Porsche Taycan 4S - Eerste rijtest
Sneeuwjacht
Bij echte petrol heads leeft de angst dat met de komst van de elektrische auto de lol van het autorijden er snel vanaf gaat. In het hoge noorden begeven we ons met de elektrische Porsche Taycan 4S letterlijk op glad ijs om te kijken of er zonder benzine nog wel te genieten valt.
Porsche zet vol in op elektrificatie. Na hybride en plug-in hybride versies van bestaande modellen reden we eerder dit jaar met Porsches eerste EV, de Taycan. De aftrap met de dikste versies, de Turbo en de Turbo S, was meteen indrukwekkend. Nu is het tijd voor een wat bescheidener variant, de Taycan 4S.
Bescheiden is hier overigens een relatief begrip, want er is evengoed nog 571 pk beschikbaar om de sprint van nul naar honderd in vier seconden te klaren. Aan de basisopzet is niets veranderd. Onder de vloer zit een accupakket en de vooren achteras hebben elk een eigen elektromotor. Dat accupakket is bij de 4S verkrijgbaar in twee varianten en dat is bepalend voor de prestaties, de actieradius, de laadsnelheid en het gewicht. De basisversie heeft een accupakket van 79,2 kWh en de Plus-variant heeft net als de Turbo’s een batterij van 93,4 kWh. Wanneer je je laat lanceren met launch control, beschikken de auto’s over respectievelijk 530 en 571 pk. Indrukwekkende cijfers – het blijven natuurlijk wel Porsches.
De merkbeleving gaat naadloos door in het interieur. De vormgeving van het dashboard is geïnspireerd op die van de klassieke modellen, maar dan toekomstbestendig uitgevoerd met veel glazen schermen en touchscreens. Zelfs het goed ingedeelde instrumentarium is een gebogen glasplaat in de vorm van een oer-911 cockpit. Het laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Wel zouden we op de middentunnel in plaats van een touchscreen/-paneel liever een setje fysieke knoppen zien om de bediening van een reeks functies nog prettiger te maken, omdat je dan minder hoeft te kijken naar wat je vingers moeten aanraken. Nu nog is de Taycan er alleen als vierdeurs coupé, maar volgend jaar komt er ook een variant met meer hoofdruimte achterin. Die krijgt de lijnen van de concept-car Mission E Cross Turismo.
VERTROUWEN
De eerste kilometers met de 4S maken we ver boven de poolcirkel, in het hoge noorden van Finland. De met een dikke laag sneeuw bedekte wegen lijken niet echt het ideale decor om de elektromotoren tot hun recht te laten komen. Alertheid is geboden, zeker in de wetenschap dat alle Finnen om ons heen met spijkerbanden rijden en wij onder de Porsche slechts normale winterbanden hebben. Het extra potentieel van de Turbo of Turbo S zou hier al helemaal niets toevoegen. Maar dat is ook niet de insteek van deze exercitie; het gaat hier om het ontdekken van de balans.
De elektronica verdeelt continu het koppel, zonder dat we dit in de gaten hebben. We rijden steeds sneller over de verlaten wegen door oneindige bossen zonder dat we het controlelampje van het elektronisch stabiliteitssysteem zien knipperen. Remingrepen blijven uit. Het is ongekend hoeveel vertrouwen deze auto geeft. En dan te bedenken dat de elektromotoren zoveel directer op het gaspedaal reageren dan een verbrandingsmotor ooit zou kunnen.
OVERDWARS
Wanneer we de openbare weg verruilen voor een uitgestrekte en met ijs bedekte vlakte wordt het gedrag van de auto extreem uitvergroot. Met het elektronisch stabiliteitssysteem uitgeschakeld, hebben we nu ook alle vrijheid om de grenzen van de auto te verkennen. Overstuur, een gecontroleerde drift … de auto geeft heel veel ruimte om te spelen. Gedoseerd gas geven is een vereiste, want de elektromotoren reageren heel direct met een stoot koppel. Op basis van de stuuruitslag, de informatie van de gierhoeksensor (die in de gaten houdt in welke richting de auto rijdt of glijdt) en de stand van het gaspedaal detecteert de Porsche-elektronica dat er wordt gespeeld en leidt de achterste motor de dans. Stuur je de andere kant op (zoals bij het driften met een conventionele achterwielaandrijver), dan houdt die achterste motor zich juist koest en is het aan de voorste om de auto weer neutraal te maken. En dat is nu net niet wat we willen (maar wat ons in eerste instantie wel gebeurt). Heb je eenmaal het kunstje onder de knie, dan is het opmerkelijk hoe mooi gecontroleerd je de elektrische Porsche in een drift kunt houden.
Vanaf nu is het vooral een kwestie van door de zijruit kijken waar we naartoe gaan … We rijgen op deze manier de ene bocht aan de andere. Ondertussen ervaren we merkbare invloeden op de balans in de auto bij de verschillende rijmodi, onderstelsettings en de drie standen van het stabiliteitssysteem (aan, op de achtergrond actief of uit). Porsche weet met de Taycan overduidelijk het idee te ontkrachten dat met de komst van de elektromotor de lol van autorijden zou verdwijnen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Uitgebalanceerd onderstel
- +Verfijnde aandrijflijn
- -Beperkte ruimte achterin
- -Te veel touchscreen
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Taycan 4S |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 2 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 118.650 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 320 kW / 435 pk |
Maximaal koppel | 640 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 79 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.963 mm / 1.966 mm / 1.379 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.115 kg |
Laadvermogen | 765 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 225/55R19Prijzen |
Banden achter | 275/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 21,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 408 km |