Peugeot 405 MI 16 X4 - Uit de gloriejaren van de snelle sedan
!6V, 4WD, achterspoiler
De snelle sedan is al veel eerder uitgestorven dan de hete hatchback. Sportief opgetuigde versies van zakelijke middenklassers met een dikke motor had je eind jaren tachtig, begin jaren negentig nog volop. De Peugeot 405 is er zo een. Die had je als MI 16 en als nog snellere T16. Die laatste had een turbo en altijd vierwielaandrijving, de MI kon je ook als 4WD krijgen. Jaren na dato gaan we nog eens met zo’n exemplaar op pad.
Eind jaren 80, begin jaren 90 had je volop keuze in rappe sedans, onder meer uit Frankrijk. Naast deze 405 MI 16 bijvoorbeeld de Citroën BX 16V (oké, niet echt een sedan) met dezelfde motor, de Renault 21 Turbo met 175 pk, de Opel Vectra 2000 met 150 pk (ook als 4x4 en als Turbo 4x4), de Volkswagen Passat Syncro G60 met 160 pk, de Mitsubishi Galant 2.0 GTI 16V met 150 pk en 4WD, en de Mazda 626 2.0i 16V GT met 148 pk. De Japanners waren zelfs leverbaar met vierwielbesturing. Dat heeft de 405 waarmee wij rijden niet, maar wel permanente vierwielaandrijving, vandaar de toevoeging X4. De MI 16 werd ook met alleen maar voorwielaandrijving geleverd en in dat geval beschikte je over licht meesturende achterwielen.
De 16V die vele snelle Peugeots en Citroëns aandreef. Zonder kat zat hij op bijna 160 pk.
Motor ook bekend van Peugeot 309 GTi 16
De motor is gebaseerd op de 122 pk sterke viercilinder uit de 1.9i met multipoint-injectie en is voorzien van een zestienkleps cilinderkop met hydraulische klepstoters en twee bovenliggende nokkenassen. De krachtbron zat ook in de 309 GTi 16. Hij kan iets meer toeren maken dan zijn zwakkere broertje, maar wat opvalt, is de geringe toename van het koppel: de 1.9i levert 150 Nm bij 3.000 tpm, terwijl de 16V het tot 166 Nm schopt bij 5.000 tpm. In zijn tijd stond de 405 SRi 1.9 dan ook bekend als een heerlijke en zeer vlotte auto. De MI 16 X4 kostte in 1992 maar liefst 65.000 gulden, 20.000 meer dan de bijna net zo rappe SRI en twee keer zoveel als het instapmodel, de GL 1.6i. En er kwam later een nóg duurdere en nog snellere versie: de T16, met een 200 pk sterke 2,0-liter turbomotor, in de prijslijst voor 80 mille …
De Peugeot 405 was ook een model uit de hoogtijdagen van Peugeot-design.
Bijzondere achterasconstructie maakte deze 405 zo duur
De motor is geheel van aluminium en het kleppendeksel zelfs van magnesium. Wat de MI 16 (de afkorting MI staat trouwens voor Multi Injection) met 4WD mede zo duur maakt, is de bijzondere achterasconstructie. Waar de gewone 406 een achteras met torsieveren en conventionele schokdempers heeft, is de X4 namelijk voorzien van hydropneumatische vering. Inderdaad, geleend bij Citroën, dus compleet met de bekende groene veerbol en twee met LHM gevulde hydraulische cilinders die dienstdoen als veren en schokdempers en daarnaast ook nog eens de wagenhoogte constant houden. Waarschijnlijk is voor deze oplossing gekozen omdat er geen ruimte was voor een conventionele torsieas, vanwege de cardanas, het differentieel en de twee aandrijfassen. En voor gewone veerpoten zou de carrosserie te veel moeten worden aangepast.
Wat merk je van de hydropneumatische vering?
Eerlijk gezegd vonden we de achtervering nogal stug, dus wellicht kan daar nog iets aan worden veranderd. Het doet in elk geval in de verste verte niet denken aan het boterzachte onderstel van een Citroën met hydropneumatiek. Nu we toch bij dit thema zijn aangeland: de wegligging van de snelle 405 is echt fantastisch. De combinatie van een relatief laag voertuiggewicht en goede gewichtsverdeling maken dit tot een fijne rijdersauto, ook naar hedendaagse begrippen. Peugeot stond in die jaren dan ook bekend om het leveren van bovengemiddeld goed rijdende auto’s. Ook aan de 505 en de oudere 504 koesteren we op dat vlak fijne herinneringen.
Motor is ook erg lekker
Niet alleen het onderstel maakt enthousiast, de motor doet ook een flinke duit in het zakje. In eerste instantie merk je weinig bijzonders, totdat de naald van de toerenteller de 4.000 passeert. Dan raakt de potente viercilinder pas echt in zijn element en met veel plezier draaft hij dan door naar het rode gedeelte op de wijzerplaat. Dat hij van toeren houdt, zie je ook aan de versnellingsbakverhoudingen. Een zesde verzet zou geen overbodige luxe zijn, bij 100 km/h draait de motor al bijna 3.500 toeren en hij haalt zelfs iets meer dan 7.200 tpm in vijf, met een reële snelheid van 215 km/h. Kortom, een lekker levendige motor met een prettig in het gehoor liggend uitlaatgeluid.
Uiterlijke verschillen met gewone Peugeot 405
Ook erg plezierig is het dikke, kleine, met leer beklede stuur. Daarachter zit een instrumentarium met onder meer een temperatuurmeter voor de motorolie, een zinvolle optie. De met zwart leer beklede stoelen bieden weliswaar voldoende zijdelingse steun, maar de zit is helaas wat hoog en de zitting zelf vrij kort. Aan de buitenkant zijn de verschillen met een vertegenwoordigers-405 diesel niet dramatisch. Een grotere voorspoiler, skirts aan de zijkanten en een vleugeltje op het kofferdeksel vormen de belangrijkste kenmerken, samen met de lichtmetalen wielen in de vertederende maat 15 inch. En natuurlijk dat mooie rode typeplaatje achterop. Een uiterst bescheiden uitlaatpijpje steekt onder de achterkant vandaan. Dit exemplaar was maar liefst 21 jaar in het bezit van de eerste eigenaar en kwam in 2014 naar Nederland. Qua rijden is het misschien wel een van de leukste youngtimers in de prijsklasse rond de 10.000 euro.
Peugeot 405
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 405 MI-16 X4 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 30.560 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.905 cc |
Maximaal vermogen | 109 kW / 148 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 166 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.408 mm / 1.716 mm / 1.406 mm |
Wielbasis | 2.669 mm |
Massa leeg | 1.243 kg |
Laadvermogen | 447 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 621 kg |
Banden | 195/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Peugeot 405 T16 (1994) - In het Wild
Peugeot 405 T16 - Rij-impressie - Uit de Oude Doos
Peugeot 405 Mi-16 is originele keuze – Liefhebber Gezocht
Deze stationwagons waren ooit pakezel maar worden nu als klassieker meer waard
GT op z'n Zweeds anders dan op z'n Engels - Volvo 1800 ES vs. MGB GT
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.