Peugeot 807 SV 2.2 HDiF (2005)
MeerPersoonsVervoer
Bij de 807 in deze test bestaat de tweede rij uit drie stoelen. Dat is leuk wanneer je er ook drie mensen op kwijt moet. Liever hebben we een opstelling met twee separate stoelen en gelukkig biedt Peugeot die ook. Nu is het een beetje aan de smalle kant. De zittingen in de Peugeot zijn aan de korte kant. De voorstoelen zijn 180 graden te verdraaien tot een zithoek. De door ons geteste 807 is niet voorzien van een derde zitrij, het is een optie tegen meerprijs. Nu beschikken we over een gigantisch laadvolume, ideaal voor trips richting wintersportgebied. Wanneer je zo'n reis met het extra bankje plus passagiers wilt ondernemen, kijk je lelijk op je neus want je hebt dan aanzienlijk minder bagageruimte voor meer mensen.
Onder aan het futuristisch aandoende Peugeot-dashboard vinden we een schiereiland met daarin de pook en de bediening van de airco. Dankzij deze opstelling zit de pook lekker dicht bij het stuur. Boven op de stuurkolom zit een klein display met controlelampjes, maar dat valt nauwelijks op. Het dashboard wordt gedomineerd door een grote overspanning die van links naar rechts loopt. Hier gaat het instrumentarium met de diverse meters onder schuil. Leuk vormgegeven, maar liever zien we de klokken recht voor ons. Het enige voordeel dat deze opstelling biedt, is dat er op het dashboard ruimte is voor een paar opbergvakjes.
Doorgang
Ook de handrem ontbreekt tussen de voorstoelen. De bedieningshefboom voor de parkeerrem zit namelijk aan de linkerkant van de bestuurdersstoel. Je kunt zo'n ding natuurlijk overal in het interieur plaatsen, maar hier heeft het als 'voordeel' dat er tussen de voorstoelen een ruimere doorgang is naar achter. Wat je daarmee moet, is een andere vraag. Tijdens het rijden komt het de veiligheid niet ten goede om van voor naar achter en vice versa te bewegen. Je moet voor dit soort acties toch stilstaan en dan kun je net zo goed gebruikmaken van de schuifdeuren. Die zijn met de afstandsbediening elektrisch te openen. Handig wanneer je je handen vol hebt en even geen kracht kunt zetten. Overigens zijn de schuifdeuren ook van binnenuit elektrisch te openen en te sluiten. In het bedieningspaneel voor de schuifdeuren heeft Peugeot tevens een draaiknop geplaatst waarmee de achterpassagiers het ventilatiesysteem kunnen bedienen.
Bij de pinken
De 807 doet wat bedrijfswagenachtig aan. Niet zo vreemd, want hij deelt z'n onderstel met een bestelbus. Voor een sportief onderstel ben je in dit segment natuurlijk aan het verkeerde adres. Tijdens langere ritten is de Peugeot wel aangenaam. En wanneer je rustig aan doet, is er niets aan de hand. De 2.2 HDi-motor gaat half schuil onder het dashboard. Wat betreft z'n prestaties hoeft hij zich niet te verschuilen. Zodra je het gaspedaal aanraakt, merk je dat de direct ingespoten viercilinder direct bij de pinken is. Niet dat je meteen een forse duw in je rug krijgt, daarvoor heeft deze logge mobiel een te kleine motor. Maar dankzij de - hakerig schakelende - zesbak is er altijd wel een verzet die de motor in een gunstig toerengebied laat draaien. Zowel voor een redelijk verbruik als voor vlotte inhaalacties.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 807 SV 2.2-16V HDiF |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.100 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 130 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 314 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.727 mm / 1.854 mm / 1.752 mm |
Wielbasis | 2.823 mm |
Massa leeg | 1.748 kg |
Laadvermogen | 757 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 650 kg |
Banden | 215/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 12,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 7,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 13,8 s |
Brandstofverbruik | 7,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 195 g/km |