Porsche Cayenne S – 2004 – 431.556 km - Klokje Rond

Tot in de puntjes verzorgd

103 reacties

Video
AutoWeek 23 2022
AutoWeek 23 2022

Je leest het in AutoWeek 23 2022

Achttien jaar geleden kocht Gerrit Gijsbertsen zijn Porsche Cayenne S. Bij de dealer maakte hij de prijs af op een ronde € 100.000. Het is weinigen gegeven om zo’n auto tot op hoge leeftijd visueel mooi en technisch in orde te houden. Eens kijken tot welke orde Gerrit behoort.

Als de zwarte Porsche Cayenne zich meldt bij de Klokje Rond-garage is in elk geval duidelijk dat het visuele deel wel goed zit. Ondanks de forse kilometerstand oogt deze reus uit Stuttgart nog hartstikke fris. Zo af en toe mag hij door de wasstraat en het interieur wordt volgens zijn eigenaar één keer per jaar uitgezogen, al maakte hij voor deze gelegenheid een uitzondering en wordt het dit jaar dus twee keer. Als we Gerrit zo horen, doet hij in elk geval zijn uiterste best om zijn auto in goede conditie te houden. “Al het onderhoud heeft hij in de loop van de jaren bij de Porsche-dealer gehad. Intussen val ik daar in het Classic-programma, waardoor ik twintig procent korting op de onderdelen krijg. Het is af en toe ongelooflijk hoe ver ze daar in detail gaan. Zelfs als het knopje van de radio stroef loopt, wordt dat daar behandeld, zodat het weer beweegt zoals het hoort.”

MOOIE OPSTEKER

“Zelf vind ik mijn auto nog prima rijden”, zegt Gerrit. “Maar het gaat er natuurlijk niet om wat ik ervan vind, want ik slijt met de auto mee. Wat anderen zeggen, vind ik belangrijker. Laatst was ik in een hotel met valet parking. Toen mijn auto werd voorgereden, zei die jongen dat hij vond dat hij nog reed als een nieuwe. Dat vind ik een mooie opsteker.”

Keurmeester Joep Schuurman is geen valet parking-chauffeur. We kennen hem als misschien wel de meest kritische techneut van Nederland. Als hij na de proefrit uitstapt, is hij echter ook onder de indruk. “Voor zijn leeftijd en kilometerstand rijdt hij echt nog heel goed”, luidt zijn oordeel. Het lijstje met kritiekpunten dat hij onderweg heeft verzameld, is dan ook ongebruikelijk kort. Het is allemaal tot genoegen van Gerrit. “Destijds heb ik deze auto gekocht omdat het een ruime en comfortabele auto was. Ik wilde er met vier personen lange ritten mee maken. Verder vond ik het belangrijk dat het een kwaliteitsproduct was, want ik wilde er lang mee gaan doen. In de jaren dat ik nog volop werkte, reed ik er wel veertigtot vijftigduizend kilometer per jaar mee. Nu ben ik bezig met de laatste opdrachten en rijd ik er nog maar tienduizend in een jaar. Dat zal in de komende jaren alleen maar minder worden. Soms krijg ik bij de garage wel eens een andere Porsche mee, maar behoefte om een nieuwe te kopen, heb ik nog nooit echt gevoeld tot nu toe.”

Als Joep onder de motorkap duikt, komt hij terug met het nieuws dat daar niet veel te zien is. Alles zit degelijk ingepakt en zoals verwacht zit alles nog op zijn plek. Verder zijn er mooie woorden voor het lampje dat onderaan de motorkap zit. “Het is best bijzonder dat dat nog werkt. Je hebt er helemaal niets aan, maar het is toch leuk dat hij het nog doet.” Als we de motor van de onderkant bekijken, komt er toch een dissonant tevoorschijn. “Hij begint behoorlijk te zweten langs de klepdekselpakking. Dat behoeft binnenkort aandacht. Daar gaan ze je bij Porsche vast wel op wijzen. Ik ken de Classic-tak daar als heel secuur. Met de kwaliteit die ze leveren, de prijs die ze vragen en alle service die erbij hoort, kun je daar als ondernemer helaas niet tegenop. Ik doe niet eens moeite om hier Porsches te krijgen.”

PRANGENDE VRAAG

Als we Gerrit vragen of hij ook grote kosten aan zijn auto heeft gehad, komt het verhaal van de versnellingsbak. “Die maakte zoveel lawaai dat we elkaar aan boord niet eens meer konden verstaan”, vertelt hij. Dit tot verbazing van Joep. “Zou het kunnen dat je de cardanas bedoelt?”, oppert die. “Dat is namelijk een veel voorkomende klacht bij de Cayenne en hier zit inderdaad een nieuwe op. Dat zal gemakkelijk € 4.500 hebben gekost.”. Tja, dat was destijds toch wat duurder. “Leg jij de rest bij?”, vraagt Gerrit. De nieuwe aandrijfas die Gerrit onlangs kreeg, kostte inclusief montage slechts € 1.000. “Dat is dan weer een koopje”, vindt Joep. “Van die cardanas gaan op den duur de steunlagers kapot. Vroeger kon je die los kopen, maar dat er bij deze kilometerstand een geheel nieuwe as onder is gegaan, vind ik wel een verstandig besluit.”

Tot slot hebben we nog een prangende vraag. Hoe kan het dat deze auto nog zijn eerste motor heeft? Het afbrokkelen van de cilinderwanden door een verkeerde legering is namelijk dé klacht bij de V8. Het blijkt dat Gerrit met zijn auto al vanaf het begin Shell V-Power tankt. “En als dat niet voorhanden is, tank ik altijd octaan 98. “Daar heb je je antwoord al. Deze motor kan niet tegen slechte benzine. Als die altijd kwalitatief in orde is geweest, is het dus evengoed een betrouwbaar ding”, concludeert Joep. Gerrit en zijn Cayenne maken vandaag een erg goede indruk. Het zou zomaar eens kunnen dat je dit duo nog tot in lengte van jaren op de Europese wegen kunt tegenkomen.

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Het zou zo maar kunnen dat dit één van de beste Cayennes is van deze leeftijd en kilometerstand die je kunt vinden. Er zijn wat kleine gebreken, dus er gaat maar één duim omhoog, maar dat is wel een heel dikke.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Porsche
Model Cayenne S
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 91.496

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.511 cc
Maximaal vermogen 250 kW / 340 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.782 mm / 1.928 mm / 1.699 mm
Wielbasis 2.855 mm
Massa leeg 2.245 kg
Laadvermogen 815 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 242 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s
Brandstofverbruik 14,9 l/100km
CO2-uitstoot 361 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (103) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum