Porsche Boxster (1998)
Porsche power
Bij het ontwerp van de Boxster keek Porsche vooral terug naar de Spyder 550, een racesportwagen uit de jaren vijftig. Z'n naam verwijst rechtstreeks naar het soort krachtbron die we midscheeps vinden. Dat is namelijk een - zescilinderboxer. En natuurlijk drijft die de achterwielen aan. Met behulp van een hoge compressie van 11,0:1 perst hij uit 2480 cc het niet kinderachtige vermogen van 150 kW/204 pk en een knap koppel van 245 Nm. Modern als hij is, beschikt de boxer over verstelbare assen van de inlaatnokken. Die zorgen voor souplesse en laten de machine bij 1750 tpm al 200 Nm produceren. Dezelfde hoeveelheid newtonmeters is ook bij 6400 krukasomwentelingen nog voorhanden.
In het interieur is duidelijk gestreefd naar aansluiting bij de Porsche-traditie. Je ziet het aan de plaatsing van het contactslot, links naast het stuur. Je ziet het ook aan de manier waarop de instrumenten gegroepeerd zijn. De toeren-teller prominent in het midden, met links daarvan de snelheidsmeter. De Boxster is voorzien van dunne stoelen die zonder duidelijk sportief gevormd te zijn toch goede steun opzij geven. Ook bieden ze de gebruikelijke verstelmogelijk-heden. De zithoogte is elektrisch te regelen en ook de rugleuningen laten zich elektrisch verstellen. Het stuurwiel is in lengterichting verschuifbaar.
Na het omdraaien van de contactsleutel toch iets van teleurstelling. Van achter de rugleuningen klinkt niet meteen een spectaculair geluid op. De moderne tijd stelt nu eenmaal z'n eisen aan de geluidsproductie. De koppeling gaat zwaar en voor het verzetten van de pook is een ferme hand nodig. De besturing is weliswaar bekrachtigd, maar vraagt toch een stevige inspanning van de armspieren. De bestuurder van de Boxster moet echt werken. Vindt 'ie vast niet erg. De Porsche stuurt strak en zeker. Ook bij het snellere bochtenwerk. Z'n middenmotor geeft hem een heel fraaie gewichtsverdeling, waarbij de platte boxer ook nog eens voor een laag zwaartepunt zorgt. Dat levert heel lang een prachtig neutraal bochtgedrag op. Maar pas op. Breekt een wagen met middenmotor eenmaal uit, dan is er een knappe chauffeur nodig om hem weer onder controle te krijgen. Dan is traction control dat het doorslippen van de wielen tegengaat zo gek nog niet. Kost wel extra. Maar houden we het even bij rechtuit rijden. Accelereren van 0-100 bijvoorbeeld. Dan zit de traction control alleen maar is de weg. Er moet een chauffeur met een gedecideerde maar ook beheerste gasvoet en een snelle hand van schakelen aan te pas komen, maar dan maakt de Boxster de belofte van zijn fabrikant ook waar en bereikt in zo'n zeven seconden de 100 km-limiet. Als bonus trakteert hij zijn bestuurder bij 5000 tot 5500 toeren op een opwindend turbinegeluid. Alleen al om dat te horen zou je telkens weer met de Boxster willen wegspurten. Een paar tussensprintjes (80-120) dan maar. Die vallen in 'vier' en 'vijf', met 8,9 en 13,4 seconden, een beetje tegen. Maar wacht eens, je kunt ook terug naar 'drie'. En dan knalt de Porsche ineens in 5,8 s van 80 naar 120.
Stevig geluidje
Een beetje motor en rijgeluiden, daar is de Porsche-rijder niet bang van. En het zal hem dan ook niet storen dat - met de kap dicht - het geluidsniveau in het interieur bij 100 constant al 73,5 dB bedraagt en bij 120 tot 74,5 oploopt. Ook niet erg vindt hij dat de harde vering, die voor een direct contact met de weg zorgt, weinig van het comfort overlaat wanneer de bestrating er belabberd bij ligt. Een Porsche is immers een echte sportwagen. En bij sport hoort een beetje afzien. Maar dat afzien betreft niet de stijfheid van de Boxster-koets, want daar is niks mis mee.
De Boxster heeft niet eens een handschoenenkastje - op die plaats zit de tweede airbag - en voor een middenconsole moet worden bijbetaald. De, voor een sportwagen, niet eens zo klein uitgevallen bagageruimte, deels vóór, deels achter, blijft even groot of de kap nu open is of dicht. Die kap opent en sluit - elektrisch - in slechts 12 s. Met een prijs van zo'n f 130.000 is de Porsche
Boxster stevig geprijsd. Zeker gezien de uitrusting. Maar ja, voor zo'n fantastisch rijdende auto mag dat...
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Boxster |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 2.480 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 245 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.780 mm / 1.290 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 310 kg |
Banden voor | 205/55ZR16Prijzen |
Banden achter | 225/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,1 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,9 s / 13,4 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |