Peugeot 605 SL 2.0 (1995)
Finesse op z'n Frans
De Peugeot 605 is het topmodel van dit Elzas-Franse merk. Een luxueuze sedan met een niveau nét onder de klasse van kostbare limousines. Deze test gaat over de kleinst gemotoriseerde versie met een nieuwe multikleps krachtbron.
De Peugeot 605 valt vooral op door zijn elegantie en uiterst verzorgde aankleding. Hij is mooi om te zien - of mee gezien te worden - en omgeeft je met een gerieflijke, huiselijke sfeer.
De onlangs iets gefacelifte Peugeot heeft zijn klassieke, iets hoekige belijning gehouden. Hierdoor oogt en is hij zowel sjiek als groot. Discrete chroomaccenten in bumpers en deurgrepen, standaard mistlampen in de voorspoiler: dat alles geeft de 605 een compleet en luxueus aanzien, zelfs al gaat het hier om de goedkoopste uitvoering.
Binnenin vertoont de Peugeot al even klassieke vormen en een zeer verzorgde aankleding. Weer eens een bewijs wat zorgvuldige materiaalkeus kan betekenen. Met een bescheiden gebruik van plastic en kostbaar ogende bekledingsstof heerst in de Peugeot een salonsfeer. Daarbij speelt ook mee dat de 605 een ruime auto is; een gevolg van de lange wielbasis. Het harmonieus gestileerde, licht gewijzigde dashboard rondt de algemene indruk af van topklasse-verwennerij.
Die indruk wordt versterkt door zaken als leeslampjes achterin, een uitgebreide verstelling van het stuurwiel, een verstelbare lendesteun en afstandsbediening bij de deurvergrendeling; handige snuisterijen. Het enige wat zeker niet als 'snuisterij' telt, is de standaard airbag in het stuur.
De opwaardering die Peugeot de 605 liet ondergaan, strekt zich ook uit tot onder de motorkap. Tenminste: bij het geteste basismodel, dat een nieuwe zestienkleps versie van de al langer gebruikte tweeliter motor heeft. Dat verhelpt de aanvankelijke kritiek dat de goedkoopste 605 het met een te zwakke aandrijving moest stellen. De 134 paarden trekken de 605 zeker in het Nederlandse verkeer moeiteloos voort. Op wegen waar geen snelheidslimiet heerst, raken ze trouwens ook niet gauw buiten adem.
De trekkracht bij laag toerental kon beter; vandaar dat Peugeot alleen op de sterkere turboversie een automaat levert. Door de extra uitrusting van dat model, met onder andere standaard ABS, ben je zo'n tien mille extra kwijt. Klein minpuntje van de zestienklepper is dat hij altijd wat hoorbaar blijft; door de goede isolatie is het geluid echter niet hinderlijk. Alleen bij hoog toerental en stevige acceleratie kan de geluiddemping het niet meer aan. Maar laten we wel wezen: fanatiek gassen is niet de rijstijl die bij de voorname 605 past.
Nadeel van een rustige motor is dat andere rijgeluiden daardoor op de voorgrond treden. Dat doet zich voor in de vorm van enig windgeruis vanaf zo'n 110 km/h, maar op de geluidsmeter maakt dat geen indruk: 67 dB bij 120 km/h is een zeer fraaie waarde.
Hoog comfort
Wat betreft comfort is de Peugeot 605 bijna toonaangevend, met een nog verder verbeterde balans tussen soepele reactie op alle mogelijke hobbels en stevig gevoel van wegcontact. De 605 helt bij bochtenwerk iets over en heeft een licht nerveuze besturing. Hij reageert erg direct op het stuur en ook op verandering in de motortrekkracht. Het bochtgedrag is niet volkomen neutraal; met name gas loslaten in bochten doet hem goed voelbaar dieper de bocht induiken.
De beenruimte achterin is behoorlijk limousine-achtig. Voorin valt er evenmin te klagen: de ruime stoelen bieden bestuurder en voorpassagier voldoende verstelmogelijkheden om de zitpositie naar genoegen te regelen. De verstelbare lengte van de stuurkolom is daarbij het puntje op de i.
Ook de kofferruimte is zeer verzorgd uitgevoerd, al gaat door de rechte wandjes enig volume verloren. Dat is overigens van weinig belang bij een riante inhoud van bijna 500 liter. De Peugeot 605 is een zeer comfortabele reiswagen. Ruim, compleet uitgerust, uitstekend afgeveerd en ook motorisch prima berekend op ontspannen kilometervreten. Met de nieuwe basismotor blijkt de forse wagen nog verrassend zuinig te lopen. Daarmee is de vernieuwde SLi een waardige loot aan Peugeot's stam.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 605 SL 2.0 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.496 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.799 mm / 1.417 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 655 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 229 g/km |