Peugeot 605 ST 3.0-24V V6 (1998)
Stiefkindje
De Peugeot 605 is nooit een kassucces geweest. Maar de laatste jaren is het helemaal bedroevend. In 1997 nog een magere 300 stuks en in de eerste helft van '98 nog maar 147. Daarmee lijkt het alsof ook de brandnieuwe V6, waarmee Peugeot de 605 opwaardeerde, maar weinig effect heeft.
Inmiddels is de 605 zo'n negen jaar oud en sinds men in '94 het uiterlijk nog eens strak trok, is er optisch weinig meer veranderd. Toen beoordeelden we de looks van de grote Peugeot als weinig gedurfd, maar tijdloos elegant. Elegant gelijnd is de Peugeot 605 nog steeds. De genoemde facelift leverde ook een mooi strak gelijnd interieur op. Maar vandaag ziet de 605 er op z'n zachtst gezegd niet modern meer uit - eerder bedaagd, met zijn hoekige lijnen van binnen en van buiten.
Peugeot gooide er in 1997 een nieuwe V6 tegenaan. Het spreekt dus voor zich dat
Peugeots drieliter hoogmodern is. Hij heeft vier nokkenassen, evenveel kleppen per cilinder en ontwikkelt 140 kW/191 pk. Het motorgeluid blijft keurig op de achtergrond, maar heeft wel een licht sportief karakter.
Met bijna 200 pk in de machinekamer is deze auto goed voorzien, toch levert onze automaat-uitvoering in de sprint naar 100 km/h geen tijd op waar je diep respect mee afdwingt. Het moet meer komen van uiterst moeiteloze tussensprints. Bij
de allerlaagste toerentallen is hij nog niet bij de les. Het hollen-of-stilstaan karakter van de 605 komt minstens ten dele op rekening van de automatische transmissie. Die slaagt er lang niet altijd in vloeiend van de ene naar de andere versnelling te stappen. In het normale schakelprogramma 'Eco' moet je nogal aandringen om hem voor een sprintje te laten terugschakelen. Er is ook een Sport-stand, daarin wordt de vierde versnelling totaal genegeerd, vervelend wanneer je niet full-time hoogtoerig sportief wilt rijden.
Een eigenaardigheid van deze bak is dat hij bij gas loslaten pas op het laatste moment ontkoppelt. Enerzijds handig, die motorremwerking, vooral bij sportief rijden. Maar 't is wel wennen: het lijkt of de handrem er nog opstaat, zo goed vertraagt de auto bij gas loslaten. Als geheel doet de bak onprettig nerveus en eigenzinnig aan.
Rust
In een topklasse auto hoort rust te heersen. Nou, de Peugeot 605 voldoet goed aan deze eis. Behalve het windgeruis worden rijgeluiden prima gedempt naar binnen doorgegeven. Storend wordt het rijwindgeluid niet, getuige onze metingen van uiterst beschaafde waarden rond 65 dB(A) bij 100 en 120 km/h.
In veercomfort mag je van een Peugeot veel verwachten, en dat maakt de 605 waar. Hij treft mooi de gulden middenweg tussen stevig en zacht. Daardoor helt de Peus niet overmatig in bochten. En mede door de lange wielbasis glijdt de 605 fraai over hobbels en kuilen.
De 605 heeft achter een onafhankelijke 'multi-link' ophanging. In bochten zal hij met flink gas erop niet de buitenrand van de bocht zoeken. Zijn fraaie achterwiel-geleiding kan echter niet voorkomen dat je in zo'n geval voorzichtig moet zijn met gas lossen. Daarop reageert hij niet dramatisch, maar wel heel duidelijk met dieper de bocht in duiken.
De Peugeot 605 oogt fors, wat hij binnenin ook waarmaakt. De hoofd- en vooral beenruimte rond de riante achterbank gaan bepaald de middelmaat te boven. Opmerkelijk daarom dat de voorstoelen wel langere zittingen en leuningen mochten hebben - hiervoor zou plaats genoeg zijn.
Verder overtuigt de 605 met een zeer verzorgde afwerking. Aan beide voorstoelen zit een uitklapbare armsteun boven de middentunnel, en een verstelbare lendensteun. Een aardige attentie achterin is een oprol-zonnescherm. Ook mooi afgewerkt: de grote bagageruimte. De klep heeft klassieke beugels, maar die zijn onder de bekleding weggewerkt zodat ze bij dichtslaan van de klep geen koffers pletten. De 605 ST is voorzien van een vracht luxe. Heel mooi is onder meer de regensensor om automatisch de ruitenwissers aan te zetten.
Conclusie: het tegenvallende resultaat van de Peugeot 605 is een combinatie van factoren. Naast leeftijd en bedaagd uiterlijk is zijn positionering daarvoor verantwoordelijk. Hij is net niet luxueus genoeg voor de luxeklasse en biedt niet veel meer dan de middenklasse.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 605 ST 3.0-24V V6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.163 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 143 kW / 194 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 267 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.799 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.545 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,4s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |