Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163pk (2012)

Tikkeltje ingetogen

Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163pk
In 2011 introduceerde Peugeot de nieuwe 508, die de succesvolle 407 en de 607 moest doen vergeten. De 508 is er als berline en als break, die bij Peugeot SW heet. Wij reden die laatste met 2,0-liter dieselmotor, een uiterst fijne krachtbron.

De 508 SW opereert in een marktsegment waarin uiterlijk vertoon een grote rol speelt. Toch kun je niet zeggen dat de ontwerpers zich op dat vlak echt helemaal hebben uitgeleefd. De auto oogt zelfs een beetje ingetogen. Hij is veel subtieler getekend dan zijn ooit zo succesvolle voorganger, de 407, die nogal wat kritiek te verduren kreeg.

De enorme gapende muil heeft plaatsgemaakt voor een trapeziumvormige grille. Onder het logo hangt de motorkap een beetje over, met daaronder in verchroomde letters de merknaam. Dezelfde nieuwe bescheidenheid zien we terug in de koplampen, die dan wel net zo scherp gesneden, maar niet meer zo wanstaltig groot zijn. Als sedan ziet de 508 er al prima uit, maar de stationwagon oogt nog veel beter, helemaal in de chique donkere kleur van ons testexemplaar.

Ten opzichte van de 407 is de nieuweling behoorlijk gegroeid. Niet zo gek, want hij moest ook de 607 opvolgen. Op het gebied van ruimte stelt de 508 SW dan ook niet teleur. Nergens in de auto kom je echt ruimte tekort. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte. We ontdekken dat we in de Peugeot twaalf kratten bier onder het afrolscherm kwijt kunnen. Met de bank neergeklapt krijgt de 508 helemaal een plusje achter zijn naam, want dan kun je maar liefst 1.598 liter aan spullen kwijt.

De 508 SW is vanbinnen mooi afgewerkt en getekend. Het ontwerp is weinig vooruitstrevend, maar wel mooi en tijdloos vormgegeven. Het zorgt voor een prettige, opgeruimde sfeer in het interieur.

Fijne motor
Onderhuids treffen we een tweeliterdiesel met 163 pk, die ook te vinden is in andere auto's van het PSA-concern. Die krachtbron is in de testauto gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie. Wat ons betreft is dat een prima keuze, omdat de 2,0-liter HDi er vrij lang over doet om zijn koppel op te bouwen. Onder de 2.000 tpm bemerken we zowaar een beperkt turbogat en dat kun je eenvoudig opvangen door iets meer gas te geven bij het wegrijden.

Vervolgens staat de tweeliter vol overgave voor je klaar. Bovendien schakelt de zesbak aangenaam strak, duidelijk en licht.
Over de motor zijn we zeer te spreken. Hij overtuigt met zijn nette loopkarakter, imposante krachtreserve en acceptabele brandstofverbruik. Wij komen bij onze test uit op een gemiddelde van 1 op 14,6.

Op het gebied van het onderstel vaart Peugeot met de 508 SW een gematigde koers. De Fransman is namelijk heel comfortabel afgestemd. Uiteraard scheelt het dat de test-SW op 17-inchwielen met iets hogere banden staat, maar ook de veren en dempers hebben een vergevingsgezind karakter. Op bijvoorbeeld klinkerwegen lukt het de 508 om veel oneffenheden weg te filteren. De veerwegen zijn lang en de SW deint een beetje. Hierdoor is het onderstel goed in balans voor dit type zakenauto en wordt de rijervaring aan boord van de Peugeot rustig. De auto reageert niet bijzonder snel op stuurbewegingen. Je moet simpelweg behoorlijk aan de hoepel draaien om hem de bocht om te krijgen. Hij voelt ook wel een beetje log aan.

Oordeel

4 sterren

De 508 SW scoort op alle punten goed. Hij heeft een fijne motor, rijdt comfortabel en is ruim. Een nette gezinsauto met dito uitstraling.

Signalement

Merk Peugeot
Model 508 SW Allure 2.0 HDi 163pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.210

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.813 mm / 1.853 mm / 1.476 mm
Wielbasis 2.817 mm
Massa leeg 1.475 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.790 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 223 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,1 s / 8,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,3 s / 11,2 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 130 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum