Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 150 Sprint (2015)

autoreview

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 150 Sprint (2015)

Signalement

UitvoeringGiulietta 2.0 JTDm 150 Sprint
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfa Romeo Giulietta Sprint

  • 2.500 km

Als trouwe lezer van de verschillende reviews die ik op de app voorbij zie komen heb ik besloten om zelf ook een review te schrijven. Enkele maanden geleden liep het contract af van de leaseauto. Het was een Volvo C30 R-design. Heerlijke auto, mooi om te zien maar niet echt een hele praktische auto.


Bij het kiezen van een nieuwe auto sta je voor een dilemma, kies je voor je portemonnee of kies je als liefhebber? Aan het wegennet te zien kiest het overgrote deel voor de portemonnee, wat een logische, verstandige keuze is. Over het algemeen is "verstandig zijn" vrij saai, dus ik ben voor een liefhebbersauto gegaan. Enige voorwaarde voor mij was 20% bijtelling.


De bekende leaseauto's komen voorbij, Volvo V40 D4, waar je inmiddels per dag meer van ziet dan mooie dagen in het jaar. Al vrij snel kwam ik bij de Alfa Romeo dealer terecht voor een Giulietta. In juni 2015 is er een geupdate versie gekomen, de Giulietta Sprint. De belangrijkste update is het interieur plus nieuwe stoelen. Dat maakt een wereld van verschil. Uiterlijk zijn er een paar extra add-ons, zoals achterruiten verblind, diffuser op de achterkant en paar extra badges. Nu ben ik altijd wel Alfa fan geweest dus de keuze was snel gemaakt.


Aangezien het een leaseauto is zit ik vast aan diesel. Hier heb ik gekozen voor een 2.0L 4 cilinder met 150pk en 380Nm. Hierbij hoort ook een dubbele uitlaat wat zeker mooi staat. Een stukje sneller dan gemiddelde leaseauto. Verder heb ik de navigatie erbij gekozen en de Boze boxenset.


Ervaringen na 2500km

Helaas had de Alfa na een dag al last van "Alfaritus" waardoor ik de auto 4 dagen kwijt was. Het probleem is opgelost en de service was goed. Het interieur voelt erg fijn aan, de materialen die gebruikt zijn. De carbon (look) is erg stijlvol en het rode stiksel maakt het netjes af. De stoelen zitten erg fijn.


Normaal gesproken ben ik vrij snel achter hoe alles werkt in de auto, maar in het geval van de Alfa is het toch wat minder logisch ingericht. Het gemis van een CD-speler moest ik ook aan wennen, maar door alle multimedia mogelijkheden die er zijn merk ik het nu niet meer.


Het DNA systeem van Alfa werkt goed. IN de D (van Dynamic) voelt de auto erg snel aan. In de 3e versnelling op een vochtige snelweg spinnen de bandjes nog steeds. Dit is wel een gewenningsproces. Bij de stoplichten in de D moet je voorzichtig met de koppeling en het gaspedaal zijn.

Brandstofverbruik? Geen idee, nog niet op gelet.


Is het een aanrader? Absoluut! Snel, comfortabel, stijlvol en redelijk praktisch. Van de Sprint versie heb ik nog geen enkele verder zien rijden. Mensen vinden de auto oprecht mooi je bent niet de standaard leaserijder.

Alfa Romeo Giulietta Sprint - deel 2

  • 10.000 km

Inmiddels rij ik ongeveer 4 maand nu in de Giulietta met verschillende weersomstandigheden de afgelopen weken. Hierbij mijn ervaringen en een paar extra foto's.

Gladde wegen, het DNA systeem
Doordat ik in het Noorden van het land woon heb ik meer gladde wegen gehad dan gemiddeld. Dit was voor mij wel de kans om het DNA systeem goed te gaan gebruiken.

In de "All Weather" stand merk je dat de auto nog een stukje zachter wordt dan in de "normaal" stand. je deint iets meer, het gaspedaal reageert minder scherp en het stuurt net wat lichter. Heeft mij dit geholpen? Een beetje, zou ik zeggen. Deze veranderingen helpen je om net wat beter over gladde wegen te rijden, maar in de Normaal stand was het ook wel gelukt, je zit net iets relaxter voor het stuur.

De "Dynamic" stand is bij gladde maar ook natte wegen niet erg van toepassing. Zeker niet bij stoplichten of iets dergelijks. Om de bandjes niet te laten spinnen moet je heel rustig optrekken in de D stand, waardoor het weer nutteloos wordt. Met natte wegen laat ik het DNA systeem standaard in de N staan. Af en toe schakel ik wel over naar de D voor het invoegen op een snelweg. Je bent dan toch een stuk sneller dan de andere lease rijders.

Reservewiel
Bij het boxensysteem van Bose zit ook een subwoover. Deze hebben ze op een bijzondere manier gemonteerd! zie foto. Heb nog wel een paar keer gedacht, als ik met die kou in het donker een klapband heb, ik bel wel naar de lease maatschappij :)

Stoelen
Een proefrit welke ik gemaakt heb was in een Giulietta, maar niet de Sprint. Hier zaten andere stoelen in, plattere stoelen en als je iets sportiever een rotonde pakte begon wel wat te schuiven. In de Sprint zitten nieuwe stoelen, zie foto. Aan beide kanten word je heerlijk in de stoel gehouden en het schuiven is er niet meer bij.

Draaicirkel
Voor werk kom ik vaak in overdekte parkeerplaatsen en dergelijke. Mijn vorige auto was een C30 R-Design die een redelijke draaicirkel had. Mijn ervaring is dat de draaicirkel van de Giulietta toch wel behoorlijk is en soms ook knap irritant om van verdieping naar verdieping te komen.

Opties en mulitimedia
De navigatie reageert snel en goed, alleen is soms niet heel accuraat. Bij enkele wegen die ik vaker rij zegt de navigatie ineens dat ik op de weg naast de hoofdweg rij. Dit probleem had ik helaas ook in Amsterdam waar ik het niet ken en dan heb je toch wel een probleempje.

De Bose set is perfect qua geluid, geen enkele problemen mee gehad. Sluit mijn telefoon (iphone) vaak via blauwe tand erop aan en het werkt goed met Spotify. Ook de knoppen op het stuur werken met Spotify.

Informatie over de auto in het scherm te tonen zoals verbruik is erg ondoorzichtig, het werkt niet fjin en daar hadden ze toch wat meer aandacht aan moeten besteden. Tips zijn welkom :)

Ruimte
De ruimte is voldoende. In totaal met 5 mensen ingezeten en dan ging wel. Als je voor een heel praktische auto gaat zijn er wel betere te vinden.

Oordeel
Ik vind het persoonlijk een hele fijne auto. Je leert de auto steeds beter kennen, wat je met het gaspediaal wel en niet kan doen in combinatie met het stuurwerk. Elke keer als ik er naartoe loop ben ik blij om de auto in te stappen. Al is het geen nieuw design, de lijnen vind ik supermooi. De lijnen die van de motorkap naar het Alfa logo gaan vind ik een plezier om te zien. Ik moet toch elke keer weer een beetje lachen als je naast een Megane, Golf en een PHEV staat, ze hebben de verkeerde gekozen! denk ik dan...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.