Peugeot 308 GT 2.0 Blue HDi 180 (2015)
Met de vlam in de pijp
De uitvinder van de dieselmotor wilde eind 19e eeuw met zijn schepping vooral een efficiënter alternatief voor de stoommachine bieden. Pas later werd de dieselmotor geschikt gemaakt voor vrachtwagens en auto's. De laatste decennia treffen we diesels zelfs aan in (semi-)sportieve auto's. Zo ook in de 180 pk sterke Peugeot 308 GT 2.0 Blue HDi, die standaard met een zestrapsautomaat is uitgerust.
De met leer en alcantara beklede stoelen zitten prima. Opvallend is het hoog geplaatste instrumentarium in combinatie met het kleine sportstuur. Voor langere bestuurders is het resultaat een wat minder gelukkige zithouding. Wat interieurdesign betreft zijn de Fransen doorgeschoten in minimalisme. Je moet vrijwel alles regelen via het touchscreen. Dat is nogal traag en werkt minder logisch dan gewenst.
Als we op sportknop in de tunnelconsole drukken, licht het instrumentarium rood op. Op die manier wordt de sportieve inborst van de GT benadrukt. Tevens verschijnen op het dashboard dan de actuele waarden van de turbodruk en het koppel. De trekkrachtexplosie van de sterke diesel (maximaal 400 Nm) zorgt voor een flinke duw vooruit, daarna sprankelt het wat minder, het felle ontbreekt. Dat zit in de aard van de dieselmotor, bovendien lijkt de elektronica van de versnellingsbak even te moeten nadenken. Met een druk op de sportknop maak je de bak iets alerter, en je kunt je met de flippers aan het stuur ook zelf schakelen, maar er zit toch altijd wat 'ruis op de lijn'. Daar staat tegenover dat de automaat op de lange afstand erg prettig is. Het eerste wat we dan overigens uitschakelen, is de sportmodus. Dan zijn we tenminste van de sportief bedoelde, synthetische brom uit de geluidsinstallatie af.
Hoewel Peugeot vóór en achter dikke stabilisatorstangen monteert en de auto heeft verlaagd, toont de 308 GT zich op bochtige wegen niet heel strak en mist de besturing scherpte. Met het langeafstandscomfort is echter niets mis. Vooral de beenruimte achterin valt tegen, de kofferbak is daarentegen bovengemiddeld ruim.
De 308 GT 180 is te koop vanaf €35.330. Voor de zakelijke rijder bedraagt de bijtelling 20 procent.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Afwerking en comfort zijn sterke punten van de 308. Maar er zijn spannender hete hatchbacks te koop.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 GT 2.0 BlueHDi 180 |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.410 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 133 kW / 180 pk bij 3.750 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.253 mm / 1.804 mm / 1.457 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 695 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,6s |
Brandstofverbruik | 4,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 105 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 1.2 PureTech GT-line AUTOMAAT Climate / Navi / Cruise / Elektr. ramen / Parkeers. / NAP
- 2015
- 191.092 km

Peugeot 308 1.6 THP Première, NW DB KETTING, TREKHAAK, NAV, AIRCO, GLAZEN DAK, XENON
- 2013
- 194.987 km

Peugeot 308 1.2 PureTech Blue Lease GT-line / Pano'dak / Xenon / Half Leder
- 2017
- 177.593 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.