Porsche Cayenne S (2004)
SUV en toch dynamisch
Voor wie niet alleen een auto wil die eruitziet alsof hij kan meedoen aan de Dakar-rally, maar ook wil heersen op de Autobahn, maakt Porsche de Cayenne. De Cayenne S in deze test heeft een 340 pk sterke achtpitter die de 2.200 kilo zware kolos in zeven seconden naar de 100 km/h laat bulderen. En met een top van 242 km/h kun je een aardig potje meeblazen op de Autobahn. Met een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 7,6 seconden bezorgt de Cayenne bijna elke GTI-rijder een slechte dag. Onvermoeibaar stormt de Porsche door tot ver boven de 200 km/h. We hebben de topsnelheid niet gehaald, maar wel aan de 200-grens gesnuffeld.
Gemiddeld neemt de Porsche elke 5,1 kilometer een liter benzine tot zich. Kun je nagaan als de snelheidsmeter ver boven de 150 staat!
De Cayenne verschalkt bochten als een lichtvoetige snelle hatchback. Overhellen? Bijna niks van te merken... De Porsche stuurt zeer direct en de besturing geeft perfect door wat de voorwielen doen. Zijn we echt met een 2.200 kilo zware SUV onderweg? De Cayenne remt als een echte Porsche, alsof er een anker wordt
uitgeworpen.
Het overgrote deel van de kopers kiest voor een tiptronic-automaat. Wij verlangden ook geen moment naar de conventionele handbak. Met de tiptronic in de 'handstand' ben je als bestuurder lekker de baas. Je bedient hem vanaf het stuur of met de pook. De Porsche-transmissie heeft geen sportstand maar in feite neemt de tiptronic-stand die voor z'n rekening. Het meest van de tijd parkeer je hem in D en dan schakelt hij op het juiste moment op en terug.
Porsche Management
En wat als je nu een keer de blubber in wilt? Geen probleem! De Cayenne beschikt over een differentieel waarmee de vierwielaandrijving zich aanpast aan zware terreinomstandigheden. Normaal stuurt het Porsche Traction Management (PTM) 63 procent van het vermogen naar de achterwielen en 38 naar de voorwielen. Daardoor kun je op een gladde ondergrond lekker spelen met de Cayenne en met uitbrekende kont een bochtje pakken. Via een lamellenkoppeling wordt de verdeling van het vermogen constant aangepast. Het Porsche Stability Management (PSM) controleert ABS, ASR en de elektronische remkrachtverdeler. Wielen die grip verliezen worden zo afgeremd. Bovendien pompt het PSM de Cayenne omhoog zodat hij niet met zijn buik door de drek sleept. Door al die elektronica en het extra differentieel staat de Cayenne in het terrein zijn mannetje. Achter het stuur waan je je bijna in een 911. Maar als je daarna in de gigantische buitenspiegels kijkt, word je terug op aarde geworpen. Je zit heus in een semi-terreinwagen!
De middenconsole beschikt over een riant infoscherm. Daaromheen zitten talrijke bedieningsknoppen. Het stuur is uitgebreid verstelbaar en de stoel laat zich desgewenst erg diep instellen, waardoor een sportieve rijpositie is te creëren. Opmerkelijk is het ontbreken van cruise control. Het leven aan boord is voor de SUV-rijder belangrijker dan de offroad-capaciteiten. En daarom kun je het met opties zo bont maken als je wilt. De testauto is beladen; zo hangt aan 'onze' Cayenne S een prijskaartje van ruim 125.000 euro. Voor de Cayenne S tiptronic zoals die in de folder staat, moet je 88.970 euro overmaken.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Cayenne S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 91.496 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.511 cc |
Maximaal vermogen | 250 kW / 340 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.782 mm / 1.928 mm / 1.699 mm |
Wielbasis | 2.855 mm |
Massa leeg | 2.245 kg |
Laadvermogen | 815 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,4s |
Brandstofverbruik | 14,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 361 g/km |