Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
Alfa vooroordelen, de leuke kloppen
- 73.000 km
H was de Audi zat, te saai. Ok op zoek naar iets nieuws, dat valt niet mee. Best veel overwogen maar ook weer veel afgevallen. Leuk wordt ook wel heel vaak erg onpraktisch of ongeschikt voor dagelijks gebruik. Alfa is een van mijn twee favoriete merken, dus de Giulietta stond ook in het lijstje.
Het werd een rode met grote 18 inch velgen, leren bekleding. Vol met spiegeltjes en kraaltjes en mama was om.
De bouwkwaliteit is alfa en ik twijfel of dit ook mooi blijft na 100k km. But who cares, dit is leuk en vrolijk. (vooroordeel 2 check)
Maar...., je rijdt wel in iets anders. De zon gaat schijnen en met de grote zonnebril op valt het leven op zijn plaats. Probeer niet tijdens het rijden de navigatie te bedienen want je raakt volstrekt de weg kwijt in menu's en het aantal knoppen. De Giulietta was bij intro de veiligste auto's op de markt (in die klasse) dus dat navigatiesysteem niet rijdend kunnen bedienen zal wel logisch zijn.
Verder is het DNA systeem voor mij volstrekt overbodig, waarom zet je er een knop in die je alfa tot een fiat reduceert? Maar...., H vind het heel fijn want het stuurt zo lekker licht en minder nerveus. Ok, hebben ze bij de ontwerpafdeling blijkbaar toch over nagedacht.
Het is geen hot-hatch, maar wel een leuke compacte goedsturende auto met lekker wat vermogen over. De QV heb ik niet gereden, maar durf te betwijfelen of dat een betere auto oplevert. Ik vind het pakket erg goed gebalanceerd. Kudo's voor de Italianen.
Je staat niet wekelijks bij de garage (vooroordeel 3, onjuist). Alles werkt en blijft werken, de handsfree van microsoft en de ipod aansluiting werken evenals alle toeters en bellen. geen waarschuwingslampjes die onverklaarbaar aan en uitgaan (zie review alfa 165) Het 'zelfreparerend vermogen' is er blijkbaar uitgehaald.
Wat wel is gebleven is als je de motorkap opendoet dat de "blootliggende draden" je tegemoet grijnzen. De weg kan je door de motorruimte mooi zien liggen. ergo afdichting houdt niet over. (wel een hoge Dekra score overigens)
Kort en goed een echte alfa, met italiaanse flair en eigenaardigheden maar zonder de storingen.
picobello
------
update 73000km
Tweede jaarbeurt zonder opmerkingen door. Netjes olie verversen, geen tussentijdse bijvul nodig. Geen enkele storing of iets gehad in de afgelopen twee jaar. Starten lopen en gaan. Ik heb er wel voor gekozen om niet het onderhoudsinterval van 30k aan te houden maar elk jaar (en feitelijk om de 15k) de olie te verversen.
Het DNA systeem kan wat ,mij betreft beperkt worden tot D en A. De allweather stand is echt goed bij gladheid. H zegt dat ze nog niet eerder in zo'n veilig voelende auto heeft gereden wanneer het sneeuwt of glad is. Complimenten. Ik rijd zelf alleen in Dynamic, Normaal is waardeloos muv de lichte stuurbekrachtiging bij inparkeren. Voor de rest is de gaspedaalreactie zo lam dat ik er geen woorden aan vuil wil maken. H gebruikt de N wel overigens.
Het start-stop systeem doet het vrijwel niet, daarvoor moet vlgs de Alfa garage; de accu helemaal vol, airco uit, motor warm, sterren in een bepaalde stand etc etc. Kort en goed ik mis het niet maar een klein beetje overdreven qua voorwaarden.
Gemiddeld verbruik van H is 1:12.7 over de afgelopen twee jaar. Niet echt superzuinig maar ook geen faillissementgrond.
en door.
zo betrouwbaar als een subaru
- 93.000 km
H is blij, haar autois betrouwbaar en snel. De kilometers worden moeiteloos aaneengeregen. Nu inmiddels twee (jaarlijkse) beurten verder en behalve loszittende stekkertje van de bobine is er echt helemaal niets te melden. Interieur blijft netjes ondanks dat het geen vag kwaliteit is. H had graag stoeverwarming gehad, helaas. Italianen hebben de zomer in het hoofd als ze ontwerpen.
Waar je wel even op moet letten (protip einz) is dat het aanhaalmoment van de wielbouten veel lager (nl 90nm) is dan bij de meeste auto's. Ik heb door schade en schande geleerd dat bij 120nm op de momentsleutel de kop van de wielbout gescheiden wordt. Rijden met 4 bouten is overigens niet problematisch, gewoon bij de beurt laten uitboren.
Verbruik gecombineerd met best wat file 1:12,8 motor is echt nog steeds heerlijk vinnig, ongelooflijk lekkere 6-bak. dit itt de v60 zesbak die ik ook heb mogen proberen. (en na 30k km weggedaan heb).
Als ik dan mag zeuren is het microsoft syteem blue&me. Als je een telefoon hebt aangesloten loopt het geheugen langzaam vol. Het enige wat je dan doen kan is de telefoon verwijderen en opnieuw aansluiten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.