Peugeot 308 GT 2.0 Blue HDi 180 (2015)

Met de vlam in de pijp

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308
Ondanks de downsize-trend hebben steeds meer merken een compacte middenklasser met een krachtige dieselmotor. Ook de Peugeot 308 GT is zo'n stoere erfgenaam van Rudolf Diesel.

De uitvinder van de dieselmotor wilde eind 19e eeuw met zijn schepping vooral een efficiënter alternatief voor de stoommachine bieden. Pas later werd de dieselmotor geschikt gemaakt voor vrachtwagens en auto's. De laatste decennia treffen we diesels zelfs aan in (semi-)sportieve auto's. Zo ook in de 180 pk sterke Peugeot 308 GT 2.0 Blue HDi, die standaard met een zestrapsautomaat is uitgerust.

De met leer en alcantara beklede stoelen zitten prima. Opvallend is het hoog geplaatste instrumentarium in combinatie met het kleine sportstuur. Voor langere bestuurders is het resultaat een wat minder gelukkige zithouding. Wat interieurdesign betreft zijn de Fransen doorgeschoten in minimalisme. Je moet vrijwel alles regelen via het touchscreen. Dat is nogal traag en werkt minder logisch dan gewenst.

Als we op sportknop in de tunnelconsole drukken, licht het instrumentarium rood op. Op die manier wordt de sportieve inborst van de GT benadrukt. Tevens verschijnen op het dashboard dan de actuele waarden van de turbodruk en het koppel. De trekkrachtexplosie van de sterke diesel (maximaal 400 Nm) zorgt voor een flinke duw vooruit, daarna sprankelt het wat minder, het felle ontbreekt. Dat zit in de aard van de dieselmotor, bovendien lijkt de elektronica van de versnellingsbak even te moeten nadenken. Met een druk op de sportknop maak je de bak iets alerter, en je kunt je met de flippers aan het stuur ook zelf schakelen, maar er zit toch altijd wat 'ruis op de lijn'. Daar staat tegenover dat de automaat op de lange afstand erg prettig is. Het eerste wat we dan overigens uitschakelen, is de sportmodus. Dan zijn we tenminste van de sportief bedoelde, synthetische brom uit de geluidsinstallatie af.

Hoewel Peugeot vóór en achter dikke stabilisatorstangen monteert en de auto heeft verlaagd, toont de 308 GT zich op bochtige wegen niet heel strak en mist de besturing scherpte. Met het langeafstandscomfort is echter niets mis. Vooral de beenruimte achterin valt tegen, de kofferbak is daarentegen bovengemiddeld ruim.

De 308 GT 180 is te koop vanaf €35.330. Voor de zakelijke rijder bedraagt de bijtelling 20 procent.

Video

Oordeel

4 sterren

Afwerking en comfort zijn sterke punten van de 308. Maar er zijn spannender hete hatchbacks te koop.

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 GT 2.0 BlueHDi 180
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.410

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 133 kW / 180 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.253 mm / 1.804 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 695 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,6s
Brandstofverbruik 4,0 l/100km
CO2-uitstoot 105 g/km

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum