AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
38

De leeuw is op jacht

Peugeot 308

  • Ton Roks
  • Eerste rijtest
25 september 2013 om 12:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 36 2013
AutoWeek 36 2013

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 36 2013

Peugeot heeft er miljoenen in gepompt, er rusten 116 patenten op en hij richt zijn pijlen op de Golf en de Focus. Vooral dat laatste hebben we vaker gehoord. Hoe goed is Peugeots nieuwe 308?

Hij ziet er prima uit. Het tijdperk waarin Peugeot zijn heil zocht in extreme grilles en dito lichtarmaturen, is gelukkig voorbij. De nieuwe 308 is een knappe verschijning; nergens overdadig of overdreven modieus, maar met de kalme chic van een … Volkswagen Golf. Wellicht maakt hij op de foto's geen verpletterende indruk, maar als het buitenlicht eenmaal met zijn lijnen speelt, kan raffinement hem niet ontzegd worden.

In het voorjaar van 2014 komt er een stationwagon. Op basis van een sneak preview kunnen we zeggen dat ook die er uitstekend uitziet; hij is zo mogelijk nog mooier dan de vijfdeurs. De koek is daarna nog niet op, want er komen ook een MPV en SUV op deze basis. Op een cabrio met harde kap (een CC) hoeven we vooralsnog niet te rekenen. De huidige 308 CC was maar een matig succes en zodoende bestaan er geen plannen voor een tweede editie, aldus de zegslieden tijdens de voorintroductie bij de fabriek in Sochaux, waar Peugeot al 21 miljoen auto's heeft gebouwd. Voor wie zich over de lelijkheid van de huidige 308 CC heen kan zetten en per se open wil rijden, blijft Peugeot de auto overigens nog fabriceren.

De 308 is trouwens de eerste Peugeot die dezelfde naam als z'n voorganger heeft. De leeuw is kennelijk een beetje uitgegoocheld met nummers; binnen afzienbare tijd krijgt de 107 de naam 108 en dan is de herstructurering van Peugeots typeaanduidingen klaar.

Slim in elkaar

De 308 rust op een nieuw onderstel van PSA, genaamd EMP2 (Efficient Modular Platform 2). Hij is iets korter, lager en breder dan zijn voorganger en ziet er daardoor ook stoerder uit. Ook de wielbasis neemt iets toe, waardoor de binnenruimte uitstekend is. Daarnaast groeit de bagageruimte met 40 liter naar 470 liter. Het is een knap pakket, voornamelijk omdat de 308 liefst 140 kilo lichter is dan zijn voorganger. De lichtste versies duiken zelfs onder de 1.100 kilo. De gewichtsbesparing is onder meer te danken aan het feit dat de vijfde deur van kunststof is en de voorschermen en motorkap van aluminium. Ook van lichtmetaal zijn delen van de wielophanging, die juridisch tegen na-aperij beschermd worden door het gros van de 116 patenten die Peugeot voor de 308 heeft laten vastleggen.

Geen hybrides

Om te beginnen is er keuze uit twee 1,6-liter dieselmotoren met 92 of 115 pk en twee 1,6-liter benzinekrachtbronnen met 125 of 155 pk. Voor de grote spaarders is er een 82 pk sterke 1,2-liter VTi driecilinder benzinemotor en leaserijders wachten natuurlijk op de 120 pk sterke 1.6 e-HDi, die slechts 82 gram CO2 per kilometer uitstoot. Die moet € 22.550 kosten, is goed voor 14 procent bijtelling en komtin het voorjaar van 2014. Er komt ook een 150 pk sterke 2,0-literversie van deze krachtbron. Een hybride-aandrijflijn zit nog even niet in de pijplijn. Peugeot denkt zijn maatschappelijke verplichtingen te kunnen nakomen met de zuinige driepitters en diesels. Er komen ook nieuwe zestrapsautomaten (zonder dubbele koppeling) van de Japanse fabrikant Aisin. Peugeot zegt dat de bakken zo 'licht' functioneren dat ze bijna evenveel aan CO2 besparen als de duurdere DSG-transmissies.

Door de Vogezen

We reden de 308 1.6 THP met 155 pk en de 1.6 HDI met 115 pk uitgebreid op de land- en bergwegen van de Vogezen, en daar was hij geenszins teleurstellend. Rol- en windgeluiden zijn vergaand beperkt en het comfort is meer dan goed. Van oneffenheden in het wegdek trekt de Peugeot zich weinig aan; hij absorbeert alles met grote gratie. Een gevolg daarvan is dat de carrosserie licht overhelt, maar desondanks laat de 308 zich niet al te gauw door snel genomen bochten van de wijs brengen. Hij heeft hetzelfde hoog geplaatste instrumentarium als de 208 en de 2008, en tevens het bijbehorende kleine stuurwiel. Door de geringe diameter verliest de besturing goed merkbaar aan precisie, waardoor je bochtenwerk de eerste uren in de 308 vrij rafelig is. Het stuurtje went echter en na verloop van tijd hervind je het vermogen tot strak rijden. In de 308 ervoeren we de vreemde plaatsing van instrumenten – zoals ook in de 208 – eigenlijk alleen als interessant, en niet als een nieuwe richting die de algehele industrie zo snel mogelijk in dient te slaan. Datzelfde geldt voor de toerenteller, die net als in een Aston Martin tegen de klok in beweegt. Daardoor zou de aandacht van de bestuurder beter op het rijden zelf gefocust blijven, is de gedachte van Peugeot. Dat lijkt ons echter ietwat overdreven.

Comfortabel

Ondanks die kleine eigenaardigheden is de eerste rijindruk vooral positief. De 308 is geen eersteklas stuurmansauto. Hij is vooral gebruiksvriendelijk en comfortabel, bestemd voor mensen die op de eerste plaats een goed uitziend en praktisch transportmiddel zoeken. Dat zijn de Focus en de Golf ook, maar bij hen ligt het accent iets meer op dynamiek. Wie dat laatste ook belangrijk vindt, moet wellicht wachten op de GT die in Frankfurt zijn opwachting zal maken en (we hebben hem al gezien) qua uiterlijk niet van de gewone 308 verschilt, op stoere wielen en dorpelverbreders na dan. Peugeot zegt een GTi-versie nog in beraad te hebben, maar de komst daarvan lijkt redelijk vanzelfsprekend om het gat te dichten tussen de 308 GT (200 pk, zowel diesel als benzine) en de 308 R (270 pk, benzine), waarvan je elders in dit nummer al een voorproefje kunt zien.

De 155 pk sterke 1,6-liter benzinemotor, die we in basis natuurlijk al kennen, is een fijne machine die bijna net zo veel koppel levert als de 115 pk sterke diesel en zijn piek nota bene eerder bereikt. De diesel valt vooral op door zijn stille en vibratiearme loop, maar is zeker niet per definitie aantrekkelijker dan de 1,6-liter THP.

Geen Boeing 747

Het interieur is in meerdere opzichten een verademing. De kwaliteit van de materialen heeft een forse stap richting 'premium' gezet en zeker als je het grote glazen dak op de optielijst aankruist, is het verdraaid goed toeven in de ruime en lichte 308. Het design van het dashboard schittert door eenvoud. Naast de nieuwe 308 lijkt het interieur van de Focus op de cockpit van een Boeing 747. Er bevindt zich maar één knop op het dashboard, het bedienen van alle andere functies verloopt via een touchscreen. We zijn echter wel wat minder onder de indruk van de gebruiksvriendelijkheid en de resolutie van het scherm en de snelheid van het navigatiesysteem. Er zijn concurrenten die dat beter voor elkaar hebben.

De nieuwe 308 moet de strijd aangaan in het zeer competitieve C-segment, waarin niet alleen de Focus, Astra en Golf op jacht zijn, maar ook Aziatische fabrikanten zich capabele opponenten tonen. Premiummerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz vissen met hun A3, 1-serie respectievelijk A-klasse eveneens in deze vijver. De nieuwe 308 is de eerste Peugeot die in dit segment een serieuze greep naar een premiumkwalificatie doet. In dat licht is die oude naam een wat opmerkelijke keuze.

Markt op z'n kop

Dat neemt echter niet weg dat de 308 het goed gaat doen in zijn segment. De eerste indruk is dat het de beste auto is die Peugeot de laatste jaren op de weg heeft gezet; op het gebied van kwaliteit, raffinement, comfort, design en techniek zijn immers fikse stappen gezet. In de strijd om de titel Auto van het Jaar 2014 gaat de 308 dan ook een serieuze rol spelen. Maxim Picat, de grote baas van het merk Peugeot, maakte daar zelfs al toespelingen op tijdens de introductie. "De 308 gaat de markt op zijn kop zetten. Hij zal ons een plaats op het podium van het C-segment bezorgen, en hopelijk ook bij de Auto van het Jaar-verkiezing. We hebben de titel in 2002 al eens gewonnen. Dat is veel te lang geleden. De leeuw is hongerig!"

  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 308
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Peugeot Peugeot 308

PRIVATE LEASE Peugeot 308

INFO
Auto.nl
Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.2 PureTech 110 (5D/5H)
€ 369
Stel samen ▸
Lease'm
Peugeot 308 Active Pack 1.2 PureTech 110 (5D/5H)
€ 424
 
Peugeot 308 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    1.2 PureTech 130pk Aut. Blue Lease Premium

    Peugeot 308 1.2 PureTech 130pk Aut. Blue Lease Premium

    • 2018
    • 76.239 km

    € 15.930

    1.2 PureTech 110pk Style *Panodak*Navigatie*Parkeersens.*DAB*

    Peugeot 308 1.2 PureTech 110pk Style *Panodak*Navigatie*Parkeersens.*DAB*

    • 2015
    • 124.334 km

    € 8.950

    SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Pack Navi|LMV|Clima

    Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Pack Navi|LMV|Clima

    • 2015
    • 218.711 km

    € 5.250

Meer Peugeot 308 occasions

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 308 specificaties
  • Peugeot 308 occasions
  • Peugeot 308 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 308 tests
  • Peugeot 308 gebruikersreviews
  • Peugeot 308 index
Peugeot 308 GTi 270 - Op de Rollenbank

Peugeot 308 GTi 270 - Op de Rollenbank

Dirk Küsters kocht dik twee jaar geleden een Peugeot 308 GTi ‘met de kop d’r af’. En het is...

Lees meer
Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

87

De tweede generatie Peugeot 308 is een heel stuk beter dan de eerste. Maar geheel vrij van...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2016)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    27
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Autonieuws
    Nieuwe Peugeot 308: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Peugeot 308: direct als plug-in...

    149
    • 18 maart 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120 (2018)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi...

    6
    • 12 maart 2021
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW BlueHDi 130 - Test

    Peugeot 308 SW BlueHDi 130 - Test

    • 9 maart 2021
  • Autonieuws
    Flarden nieuwe Peugeot 308 te zien

    Flarden nieuwe Peugeot 308 te zien

    20
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Review
    Peugeot 207 XS 1.6-16V (2006)

    Peugeot 207 XS 1.6-16V (2006)

    6
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude Doos

    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude...

    35
    • 14 april 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2016)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    46
    • 3 april 2021
  • Test: Peugeot 508 PSE

    Test: Peugeot 508 PSE

    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    27
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    74
    • 31 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep