Peugeot 508 SW 1.6 THP – 2011 – 316.493 km - Klokje Rond

'In theorie onmogelijk'

100 reacties

Video
AutoWeek 45 2021
AutoWeek 45 2021

Je leest het in AutoWeek 45 2021

Ruim tien jaar geleden kocht Frido van Orden een chique Peugeot 508. In de loop van de jaren heeft vooral de motor die in deze auto zit een zeer slechte naam gekregen. We hadden dan ook niet gedacht dat zich ooit iemand voor Klokje Rond zou aanmelden met zo’n 508, dus gaan we eens kijken wat het verhaal is achter dit ogenschijnlijke succesverhaal.

Onrustig ijsbeert onze keurmeester Tim de Leeuw rondjes voor de garagedeur. Zo meteen is het tijd om toe te slaan. Zijn prooi van vandaag is een Peugeot 508 met de beruchte THP-motor. “Die motoren komen echt niet verder dan 200.000 kilometer”, zegt hij. Toch meldt Frido van Orden zich aan met een auto die al meer dan 300.000 kilometer heeft gereden. “In theorie is dat onmogelijk. Ik ben héél erg benieuwd wat dáár het verhaal achter is en in wat voor staat die motor is.”

Welnu, het geheim van de 508 van Frido is dat het de tweede motor is. Als hij is gearriveerd, doet hij meteen zijn verhaal. “Ik weet het niet meer precies, maar ik geloof dat de eerste motor een nieuwe koppakking moest hebben”, vertelt hij. “Die is er door de dealer ingezet, maar bij het proefdraaien zijn ze vergeten een bout aan te draaien. Sindsdien was het ellende met onder andere een olieverbruik van één liter op duizend kilometer. Op een gegeven moment had ik daar genoeg van en de dealer ook.

Toen heb ik een nieuwe krachtbron gekregen, waarvoor ik € 1.000 moest betalen. Peugeot heeft de rest betaald”, aldus Frido. Dan ben je natuurlijk spekkoper met een zes jaar oude auto met anderhalve ton op de klok.

ONHEILSPELLEND

Het betekent ook dat de huidige motor al ruim 150.000 kilometer heeft gedraaid. Dan kom je al weer aardig richting het einde van de levensduur die Tim voorspelt. Als onze techneut terugkomt van de proefrit heeft hij dan ook onheilspellend nieuws. “Boven de drieduizend toeren begint het oliedruklampje te branden”, meldt hij. Een motor met een te lage oliedruk is doorgaans heel slecht nieuws. Verder blijkt ook de vermogensafgifte niet helemaal naar de zin van Tim te zijn. Beide verschijnselen wijzen op het typische THP-probleem. “Verder moet ik zeggen dat je auto uitstekend rijdt. Ik heb deze auto’s gereden met lagere kilometerstanden die er veel erger aan toe waren.”

Dat licht Tim graag even toe. Hij haalt een bougie los en heeft zo een gat om met zijn endoscoop in de motor te kijken. “Bij direct ingespoten motoren, zoals deze, gaat de brandstof rechtstreeks in de verbrandingsruimte. Die loopt dus niet meer langs de kleppen, waar die de boel zou moeten schoonspoelen. Daardoor blijft er smurrie in de motor achter, waardoor de boel op den duur dichtslibt”, legt hij uit. Op het scherm van de endoscoop is wel te zien dat de kleppen een beetje vuil zijn, maar het valt alleszins mee. “Ik had dat veel erger verwacht”, zegt onze keurmeester.

NIEUW OLIEFILTER

Advies om de auto beter te laten rijden, heeft hij ook: “Ik zou eens beginnen om de olie weer op het juiste niveau te zetten. Daarnaast moet je goed opletten dat je het juiste, originele oliefilter gebruikt. Het kan geen kwaad om er een nieuwe op te zetten. Dat kost je € 15. Dan zou ik Euro 98 gaan tanken met deze auto en als de problemen er dan nog steeds zijn moet je de regelklep van de variabele oliepomp vervangen. Dat is een al wat duurdere klus, maar dat is bij deze krachtbron nog zeker de moeite waard. Er zit nog wel voor vijftigà honderdduizend kilometer leven in.”

En de rest van de auto? Die is zoals je mag verwachten bij een die al ruim tien jaar bij dezelfde baas is, die hem volgens voorschrift door de dealer laat onderhouden: alles is keurig netjes in orde. Het grootste ongemak zit onder de auto, waar een flinke deuk zit nadat Frido over een in het gras verscholen blok beton reed. Tja, geen enkele auto die dit soort kilometerstanden haalt zonder sporen van strijd …

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De motor heeft echt aandacht nodig. Een oliedrukmelding terwijl er voldoende olie in zit en de auto nog geen 15.000 kilometer geleden een beurt bij de dealer heeft gehad, is meestal slecht nieuws. Alles om de motor heen is echter helemaal niet slecht. Behalve een paar versleten knoppen in het interieur en wat bonkjes uit het onderstel is er niets op aan te merken.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Peugeot
Model 508 SW Allure 1.6 THP
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.710

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 72 l
Lengte / breedte / hoogte 4.813 mm / 1.853 mm / 1.476 mm
Wielbasis 2.817 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (100) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum