Peugeot 605 SVdt 2.5 (1997)
Zuinige topper
De grootste Peugeot was in 1989, het jaar van zijn lancering, niet echt spraakmakend. Want al was het model kersvers, de lijnen waren 'des Peugeots' en er was niets opvallend anders dan de bekende huisstijl van het leeuwenmerk. Ondanks een kleine face-lift is dat nu nog steeds het geval. Niet dat daarmee iets mis is. Juist wie afkerig is van groot vertoon, vindt het prettig dat de prijs van de 605 wat in het ongewisse blijft. Een Peugeot 605 beweegt tamelijk onopvallend door het verkeer. Hoewel er zo nu en dan toch ook goedkeurende blikken in de richting van de Fransman worden geworpen. Maar dat komt dan meer vanwege zijn statig-elegante ingetogenheid. Iets wat ook wel mag, want de Franse 2,5-liter turbodiesel moet wel even bijna f 85.000 kosten. En dan spreek je toch echt over de luxueus dieselende 'Executive-klasse'.
Ontzettend stil
Wie in de Peugeot 605 2.5 SVdt meereist, zal zich maar moeilijk kunnen voorstellen dat er een diesel in het vooronder ronkt. Sterker nog, het lijkt bijna alsof de auto door onbekende krachten wordt voortbewogen. Want een interieurgeluid van 63,5 en 66 dB(A) bij 100 en 120 km/h is echt super-muisjes-stil. Debet daaraan is niet in de laatste plaats de 2,5-liter diesel, die zo'n twee jaar geleden op de markt is gekomen. Deze dwars geplaatste krachtbron is niet alleen 17 naar achteren gekanteld, maar heeft een nieuwe ophanging gekregen en is bovendien uitgerust met twee balansassen. De direct ingespoten viercilinder heeft een bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder. Hij wordt 'beademd' door een Garrett T2 turbo, voorzien van een tussen koeler en dat levert niet alleen 130 pk op, maar ook minder aanzuiggeluid. Het maximum koppel bedraagt overigens 285 Nm bij een lage 2000 tpm, zodat het dieselpedaal nooit 'tot op de vloer' moet om het prestatievermogen te moeten aanspreken. En ook dat scheelt in de geluidsproduktie.
Met al die kracht voelt hij - zoals we dat van andere turbodiesels kennen - aan als een benzinemotor en het spreekt dan ook vanzelf dat de 605 met deze krachtbron veel dieselconcurrenten voorblijft.
Dat levendige karakter van de 605 SVdt werkt een wat pittige rijstijl sterk in de hand. Dat is dus ook terug te vinden in het verbruik. Wie zich echter weet te beheersen komt een stuk zuiniger uit.
Voor het schakelen is in de 605 een vaste hand vereist. Maar dat betekent nog geen kritiek. Het remsysteem wordt geassisteerd door ABS en er is een normale pedaaldruk nodig om de vier schijven hun werk naar behoren te laten verrichten.
Op het gebied van de wegligging verloochent de Peugeot zijn landsaard niet. De ruim 1500 kg zware, voorwielaangedreven 605 SVdt voelt in bochten gewillig en betrouwbaar aan en blijft mooi stabiel in het rechte spoor. Bij hogere snelheden wordt hij wat onderstuurd.
Goede besturing
De besturing van de Peugeot is heel licht in de stad. Dan wordt hij voor je gevoel een beetje te veel geassisteerd; op hogere snelheden is hij goed stevig.
Het comfort is zoals je verwacht. De 605 heeft aan de benen van de achterpassagiers veel centimeters te bieden en dus is er volop ruimte om een lekkere zit te vinden. Op de stoelen en banken is niets aan te merken. De hoofdsteunen achter zijn bovendien met een draaiknop naar voren te verstellen. Een skiluik in de achterbank is standaard.
Zoals mag worden verwacht van een auto in deze klasse is de standaarduitrusting omvangrijk - tot en met airconditioning, elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen en twee airbags aan toe. De Peugeot is ook standaard voorzien van een blokkering van de portieren en van een startcode. Die laatste is weliswaar hinderlijk omdat je voor het starten steeds weer opnieuw de viercijferige code moet intoetsen op het daarvoor bestemde paneel, maar het is een goede beveiliging.
Al met al is deze Franse diesel-express een levenslustige, maar ook een beetje onopvallende limousine. Het is een dijk van een auto, die een hoop rijgenot, een uitstekend comfort en een riante leefruimte biedt.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 605 SVdt 2.5 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.503 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.446 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 131 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.799 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.505 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 691 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,1 s / 12,6 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |