Barrelbrigade 2021 - De poetsdag

Haal de glans terug

33 reacties

Video
AutoWeek 33 2021
AutoWeek 33 2021

Je leest het in AutoWeek 33 2021

Dat onze barrels al een tijd lang geen liefde meer hebben gehad, kun je direct zien. We zetten onze drie strijders aan het werk om eens wat glans op hun oude beessies terug te halen. Want wassen en poetsen is het eerste onderhoud aan een auto. Onder professionele begeleiding gaat het drietal aan de slag. Aan autopoetser Nick Slijkhuis vervolgens de taak om de punten op dit onderdeel te verdelen.

ANTI-STAARBEHANDELING

Veel kan beter aan de Chrysler PT Cruiser van Lars. Het is vooral de lak die opvalt. Er zijn ooit stukken ingelast, die om de een of andere reden niet gespoten zijn. Als je dichter bij de Amerikaan komt, valt ook nog op dat hij verschillende tinten rood is en hier en daar een sinaasappelhuidje heeft. Over sinaasappels gesproken, we doen het met het laaghangende fruit vandaag, zoals de enorm doffe koplampen. Tijdens de technische keuring kreeg Lars al de waarschuwing dat het slechte lichtbeeld dat die veroorzaken weleens apk-afkeur zou kunnen betekenen. Nick Slijkhuis heeft een vrij gemakkelijke oplossing voor die dofheid. “Het is bij zulke koplampen zeker niet altijd nodig om een nieuw setje op te scharrelen. Zoiets is niet alleen verschrikkelijk duur, maar bij een auto zoals deze zul je er ook nog eens goed naar moeten zoeken. Ik schat zo in dat de onderdelen voor een PT Cruiser niet voor het oprapen liggen. Een polijstbehandeling kost doorgaans niet meer dan 100 euro. Als Lars die goed uitvoert, zul je zien hoe gemakkelijk zijn auto daarvan opknapt.” Zodoende krijgt heer Krijgsman een zwik flesjes in zijn handen geduwd, alsmede de polijstmachine.

“Laat maar eens zien wat je waard bent,” moedigt Nick hem aan. Niet veel later zien de koplampen er werkelijk weer uit als nieuw. Hoe gek het ook klinkt, het haalt de auto een heel stuk op. Lars heeft de slag te pakken en gaat lustig door met zijn poetswerk. De doffe raamstijlen zijn hem namelijk ook al tijden een doorn in het oog. “Heb je toevallig nog een truc om die weer netjes te krijgen?” En jazeker – ook daarvoor heeft Nick wel een goedje klaarliggen. Zo poetst en poedelt Lars de dag door. Met al met al een klein beetje moeite laat hij zijn Cruiser ineens een heel stuk frisser ogen.

GESTRUIKELD OVER DE WIELEN

Technisch stelt de Peugeot Partner van Nic helemaal niets meer voor. Zoveel is wel bewezen, de afgelopen afleveringen. Maar vriend en vijand zijn het erover eens dat de auto uiterlijk helemaal zo slecht nog niet is; we zien weleens bestelauto’s met een half miljoen kilometers op de teller die veel slechter zijn. De Peugeot is vanbuiten vrijwel vrij van krassen en deuken en het interieur ziet er nog zeer verzorgd uit – al zit er maar weinig op dat kapot kan. De boel is niet op luxe, maar op een werkend leven gebouwd. Toch weet Nick (met k) al gauw iets te vinden waarvan de Partner zienderogen zal opknappen. “Het wordt tijd de verschoten bumpers weer eens mooi zwart te krijgen. De afdruk van de borstels van de wasstraat staan erin.” En zo krijgt Nic deze middag de beschikking over een verfbrander.

Nick: “Door de hitte daarvan komen de weekmakers weer naar buiten en je zult zien dat ze weer als nieuw worden. Maar je moet hem niet te dichtbij houden. Anders smelt het kunststof. En pas op dat je de bumper niet raakt, anders laat die brander daarop zijn afdruk achter.”

En zo gaat Nic aan de slag. Een beetje geestdodend werk vindt hij het wel, maar het resultaat mag er uiteindelijk zeker zijn. Als de bumpers en zijstrips zijn gedaan, zit zijn werk erop en leunt hij lekker achterover in de auto. Niks mooiers dan toe te zien hoe anderen aan het werk zijn. Voor Nick Slijkhuis blijkt het toch echt niet genoeg als de punten moeten worden verdeeld. “Je had wel wat meer kunnen doen aan je auto. Je bent de enige die niets aan de wielen heeft gedaan. En je hebt het antennevoetje alleen maar netjes gemaakt omdat iemand anders je erop heeft gewezen.” Huh? Zeuren over het antennevoetje? Er zit niet eens een radio in dat ding.

HET GEHEIM VAN DE STOOMREINIGER

Welke opdracht Birgit vandaag meekrijgt, kunnen we wel raden. Haar auto heeft een licht interieur, waar vorige eigenaar(s) weinig aandacht aan hebben besteed. We staan er zelfs verbaasd van: hoe kun je nou zo’n auto kiezen en het interieur dan vervolgens zó vies laten worden?

Van Nick krijgt Birgit de stoomreiniger. “Het zal niet eenvoudig zijn, maar ik denk dat je hiermee een heleboel vuil weg krijgt. Van mij hoef je maar één helft van de auto te doen. Dan kun je niet alleen mooi het verschil zien, maar je hoeft dan ook niet op een natte stoel naar huis te rijden straks.” Birgit heeft die klus vlug geklaard – maar zij krijgt net als Lars de geest om nog even door te gaan. Zulke mooie koplampen als die van de Chrysler, die wil zij zelf ook wel. Dus neemt ze nog even de polijstmachine ter hand. De ergste krassen op het achterscherm gaat ze ook nog even te lijf. Daardoor ziet de New Beetle er aan het eind van het liedje een heel stuk representatiever uit dan toen hij die ochtend werd binnengereden.

Nick maakt na afloop tevreden zijn rondje om de zwarte Volkswagen. “Het interieur zou je nog veel beter kunnen doen als je er nog een keer met die stoomreiniger overheen was gegaan, maar het ziet er nu in elk geval al een heel stuk netter uit dan het was.” Maar hoe je het ook wendt of keert: het einde voor deze New Beetle is nakende. Op de redactie is al de oproepbrief voor de apk binnengekomen en dáár beginnen we zeker niet meer aan. Hoe mooi de auto ook is opgeglansd, voor de keuring helpt dat poetsen en boenen allemaal geen zier.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum