Porsche 944 - 1988 - 306.813 km - Klokje Rond
Jong in een youngtimer
46 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De inkt van zijn rijbewijs is nog maar net goed en wel opgedroogd en nu al zit Ruben Hirs in zijn derde sportwagen. Een Porsche nog wel, niet de minste en als transaxle nog steeds de meest betaalbare. Groot pluspunt voor de verse bezitter is dat de vorige er flink wat geld in heeft gestoken. Moet Ruben dat binnenkort ook doen?
Goedkoop in een Porsche rijden, het lijkt haast onmogelijk. Zeker, voor een duizend of drie koop je al een 924 of 944, maar met een beetje pech slurpt diezelfde auto het jaar daarop het halve huishoudbudget op. En dan is het nog steeds geen topper. Een mooie kost al snel rond de tienduizend euro of meer, je hebt het dan over een exemplaar met heel weinig kilometers, in originele staat of een goed gerestaureerde. En daartussenin is ook heel veel te koop.
Zoals de rode 944 van Ruben. “Ik heb een aantal 944’s bekeken en daar zat inderdaad veel ellende tussen. Op het eerste oog lijkt het vaak heel wat, maar als je dan gaat kijken en proefrijden, komt de aap uit de mouw. Nu kan ik zelf vrij veel repareren, maar het moet allemaal geen vermogen gaan kosten. Na een tijdje vond ik deze 944, die ook nog eens vrij dicht in de buurt van mijn school stond. Hij is in 2009 uit Duitsland geïmporteerd en de volledige onderhoudshistorie is erbij: een boekje met de nodige stempels en een aantal facturen.
De kilometerstand is aan de hoge kant, maar ik weet dat een goed onderhouden en rustig bereden 944 dat gemakkelijk aankan. Bovendien heeft die kilometerstand een gunstig effect op de prijs, want als het de helft was geweest, was de prijs het dubbele. In 2016 is de auto helemaal overgespoten en zijn de wielen gepoedercoat. Het interieur is ook nog heel netjes, dat zie je vaak anders. De deal was snel gemaakt.”
HALVE V8 UIT DE 928
We zien Joep al enigszins verlekkerd kijken naar de Porsche, hij heeft duidelijk zin in een proefrit en daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen. In tegenstelling tot de 924, die een Audi-motor heeft, ligt er in de 944 namelijk een heuse machine uit Stuttgart, een viercilinder die is afgeleid van de V8 uit de 928. Van de S4 om precies te zijn; boring en slag zijn exact hetzelfde en als je de inhoud van beide motoren deelt door het aantal cilinders, kom je op 619,7 cc per cilinder. BMW deed iets soortgelijks met de 3,5-liter zes-in-lijn van de M5 door er twee cilinders af te hakken en daarmee een potente viercilinder in huis te hebben voor de eerste M3. Joep: “Betrouwbare motoren, die met goed onderhoud heel lang meegaan. De laatste, de S2, is de leukste: die heeft dezelfde motor, maar dan met een inhoud van drie liter! Ik zou er een 911 van die leeftijd voor laten staan.”
Na dik een halfuur is hij terug van zijn rit. “De auto voelt goed aan. De motor loopt lekker, de bak schakelt goed. Alleen de koppeling zit vrij hoog en vervanging kost bij deze auto heel veel geld. De versnellingsbak zit namelijk achterin, de koppeling tegen de motor. Dus eerst moeten de motor en de complete transaxle worden uitgebouwd, pas kan kom je bij de motor en de koppeling. Maar goed, zover is het nog niet en afhankelijk van de rijstijl, lijkt alles nog wel een poosje mee te kunnen.”
ENIGE MET EEN TRANSAXLE
Aanvankelijk was Ruben van plan om, na zijn avonturen in een Mazda MX-5 en een Toyota MR2, een soort GT te gaan kopen. “De MR2 was echt een heel leuke auto, ik heb er ook een paar keer mee op Zandvoort gereden. Hij heeft mij één keer laten staan, door een oververhitte motor. Hij werd mij toch te klein. Niet dat die Porsche veel groter is, maar hij is in alles net even praktischer dan de Toyota. Ik heb zelf de thermostaat vervangen en de olie ververst. In mijn vrije tijd werk ik in een garage waar veel dure sportwagens in onderhoud zijn. Misschien dat ik toch van studie verander en voor autotechniek kies, dat trekt mij enorm aan.
Verder verdien ik wat bij door als privéchauffeur te werken. Ook leuk om te doen en je rijdt soms in de mooiste auto’s. Laatst nog in een Jaguar I-Pace. Met de Porsche heb ik nog geen lange trips gemaakt, maar we vertrekken morgen naar Frankrijk om op bezoek te gaan bij de familie van mijn vriendin.
Ik heb de app Porsche24 op mijn telefoon en kreeg meteen al een uitnodiging voor een evenement in de buurt. Dat was een meeting met classics bij Porsche Amsterdam. Ik was de enige met een transaxle. En ik had waarschijnlijk ook de goedkoopste auto daar! Gelukkig heeft de keuring geen ernstige gebreken aan het licht gebracht. En wat ik hierna wil? Ik voel wel wat voor een Porsche Boxster, de logische stap na een 944. Maar zover is het voorlopig nog niet, ik ben nog veel te blij met deze.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Porsche is een erg leuke auto om mee te rijden en voelt voor zijn leeftijd en kilometerstand nog solide aan. Tijdens de proefrit en inspectie heb ik een aantal zaken geconstateerd. Ondanks bovenstaande lijst is de Porsche een fijne en veilige auto, die heerlijk rijdt. Voor zijn leeftijd en kilometerstand is de auto in zeer goede staat en er mag daarom één duimpje omhoog.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.