eerder in zo'n veilig voelende auto heeft gereden wanneer het sneeuwt of glad is. Complimenten.” En de andere standen? “Ik rijd zelf alleen in Dynamic, Normaal is waardeloos, met uitzondering van de lichte stuurbekrachtiging bij inparkeren. Voor de rest is de gaspedaalreactie zo lam dat ik er geen woorden aan vuil wil maken. H gebruikt de N wel overigens.” 

Het is niet de enige kritiek op deze rijstanden. “De afstelling van de DNA vind ik niet helemaal goed”, schrijft de eigenaar van een vergelijkbaar gemotoriseerde Giulietta. “In de N-stand is de motor teveel 'geknepen' en de gasrespons in de D-stand is weer te fel bij het wegrijden. Meestal rij ik in de D-stand en je leert hier wel mee omgaan, maar bij het wegrijden moet je gedoseerd gas geven.” 

In combinatie met de TCT-automaat, een exemplaar met dubbele koppeling, lijkt dit beter te gaan. “Bij normaal rijden merk je nauwelijks dat de auto schakelt. Zeker in de stad en in de file is dit een verademing. Als je de auto in de Dynamic stand zet, (Alfa DNA) dan wordt het echt een heel andere auto. Sturen gaat zwaarder, meer motorvermogen komt ter beschikking en de bak staat in de sportstand”, besluit een derde 1.4 Turbo MultiAir-rijder. En het verbruik van de Alfa Romeo Giulietta? Daarover schreven we al eerder een uitgebreid artikel

Dagelijks gebruiksgemak 

Tot zover scoort de Giulietta vooral punten, maar er is méér dat een auto tot een fijne metgezel maakt. Zo is het fijn als hij enige praktische eigenschappen heeft. “De hoofdruimte is zeer ruim, ook achterin kunnen langere personen prima hun hoofd kwijt zonder het dak te raken”, schrijft een 1.6 JTDm-rijder. “De kofferbak is verbazend groot, diep en praktisch. Er passen precies 2 kratjes bier boven op elkaar zonder de hoedenplank te toucheren en er gaat met gemak met een neergeklapte achterbank een fiets mee met de klep dicht.” Natuurlijk heeft de ruimte grenzen, die een andere rijder graag aanstipt. “De ruimte op de achterbank is krap als je groter bent als 1.9 m (en de bestuurder ook). Maar gelukkig vervoer ik zelden zulke grote mensen.” 

Ook andere gebruikers ervaren de Giulietta als een praktische metgezel. “Een paar keer heb ik de ruimte optimaal moeten benutten en dan blijkt toch dat je de Alfa goed kan volstouwen. Ook achterin is er prima ruimte”, is zo’n reactie. “De ruimte is voldoende. In totaal met 5 mensen in gezeten en dan ging wel. Als je voor een heel praktische auto gaat zijn er wel betere te vinden”, luidt een andere. Kritiek is er ook: “Eigenlijk mis ik niks buiten fatsoenlijke bekerhouders!”, schrijft de eigenaar van een Giulietta 2.0 JTDm Exclusive uit 2015. En hij is niet de enige. 

Stoelen en zitcomfort 

De eerste echt wisselende reacties hebben betrekking op het zitmeubilair. “De stoelen zijn wat vormloos, maar helpen je wel op de langere afstanden door de juiste steun en vorm als het gaat om comfort”, schrijft de rijder van een Giulietta in Distinctive-trim. “M.b.t. het interieur vind ik dat de stoelen iets te weinig zijdelingse steun bieden en aan de vlakke kant zijn”, meent de eigenaar van een vergelijkbaar uitgevoerde auto. Ook een derde Distinctive-rijder ervaart iets soortgelijks. “Het stuur zou wat mij betreft wel wat meer verstelruimte mogen hebben en de stoelen, hoewel ze goed zitten zijn ze aan de vlakke kant.” Zijn oplossing: “Ik heb de geleiderail van de stoel aan de voorzijde een 1,5 cm omhoog laten zetten en heb daardoor meer steun voor mijn benen. Met mijn 1,85 meter zijn de zittingen aan de korte kant. Ik heb zeker na de aanpassing aan de stoel nu de juiste zit gevonden.”  

De andere oplossing kan uitwijken naar een andere uitvoering zijn. “De proefrit die ik gemaakt heb was in een Giulietta, maar niet de Sprint”, schrijft de eigenaar van een Giulietta 2.0 JTDm Sprint uit 2015. “Hier zaten andere stoelen in, plattere stoelen en als je iets sportiever een rotonde pakte begon je wel wat te schuiven. In de Sprint zitten nieuwe stoelen. Aan beide kanten word je heerlijk in de stoel gehouden en het schuiven is er niet meer bij.” Ook de rijder van een Giulietta Exclusive uit 2015 is tevreden. “De stoelen zitten in dit model/bouwjaar perfect.” 

Onderhoud, storingen en irritaties  

In rijtjes met betrouwbare auto’s wordt een Alfa Romeo niet snel genoemd. Of dat ook zorgt voor een enorm lange lijst met storingen, defecten en ergernis? Nou, dat valt best wel mee. “Gewoon simpelweg de onderhoudsbeurtjes en vrij normale slijtagegevoelige onderdelen vervangen, maar ook dat is erg beperkt gebleven tot een nieuwe accu en twee xenonlampjes”, ervaart de eigenaar van een diesel-Giulietta die hierna een Giulietta QV kocht.  

“Is ze dan echt zo foutloos als een Toyota?” vraagt een andere rijder zich af. “Nee,” antwoordt hij, “1x kreeg ik bij een koude start een airbag lampje, heeft welgeteld 3 tellen gebrand en is daarna nooit meer teruggekomen, en het logo achter om de kofferbak te openen is vast gaan zitten en is bij de vorige onderhoudsbeurt onder garantie (want bij aankoop zat er nog 2,5 jaar fabrieksgarantie op) vervangen, dat was het. Geen olieverbruik of lekkages, zelfs niet in de Zwitserse bergen met 30° in de file, of met ruim 200 km/u op de Duitse Autobahn.” Helemaal goed dus, die 1.4 Turbo MultiAir? Nou: “Alleen dat hij 's ochtends in de kou een tikkie nukkig wil zijn, maar dat ben ik ook, en ook geen elektronische storingen.” 

Enkele andere rijders melden deze wel, zo vallen bij meerdere auto’s de binnenste achterlichten uit en functioneert de achterruitenwisser niet. En: “De achterklep gaat niet meer open door het drukken op het Alfa-logo. Onderzoek wijst uit dat de bedrading is doorgesleten”, ervaart de bestuurder van een auto uit 2012 na zo’n 55.000 kilometer rijden. “Omdat ik dit na meer dan 2 jaar meld is het ook geen garantiewerk meer... Gelukkig is het een leaseauto, maar eerlijk gezegd vind ik het onaanvaardbaar dat je voor reparatie zou moeten betalen. Zeker ook omdat het in latere versies is verbeterd en dus echt een constructiefout is.”  

Zijn MultiAir-motor blijkt ook niet helemaal probleemloos, soms loopt hij op drie cilinders.  “Bij Alfa-dealer in Scheveningen kennen ze het probleem, hebben zelfs altijd een MultiAir-unit op voorraad liggen en geven toe dat het (veel) vaker voorkomt”, laat hij weten. “Het schoonmaken van het oliefilter in de unit lost dit tijdelijk wel op.” Ook een andere rijder kreeg hier na zo’n 135.000 kilometer mee te maken. “Het enige probleem wat we hebben gehad is de MultiAir-module. Deze is inmiddels vervangen.” Een andere algemene irritatie betreft het ingebouwde navigatiesysteem, dat wordt gerecenseerd met termen als ‘achterhaald’, ‘niet accuraat’ en ‘vaak de weg kwijt’. 

Al met al scoort de Alfa Giulietta een goede voldoende van zijn gebruikers. Hij stuurt niet alleen fijn, maar is daarbij ook nog eens comfortabel en ruim genoeg. Ook als het gaat om onderhoudsgevoeligheid scoort de Alfa heel redelijk, sommige storingen zijn vrij onschuldig terwijl het vervangen van een MultiAir-module wat meer in de papieren loopt. Het staat een overwegend positieve gebruikersbeoordeling niet in de weg.  

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.