Peugeot 308 CC Sport Pack 1.6 THP (2012)
Van de bedenkers
De 308 CC ziet er wel wat merkwaardig uit, maar dat heeft hij gemeen met alle klapdakcabrio's. Het heeft alles te maken met het feit dat de delen van dat dak in het koetswerk zakken. Hoe groter de afstand tot de voorruitstijl en uit hoe meer delen het dak bestaat, des te meer ruimte hebben de onderdelen ervan nodig onder de achterplecht. Peugeot monteert op de 308 CC een kap die uit twee delen bestaat, en dankzij de ver achteroverhellende voorruitstijl is de te overbruggen afstand van het dak tot de achterzijde acceptabel gebleven. Toch nemen de dakdelen alsnog aardig wat plek in. Ze bezorgen de 308 CC een behoorlijk dikke derrière. Met slimme designtrucs weet Peugeot de proporties redelijk binnen de perken te houden. Zo heeft de 308 CC schuin aflopende achterlichten, een oplopende taille, die de carrosserie z'n wigvorm geeft en de achterzijde in het design integreert, en een achterbumper met nepdifusor.
Onder de motorkap van de cabrio vinden we de 1,6-liter THP-motor uit de 308 GTI. De direct ingespoten turbomotor levert een vermogen van 200 pk en een maximumkoppel van 270 Nm. De krachtbron bezorgt de auto goede prestaties. Het is echter vooral de snelheidssensatie aan boord die indruk maakt. De handgeschakelde zesversnellingsbak werkt soepeler en strakker dan we in een Peugeot gewend zijn.
Brievenbus
Hoewel de 308CC aan de zware kant is, voelt hij niet log aan. Wel ervaar je dat de achterkant in een curve duidelijk in beweging komt als gevolg van het hoge gewicht dat erop drukt. Doordat de achterzijde van de auto in snelle bochten tot leven komt – overigens keurig in het gareel gehouden door het ESP – verliest de Fransman aan balans en verandert hij minder strak van richting dan je zou wensen. De carrosserie van de 308 is stijf genoeg, maar met de kap dicht hoor je de dakdelen soms toch knisperen. Wanneer de kap gesloten is, slikt de Peugeot 403 liter bagage. Zodra de kap in de bak ligt, krimpt die ruimte echter tot 277 liter. Daarbij is het problematisch dat je bijna niet bij je spullen kunt. Met het dak in open toestand heb je zo'n twintig centimeter ruimte om te laden en lossen – alsof je je weekendtas door een brievenbus moet wurmen.
De 308 is een vierzitter, maar je moet dat wel met een korreltje zout nemen. Het klapdak vergt zó veel ruimte, dat de bewegingsvrijheid van je benen op de achterste zitplaatsen in het gedrang komt, zeker als er voorin twee lange mensen zitten. De leuning van de achterbank is bovendien gefixeerd. Dat de ruimte aan boord niet riant is, is mede te wijten aan het uit de kluiten gewassen zitmeubilair. De met mooi tweekleurig leer overtrokken stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zien er sportief uit. De zijdelingse steun is uitstekend en ook op schouderhoogte worden de inzittenden stevig op hun plaats gehouden.
Het dashboard ziet er volwassen en buitengewoon chic en verzorgd uit. Het driespaaks leren sportstuur heeft een dikke rand en ligt fijn in de hand. Ook laat het zich ver naar de bestuurder toe trekken. De middenconsole van de 308 is een waar festijn voor liefhebbers van druktoetsen en draaiknopjes.
Oordeel
De 308 CC rijdt fijn en biedt veel snelheidsbeleving. Het klapdak eist veel ruimte op, zodat de dagelijkse bruikbaarheid minder is.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 CC Sport Pack 1.6 THP |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.150 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.440 mm / 1.817 mm / 1.426 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.490 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,6 s / 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,1 s / 7,8 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Lees ook
Deze coupé-cabriolets koop je voor €10.000
Peugeot 308 - Occasion-Aankoopadvies
Volkswagen Golf GTI Cabriolet - Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.